Matteo Trentin: “Niemand mag zeggen dat hij niet geïnformeerd is over nieuwe regels”

donderdag 11 februari 2021 om 12:37
Matteo Trentin: “Niemand mag zeggen dat hij niet geïnformeerd is over nieuwe regels”

Matteo Trentin (midden) - foto: Cor Vos

Matteo Trentin heeft verbaasd gereageerd op de kritiek die veel renners hebben geuit over de regelwijzigingen van de UCI. Vooral het verbod op het dalen op de bovenbuis en de ‘tijdrithouding’ in wegwedstrijden kon op weerstand rekenen vanuit het peloton. “Niemand mag zeggen dat ze niet geïnformeerd zijn over de nieuwe regels”, zegt Trentin.

Volgens Trentin, die als vertegenwoordiger van de rennersvakbond betrokken was bij de gesprekken, zijn meer dan achthonderd profs in november en december op de hoogte gesteld van de mogelijke wijzigingen in het reglement.

“Ik vind het jammer dat ik moet zeggen dat anderen hun mailbox moeten checken en de nieuwe regels moeten downloaden. Op Twitter zetten dat je niet geïnformeerd bent, is dan makkelijk”, vertelt hij in een interview met Cyclingnews.

“Maar er zijn mails gestuurd naar achthonderd renners en ik durf te zeggen dat slechts zestien renners die informatie gedownload hebben. Als iemand het oneens was met de voorstellen, dan was daar veel kans voor. Alleen was er heel weinig reactie”, aldus de Italiaan van UAE Emirates, die samen met Philippe Gilbert de renners vertegenwoordigt.

‘Dit keer was het allemaal duidelijk’
Trentin is teleurgesteld in zijn collega’s. “Ik ben redelijk boos over wat er nu allemaal gezegd wordt. Vroeger hadden we kunnen zeggen dat de communicatie niet best was en dat renners niet ingelicht werden, maar dat is nu niet het geval. Dit keer was het allemaal duidelijk”, stelt hij.

“Ik weet niet wie ze de schuld willen geven, maar Phil, de CPA en ik zijn het niet. Misschien moeten renners minder tijd spenderen op TikTok en proactiever zijn als het gaat om het veiliger maken van je werkplek.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

Vinyakke 11 februari 2021 om 12:44

Goed raak en terecht als ik het zo lees. Moet wel oppassen dat hij met dergelijke uitspraken niet het hele peloton in het harnas jaagt.

Panache 11 februari 2021 om 12:47

Zo lang dit interview niet op TikTok staat zullen de renners het wel niet meekrijgen, zal Trentin denken.

LucasR 11 februari 2021 om 14:12

LOLz @Panache :-D

Michelangelo 11 februari 2021 om 12:46

Boenk erop!

Verhaal van Trentin illustreert feilloos waar het aan schort in het peloton. Allemaal de mond vol van veiligheid, maar het ligt vooral aan anderen. Er wordt door de renners te weinig naar het eigen gedrag gekeken.

Natuurlijk kun je vervolgens discussieren of je met het verbieden van de ballen op de bovenbuis en de polsen op het stuur de grootste slagen maakt qua veiligheid. Maar iedereen is het er over eens dat dit niet de veiligste fietshoudingen zijn, dus werkt een verbod per definitie veiligheidsverhogend.

Wat de renners echter het liefst hebben is dat er enkel naar straatmeubilair wordt gekeken, en niet naar hun eigen functioneren qua veiligheid. Mooi dat Trentin daar op deze manier heel duidelijk in is.

Panache 11 februari 2021 om 12:49

+1
Anticiperen en evalueren versus lui reageren.

ivo001 11 februari 2021 om 12:49

Dat slechts 16 uit 800 renners de informatie over komende wijzigingen downloaden is toch wel echt bedroevend.

salem 11 februari 2021 om 12:53

Als het gaat zoals Trentin het zegt, dan is het proces netjes doorlopen. Er waren afgevaardigden namens het peloton, in samenspraak met de UCI, regels op tijd gecommuniceerd en iedereen heeft de tijd gehad om feedback te geven.

Als blijkt dat het maximaal door 16 renners is gelezen, dan vind ik het kritische geluid vanuit het peloton behoorlijk ongepast…

dikkechaap 11 februari 2021 om 15:04

Op zich ben ik het eens, maar als ik een belangrijke mail stuur naar 800 man en ik zie dat maar 16 hem openen, dan stuur ik toch minstens een extra reminder. Blijkbaar heb je dan niet goed aangegeven dat het belangrijke informatie is. Communicatie 101.

Dikke Vrouw 11 februari 2021 om 12:55

kunnen ze wel allemaal lezen en met een computer werken kan je je zo afvragen

KnightBiker 11 februari 2021 om 12:55

+1
Als profrenner zijnde mag er wel wat betrokkenheid bij je vak verwacht worden.
Als User Experience designer zeg ik wel dat de methode waarin informatie aan de renners aangeboden wordt uitmaakt, het moet wel duidelijk zijn waar de renners hun informatie en klachten kwijt kunnen:
– Organiseer online enqeutes
– Doe user reseach naar welke vraagstukken door renners belangrijk worden gevonden
– Publiceer statistieken
– fundeer maatregelen op basis van gedaan onderzoek
– Zorg voor vaste en betekennis volle informatie via een nieuwsbrief/blog/forum, op vaste momenten per week/maand

Suggestie: voeg dergelijke info samen met taken die renners al moeten uitvoeren: het doorgeven van whereabouts is een ideaal moment om meer betrokkenheid te genereren.

Poeksel 11 februari 2021 om 12:56

Ik ben wel benieuwd wat de renners die kritiek leverden hierop te zeggen hebben. Als ze inderdaad vooraf geen enkele belangstelling hadden voor de voorgestelde wijzigingen om vervolgens wel achteraf kritiek te leveren is een mea culpa wel op zijn plaats.

Lalsacien 11 februari 2021 om 12:58

Wellicht dat de meeste renners het overlaten aan hun manager, ploegleider of trainer.

KnightBiker 11 februari 2021 om 13:07

Natuurlijk – daarom is de manier waarop informatie wordt aangeboden ook erg belangrijk:
Een consument zoekt pas naar informatie op het moment dat het relevant wordt voor hem/haar en verwacht dat de aanbieder alles organiseert.
Als aanbieder van een service heb je je gebruikers nodig om te bepalen hoe je product het beste werkt, daarom moet je als aanbieder van een service actief en regelmatig communiceren met je doelgroep, dmv gebruikers panels en enquetes.

Je mag als aanbieder van een product geen pro-actieve houding van je gebruiker verwachten. Natuurlijk is dat wel zo als het gaat om je werk maar ook daar is de aandachts spanne voor secundaire info maar beperkt.

Shinzawai 11 februari 2021 om 13:50

@Knightbiker: het gaat hier echter niet om consumenten die je moet overtuigen, maar om professionals die er in hun eigen belang goed aan zouden doen om de voor hun vak relevante informatie te lezen.

KnightBiker 11 februari 2021 om 15:23

@shinzawai
Als je goed leest zie je dat ik een voorbehoud maak voor werk, dat je meer mag verwachten, Desondanks gaat hier dezelfde methodes op, omdat fietsers willen fietsen en geen e-mails willen lezen. Daarom moet je wel je best doen om de informatie bij de gebruiker te krijgen, liefst op een speelse en laagdrempelige manier.
(Zie ook mijn eerdere comment hierboven)

lo squalo dello Stretto 11 februari 2021 om 13:21

Knap dat hij er zo voor uit komt; hopelijk keert het zich niet tegen hem. Geen idee of de huidige wielrenners TikTokkers zijn of wat hij hiermee bedoelt (ik ken de app niet)

Lance4eva 11 februari 2021 om 13:24

Doe niet zo elitair. Tuurlijk weet jij wat TikTok is.

Panache 11 februari 2021 om 13:46

Ik ken TikTok ook niet. De naam doet wel een belletje rinkelen, maar geen idee of het een soort WhatsApp, Facebook of Instagram is.

Dikke Vrouw 11 februari 2021 om 13:54

het is dan ook iets voor jonge hippe mensen geloof ik

bommie 11 februari 2021 om 14:02

@Panache: het is te vergelijken met Instagram Reels (als dat je wel wat zegt, haha)

Panache 11 februari 2021 om 14:12

YouTube voor mensen met een korte spanningsboog :)

tendam 11 februari 2021 om 14:54

Ik denk dat de meeste wielrenners iets te oud zijn voor Tiktok. Het is voornamelijk een app voor tieners die dansjes doen op muziekfragmenten. Wel mateloos populair, volledig onbekende artiesten kunnen er binnen een paar weken een wereldhit mee scoren.

nickdt 11 februari 2021 om 22:17

Tiktok is toch datgene wat een kip doet?

klootje kriekeljon 12 februari 2021 om 07:14

Ja en nu doen kuddedieren het ook.

Nelson 11 februari 2021 om 13:38

Trentin (en Gilbert en Bugno) hadden ook direct kunnen ageren tegen die onzinnige reglementswijzigingen van de UCI, maar hebben toen toch ook maar mooi gezwegen.

Shinzawai 11 februari 2021 om 13:48

Zij zien dat kennelijk als onderdeel van een nuttig, breed pakket aan maatregelen om de wielersport veiliger te maken. Het lijkt erop dat veel renners inzake veiligheid alleen bereid zijn om naar UCI, organisatoren, publiek, motoren etc… te wijzen, maar dat alles wat invloed op de renners zelf heeft taboe is. Zo werkt het natuurlijk niet. In het artikel op Cyclingnews zie je ook dat Trentin wel degelijk goede argumenten aangeeft waarom bepaalde houdingen op de fiets verboden worden.

Panache 11 februari 2021 om 13:51

Jij gaat er van uit dat Trentin het oneens is met de maatregel, maar dat is niet zo.

“I was in the general meeting when this tuck position came up.”
“The problem is that now riders in the bunch, in the middle of the bunch, are doing it and that’s not safe at all”
“We as riders brought this up and then the topic came up in the next meeting and that lead to the ban.”

Cochise 11 februari 2021 om 14:24

Las ik niet dat hij het liever enkel bij jeugdrenners wilde verbieden ipv bij profs?

Dat is natuurlijk het moeilijke aan zo’n combinatie van sport en politiek. Als renner wil je je daar engageren maar ook dan moet je compromissen sluiten in zo’n vergadering met de hoge ome’s. Voor jezelf kan je die compromissen plaatsen in de context van alle andere maatregelen, maar om dat dan naar de rest van het peloton verkocht te krijgen is wat anders.

Fast Freddy 11 februari 2021 om 13:57

Huts. Allemaal mondje dicht. En door.
Nu schijnen er renners niet aan de mail van Trentin toegekomen te zijn omdat ze te druk waren met het bestuderen van de team protocollen, maar de rest zat te gamen of te scrollen.

$kedel 11 februari 2021 om 14:02

Trentin maakt zich weer niet erg populair.. Het mag toch duidelijk zijn dat haast geen enkele wielrenner, ploegleider, fan het met deze nieuwe regels eens zijn. Schone taak voor de CPA om daar werk van te maken:)

Michelangelo 11 februari 2021 om 14:06

Of je hoort de schreeuwende minderheid… gebeurt wel vaker tegenwoordig.

$kedel 11 februari 2021 om 21:44

Vooralsnog lijkt Trentin samen met Daniel Martin de schreeuwende minderheid.
Zolang ze de enige zijn en geen goede argumenten hebben haalt dat weinig uit.

xistnc 11 februari 2021 om 14:08

Kudo’s voor Trentin.

Poeksel 11 februari 2021 om 14:36

Op Cyclingnews lees ik nog wel dit:
“If someone wanted to disagree then all they needed to do was scroll down to page 24 of the proposals and then get back to us.”

Als er geen samenvatting bij zat kan ik me voorstellen dat zelfs de renners die de moeite namen de informatie te lezen, dit gemist hebben.

yo-eddy 11 februari 2021 om 14:46

dit dus ……

Deel Koeper 11 februari 2021 om 14:47

Gezien de eerdere reacties op twitter, is het algemene niveau van de doorsnee renner niet bijzonder hoog, maar als ze bij amper 24 pagina’s al met een TL;DR komen aanzetten, dan zou het wel erg schrijnend zijn. Daar kunnen zelfs al die verwende dandy’s uit het voetbal zich nog wel door worstelen.

Panache 11 februari 2021 om 14:51

Dus? Ze hebben in dat geval slechts zichzelf benadeeld. De les die je trekt wanneer je jezelf benadeelt hebt is niet dat de ander moet voorkauwen, maar dat je zelf scherper moet zijn. Tenminste dat is een groot verschil tussen mensen die iets bereiken en mensen die een speelbal zijn van anderen die de koers bepalen.

VerstandOpNul 11 februari 2021 om 14:52

Dit is een hele goede toevoeging Poeksel..

Ik denk dat iedereen met een enigszins serieuze baan dit wel herkent: de enorme hoeveelheid ellenlange corporate mails.

Ik zou juist van de vertegenwoordigende renners verwachten dat ze in kunnen schatten welke wijzigingen voor ophef zullen zorgen en die pro-actief extra onder de aandacht brengen.

Ik vind dit een beetje een ‘cover your ass’-actie van Trentin.

KnightBiker 11 februari 2021 om 15:31

Feitelijk de strekking van mijn eerdere betoog hierboven: je moet de informatie behapbaar maken voor degene die het leest, en in acht nemen dat de doelgroep nogal wisselend is:
Kort, bondig, interactief en op een moment dat je de aandacht van je gebruiker al hebt.
Bijvoorbeeld op het moment dat whereabouts ingevuld moeten worden.

Panache 11 februari 2021 om 16:22

Wat je 'moet' doen ligt helemaal aan het doel van de communicatie KnightBiker. Jouw uiteenzetting past bij het doel: zoveel mogelijk informeren/lezers. Echter bij een ander doel kan je een ander (bij dat doel passende) wijze van communiceren hanteren. Misschien was het doel wel om soepel nieuwe regels door te voeren.

Jan Blokland 11 februari 2021 om 14:42

Vind het een beetje de plank misslaan waar Trentin het over heeft. Het gaat niet om het feit of iedereen het weet. Want dat is gewoon duidelijk.
Het gaat om de regelgeving, waar de meesten het niet mee eens zijn. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

tendam 11 februari 2021 om 14:52

Ja, maar Trentin zegt dus: als je niet eens de mail opent waarin de regels worden voorgesteld moet je nu ook niet zeiken. En daar heeft hij wel een punt. Al weet ik niet of het wat had uitgemaakt als ze die mail wél hadden geopend.

Chippen 11 februari 2021 om 14:54

ze kregen de mogelijkheid om te laten weten dat ze het er niet eens mee zijn, zelfs vóór het in een reglement werd gegoten

maar blijkbaar is het toch leuker om na de feiten als een kleuter verontwaardigd te gaan janken op twitter en niet de normale weg te volgen

yo-eddy 11 februari 2021 om 14:45

De vraag is uiteraard “hoe” dit gecommuniceerd is. Een mail met een uitgebreide pdf met “gewijzigde regels” zal door weinig renners worden uitgeplozen lijkt mij.
Net zoals bijna niemand wijzigingen van zijn provider/facebook etc etc leest.

Chippen 11 februari 2021 om 14:51

In de terms of service van mijn facebook staan doorgaans weinig voorschriften over de veiligheidsomstandigheden bij het uitvoeren van mijn job.

Michelangelo 11 februari 2021 om 14:54

@yo-eddy,
Daar zit een groot verschil in. Ik verwacht van profvoetballers dat ze hun spelregels kennen, niet dat ze de voorwaarden van facebook doorlezen.
En hetzelfde mogen we ook verwachten van de renners. Voor hen is het vakliteratuur. En in ieder bedrijf worden medewerkers geacht de regels en instructies te kennen die van belang zijn voro de uitoefening van hun werk.

Maar we klagen enerzijds over de rubber-stoeptegels-maatschappij, maar tegelijkertijd moeten we renners pamperen door alles in hele kleine hapklare brokjes uit te leggen. En dat gaat er bij mij niet in.

KnightBiker 11 februari 2021 om 15:40

@michelangelo
Ik snap wat je bedoelt, maar we leven in een wereld waarin alle communicatie wordt vormgegeven, behapbaar gemaakt en gepresenteerd. Het kan heel goed zijn dat de presentatie van informatie hier niet in acht genomen is, en dan is het knap lastig om de juiste boodschap door te krijgen.
De doelgroep van de informatie is ook nogal mixed, en dus mag je best wel nadenken over de vorm en informatie dichtheid. Als ik lees dat het gaat over een .pdf met 24 pagina’s gaan bij mij als informatie ontwerper de haren overeind staan.

Romāns Vainšteins 11 februari 2021 om 15:58

Het moet ook naar de ploegen gestuurd zijn lijkt me? Daar moet er gewoon een mannetje opgezet worden die het vervolgens naar coureuriaans vertaald richting de renners.

Shinzawai 11 februari 2021 om 16:01

Ik weet niet hoe dat bij wielrenners zit, maar als ik een document krijg met nieuwe arbeidsvoorwaarden of veiligheidsvoorschriften voor mijn werk, dan lees ik dat wel degelijk.

KnightBiker 11 februari 2021 om 16:49

@shinzawai
Niet dat je ongelijk hebt, maar lees je alle gebruikersvoorwaarden van de app’s op je phone van A tot Z?

girardengo 11 februari 2021 om 15:13

Als je jezelf en je vak serieus neemt lees je de voorstellen en reageer je bijtijds. Je kunt niet achteraf alle beslissingen ter discussie blijven stellen.

thorsen 11 februari 2021 om 15:26

Op zijn minst zou je verwachten dat ‘iemand’ in een team de moeite neemt om dit door te spitten, en dan de anderen er op attendeert eens even naar pagina 24 te kijken o.i.d.

Romāns Vainšteins 11 februari 2021 om 15:34

Ik ben het oneens met de regels maar Trentin heeft wel een punt mbt de lamzakkerigheid vd renners. Meer verbazingwekkend, ploegleiders moeten die info toch ook gehad en gecommuniceerd hebben?

Panache 11 februari 2021 om 16:25

Maar er is toch ook maar een handvol renners met kritiek (in de media)? Misschien is 90% het er wel mee eens, of staan ze er neutraal in en vinden ze het allemaal prima zo.

Kopdrveur 11 februari 2021 om 16:44

24 pagina’s met nieuwe regels? Hoeveel pagina’s met actuele regels zijn er dan inmiddels al? Als het zo complex is mag je bij elke ploeg wel een spelregel-expert verwachten die dit aan de renners uitlegt.

Marveloke 11 februari 2021 om 17:02

Ik ben benieuwd hoe mijn mede-flitsers denken over dit verbod. Het verbieden van de supertuck vind ik heel logisch, daar zien we het vaak zat mis mee gaan. Toch vind ik het verbieden van de houding met de handjes op het stuur te ver gaan. Dit is vaak een houding die door (solo) vluchters wordt gebruikt om aerodynamisch voordeel te hebben, maar die houding wordt in een peloton vrijwel nooit toegepast. Ik vind het dus te overdreven om die tijdrithouding te verbieden

$kedel 11 februari 2021 om 21:56

Ohja?
Ik heb niet direct een incident met de ‘supertuck’ op mijn netvlies staan anders?
Doorgaans zijn het ook de kundige renners die dit doen en de totaal technieklozen zoals Daniel Martin die dit een goede regel vinden.

nickdt 11 februari 2021 om 22:22

Geen renners in het peloton die het doen.

Ik zou dan maar eens opletten als er jacht wordt gemaakt op de vluchters, dan doen degenen op kop van het peloton het ook.

Lalsacien 12 februari 2021 om 07:29

Volgens mij rijdt Tony Martin op kop van het peloton bijna standaard met zijn onderarmen op het stuur.

Ward 11 februari 2021 om 17:23

Dit is een boomerang hoor: het publiek dat je vertegenwoordigt / moet inlichten verwijten dat ze niet ingelicht zijn.

VespavanBern 11 februari 2021 om 18:21

Maakt de regel niks minder belachelijk, misschien zelfs nog wel erger. Als ze echt de renners wilden horen, hadden ze niet een handjevol wt renners moeten mailen, maar iedere renner waar deze extreem betuttelende regel voor gaat gelden.

Derierre de la course 11 februari 2021 om 21:09

Ze hebben 800 renners gemaild..