Matthews: “Milaan-San Remo ligt me”

Matthews: “Milaan-San Remo ligt me”

Foto: ASO

woensdag 16 maart 2016 om 17:46

Milaan-San Remo krijgt zaterdag een deelnemerslijst om duimen en vingers bij af te likken. Een van de mannen in vorm is Michael Matthews, die uitkijkt naar de koers. “Ik geniet van La Primavera“, vertelt de 25-jarige Australiër aan Belga.

San Remo groter dan Vlaanderen en Roubaix
Matthews heeft tot op heden alleen Parijs-Nice in z’n benen, maar wist daar wel gelijk de proloog en de tweede etappe te winnen. Zaterdag richt Bling zijn pijlen op de langste eendagskoers van het jaar. “Er zijn nog maar twee Australiërs die er in geslaagd zijn om Milaan-San Remo te winnen, Matthew Goss (2011) en Simon Gerrans (2012). Toen ik hen zag winnen, inspireerde het mij om ooit hetzelfde te realiseren. Het is een klassieker die me ligt, ik geniet er van. Een klassieker die voor mij persoonlijk ook groter is dan de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix. Natuurlijk wil ik in de toekomst graag de Ronde eens rijden en me er misschien op toeleggen, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. Ik wil eerst San Remo en de Amstel Gold Race (zijn favoriete koers, red.) op mijn palmares vooraleer ik naar de Ronde trek. Parijs-Roubaix spreekt me dan weer minder aan.” In 2010 werd Matthews al wel tweede in de beloftenversie (na Marko Kump) van Vlaanderen, maar die koers lijkt qua zwaarte niet helemaal op de profkoers.

Ervaring
De renner van Orica-GreenEDGE stond vorig jaar naast John Degenkolb en Alexander Kristoff op het podium. “Ik had toen nog niet de ervaring die ik nu wel heb. Ik had de benen om te winnen, maar liet me verrassen in de sprint, raakte ingesloten en mijn kans op de zege was voorbij. Ik ben nu een jaartje ouder, heb de finale al eens gereden en ik start er nu met meer vertrouwen. Het is een lange koers, maar een wedstrijd die ik wel heel goed ken, omdat ik vaak train in de buurt (Matthews woont in Monaco, red). Bovendien zijn het beklimmingen die voor mij niet te moeilijk zijn, die ik kan overleven en daarna kan ik rekenen op mijn sprint.” Vanaf donderdag is WielerFlits‘ voorbeschouwing op Milaan-San Remo te lezen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

LutsenkoFan 16 maart 2016 om 18:13

Matthew Goss .. Daar zeg je me een naam.

Toch raar dat een talent opeens geen talent meer is. Was een type Matthews die Goss. Maar goed.. dat is ook bij veel Franse renners zo, Coppel, Jeanesson, Gautier en zo nog een hele boel die ik weet niet wat gingen winnen.

WillieCentoUno 16 maart 2016 om 18:15

Dat gaat genieten worden zaterdag, zoveeeeeel potentiële winnaars…

Ik zeg Sagan :)

LutsenkoFan 16 maart 2016 om 18:20

Ik zeg Van Avermaet.

Over sterke deelnemersvelden gesproken, kijk dat van de Ronde van Catalonië eens :o !! De enige toppers die missen zijn Nibali en Valverde..

Reynaerde 16 maart 2016 om 18:26

Van Avermaet, uit het wiel van Sagan. Kun je natuurlijk donder op zeggen ;)

Vic413 16 maart 2016 om 18:31

Volgens mij zal Sagan het niet in de spurt kunnen halen van Matthews en Kristoff. In de afdaling van de Poggio / of de helling zelf aanvallen en dan winnnen zoals op het WK moet de bedoeling zijn. Cancellara en Van Avermaet zijn ook topkandidaten, maar toch denk ik dat het een duel wordt tussen Kristoff en Matthews.

Romāns Vainšteins 16 maart 2016 om 18:36

In mijn ogen is Matthews topfavoriet, waarom rijdt Gerrans niet ? Heb ik een crash gemist ?

robotour 16 maart 2016 om 18:41

Met zoveel topfavorieten gaat er natuurlijk een outsider winnen;) Iemand uit een vroege vluchtgroep die ze teveel ruimte hebben gegeven, omdat de topfavorieten teveel naar mekaar hebben zitten kijken.

Grote Meneer Terpstra 16 maart 2016 om 18:45

@robotour hopen dat tjallingi het koud heeft Dan :)

LyndaLid 16 maart 2016 om 18:59

Als het een harde koers wordt, en daar moet Orica zelf ook voor zorgen, is dit de topfavoriet met Sagan. Nou dan weet je wie er 1 wordt, en wie 2 ;).

Matthews heeft geluk dat Sky, BMC, Trek en Tinkoff ook gebaat zijn bij een zware koers. Kristoff lijkt niet top te zijn, Cav zeker niet, Degenkolb is er niet en Bouhanni heeft het liever niet té zwaar. Het zou weleens genieten kunnen worden zaterdag!

LutsenkoFan 16 maart 2016 om 18:59

Robotour het is geen koers waar alleen de kopmannen overblijven he, er zullen knechten zijn.

TomVD 16 maart 2016 om 19:36

Wie er gaat winnen weet ik niet, zijn immers zoveel favorieten. Mss moet ik wel maar eens geld inzetten op een 2de plaats voor Sagan.

Covadonga 16 maart 2016 om 19:51

@LL
Kristoff niet top? Dan heb je zeker etappe 5 van Parijs Nice niet gezien?

LyndaLid 16 maart 2016 om 19:58

@ covadonga

Daar heb je helemaal gelijk in haha, riep dat nota bene zelf toen nog.. Helemaal vergeten!

mic1984 16 maart 2016 om 21:49

Mss dat het dit seizoen geen sprint word. Dat zou is mooi zijn.
En de saaiste koers van het jaar groter noemen dan de ronde of Parijs Roubaix? Daar zullen we het maar niet over hebben

Manuel Beltran 16 maart 2016 om 22:07

@mic
De ronde is anders niet veel meer aan de laatste jaren

TI Reppie 16 maart 2016 om 22:32

Gaviria is de man zaterdag. Reed afgelopen week in TA al heel sterk en soms in dienst van Stybar. Etixx gaat zich volledig in dienst zetten van hem.

Lalsacien 16 maart 2016 om 23:04

Ik hoop op een leuke sprint tussen Marthews en Bouhanni!

DonNelis 17 maart 2016 om 01:07

edit redactie: al gemeld op de daarvoor bestemde plek
en let op je taalgebruik

Sunrider 17 maart 2016 om 02:23

Vermoed een snelle harde wedstrijd dit jaar. Quick step voor een volgende jump van Stybar? Cancellara en Matthews favorieten voor mij.

WillieCentoUno 17 maart 2016 om 07:05

edit redactie: niet doen

CJJelle 17 maart 2016 om 10:34

Voor mij ook 1 van de mooiste koersen. 300 km met lege benen een finale rijden.
Is misschien samen met GW de klassieker die nog een rare kwinkslag kan hebben. Dat lijkt bij de RvV, P-R, AGR (veruit de saaiste), WP en LBL niet meer mogelijk te zijn. Maar elk jaar laat ik me graag verrassen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair