zondag 2 juli 2023 om 09:00

Mathieu van der Poel ziet weinig kans op Jaizkibel: “Zeker als klimmers hun zinnen erop zetten”

Video Mathieu van der Poel wordt door velen naar voren geschoven als een van de favorieten voor de tweede etappe van de Tour de France naar San Sebastián, maar de Nederlander denkt zelf dat de finale te zwaar voor hem is. In de slotfase is de Jaizkibel de scherprechter. “Ik denk wel dat het iets te zwaar is”, aldus Van der Poel tegen WielerFlits.

“Zeker als de klimmer hun zinnen erop zetten”, gaat de kopman van Alpecin-Deceuninck verder. De cijfers van de Jaizkibel? De klim is 8,1 kilometer aan een gemiddelde van 5,4%, maar in de laatste drie kilometer gaat het stijgingspercentage niet onder de 7,5%. Dan weet Van der Poel genoeg: “Iedereen zit nog fris en dan is het gewoon te lastig.”

“Ik weet niet of je iets kan leren van deze openingsrit. Ik vond dat het niet zo heel hectisch was, dat is het enige wat ik fijn vond. Ik heb al eens stressvollere eerste dagen gehad in de Tour”, vertelde hij na de openingsrit, waarin hij de slag miste op de Côte de Pike en uiteindelijk 37ste werd in een tweede achtervolgende groep.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
22 Reacties
02-07-2023 09:25
Dit is een betere kans dan gisteren. De afdaling is niet moeilijk, en er zijn 15km vlak om terug te komen. Klimmers gaan niet wegblijven tegen een groter, samengeklonterd peloton.

De enige reden dat UAE er voor zal gaan op de Jaizkibel zijn die achterlijke bonificaties
    02-07-2023 09:44
    Boni’s zijn er al heel lang en gelukkig maar. Ze vormen een wenselijk tegenwicht tov het gecontroleerde wielrennen, het voornamelijk fietsen op wattages. Met bonis wordt de koers er ahw vrolijker door, minder voorspelbaar. Wellicht wordt je mening gevormd omdat je JV een warm hart toe draagt (Pogaçar is rapper dan Vingegaard)
02-07-2023 07:52
Is het een gek idee om, mvdp zijnde, mee te schuiven in de vlucht vandaag?
    02-07-2023 07:53
    Ik zou dat een enorm goed idee vinden.

    Net zoals dat voor Flip geen slechte ingeving zou zijn trouwens.
    02-07-2023 08:07
    Die mogen echter niet mee in de vlucht.
    02-07-2023 09:19
    Van wie niet Harry ?
    02-07-2023 09:43
    Van Michel Wuyts.
    02-07-2023 10:41
    Van andere concurrenten voor de ritzege, je wilt ze pijn doen op de Jaizkibel en niet er met een voorsprong aan laten beginnen.
02-07-2023 08:37
JV wil het geel niet, wel de rit, UAE wil het geel niet verdedigen……Alpecin moet er vroeg een onrustige rit van maken. Weet zeker dat er medestanders zijn. Daar liggen de kansen van MvdP, vöór de Jaizkibel weg zijn en met de juiste mensen
02-07-2023 09:32
Op zijn Van-der-Poels invliegen en zien waar en of het schip strand. Hopelijk na de finish.
02-07-2023 11:09
Wat een onzin of zand in de ogen. De Jaizkibel wordt langs de gemakkelijke kant beklommen en is een loper over brede wegen. Ofwel gaat VDP mee in de aanval ofwel blijft hij er (gemakkelijk) aanhangen. Dan heeft hij minstens evenveel kans om het in de spurt af te maken dan Pogacar of Van Aert.
02-07-2023 09:18
Hij ziet weinig kansen. Ik zie deze Tour sowieso weinig kansen. Hij moet het denk vooral van een vluchtgroep hebben. En dan moet hij nog een etappe of 8 in dienst rijden van zijn mede kopman. Plus de zware bergritten. Nee, dit lijkt niet echt een Tour voor Matje. Zijn klasse is niet genoeg. Hij heeft ook en portie geluk nodig om in de goede vlucht te zitten.
    02-07-2023 09:51
    Hahaha... "zijn klasse is niet genoeg". Volg je het wielrennen de laatste paar jaar een beetje?
    02-07-2023 10:03
    Volledig mee eens Orlando Dani
    02-07-2023 10:09
    Het geeft niks hoor dat je me niet begrijpt. In bijv RvV kan hij zijn klasse uitbuiten. Tijdens deze Tour zijn er geen etappe's op zijn lijf geschreven. Er is niet een etappe met een aankomst waar hij moeilijk te kloppen is. Om in een vlucht mee tezitten hebben je ook een dosies geluk nodig. Zelfs als je van der Poel heet.
    02-07-2023 10:30
    Denk niet dat er 8 etappes in deze Tour in een massasprint zullen eindigen. 3,4 en 7 zijn de opties in het begin van de tour voor een massasprint. Etappe 8 is voor de punchers.
    En dan later in de Tour etappe 18 en de slotetappe.
    02-07-2023 12:17
    @Sky Nee niet voor onze twee sprinters,maar ik denk voor sprinters als oa Mads Wout en Philipsen. Die moeten toch ver kunnen komen
    02-07-2023 12:54
    Ik ben het wel eens met deze constatering en denk eigenlijk, gezien zijn eigen comments, ook van der Poel zelf wel. Laatst was er weer zo’n zwikkie fanboys hiero dat respect kwam opeisen bij het aanduiden dat van Aert een geweldige tourrenner is maar het blijft best lastig voor van der Poel: rondes sowieso en al helemaal de tour. Geen onverharde gronden, geen koersen van ruim 200+ (is ook een niet te onderschatten wapen van hem) en net geen lekkere profielen om op los te gaan.

    Zijn allroundheid zou hem wel dicht bij groen kunnen brengen maar daar heeft hij (nog) geen zin in. Ik gok dat hij er echt is om fier Parijs te halen, soulmate Philipsen bij te staan en zelf ergens een fraaie rit mee te grissen. Dat laatste zie ik hem absoluut als aanvaller en niet vanuit het favorietenpak doen, wat prima is.
02-07-2023 10:14
Het stuk na de Jaizkibel is langer dan gister naar de finish maar de klim is ook een stuk langer dan de 2 km van gister en vooral de laatste 4 km zijn zwaar als de klassements mannen daar gas geven komt vd Poel idd te kort.
    02-07-2023 11:16
    Waar heb je het over ? De laatste km slechts 7% met daarvoor 500 m aan 1 % en 500 m volledig vlak. Ze gaan die laatste km dus gelanceerd naar boven vliegen. De twee kilometers daarvoor gaan steeds tussen 6 en 4 %.
02-07-2023 10:16
En dan zet cycling mole Phillipsen op 1, en de bookies Phillipsen op 3 ofzo, haha.

Ik denk dat dit ook wel een beetje bluf is van VdP.
02-07-2023 11:37
De Jaizkibel is een verlengde (2km) Coll de Rates voor wie die laatste kent. Matje is daarvoor te zwaar om 20 minuten op max te blijven gaan. Hij zal het daar hoe dan ook moeten afleggen tegen renners die 5 tot 10kg lichter zijn. Zijn enige kans is dat het de eerste 3 a 4 km redelijk rustig aan zal gaan. Normaal gesproken zal dat echter niet gebeuren. Wout daarentegen heeft een iets andere fysiek alhoewel je hem gisteren ook zag sneuvelen. Hij was m.i. te lang en te diep in het rood geweest.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine