Mathieu van der Poel wil WK ‘afvinken’ van lijstje: “Ik word ook een dagje ouder”

donderdag 22 september 2022 om 14:27
Mathieu van der Poel wil WK ‘afvinken’ van lijstje: “Ik word ook een dagje ouder”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel deed in zijn carrière als prof twee keer mee aan het WK op de weg. In 2019 kreeg hij in kansrijke positie en hongerklop, in 2021 werd hij achtste. Op het komende wereldkampioenschap hoopt MVDP beter te doen. “Ik word ook een dagje ouder, de kansen om die regenboogtrui te pakken, worden elk jaar kleiner”, zei hij tegen Het Nieuwsblad.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

“Ik hoop dat ik ooit in mijn carrière eens wereldkampioen kan worden. Dat ik dat kan ‘afvinken’ van mijn lijstje. Het is zo’n moeilijke wedstrijd om te winnen”, stelt Van der Poel voorafgaand aan de titelstrijd in Wollongong. “En ik heb ook nog pas twee keer meegedaan. Dat ging op zich niet slecht, maar iedereen kent het verhaal van Harrogate (hongerklop, red.) en in Leuven kwam ik terug na mijn rugblessure. Het was twee keer niet slecht. Het was zeker geen fiasco, maar ik hoop er zondag wel dichter bij te zijn.”

Van der Poel bereidde zich voor op het WK via kermiskoersen en de Grand Prix de Wallonie. De laatste drie wedstrijden waaraan hij meedeed won hij allemaal. “Ik heb er alles aan gedaan om in orde te zijn voor dit WK. Ik ken mijn lichaam goed, maar in de Tour hebben we ook gezien dat het geen exacte wetenschap is. Af en toe gaat het niet zoals je wil en het menselijk lichaam is geen machine. Het kan wel eens tegenzitten, maar ik heb wel het gevoel dat ik goed ben. Anders was ik ook niet afgereisd. Of het genoeg is voor zondag weet je nooit. Maar ik ga er wel voor.”

Afgelopen woensdag deed Van der Poel al mee aan de Mixed Relay, die voor Nederland uitliep op een debacle door materiaalpech van Bauke Mollema en een valpartij van Annemiek van Vleuten. Het gevoel van Van der Poel was tijdens de wedstrijd echter wel goed. “Ik was wel goed tijdens die tijdrit. Ik reed de wattages die ik voor ogen had. Het was nog niet zoals het zondag moet zijn. Ik ben nog niet super, maar goed: ik ben hier pas sinds maandag. Het kost wat tijd om te acclimatiseren.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Barry Batsbak 22 september 2022 om 14:40

Oh, nou in dat geval. Gewoon even binnenhengelen dan maar.

0
Asje Menou 22 september 2022 om 16:05

Hij zegt dat het een moeilijke wedstrijd is om te winnen, dus ik denk dat jij zijn woorden verkeerd interpreteert Barry.

1
assen 22 september 2022 om 17:14

Barry vertelt gewoon een (batse)bak

0
Barry Batsbak 22 september 2022 om 19:04

Elke wedstrijd is moeilijk om te winnen. De kans dat je verliest is altijd groter dan dat je wint. Tegelijk is het geen bijltje waar VdP nog nooit mee gehakt heeft. Het wordt sparen sparen sparen en bij heftige regenval (staat die voorspelling nog steeds?) proberen een beetje warm te blijven.

0
Mystieke_Monnik 22 september 2022 om 15:14

Edit redactie: Bedankt, het is inmiddels verwerkt!

0
Reutemeteut 22 september 2022 om 15:23

Van Aert wordt gek als Poelke hem eerder pakt.

0
Promiz Rigloc 22 september 2022 om 15:24

Ik geloof er niet in en sluit me aan bij de woorden van Thomas Dekker in de podcast "Live slow, Ride fast".

-6
LeoR 16 22 september 2022 om 16:32

“Ik ben nog niet super”, dan weet de rest hoe laat het is.

8
De Capybara van de Conradkade 22 september 2022 om 16:40

Waarom komt die niet wat eerder dan?

0
fransestinkkaas 22 september 2022 om 16:46

Ongekend hoe hij dingen kan benaderen. Bij een hoop topsporters heb ik het idee dat ze veel moeite hebben met dingen van hun af te laten glijden. Van der Poel lijkt tegenslagen, op lichamelijk en emotioneel vlak, heel snel te kunnen verwerken. Bizar nuchter.

1
Romāns Vainšteins 22 september 2022 om 17:42

Of juist quasi nonchalant.

2
Mwielerfan 22 september 2022 om 20:07

Precies zo nonchalant als hij ook de Olympische mtb rit verkende

2
Luc La 22 september 2022 om 16:52

Wordt em ni, te weinig gemeten met de (echte) toppers van 2022 (Remco, Wout, pogi, cosnefroy,..) met zijn kermiskoersen te rijden.

-2
Comments 22 september 2022 om 17:59

Zou kunnen. Ik vind het wel cool hoe hij in de wedstrijd zit. Niet gemeten met de toppers; niet geschoten altijd mis. Hij gaat er frank en vrij op af. Loyaal aan het team. Zich verder verheugend op 12 veldritten.

-1
Barry Batsbak 22 september 2022 om 19:06

Maar de concurrentie weet ook niet wat ze aan hém hebben, want inderdaad niet gemeten. Daar hebben zij meer nadeel van dan hij, Mathieu weet wel wat hij van zijn concurrenten in topvorm kan verwachten maar hij is zelf het rijdende vraagteken.

0
EricV 22 september 2022 om 18:08

Die gaat er vroeg aan beginnen

1
speervanger 22 september 2022 om 18:25

Doet Bas Tietema niet mee!

1
GUY MALFAIT 22 september 2022 om 19:18

Klinkt toch een beetje hautain dat "afvinken". Op de Olympische Spelen had meer nederigheid in ieder geval gerendeerd.

Maar goed, volgens mij is hij de topfavoriet. WVA is goed maar niet super.

1
Panache 22 september 2022 om 19:29

Het is niet de eerste keer dat Mathieu iets in deze strekking zegt. Ik denk dat hij qua tegenslag (knie, rug) en extreem veel in het rood rijden misschien wel te veel van zijn lichaam gevraagd heeft. Hij hint vaker op een relatief vroeg einde van zijn carrière. Een jaar ‘sukkelen’ brandt hem op, daar krijgt hij geen energie van. Ik hoop dat er voor hem een kentering komt en dat hij zowel het plezier als de kracht hervindt. En hoe kan dat beter dan met een wereldtitel.

2
Romāns Vainšteins 22 september 2022 om 19:38

Ik deel dat gevoel wel.

Hij is niets anders dan spotlights gewend en is niet het type om een monnikenbestaan te leven voor een rol in de tweede lijn. Daarentegen is een ruig voorjaar met Vlaanderen en Roubaix als orgelpunten bij uitstek iets dat je als gelooide renner aankan. Met name Vlaanderen is dermate op zijn lijf geschreven dat hij er nog meerdere edities van winnen kan.

2
RodyTur10 22 september 2022 om 23:27

Ik krijg dat gevoel ook. Mijn vermoeden is dat we uiteindelijk gaan terugkijken op Van der Poel als een fenomeen, maar niet als een legende. Daarvoor zal zijn erelijst niet groot genoeg gaan worden ben ik bang.

2
Mwielerfan 22 september 2022 om 20:04

Lang lijstje toch wel, met Roubaix, San Remo, wk, omloop, wevelgem, tours, wk mtb. Op zich best mooi al met ronde, gold race, tour en giro rit en leiderstrui, maar er mag wel wat focus bij als je alles wilt

2
Pietspeed 23 september 2022 om 17:51

Matje heeft nog nooit vóór een koers gezegd dat hij super is. Alleen als hij wint had hij een superdag of superbenen. Het zou ook wel gek zijn om vooraf te zeggen dat je super bent en vervolgens geen prijs of een deuk in een pak boter te rijden. Hup Matje!

0