Italiaanse ProTeams zijn zeker van deelname aan Giro d’Italia

donderdag 16 januari 2020 om 14:57
Italiaanse ProTeams zijn zeker van deelname aan Giro d’Italia

foto: Cor Vos (archief)

RCS Sport heeft vandaag zijn wildcards uitgedeeld voor Strade Bianche en Milaan-San Remo, maar de organisatie heeft ook gecommuniceerd welke ploegen met een ProTeam-licentie zeker zijn van deelname aan de Giro d’Italia:  het gaat om Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM.

Het is geen verrassing dat RCS Sport kiest voor deze ploegen, aangezien Giro-baas Mauro Vegni eerder al vroeg aan het Franse Total Direct Energie om een wildcard in te leveren. Vegni is namelijk een voorstander van het uitnodigen van zoveel mogelijk Italiaanse teams. “Ons land heeft zoveel gegeven aan het wielrennen.”

“Ik hoop dus dat Total Direct Energie, dat zich zeker zal richten op de aankomende Tour de France, de uitnodiging zal weigeren.” De Franse formatie van Niki Terpstra verdiende afgelopen jaar de wildcard als beste ProContinentale ploeg van 2019, maar gaf uiteindelijk gehoor aan de oproep van Vegni.

Oproep van Vegni heeft effect 
“De ploeg is niet groot genoeg om deel te nemen”, was de uitleg van teammanager Jean-René Bernaudeau. Dit gaf Vegni en RCS Sport de kans om de drie Italiaanse ProTeams uit de nodigen. Dit betekent dat Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani CSF-Faizanè en Vini Zabù-KTM van de partij zullen zijn in de aankomende Giro.

Bij Androni Giocattoli-Sidermec rijden onder meer Manuel Belletti, Francesco Gavazzi en Kevin Rivera, terwijl Bardiani CSF-Faizanè speerpunten heeft als Matteo Pelucchi, Giovanni Carboni en Marco Benfatto. Vini Zabù-KTM heeft dan weer de beschikking over renners als Giovanni Visconti, Marco Frapporti en Etienne van Empel.

Dit artikel delen:

4 Reacties

Willie 16 januari 2020 om 18:11

Vanuit de organisatie gezien vanuit één kant een logisch besluit, alleen…
– Teams worden niet kwalitatief beoordeeld, zoals het in de sport toch hoort.
– Buitenlandse sponsors zullen minder snel toetreden wanneer de kans op grote ronden klein is.

Covadonga 16 januari 2020 om 19:48

Prima besluit. Ik heb er geen moeite mee als een koers de voorkeur geeft aan teams uit eigen land. De mensen aan de kant, waarschijnlijk ook niet.

AWestie 17 januari 2020 om 09:10

Belangrijk punt van Vegni dat hier niet wordt genoemd: hij vindt het belangrijk om Italiaanse teams uit te nodigen maar door de kleinere marges (minder wildcards) en beter georganiseerde andere proteams gaat dat in de toekomst geen uitgemaakte zaak meer zijn. Hij wil Italianen helpen maar niet ondanks alles. Zie: https://twitter.com/laflammerouge16/status/1218081633854730240?s=19

Wheely 17 januari 2020 om 09:34

Ik vind, zeker in de Giro, het erg bij de grote rondes horen. Al laten ze zich de laatste jaren wat minder zien, ik kan me edities herinneren waar de kleine Italiaanse ploegjes er altijd vol in vlogen. Worden nu toch wat overvleugeld door de WT ploegen die ook de kruimels opvreten.

Headlines

Materiaalzone

Populair