Mathieu van der Poel ook niet in X2O Trofee Herentals

dinsdag 4 januari 2022 om 15:42
Mathieu van der Poel ook niet in X2O Trofee Herentals

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel verschijnt woensdag niet aan de start van de veldrit van Herentals, de vijfde manche van de X2O Badkamers Trofee. Dat bevestigde zijn ploeg Alpecin-Fenix aan WielerFlits. De wereldkampioen kampt met rugproblemen en liet ook de crossen in Loenhout en Hulst al aan zich voorbijgaan.

Zijn vader Adrie van der Poel vreest dat de 26-jarige renner maanden langs de zijlijn staat, liet hij tijdens de veldrit van Gullegem desgevraagd aan Sporza weten. “Het is heel verstandig om pas echt te gaan fietsen als alle rugproblemen verdwenen zijn”, vertelde wereldkampioen veldrijden van 1996.

“Tot april is het nog een maand of drie”, ging hij verder. “Dus de voorjaarskoersen komen niet in gevaar. De eerstkomende weken zit trainen er volgens mij nog niet in. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Uiteindelijk zal de ploeg daar zoals in het verleden verstandig mee omgaan. We wachten rustig af.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

notriple 4 januari 2022 om 15:46

Ik had niet anders verwacht.

Alucard 4 januari 2022 om 17:49

Inderdaad. Voor alle mensen die denken dat dit een tijdelijk probleempje is en dat hij binnen 1-2 weken weer volop koerst: jullie begrijpen niet hoe serieus dit is. We hebben te maken met mogelijk het einde van zijn gouden jaren.

Westland95 4 januari 2022 om 15:57

Verstandig, laat de cross voor wat het is deze winter en probeer fit te raken voor de klassiekers en de Tour.

Beer 4 januari 2022 om 16:07

Misschien zou het toch niet slecht zijn, mocht Alpecin Adri even het zwijgen opleggen. Opnieuw een onduidelijk verhaal en geen officiële ploegcommunicatie; gewoon meer mist en speculatie.

“Tot april is het nog een maand of drie", “Dus de voorjaarskoersen komen niet in gevaar."
De eerstkomende weken zit trainen er volgens mij nog niet in."

Hoeveel tijd heeft Mathieu dan nodig om zich in vorm te trainen? Bij van Aert is het WK een probleem omdat hij 10 dagen nodig zou hebben om de jetlags te verwerken en op & neer te vliegen. Bij Mathieu zouden nu enkele weken niet trainen dan geen probleem zijn om klaar te geraken voor de klassiekers. Ik begrijp het niet.

evelineroos 4 januari 2022 om 16:13

We gaan het wel zien. Je hoeft niet alles te begrijpen.

platteprijs 4 januari 2022 om 17:32

Sporza vraagt het David van der Poel, Sporza vraagt Adrie van der Poel. Die twee geven gewoon eerlijk antwoord. Misschien moeten die Vlaamse journalisten nu eindelijk eens stoppen met echt élke dag te vragen hoe het met de rug van Mathieu van der Poel gaat. Het is toch gewoon pure armoede.

djerkson 4 januari 2022 om 18:04

Pure armoede? Je meent het serieus? Dat zijn toch vragen die het grote publiek zich ook stelt denk ik?

Met Van Aert en Pidcock is er meer dan genoeg te zien zonder Mathieu, dus aan stof geen gebrek lijkt me.

AdZ 4 januari 2022 om 18:19

Tuurlijk stellen we ons die vragen iedere dag. En dus vragen de journalisten er telkens naar bij mensen, die er niet van zijn. En dan gaan wij weer klagen omdat er nietszeggende antwoorden komen en geven we vervolgens jan en alleman de schuld.

Pfff wat een niveau!!!

Murcia 4 januari 2022 om 16:17

Dat hij niet in Herentals start is logisch maar het wordt deze week volgens mij ook make or break voor wat betreft het WK. Als ik het goed heb begrepen heeft Matthieu gisteren een bezoek gebracht aan de artsen om te kijken naar de stand van zaken nu mbt de rug. Dan kan een beslissing over hoe nu verder ook niet meer lang op zich laten wachten. Naast het NK resteren er nog slechts twee crossen van zijn voorgenomen voorbereiding op Fayetteville en dat is al een dun lijntje als je in het geheel nog niet traint.

Michelangelo 4 januari 2022 om 16:23

Mag duidelijk zijn dat het hoe dan ook een utopie is dat VdP in topvorm zou kunnen verschijnen op het WK veldrijden
In tegenstelling tot sommige anderen begrijp ik echt wel het verhaal van Adrie. Waarbij je denk ik gerust een streep kunt trekken door het crossseizoen, maar waarbij het nog veel te vroeg is voor een definitieve pennenstreek door het hele voorjaar.

Op mij komt het over dat het een lastige blessure is om mee te bepalen wanneer je weer in competitie kunt komen. Een gebroken been is helder, maar dit is een ander verhaal. en wie weet maakt het dan ook nog eens uit of je de competitie hervat in de cross (veel vanuit de onderrug) of in een wegwedstrijd (andere belasting)

Beer 4 januari 2022 om 16:36

Mooi dat jij het begrijpt, maar ik dus niet. Ik lees op Sporza dat hij maanden niet zal koersen. Anderzijds zouden 3 maanden tot aan de voorjaarsklassiekers wel voldoende zijn om die klassiekers te halen. Maar hij kan de volgende weken wel niet trainen. Dat is toch een onduidelijk verhaal? En als je met veel goede wil toch in dit verhaal wil meegaan: VDP kan begin februari terug beginnen trainen. Dat zou dan voldoende zijn voor de klassiekers. Dat is eigenlijk, voor de -tigste keer, beweren dat VDP veel minder training nodig heeft dan van Aert. Van Aert is immers nu al redelijk in orde, lijkt (op dit ogenblik) klaar om ook de volgende weken/maanden de nodige training te kunnen doen en dubt zelfs over een vlucht heen en terug naar Amerika omdat dat een aantal dagen pure trainingsarbeid in de weg zou staan. Vintage Adri blablabla dus.

Murcia 4 januari 2022 om 16:39

Bellemans de arts van de Belgische Olympische ploeg gaf het naar mijn mening het duidelijkste aan toen hij opmerkte dat je met deze blessure eerst volledig pijnvrij moet zijn en dan pas aan de verdere opbouw moet gaan denken. Het lijkt mij dat Matthieu en de ploeg tijdens het wegseizoen de opspelende rug voor lief hebben genomen maar nu moet men echt gaan kiezen voor volledig herstel. De man moet nog jaren mee en dat betekend volgens mij een pas op de plaats die hem straks weer alle wapens geeft om te strijden.

Romāns Vainšteins 4 januari 2022 om 16:47

Ik begrijp hem dan weer wel. Gewoon het crossen afschrijven, geen gezeik en gedoe in de marge, en naar de keien toewerken. Dat houdt ook in niet naar allerlei overzeese shit afreizen of proberen toppiewoppie te zijn in Strade. Vanaf MSR beter.

Beer 4 januari 2022 om 17:48

Die mening begrijp ik ook. Maar dat heeft niets te maken met Adri’s trainingsverhaal.

Kelder is de Man 4 januari 2022 om 18:30

Met echte rugpijn kan je beter ook niet 8 uur in een vliegtuigstoel zitten en op een hotelmatras gaan slapen die 9 van de 10 keer te zacht is. Lekker overslaan. De vorm wordt toch niet gehaald.

Merlinappa 4 januari 2022 om 19:04

Mwoah, ik begrijp het wel, misschien even het fragment van tijdens de cross vanmiddag terugluisteren/kijken Beer.

Adrie zegt dat Mathieu de komende maanden niet kan koersen, maar wel kan trainen. Met uitzondering van wellicht een weekje of 2 nu, maar dat is afhankelijk van wat de arts zegt. Zelfs als hij niet echt kan trainen kan hij prima op een Tacx zitten met het stuur op standje wielertoerist om zijn rug te ontzien en zo in ieder geval zijn basis te behouden.

Ook verschilt de voorbereiding voor een wedstrijdperiode per renner. Mathieu heeft al meermaals laten zien dat hij bijzonder weinig tijd nodig heeft om in vorm te komen, hij heeft al meermaals een goed voorjaar gereden direct vanuit een zware crosswinter, wat absoluut niet de ideale voorbereiding is.

Natuurlijk is dit ook allesbehalve een ideale voorbereiding, maar hij zal er ongetwijfeld staan als zijn rug meewerkt.

xistnc 4 januari 2022 om 19:44

Adrie kreeg de vraag of het een kwestie was van dagen, weken of maanden. Hij stemde vervolgens gretig voor de laatste optie. Toen de interviewer dat vervolgens vertaalde naar het klassieke voorjaar, nuanceerde Adrie zijn antwoord enigszins. We zullen hier dus tussen de regels door moeten luisteren, tenzij we zin hebben om mee te doen met hetzij de doemdenkers, hetzij de trollen, hetzij de wanhopige fanboys.

lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 16:47

Hopelijk maken ze niet weer dezelfde fout en laten ze hem eerst volledig herstellen alvorens weer aan competitie te denken. Desnoods zelfs geen voorjaar.

Emergo 4 januari 2022 om 16:54

Tussen fout en laten had je beter "maar' kunnen zetten.

Kelder is de Man 4 januari 2022 om 19:59

Nee. Was volledig duidelijk en maar ipv en had niets toegevoegd.

bellevue 4 januari 2022 om 16:57

Wat ik dus al zei. Maar we moeten het ook niet erger maken dan het is. Ergens tussen de 4 en de 7 weken rust, volledige rust (dus niet 2uur gaan rijden op nieuwjaar) moet toch volstaan voor dit euvel? Dan is er met dit talent nog wel een degelijke kans dat hij in vorm raakt voor de Ronde van Vlaanderen.

Het voorjaar niet in gevaar? Omloop, Kuurne, Samyn, Strade, MSR en DDV zullen te vroeg komen. Daar zitten 3 hele mooie wedstrijden tussen. Maar misschien kan hij als troostprijs de Amstel toevoegen mocht hij het niet goed gegaan zijn in De Ronde en Roubaix.

Reutemeteut 4 januari 2022 om 17:01

Ik zeg: Mathieu moet alles op Luik-Bastenaken-Luik zetten! Na zijn eerdere 6e plaats moet winst mogelijk zijn. Een prima doel met de door jou voorgeschreven rust.

Dr op en dr over 4 januari 2022 om 17:09

Totaal onbelangrijk of hij dit voorjaar nog fietst. Het belangrijkste is zijn gezondheid, fietsen komt pas op de tweede plek.

Rugproblemen zijn niet zomaar even één, twee, drie weg.

Ook niet geheel onbelangrijk lijkt het mij dat ze de oorzaak vinden waardoor deze problemen zijn ontstaan, want anders blijf je bezig.

Desnoods fietst hij het hele seizoen niet, lekker boeiend. Ik zie hem liever vanaf 2023 pijnloos en zonder problemen z’n loopbaan verder zetten, dan hem om de drie maanden in de lappenmand te zien.

Michelangelo 4 januari 2022 om 17:11

Focus inderdaad op het laatste deel van het voorjaar. Met wie weet inderdaad wel een verlenging tot aan LBL.

Met de wijsheid vanaf de bank natuurlijk.

Dr op en dr over 4 januari 2022 om 17:03

Gewoon de tijd nemen die er voor nodig is, om de rug echt te laten genezen.

Alpecin kan ff de pot op, die sturen maar een andere renner, en wij als fans zullen geduld moeten hebben en moeten hopen of het überhaupt nog wel goed komt met de rug.

Ik heb geen haast om hem terug op de fiets te zien. Of het u twee maanden duurt, zes maanden of tot 2023, dat is me allemaal gelijk. Eerst maar zorgen dat de rug geneest, anders heeft het ook geen zin om op de fiets te stappen.

Alucard 4 januari 2022 om 17:38

Het meest zorgwekkende is natuurlijk dat zijn broer David aan vergelijkbare klachten lijdt, terwijl die wel de helft van het jaar kan rusten.

Ik vrees dat ze in het conservatieve wielerwereldje weer veel te beperkt zullen ingrijpen: quasi-rust en een paar rekoefeningen x weken lang en dan weer op de fiets om dan te ontdekken dat met diepe inspanning de kwaal weer opspeelt.

Ik ben zelf groot voorstander van de alles proberen methode. Gooi alles er maar tegen aan dat enigszins plausibel ontstekingen kan verhelpen. Dat levert een flink multiplier effect op en anders op zijn minst een maximalisatie van het placebo effect.

Dus kom maar op met die sauna’s, ijsbaden, hamerklopmassages, soundwave-therapie, vastenperiodes, en 2 uur lange yoga sessies per dag (David Goggins kwam bv op die laatste manier van zijn chronische rugblessures af).

En als ie toch een jaar of wat eruit ligt, dan kun je ook kijken naar medische attesten voor cortisonen injecties en CBD olie.

Limal 4 januari 2022 om 18:10

Als het probleem aangeboren is (zoals uit de link met David zou blijken) dan is de meest voor de hand liggende reden een ingezakte/uitpuilende tussenwervelschijf. Ontstekingsremmende middelen, vastenperiodes etc gaan die oorzaak niet wegnemen en de klachten komen vaak te pas en te onpas terug.

Dikke Vrouw 4 januari 2022 om 19:16

Matje moet aan ze buik en rug spieren werken kom het vanzelf wel goed

Koers 4 januari 2022 om 19:30

Onpopulaire mening, maar ik denk dat Mathieu en zijn team zelf maar even moeten kijken hoe en wat.

Merlinappa 4 januari 2022 om 19:35

Volledig mee eens.

Michelangelo 4 januari 2022 om 19:36

Maar wat moeten dan alle wannabe-dokters en -osteopaten hier op WF dan nog melden??

Turtlehead 4 januari 2022 om 19:39

Hé, nee. En A3 dan? Mag die nog wel van alles zeggen, onder dat wij onze mening (daarovcer) mogen geven?

Koers 4 januari 2022 om 19:58

Eerlijk is eerlijk, Adri zal goed geïnformeerd zijn en daar kun je ws wel 90% van de waarheid uithalen. In dit geval helemaal, omdat je Wout eigenlijk wilt demotiveren om aan het wk mee te doen. Maar goed, de wens van een zorgzame vader hoeft natuurlijk niet te stroken met de wens van een hongerige knaap dan wel de broodheer.

poeskescherens 4 januari 2022 om 20:16

Zouden ze dat durven bij Alpecin, hem pas inzetten voor de Vuelta, WK en Lombardije?. (of zelfs een volledig seizoen laten overslaan…). Dus ook als alles zogenaamd hersteld is toch nog 2 maanden extra rust nemen. Of is Mathieu zelf niet juist de onrustige factor die direct aan de bak wil zodra het maar even in orde lijkt?

Michelangelo 4 januari 2022 om 20:21

Durven? Vast wel.

Maar waarom? Als het op een gegeven moment weer verantwoord is voor iemand om zijn werk te doen, waarom moet ie dan niet gewoon weer aan het werk? Het is vooral denk ik zaak om dat moment te bepalen.

En ja, daar zal de sporter ook voor iets tussen zitten. Want je hebt maar een beperkt venster waarin je als topsporter succesvol kunt zijn. Iedere gemiste kans is er ééntje. Het is niet dat je lekker tot aan je 67e kunt blijven proberen om Parijs Roubaix te winnen. En daarom zullen zowel sporter als ploeg op zoek gaan naar de balans tussen voldoende rust om goed te herstellen en niet overbodig lang thuis zitten.

poeskescherens 4 januari 2022 om 20:41

Er zijn maar 3 maanden te gaan voor RvV en PR, daarom lijkt het me toch absurd kort, zeker met wat hij nu kennelijk doet qua trainingsarbeid. En dan ligt forceren toch een beetje om de hoek. Er is een moment dat rugschade onomkeerbaar is en operatief hersteld moet worden, met lange revalidatietijd.
Bovendien zijn klassieke renners als Boonen en Cancellara en ongetwijfeld meer toppers ook allemaal wel eens een jaartje afwezig geweest. Hij is nog jong, al weet ik dat tegenwoordig talent steeds jonger aan de stoelpoten zaagt…

Zwarte Panter 4 januari 2022 om 20:27

Hoop op een wonder en dat ie snel hersteld. Maar die rug is al een lang euvel…ik hoop dat ie zivh volledig op de weg gaat richten hoe jammer ik het ook vind van cyclo cross. Mischien is een disipline meer als voldoende om daar in te schitteren. Denk dat dat ook beter is voor die rug. Heel veel beterschap Mathieu als je hier kkk

Zwarte Panter 4 januari 2022 om 20:27

Ook ooit komt kijken dat moest er nog bij

Evlojami 4 januari 2022 om 21:46

Zijn achilleshiel is dat hij niet heel veel training nodig heeft om goed te zijn, dat bleek wel op het wk en PR. Het kon eigenlijk niet dat hij daar goed was met heel die voorgeschiedenis en toch was hij het. Maar is hij, of zijn ze , daar al niet begonnen om hem naar de verdommenis te helpen? Met die rug was het toen al niet goed na die val op de os. Dan toch nog die twee zware koersen, twee maanden rust en dan weer top in het veld? En dan in 2022 weer top het voorjaar in? Het houd een keer op, ook voor hem. Helaas.

Jean Dumas 5 januari 2022 om 08:40

Focus op begin april. Niet eerder.

De Cabybara van de Conradkade 5 januari 2022 om 10:34

Net bekend, rijdt geen WK.