Mathieu van der Poel voegt Scheldeprijs toe aan zijn programma
Mathieu van der Poel komt woensdag in actie tijdens de Scheldeprijs. De 28-jarige Nederlander werkt liever nog een voorbereidingskoers af in aanloop naar Parijs-Roubaix. Hij zal in de Belgisch-Nederlandse wedstrijd voornamelijk een dienende rol rijden in functie van sprinter Jasper Philipsen.
Het betekent voor MVDP zijn debuut in de Scheldeprijs, met start in Terneuzen (Nederland) en finish in Schoten (België). Die is amper twee kilometer van Van der Poels huis verwijderd. De wedstrijd is in de volksmond beter bekend als het officieuze WK voor sprinters. Zoals die leus doet vermoeden, eindigt de koers meestal in een massasprint. Vorig jaar was dat echter niet het geval. In zeer slechte weersomstandigheden kwam de ervaren Noorse klassiekerspecialist Alexander Kristoff als eerste over de streep.
“Een koers in mijn eigen regio is leuk. Wat extra koersritme in de aanloop naar Parijs-Roubaix is altijd goed en daarnaast kijk ik ernaar uit om – net als in Tirreno-Adriatico – onze sprinter Jasper Philipsen te helpen”, stelt Van der Poel.
Twee jaar geleden won Alpecin-Fenix (zoals de ploeg toen nog heette) deze koers nog. Destijds was het de eerste zege van Philipsen in het shirt van de Belgische formatie. Daarna volgden voor hem nog eens twintig zeges in het blauw. Ook onder meer Jonas Rickaert en Ramon Sinkeldam komen namens Alpecin-Deceuninck aan de start. De concurrentie komt vooral van Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen, Caleb Ewan en Gerben Thijssen.
En volgens mij begrijp je het punt niet helemaal. Vallen kan je ook in Roubaix ja. Maar deze koers heeft toch een reputatie hoog te houden qua valpartijen. Dan ga je dus veel onnodig risico lopen, vóór Roubaix.
En blokjes rijden tijdens een koers....dat is nou echt iets wat alleen mensen roepen die zelf niet koersen. Maar goed. VdP is VdP. Straks wint ie en dan vind ik het weer geniaal. Dat maakt het ook weer zo mooi.
Daar had je dus ooit Gent-Wevelgem, wat garant stond voor een boeiend drieluik waarin bv types als Vanderaerden, Planckaert en Anderson, nog nahijgend van de Ronde, het moesten opnemen tegen uitgekookt Italiaans krachtsprintgeweld à la Bontempi. Een fijn spel.
"Blokjes rijden" en eens diep gaan in deze koers gecombineerd met een makkelijke manier van kilometers maken en nog eens je ploeg helpen zijn uitspraken die zeker kunnen. Kun jij uitleggen met al je koers ervaring waarom het niet mogelijk is om op relatief lage hartslag en op een laag vermogen in dit peloton te zitten met windkracht 2)? (het is al eens anders geweest). Kun je daarna ook aangeven waarom een renner als VdP niet een moment kan kiezen waarbij hij gas geeft en op een bepaalde wattage zijn lichaam een extra prikkel geeft? Simplistisch gezegd trapt hij misschien een NP van 250/300 watt in het peloton zeker in het begin. Extra koers ritme is in zijn geval goed zeker wanneer de koers betekent dat hij niet diep hoeft te gaan.
Wilde voor Roubaix nog wat trainen
Nam de vroege vlucht
En niemand zag hem nog terug
Nadat ie uit zicht was verdwenen.
Óf
Een renner voor wie grenzen niet telden
Wilde zich steeds laten gelden
Reed één race te veel
En heeft daarna toch veel
Op die laatste prijs lopen schelden.
Als extra training als hij uit de drukte blijft lijkt het me wel een goed plan voor hem :-)
Persoonlijk hoop ik vooral dat ie besluit er nog 1 koers aan toe te voegen en dat ie de Amstel nog rijdt, daar heeft ie ook nog echt kans. Dan heb je nog steeds een lange periode tussen nu en de Ronde van Zwitserland in Juni.
Of is hij erbij gekomen om de koers een keer niet in een massaspurt te laten eindigen en tegelijk wat extra te trainen?