Mathieu van der Poel: “UAE Tour betere aanloop naar mijn klassiekers”

zondag 3 januari 2021 om 14:24
Mathieu van der Poel: “UAE Tour betere aanloop naar mijn klassiekers”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft bevestigd dat hij zijn wegseizoen begint in de UAE Tour. De Nederlands kampioen laat daardoor de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne schieten. “Ik denk dat dat een betere aanloop is richting de klassiekers waarop ik nog net iets meer mijn pijlen richt dan het openingsweekend”, zegt hij tegen Sporza.

De UAE Tour vindt plaats van 21-27 februari, een kleine maand na het WK veldrijden in Oostende van eind januari. Daar sluit Van der Poel zijn crosswinter af. Welke wedstrijd de kopman van Alpecin-Fenix na de UAE Tour rijdt, weet hij nog niet. De keuze is tussen Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico.

Mocht Van der Poel kiezen voor Parijs-Nice, dan mist hij Strade Bianche. De Italiaanse grindklassieker wordt een dag voor de start van de Franse rittenkoers verreden. “Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik moet het nog eens allemaal bekijken. Als het gaat, zou ik wel graag de Strade Bianche rijden”, vertelt MVDP. “De rest van mijn programma zal een beetje hetzelfde zijn zoals altijd. Met als hoofddoel de twee monumenten: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De Hel zou het hoogtepunt van mijn voorjaar moeten zijn.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

debarreman 3 januari 2021 om 14:38

Klinkt allemaal mwoh mwoh:
“Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik moet het nog eens allemaal bekijken.”

Rsw85 6 januari 2021 om 16:17

Het lijkt dat ze toch met een groot dilemma zitten. De -zelf bedachte- ideale route loopt vooral langs koersen van RCS Sport waardoor de A.S.O koersen door Mathieu ontlopen worden. Als ze daarnaast als klap op de vuurpijl ook nog besluiten dat hij de Tour niet of slechts deels zal rijden dan rijdt één van de grootste wielrenners van dit moment dus nauwelijks in koersen georganiseerd door de A.S.O. Aangezien de ploeg nog geen WT status heeft is het best gevaarlijk om met het oog op wildcards zoveel A.S.O koersen over te slaan.

Als eerste eindigen op de europese tour is dan echt een must om zelf de touwtjes in handen te houden.

harryjohan71 3 januari 2021 om 14:46

Oftewel Van der Poel rijdt Tirreno. Op basis van de parcoursen in het verleden is Tirreno ook geschikter voor hem. Bovendien heeft hij afgelopen seizoen ook goed gereden in Tirreno en daar een etappe gewonnen.

stibadi 3 januari 2021 om 14:52

Ik vraag me dan af waarom de UAE Tour een betere aanloop zou zijn? Iets meer wedstrijdkilometers wellicht? Zou dat zo’n gigantisch verschil maken voor de rest van je seizoen? Hij maakt immers kilometers zat. Ik denk eerder dat het een financiële keuze is. Mocht mijn aanname waar zijn, dan vind ik het een rare keuze in deze tijd van crisis. Evengoed, het is maar een aanname van een simpele wielerleek.

Turtlehead 3 januari 2021 om 14:57

Is simpel: het is net zo’n goed idee als deelnemen aan de Ronde van Roemenië…

Craig Vanderswag 3 januari 2021 om 15:51

Tuurlijk, de organisatoren willen hier alle toppers aan de start en dus bieden ze de teams een riante startpremie op voorwaarde dat ze met hun vedetten starten.

S. Morgenstern 3 januari 2021 om 16:03

Waarom zou het een rare keuze zijn in tijden van crisis?

boehoe 3 januari 2021 om 18:23

Meer kilometer, beter weer, minder verwachtingen en het lijken me ook wat veiliger wegen. Ideale voorbereiding

Chasse_patate 3 januari 2021 om 15:00

Dat hij in de klassiekers maar steeds tweede achter van aert mag worden.

DeGroteMolen 3 januari 2021 om 17:28

Net als in de afgelopen RVV zeg maar.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 18:38

Een beetje wat Van Aert op het WK had bedoel je? Een beetje nét niet?

Koersmaniak 3 januari 2021 om 15:02

Vreemd interview:
-hij zegt dat zijn voorjaar er hetzelfde gaat uitzien als andere jaren. Hij heeft nog nooit Roubaix gereden en in 2019 reed hij Denain-GW-Dwars door Vlaanderen en De Ronde.
Dus geen Parijs-Nice of TA.
-de Strade ligt al jaren de dag voor Parijs-Nice, dus is al jaren moeilijk te combineren, vreemd dat hij dat niet weet.
-ik in dit interview geen argument waarom de UAE tour beter is dan het openingsweekend..

Romāns Vainšteins 3 januari 2021 om 15:51

Het heeft er een beetje schijn dat hij gewoon lalala de Roodhoofdfiles afwerkt zonder zich vragen te stellen, zolang ze maar vette computerspelletjes op de hotelkamer leveren.

Arie den Blanken 3 januari 2021 om 20:28

Het echte argument wordt zoals gewoonlijk in de sportwereld nooit genoemd. Dat is het financiële aspect. Als het toch Strade Bianche en TirrenoAdriatico wordt dan is dat omdat het ploegmanagement als nog daar voor een mooi bedrag kan tegemoet zien.

Veloburto 3 januari 2021 om 15:32

In UAE wordt wel rustiger gekoerst en is het lekker warm. Ook wel chill als je nog een lang seizoen voor de boeg hebt

Romāns Vainšteins 3 januari 2021 om 15:53

Alleen is het heen en weer blootstellen aan verschillende temperaturen vaak niet goed vd weerstand, ondanks lekker woestijntje.

Openingsweekend en Paris Nice past toch veel beter, of is Strade zo enorm belangrijk met dat ene uurtje uitzending?

Panache 3 januari 2021 om 17:18

Die vitamine d bonus werkt uitstekend voor de weerstand. En wie wordt er nu niet een vrolijker mens van een weekje zon?

DeGroteMolen 3 januari 2021 om 17:27

RV: vermoedelijk is Strade Bianchi na de zeperd van afgelopen jaar zeer belangrijk voor VdP. Zal ongetwijfeld – net als vandaag – WvA coûte que coûte de oren willen wassen in die wedstrijd. Ik sluit niet uit dat zoiets een rol speelt voor VdP.

Romāns Vainšteins 3 januari 2021 om 20:09

Je noemt MvdP rancuneus?

FDJ 3 januari 2021 om 22:53

De Ruta de Sol etc zijn ook lekker in die periode. Reisjes naar landen als de Emiraten etc doe je voor een zak geld en je morele gedachten laat je achter in Nederland.

debarreman 4 januari 2021 om 09:51

@RV 3-1 20.09 uur
MvdP gebruikt zelf de woorden “gezonde haat”:
https://www.ad.nl/sport/mathieu-van-der-poel-over-rivaliteit-met-wout-van-aert-ik-vind-dat-er-gezonde-haat-moet-zijn-br~a5f2a129/

Ongezonde woordkeuze wat mij betreft.

Romāns Vainšteins 4 januari 2021 om 10:44

Ja, rancuneus dus.

Michelangelo 4 januari 2021 om 10:54

Noem het rancuneus. Noem het ongezonde woordkeus. Of noem het jezelf motiveren en prikkelen om beter te worden door bezig te zijn met je “eeuwige rivaal”.

Overigens de term “gezonde haat” kan ik prima plaatsen in de interviews die zowel Van Aert als VdPoel gegeven hebben. Het is duidelijk dat de twee geen dikke vrienden zijn, maar dat ze respect hebben voor elkaars prestaties. En dat ze niets liever doen dan elkaar verslaan, maar wel op een faire manier. Ik denk dat dit zowel Wout als Mathieu gebracht heeft naar het niveau waar ze nu zijn.

Niks mis mee dus!

freirefreire 3 januari 2021 om 17:58

Dat wordt dus UAE, Strade, Tirreno en dan door naar de Vlaamse klassiekers. Als-ie zin heeft Amstel en Luik en daarna de MTB op voor de Spelen. Als het allemaal doorgaat, ‘and that’s one big if’.

girardengo 3 januari 2021 om 18:00

Hij heeft heel veel talent, veel ambitie, en rijdt bijna het hele jaar door, maar je vraagt je wel af of hij uiteindelijk niet te veel hooi op zijn vork neemt. Het gaat al wel een hele tijd goed.

freirefreire 3 januari 2021 om 18:08

Ik snap de zorg, maar ik vind het eerlijk gezegd tegelijkertijd ook jammer als hij een belangrijke koers laat schieten. Je wílt hem zien in de Tour, op de Spelen en in de klassiekers.

Barry Batsbak 3 januari 2021 om 18:45

Hij is het hele jaar actief, in meerdere disciplines. Maar hij heeft relatief weinig koersdagen als je het vergelijkt met sommige concurrenten. En daarbij, de koersdagen díe hij rijdt staan voor een aanzienlijk deel in het teken van het opdoen van koershardheid en het aanscherpen van de punch. Ik denk dat technische begeleiding donders goed in de mot heeft hoeveel er op zijn weegschaaltje mag liggen zonder overtraind te raken.

Davide Lappartiente 3 januari 2021 om 18:49

Geen openingsweekend en Parijs-Nice ipv Tirreno om Wout zoveel mogelijk te ontwijken en zeker geen Strade te rijden. Hij kan maar 1 à 2 weken zijn topvorm aanhouden dus is dat voor de RVV en Parijs-Roubaix gepland. Wout kan dat enkele maanden aan een stuk en zal er het hele voorjaar staan.

rogierb 3 januari 2021 om 19:10

Je begint een beetje op een kapotte langspeelplaat te lijken.

007 4 januari 2021 om 07:18

Geen enkele renner kan maanden achtereen in topvorm zijn. Even terug de boeken in Davide

Murcia 3 januari 2021 om 18:52

De UAE-tour wordt vanwege het lekkere klimaat eind februari/begin maart en de perfecte accomodaties als een heerlijke voorbereidingskoers gezien door steeds meer ploegen. Bovendien zijn de etappes passend qua lengte en zijn er altijd twee of drie bij waar Matthieu zich ook eens goed kan testen. Verder is er geen publiek dus dat probleem is ook al opgelost.

Groetjesaandevoetjes 4 januari 2021 om 10:29

+ geld

VespavanBern 3 januari 2021 om 20:30

Zeer begrijpelijk, als het slecht weer is tijdens het openingsweekend breek je meer af dan dat je opbouwt. Daarnaast is het gat tussen E3 en Omloop ook heel groot. Toch wel lullig, na de monumenten is de omloop een van de grootste semi klassiekers maar door de ongunstige plek op de kalender, valt het deelnemersveld toch vaak wat tegen.

Groetjesaandevoetjes 4 januari 2021 om 10:29

Hoe zit het eigenlijk met de wedstrijden waar Alpecin Fenix niet aan mee wilt doen? Is er een deadline voordat ze moeten laten welke wedstrijden ze niet willen rijden? Of werkt het andersom en moeten ze zich aanmelden voor bepaalde wedstrijden?