Matteo Trentin: “Gevaarlijke dranghekken overal verbieden”

zondag 6 oktober 2019 om 08:52
Matteo Trentin: “Gevaarlijke dranghekken overal verbieden”

foto: Cor Vos

Vice-wereldkampioen Matteo Trentin is de zware valpartij van Álvaro José Hodeg in de Tour de l’Eurométropole niet ontgaan. De Colombiaan kwam vol op de voetjes van een dranghek terecht en liep meerdere breuken op. Wat de Italiaan betreft, worden zulke dranghekken verbannen.


Trentin reageerde op een tweet van wielerstatistiekenbureau ProCyclingStats. Daarin wordt de vraag gesteld of er eerst een noodlottig ongeval moet gebeuren door toedoen van uitstekende pootjes van dranghekken, voordat wielerbond UCI de veiligheidsregels in de laatste kilometers gaat veranderen.

“Niet alleen daar ligt het probleem”, laat Trentin weten. “We gaan ook in andere delen van de koers zestig kilometer per uur of harder. Zulke dranghekken moeten overál worden verboden. Kijk maar eens hoe gevaarlijk ze waren tijdens de wereldkampioenschappen of tijdens de tijdritten in de grote ronden dit jaar. Dranghekken met platte voet zijn overal ter wereld verkrijgbaar.”

“Maar de belangrijkste zaken zijn lengte van sokken, diskwalificatie voor iets dat altijd gebeurt, geen eten uit de volgwagen in de eerste dertig kilometer en de laatste twintig van een wedstrijd, geen oortjes tijdens het WK, geen aanpassingen aan onze rugnummers van 45 bij 45 centimeter en op tijd zijn bij teampresentaties, die altijd te laat beginnen.”

Valpartij Álvaro José Hodeg
Álvaro José Hodeg kwam gisteren lelijk ten val in de Tour de l’Eurométropole. De Colombiaan van Deceuninck-Quick Step ging in de laatste bocht onderuit en knalde vol op de uitstekende voetjes van een dranghek. Later bleek dat hij aan zijn val breuken aan de linkeronderarm, rechterschouder en ribben had overgehouden. Ook werd gevreesd voor een mogelijke hersenschudding.

Dit artikel delen:

16 Reacties

KnightBiker 6 oktober 2019 om 09:19

+1 Trentin laat zien waar De UCI De renners In De steek laat.
Niet dat renners als Van Aert en Hodeg zelf een hand hebben In De ongelukken die ze te verduren krijgen, schade vergoedingen gaan wellicht ver. Maar De UCI moet wel Het nodige doen om De veiligheid te vergroten, dat betekent dus niet dat er dure controleurs bezig zouden moeten zijn met randzaken die niet bijdragen aan veiligheid of doorgaan van Het evenement an sich.
Dus, in plaats van controleren op sok lengte, De finale van de koers onderwerpen aan een veiligheids inspectie of zo.

Trentin kan een leider worden In Het peleton, hij heeft Het charisma en is een verstandige kerel.

Panache 6 oktober 2019 om 11:12

Finish Barriers staan 70 graden schuin, hebben geen pootjes, geven ruimte voor sponsoruitingen. Veel logischer dan de uitstekende pootjes en bovendien commercieel verantwoord.
Afgezien daar van denk ik niet dat de val van Hodeg veel met de pootjes te maken had. Misschien de gevolgen (al is dat speculeren). Het geeft aan dat Trentin een algemeen verhaal vertelt en deze crash niet eens gezien heeft. Dat is niet helemaal netjes.

iLLan 6 oktober 2019 om 11:38

Het gaat dan inderdaad om de gevolgen van de valpartij. Die zijn met de hekken die jij ook noemt, toch vaak een stuk minder.

KnightBiker 6 oktober 2019 om 12:09

Klopt, Het voor zover Ik begrijp is De reactie van Trentin een algemene en heeft niet direct met Hodeg te maken.

guyremgabdel 6 oktober 2019 om 11:40

Organisatoren plaatsen de laatste 300m betafencen (= schuine nadars). Daarbuiten doet men gratis beroep op de steden of gemeenten van finish. Echter praktisch geen enkele gemeente in België beschikt standaard over die betafencen. Ze beschikken enkel over de (goedkopere) klassieke nadars .(voor de noorderburen : nadar = vlaams voor dranghekken).

KnightBiker 6 oktober 2019 om 12:12

Klopt, Het gaat wat ver van iedere gemeente te eisen dat ze De correcte pootjes hebben: daar moet De UCI voor garant staan en dat kan zich terugbetalen door sponsoring.

Panache 6 oktober 2019 om 12:36

Bedenk wel even dat je voor 25 km dranghekken (niet vergezocht voor een etappe van 200 km) je aan weerszijden dus 50 km afdekt. Als een dranghek gemiddeld 2 meter breed is, dan gaat het over 25.000 (!) dranghekken. Zonder hulp van gemeenten is dat qua kosten, opslagruimte en logistiek vrijwel niet te doen. In de laatste kilometer moet kunnen, de gehele koers lijkt mij vooralsnog onhaalbaar.

xistnc 6 oktober 2019 om 12:05

Je kunt niet alle situaties op één hoop gooien en zeker deze niet met de val van Van Aert, maar in het algemeen speelt dit soort nadar vaak een hoofdrol. Het is altijd beter om dit te verbieden of een andere oplossing te kiezen. Nu is de feitelijke breedte van de weg (bepaald door de uitstaande pootjes) immers anders dan de gevoelsmatige breedte (bepaald door het rechtopstaande deel boven de pootjes).

Deze specifieke situatie moet je echter ook individueel bekijken. Eerst wordt Hodeg bijna de hekken ingereden door zijn eigen ploegmaat Senechal, maar hij valt niet. Ze zijn dan de bocht al uit en zitten al parallel met de verfoeide nadar. Als Senechal iets meer ruimte maakt, struikelt Hodeg over de pootjes van de Nadar.

Verder heeft iedereen de bocht op dezelfde snelheid prima genomen, de bocht is ruim genoeg en de weg is breed genoeg, ondanks de nadar.

KnightBiker 6 oktober 2019 om 12:18

Klopt, De weg was breed genoeg. (Die verkeersdrempel op 3km van Het einde was eigenlijk gevaarlijker) ( feit is: als Het kan maakt een renner er gebruik van.)
De situatie was in Het geheel genomen best veilig, met De juiste pootjes was Hodeg wellicht Ook gevallen, maar was De schade misschien minder.

nickdt 6 oktober 2019 om 12:21

Idd. Ligt ook aan een koerssituatie. Daarbij ben ik het natuurlijk wel eens dat ze moeten gaan kijken of ze de dranghekken kunnen veranderen met pootjes naar zonder pootjes. Vallen sluit je toch niet uit, maar je kan de kans op erge blessures op deze manier meer uitsluiten.

thorsen 6 oktober 2019 om 12:17

“Maar de belangrijkste zaken zijn lengte van sokken, diskwalificatie voor iets dat altijd gebeurt, geen eten uit de volgwagen in de eerste dertig kilometer en de laatste twintig van een wedstrijd, geen oortjes tijdens het WK, geen aanpassingen aan onze rugnummers van 45 bij 45 centimeter en op tijd zijn bij teampresentaties, die altijd te laat beginnen.”

auw

nickdt 6 oktober 2019 om 12:19

Lekkere sneer naar de UCI met de kwestie Eekhoff (Zo kan je zien dat zelfs Trentin als Italiaan het daar niet mee eens is).

west 6 oktober 2019 om 12:41

Eens, maar financieel onmogelijk.

Polleke 6 oktober 2019 om 13:44

Maar ondertussen laten ze zich wel zonder protest over allerlei karrewegen sturen in die ‘onverhard’ rage….

Ligthning 6 oktober 2019 om 13:56

Veiligheid staat steeds op de eerste plaats. Als niet veilig kan georganiseerd worden, dan maar niet. Er is zowel bij de organisatoren als bij de UCI wel steeds geld voor andere zaken. De soms hoge startgelden in bepaalde wedstrijden. Het hele wansmakelijke VIP-circus. Peperdure prestigegebouwen van de UCI, feestjes, etentjes enz. enz. En veiligheid (en het niet naleven van de regels daarrond) wordt door dezelfde UCI vaak heel subjectief benadert. Ik denk hierbij aan het regelmatig en soms massaal achter het publiek doorrijden, via voetpaden, vluchtheuvels enz. Wordt nooit bestraft, tenminste niet bij de toprenners.
In die context is het absoluut terecht dat Trentin wijst op het soms ridicule meten van kousen, het niet op de exacte plaats ravitailleren……

Panache 6 oktober 2019 om 14:43

“Veiligheid staat steeds op de eerste plaats. Als niet veilig kan georganiseerd worden, dan maar niet.”

Wat versta je onder veiligheid in een sportwedstrijd ‘a 60 km/h op de openbare weg? Niet mogen vallen? Geen blessures mogen oplopen? Beetje een vreemd uitgangspunt. Gewoon niet realistisch. Niet in de gaten hebben hoe gevaarlijk deze sport eigenlijk is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.