Mathieu van der Poel: “Zonder startgelden gaat internationalisering cross achteruit”

maandag 13 juli 2020 om 11:42
Mathieu van der Poel: “Zonder startgelden gaat internationalisering cross achteruit”

foto: Cor Vos

Ook Mathieu van der Poel heeft gehoord van de plannen dat het systeem van de startgelden in de cross op de schop gaat. De wereldkampioen moet nog zien dat het gaat gebeuren, maar tegelijk hoopt niet dat er te drastisch wordt gesnoeid.

“We moeten niet flauw doen: Wout en ik crossen graag, maar het zijn ook de startgelden die het voor ons financieel aantrekkelijk maken. Die startgelden bestaan om een reden: je wordt vergoed voor wat je hebt gepresteerd, voor het volk dat je meebrengt”, zegt Van der Poel, die vorig seizoen 24 veldritten winnend wist af te sluiten en in Dübendorf zijn regenboogtrui succesvol verdedigde, in een uitgebreid interview met Het Nieuwsblad.

Concrete bedragen worden niet vrijgegeven, maar zeker is dat het prijzengeld flink omhoog gaat om het gemis aan startgelden te compenseren. “En op die manier zal het voor mij, denk ik, weinig uitmaken. Ik presteer overal waar ik aan de start sta. Toppers die alleen starten in een cross om hun startgeld op te rapen, dat gebeurt niet meer. In een kleine cross kan je soms meer startgeld krijgen dan prijzengeld in een Wereldbeker, maar ik rijd zoals elke andere wedstrijd voluit.”

Juist omdat vooral de mindere renners worden getroffen, vindt de regerende wereldkampioen de plannen niet correct. “Zij kunnen die centen misschien nog harder gebruiken dan wij. Ik ben niet de persoon om mij heel erg te moeien in dit soort discussies, maar zonder startgelden zal de internationalisering van de sport alleen maar achteruitgaan.” Een reden dat het systeem op de schop gaat, is dat het veldrijden over zijn top zou zijn.

Populariteit
Van der Poel heeft juist niet de indruk dat de populariteit van de cross over zijn hoogtepunt heen is. “Helemaal niet. In het begin van het afgelopen crossseizoen heb ik op het twitteraccount van Christoph Impens (van Golazo, red) nog gezien dat ze in drie of vier van hun crossen toeschouwersaantallen hebben verbroken. Ik kan begrijpen dat de coronacrisis het in een stroomversnelling heeft gebracht, maar heel raar dat ze er nu ook die populariteit bij halen.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Koers 13 juli 2020 om 13:24

Het is juist een kans voor buitenlandse renners om een boterham te verdienen, daar zij waarschijnlijk normaliter niet op veel startgeld kunnen rekenen

HennieK 13 juli 2020 om 14:33

@Koers En welke buitenlandse renners die nu geen of weinig startgeld zouden krijgen rijden dan mooie prijzen?

Koers 13 juli 2020 om 16:03

@henniek
Renners die nu maar voor het wielrennen kiezen omdat daar wel geld is te verdienen. Veldrijden draait bijna volkomen om te brlgische markt en dus ook met belgische ploegsponsors. Die zullen waarschijnlijk, bij vergelijkbaar niveau, liever een belgische renner aannemen dan een buitenlandse, waardoor die buitenlandse minder salaris moet accepteren. Als je als buitenlander dan ook nog eens niet voor extra publiek zorgt kun je fatsoenlijke startgelden wel vergeten. Maar als dat geld deel bij het priizengeld wordt gevoegd, maken buitenlandse renners daar wel ineens aanspraak op.
We zullen moeten zien of het werkt, maar ze zullen toch iets moeten verzinnen om wat andere vlaggetjes in de top 10 te zien.

Arie den Blanken 13 juli 2020 om 21:47

@Koers: Als er iets onbelangrijk is zijn dat het aantal verschillende vlaggetjes in de top tien. Voor dat soort onzin ga je toch geen goed werkend businessmodel in deze sport om zeep helpen.

HennieK 14 juli 2020 om 09:44

@Koers, je zegt het goed (bijna) al het geld komt uit België, of is gericht op exposure in de Lage Landen. Ik vraag me af of deze sponsoren dit geld ook als prijzengeld gaan uitkeren.

Daarbij is het topniveau in de veldritsport erg hoog en zijn er op dit moment slechts 1 of 2 buitenlanders die daar in mee zouden kunnen. Deze zijn dan zo goed dat ze sowieso voor de weg zullen kiezen, omdat dat nu eenmaal meer aanspreekt in hun eigen land. Veldrijden is in mijn ogen een hele mooie regionale sport die waarschijnlijk nooit olympisch zal worden, dus dat blijft zo.

Lekker frieten, bier en koers in de modder heerlijk!

LB108 13 juli 2020 om 13:53

Welke internationalisering?
Renners die top 10 rijden lopen met bijna al het groot geld weg en de andere, die dan meestal van verder komen, moeten toeleggen aan hun crosstrips

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair