Mathieu van der Poel verlaat NK Wielrennen 2021 voortijdig

zondag 20 juni 2021 om 15:54
Mathieu van der Poel verlaat NK Wielrennen 2021 voortijdig

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel is er niet in geslaagd zijn Nederlandse titel op de weg te verdedigen. Op het zware parcours op en om de VAM-Berg gaf de renner van Alpecin-Fenix er met nog vijftig kilometer te gaan de brui aan.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Van der Poel stak in de openingsfase de lont in het kruitvat. Daarna was hij op achtervolgen aangewezen. Hij probeerde tijdens de zware kampioenschapskoers lange tijd bij de kopgroep te geraken, maar slaagde ondanks verwoede pogingen niet in zijn missie. Op het moment van afstappen reed Van der Poel op anderhalve minuut van de omvangrijke kopgroep.

Ook Tom Dumoulin heeft de wedstrijd niet uitgereden. De coureur van Jumbo-Visma gaf op zo’n tachtig kilometer van de streep de pijp aan Maarten. Het NK op de weg was voor Dumoulin zijn laatste wedstrijd voor de Olympische Spelen.

Dumoulin en Van der Poel voor de start – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

71 Reacties

Landeirovic 20 juni 2021 om 15:59

Gohh vind het maar een zielige verliezer. Altijd dat afstappen als je niet meer kan winnen.

Sander van der Sluis 20 juni 2021 om 16:02

Wat voegt het nog toe om te fietsen voor plek 30, als je geklopt bent? Wat voegt dat nog toe?

C de Vries 20 juni 2021 om 16:05

@Sander.
Dan kan iedereen wel afstappen behalve nr 1. En de sponsor heeft hier ook weinig aan.

Landeirovic 20 juni 2021 om 16:08

Ik vind het een zalige renner daar niet van! Maar ik vind hem steeds te makkelijk opgeven als hij niet meer in een winnende positie zit. Dat vind ik persoonlijk gewoon jammer.

Sander van der Sluis 20 juni 2021 om 16:11

Ik hoor wat he zegt hoor. Ik zou eerst de reden wel even willen weten, voor ik erover oordeel.

Westfalen 20 juni 2021 om 17:04

Het gaat er erom dat iedereen op zijn wiel rijdt. Dat is demotiverend.

Bernard Koekoek 20 juni 2021 om 17:43

Altijd dat afstappen? Dat is nogal overdreven toch. Er is geen renner die zo veel koers maakt (en wint) als MvdP, snap de kritiek niet. Of denken we dat ie de trainingskilometers mist?

Ontframed 20 juni 2021 om 17:54

Advocaat vd duivel: waarom jezelf leegtrappen (want sportieve plicht) terwijl de tour komende week begint en daarna door naar Tokio.

Chasse_patate 20 juni 2021 om 18:45

@Bernard. Jawel Wout van Aert.

Emergo 20 juni 2021 om 20:01

@Landeirovic
Rn hioe wil je die 39 of 40 renners met DNF achter hun naam noemen ??

Westhoek Express 20 juni 2021 om 16:05

Verkeerde mossel gegeten vanmorgen?

Magician 20 juni 2021 om 16:18

Begin dat Alpecin zo onderhand een naar ploegje te vinden, eerder al met Merlier en vdPoel. Vertikken gewoon aan hun sportieve plicht te voldoen. Bah.

NDI22 20 juni 2021 om 17:01

Man doe eens normaal. Start vandaag gewoon, rijd in verloren positie en stapt af. Een hele berg toppers zijn niet eens van start gegaan.

Pietspeed 20 juni 2021 om 17:13

Wat een onzin. Af start hier met 3 man. TJV met 11 oid. En idd, iedereen rijdt dan al dan niet terecht op het wiel van MVDP. Hij maakt de koers hard, rijdt bijna alles dicht en zit er dan waarschijnlijk door heen. Verstandig gereden of niet is de vraag. Maar afstappen is gewoon logisch ipv voor Jan met de korte… rond te peddelen. Overigens gaf Dumoulin er eerder de brui aan. Hulde aan Roosen, Bacx en Riesebeek!

D.Koch 20 juni 2021 om 17:38

Alpecin heeft wel 1 man op het podium vandaag

peter s 20 juni 2021 om 17:51

Klopt….typisch Belgies ploegje

Romāns Vainšteins 20 juni 2021 om 16:29

Snap het wel, wilde winnen en is in de aap gelogeerd. Dan maar een baaldag. Sportieve plicht is natuurlijk dom gelul.

Koers 20 juni 2021 om 16:35

Eensch, hij krijgt het nog druk genoeg. Hem zien rondfietsen in een groepje dat maar wat rond peddelt lijkt ook nergens op. Lekker focussen op de volgende koersen.

Magician 20 juni 2021 om 16:40

Hij doet zichzelf al die drukte aan.

In bijna geen een sport wordt het getolereerd als je met dit soort argumenten de handdoek gooit.

Maenhout 20 juni 2021 om 16:41

De KNWU mag al blij zijn dat MvdP vandaag op een wegfiets wilde stappen. Zijn ogen zijn gericht op een heel andere grote prijs.

joowii 21 juni 2021 om 19:02

@magician:
Als ik een potje schaak duw ik ook mijn koning om als het klaar is. Daar is echt niks geks mee, zeker niet bij zo’n kermisomloop als het NK van dit jaar.

josemanuelfuente 20 juni 2021 om 16:44

En straks voortijdig uit de Tour, ik ben hier geen liefhebber van.

Pietspeed 20 juni 2021 om 17:19

Hij is prof pur sang, en heeft een werkgever die hem dik betaald. MVDP levert meer dan waar voor z’n geld. En als hij dan met een eventuele etappezege en geel eruit zou stappen, is dat zijn en van het team goed recht. Omdat al een paar jaar bekend is dat zijn ultieme doel Tokyo is.

Vijssen0106 20 juni 2021 om 16:50

Helemaal mee eens.

Sander van der Sluis 20 juni 2021 om 16:53

Moet je dan de helft thuis laten als jv ofzo?

notriple 20 juni 2021 om 16:54

Ongemotiveerde v.d.Poel gezien vandaag. Begrijpelijk als heel die Jumbo ploeg in zijn kont ging zitten

Dikke vrouw 20 juni 2021 om 16:58

Hou het netjes

debarreman 20 juni 2021 om 17:09

Beetje grof in de woordkeuze @notriple, maar ik kan mij voorstellen dat MvdP vandaag voelde wat JV elk jaar voelt op het NK.

hjjanssen1973 20 juni 2021 om 17:09

Als hij in de Tour na de 10e etappe eruit stapt met 2 etappeoverwinningen en een gele trui, dan kan ik dat prima begrijpen richting Tokyo.

debarreman 20 juni 2021 om 17:10

Lijkt mij een goede deal, maar ik vermoed dat hij ongeacht de resultaten dan opstapt.

Pietspeed 20 juni 2021 om 17:20

Exact, helemaal eens!

Edwin Jansen 20 juni 2021 om 17:29

Schort mijn reactie graag nog even op totdat de man zelf zijn feedback heeft gegeven. Maar zo te zien hebben de internet openbare aanklager, rechter en beul hun weg al weer gevonden naar het toetsenbord.

Turtlehead 20 juni 2021 om 18:37

Juist. Iemand al een quootje gevonden?

Pastoor van Dijk 20 juni 2021 om 17:34

Vreemd weekend voor gebroeders Roodhooft!

Mathieu van der Poel verliest het Nk.
Van Ceylin del Carmen Alvarado- die op de startlijst van de vrouwen elite rugnummer 47 had is niet bekend geworden of ze gestart is, dan wel of ze uit de wedstrijd gestapt is. Daarover is niets bekend. Dat is toch vreemd. Beiden hebben in ieder geval de gebroeders niet aan een succesje kunnen helpen.

klimmer999 20 juni 2021 om 19:36

Sylvain Dillier deed het in hun plazts

klimmer999 20 juni 2021 om 19:38

Sylvain Dillier deed het in hun plaats

Sven10 20 juni 2021 om 17:55

Prima keuze van Mathieu. Van Dumoulin weet ik het nog zo niet. TJV (Roosen) heeft verdiend gewonnen.

Sven10 20 juni 2021 om 17:56

Wat een selectieve zuurpruimen posten hier overigens. Beetje jammer. Het is zo’n leuke site.

Jean Dumas 20 juni 2021 om 18:30

Mensen die op Mathieu afgeven vanwege afstappen, die moeten enorme talenten hebben.

VerstandOpNul 20 juni 2021 om 18:04

Hopelijk geen slecht voorteken met het oog op de Tour? In Zwitserland was hij weergaloos sterk en plakte hij er nog een trainingsdagje aan vast..

joowii 21 juni 2021 om 19:04

Geen zorgen, die staat er wel

xistnc 20 juni 2021 om 18:08

Vakkundig kaltgestellt. Vooral door Jumbo, maar DSM en Wanty deden evengoed een duit in het zakje.

Ook als hij zijn beste dag had gehad, zou hij hooguit de sprong naar de kopgroep hebben kunnen maken. En dan was de miserie van vooraf aan herbegonnen.

Michelangelo 20 juni 2021 om 18:16

Precies dat:
Wat hij ook zou doen, het zou de hele koers hetzelfde zijn. Van TJV maar ook van de diverse andere ploegen. Het deed bijna pijn aan de ogen om te zien, het rijden van meerdere ploegen op 1 wiel.

Als je merkt dat je zelf zo geviseerd wordt, en op die manier ook niks kunt doen voor je collega voorin, waarom zou je dan meefietsen als je denkt dat je er zelf niet beter van wordt.

Benieuwd naar de uitleg van Mathieu zelf. Maar het zal wel iets in die trend zijn.

Idske 20 juni 2021 om 18:38

’Niet goed genoeg’
„Ik was vandaag niet goed genoeg”, zei Van der Poel teleurgesteld, maar ook gelaten. „Ik had zeker geen goede benen en dat is op zo’n rondje dodelijk.”

De 26-jarige Van der Poel, tweevoudig Nederlands kampioen, slaagde er niet in weg te rijden uit de greep van met name de renners van Jumbo-Visma. „Je weet op voorhand dat er een sterke blokken zijn. Je moet gewoon 200 procent zijn om daar iets tegen te kunnen doen.”

Van der Poel plaatste zijn eerste aanval al vroeg, ook om ploeggenoot Oscar Riesebeek in de voorste groep te krijgen, zei hij. „Dat was op zich ideaal om er naartoe te kunnen rijden. Maar ik was gewoon niet goed genoeg om erbij te geraken.”

LeBlaireau 20 juni 2021 om 18:12

NK is zwaar, maar stelt niks voor. VDP komt voor de trui.

Anders kijken 20 juni 2021 om 18:12

Terecht dat MvdP opgeeft. Juiste ploeggenoot zit in de kopgroep en hij kan niet tegen het overtal van jv koersen. Waarom dan kansloos je energie verspillen?

Beer 20 juni 2021 om 20:28

Om die ploeggenoot in de kop nog wat meer te steunen?

harryjohan71 21 juni 2021 om 11:22

@Beer Heb jij de wedstrijd gezien? Op basis van bovenstaande reactie heb ik het sterke vermoeden van niet.

RLM 20 juni 2021 om 18:24

Dat opgeven op een kampioenschap in een verloren positie gebeurt bijna altijd. En waarom zou je doorrijden? De enige prijs is de trui, en die heb je al niet.

lars de kan 20 juni 2021 om 18:54

Haha. MVP mag van mij doen wat hij zelf wilt. Hij heeft de wielersport al zoveel meer kleur gegeven. Geloof mij hij gaat nog veel meer moois laten zien.

Murcia 20 juni 2021 om 18:55

Bij toppers als van der Poel wordt alles nieuws, maar ik vond dit afstappen zeker gezien zijn uitleg over de vorm van de dag volkomen logisch. Je hebt niet de macht om de anderen te kraken vandaag en je weet wat er allemaal nog aan komt. Dan tel je je knopen en kom je tot deze conclusie.

VespavanBern 20 juni 2021 om 19:11

Op een omloop is dit toch de normaalste zaak van de wereld? Waarom zou een monumenten winnaar die zich op de tour en OS focust op het NK in een continentaal groepje zichzelf nog even forceren terwijl hij daar zelf het nut niet van in zit? Het is niet alsof vdp er voldoening uit haalt om hem uit te rijden.

Reiger 20 juni 2021 om 19:33

Vader Adrie liep niet voor niets rond op het parcours. Ze hebben de afgelopen dagen de blaren op hun mond geluld om Matje maar een rustige dag te laten hebben. De titel ok maar dan met weinig inspanning. En als het niet lukt gewoon afstappen en het vizier op de Tour. Missie geslaagd dus vandaag!

siepelstad 20 juni 2021 om 19:50

Wat een gezever, laat die jongen! Geen hoofddoel dit gepruts!

Barry Batsbak 20 juni 2021 om 20:22

Meh, sneu van het afstappen. Hou ik niet zo van maar hij zal zijn redenen wel hebben. Jammer dat we nu een jaar lang die witte broek niet zien.

Michelangelo 20 juni 2021 om 20:29

Witte broek onder een regenboogje zou anders ook niet slecht staan volgens mij ;-))

Beer 20 juni 2021 om 22:35

Toch vreemd hoe dat wit broekje zo populair is en de gouden helm van Greg ondertussen op zoveel afkeer mag rekenen. Dat kopje laten hangen begint ondertussen wel een kwalijke gewoonte van Matje te worden. Kan begrijpen dat de fans er zich beginnen aan te storen.

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 08:35

Oeh, die regenboog lijkt me wat aan de positieve kant, maar het zou inderdaad wel sjiek zijn.

Dat kopje laten hangen is geen kwalijke gewoonte. Dat komt gewoon bij die gozer wel eens voor. Als de vorm goed is dan is hij ook subliem. Als de vorm in een zeldzaam geval minder is dan rijdt hij ook dramatisch. Zo hebben we ook wel crossen gezien waar hij dan ook afzakt naar de krochten van de uitslag. Uitstappen neigt naar zwakte, maar je krachten niet verder opsouperen neigt naar verstand. Het staat je vrij om het te interpreteren naar believen. Beertje.

Beer 21 juni 2021 om 09:02

Tenzij je Ewan heet en opgeeft in de Giro. Dan is het niet verstandig, maar een schande. Barrytje.

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 09:34

Ik heb geen woord gezegd over Ewan, want van mij mag ie. Beertje. Ik vind uit een rittenkoers stappen omdat er alleen nog maar ritten komen waarin je elke dag in de bus zit te spartelen op zijn Kenny van Hummels een prima reden om ermee te kappen. Gelieve mij niet af te rekenen op woorden en meningen van een ander.

Beer 21 juni 2021 om 09:51

Sorry dat ik jou de teneur van de gemiddelde VDP-supporter aanreken Batsbakje. Zoals oproepen om een ban wanneer iemand scherp is voor Matje, maar ondertussen wel gniffelend zitten meelezen wanneer Evenepoel dagelijks wordt afgebrand. Heel klein zoiets. Maar toch, mijn excuses!

Michelangelo 21 juni 2021 om 10:19

Beer,
Wat is dat toch dat je overal een strijd met een andere renner van wilt maken.
Als je iets vindt van VDP dan moet je ook meteen iets vinden van de gouden helm van Greg, het uitstappen van Ewan of ook van Evenepoel.

3 posts, 3 keer een poging om tegenstelling te creeren. Allemaal gericht op hoe WF-ers anders zouden reageren bij een andere renner (en tussen de regels door snerend hoe hypocriet dat is van deze WF-ers) Waarom? Discussie uitlokken? Aandacht?

Ik denk dat er voldoende te discussieren valt zonder het creeren van deze tegenstellingen. Gewoon over wat je vindt van het afstappen. PUNT.

Overigens, Beer, vraag ik me ook af hoeveel mensen om een ban vragen als je scherp bent op Matje. Dat valt namelijk wel mee denk ik. Zolang het gaat over de renner zelf en de mening onderbouwd is zonder scheldpartijen erbij denk ik dat niemand daar een probleem van maakt. Ik ervaar zelf dat het pas vervelend wordt als het niet langer gaat over de renner in kwestie, maar om hoe “klein of zielig” iemand is als hij deze andere mening ook post. In de trend van “daar heb je die-of-die weer. Altijd aan het zeiken over dezelfde renner. Wat een sneu leven moet die-en-die hebben”. Want iemand op die manier uitschelden vanachter je toetsenbord is niet echt heldhaftig.

Misschien moet je dat in je achterhoofd meenemen als de Beer weer los gaat…

Beer 21 juni 2021 om 10:29

Beste Michelangelo, mooi dat je het antwoord op je vragen al zelf geeft. Met mijn reacties en de genoemde tegenstellingen stel ik de hypocrisie aan de kaak die ik hier dagelijks mag lezen. Een goede zaak dat je dat begrijp. Ook over het vragen om een ban hoef je verder ook niet hypocriet te doen. We lazen het vandaag nog van Barry en ook jij bent hier een uitblinker in. Tenslotte lijkt het me niet aan jou om hier verbouwereerd te doen over het schelden op dit forum aangezien je zelf de eerste bent om je hier aan te wagen als het gaat over Lefevere en Evenepoel. Wel weer positief om te lezen dat je het vervelend vind dat mensen je aanspreken op je gedrag hier op Wielerflits.

Barry Batsbak 21 juni 2021 om 10:33

Excuses van iemand die het niet meent heb ik niet nodig. Afreageren op iemand met de uitspraken van een ander zegt al genoeg over je. Echt een heel treurige eigenschap.

Michelangelo 21 juni 2021 om 10:43

Beer,
Ik geloof niet dat je het verschil begrijpt:
Evenepoel, Lefevere, Van der Poel, Van Aert, Groenewegen etc maken allemaal onderdeel uit van het wielerpeloton. Meningen mogen dan ook gaan over wat ze doen, laten en zeggen, en dat mag van mij gerust heel scherp.

Michelangelo maakt geen deel uit van het wielerpeloton. Toch zie ik hier heel veel draadjes ontstaan over “wat Michelangelo ervan vindt”. Tot op zekere hoogte heb ik daar niet eens moeite mee, is het soms zelfs grappig en vaak ook voer voor prima discussies. Maar te vaak leidt het tot scheldpartijen of het wegzetten van iemand als sneu of zielig. En dan is bij mij de grens bereikt.

Voor het eerste zal ik niet snel een ban aanvragen (maar als ik jouw post goed begrijp doe jij dat blijkbaar wel als het gaat om jouw favo’s…)
Het tweede (en dan met name het persoonlijk-aanvallen gedeelte) hoort hier niet thuis, en dat soort posts meld ik gewoon bij de moderatoren. En daar is niks hypocriets aan.

Marik 21 juni 2021 om 10:49

edit wf: dergelijke reacties mag je achterwege laten

Romāns Vainšteins 21 juni 2021 om 11:05

edit wf: niet doen

Beer 21 juni 2021 om 11:11

Wat vind je van bovenstaande post van Marik; Michelangelo? Ga je die dan ook even melden?

Marik 21 juni 2021 om 11:12

Dank dat je mijn verwachting volledig inlost beer, met het direct wijzen naar anderen.

Michelangelo 21 juni 2021 om 11:20

Die mag je lekker zelf melden Beer. Ik kan niet voor jou bepalen wat jij aanstootgevend vindt. Neemt niet weg dat ik deze reactie van Marik ook niet zijn beste vond van de dag… ;-)

TJ 21 juni 2021 om 15:00

Misschien heeft iemand het al wel voorgesteld maar kunnen we niet gewoon Roosen de titel geven maar van der Poel de trui?
Was zo’n mooi gezicht, steeds die trui vooraan bij de grote koersen…

Headlines

Materiaalzone

Populair