Mathieu van der Poel start wegseizoen in UAE Tour: “Zal vooral het team helpen”

Mathieu van der Poel start wegseizoen in UAE Tour: “Zal vooral het team helpen”

foto: Cor Vos

zaterdag 20 februari 2021 om 16:02

Drie weken na het beëindigen van zijn crosswinter in Oostende begint Mathieu van der Poel alweer aan zijn wegseizoen. Zondag staat de Nederlands kampioen aan de start van de UAE Tour. Van der Poel tempert vooraf de verwachtingen: “Ik ben hier vooral om het team te helpen. Zelf heb ik geen doelen.”

“Het team heeft betere sprinters en klimmers dan ik mee, dus zal ik ze vooral ondersteunen. Tijdens de vlakke etappes maak ik onderdeel uit van de sprinttrein, terwijl ik op de beklimmingen hoop onze kopman (Louis Vervaeke, red.) zo goed mogelijk af te zetten. Maar ik weet nog niet wat mijn niveau bergop gaat zijn.”

Het is duidelijk dat Van der Poel na zijn korte rustperiode vooral naar de Verenigde Arabische Emiraten is getrokken om warm te draaien voor de rest van het seizoen. “Dankzij mijn wereldtitel ben ik goed de rustperiode in gegaan. De UAE Tour kwam daarna alweer snel. In de afgelopen drie weken zat ik maar tien keer op de fiets, dus ik hoop vooral in de wedstrijd te groeien.”

De renner van Alpecin-Fenix heeft een druk seizoen voor de boeg met doelen in het Vlaamse voorjaar, de Tour de France en de Olympische Spelen. “Al die doelen liggen wel dicht bij elkaar. Het wordt echt een heel druk jaar, maar voor nu heb ik geen keus. In 2022 doe ik het wellicht wat rustiger aan”, eindigt hij.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Franco Ballerini 20 februari 2021 om 16:08

“Ik ben hier vooral om het team te helpen. Zelf heb ik geen doelen. ”

Ja, ja, eerst zien en dan geloven!

antilek 20 februari 2021 om 16:54

Ik ook. Ja als hij eerst een etappe heeft gewonnen dan gaat hij zijn ploeg helpen.

Marik 20 februari 2021 om 17:00

Mathieu probeert nog wel eens een sprint aan te trekken voor een teamgenoot en als er 1 ding is wat hij absoluut niet kan dan is het wel een sprint aantrekken. Hij gaat bijna altijd veel te hard.

S. Morgenstern 20 februari 2021 om 17:10

Hij heeft toch heel vaak in dienst van een andere sprinter gereden? Het voorbehoud lijkt me wat dat betreft overbodig.

madeinstars 20 februari 2021 om 18:23

Inderdaad. Zie bijvoorbeeld de eerste etappes van T-A vorig jaar. Bovendien is er geen enkele etappe bij die Van der Poel op het lijf geschreven is. Misschien de laatste dag in de vlucht of iets dergelijks, maar verder zie ik hem niet voor eigen belangen rijden.

S. Morgenstern 20 februari 2021 om 18:31

Misschien nog een stevige waaier etappe.

Japiejo 21 februari 2021 om 09:10

Het was goed bedoeld, maar het werk dat hij voor Merlier probeerde te doen in de afgelopen koersen was vrij dramatisch.

Treenert 21 februari 2021 om 17:56

Dat dus!!

inspector 20 februari 2021 om 17:06

Net als vorig seizoen eerst wegkoers gewoon ritme en erin komen!

Asje Menou 20 februari 2021 om 17:13

Ik heb vaak het idee dat als hij de sprint aantrekt, hij eigenlijk sneller is dan diegene die het dan af zou moeten maken.

S'mon 20 februari 2021 om 17:21

Hij moet (vind ik) opvallend vaak de sprintkopman naar voor brengen, omdat die véél te ver zit, maar dan verliest Merlier (of een andere kopman) toch weer positie en dan is het alsnog om zeep.

Asje Menou 20 februari 2021 om 18:15

Precies, dus dan kun je beter gewoon zelf voor de eerste plaats gaan. Datgene waar jij op doelt heb ik ook gezien vorig jaar. Dan cijfert hij zichzelf weg voor een sprinter die niet in staat is om zijn wiel te houden in de laatste drie kilometer.

S'mon 20 februari 2021 om 18:22

Klopt! Dat bedoel ik ook. (Maar dat was misschien niet helemaal duidelijk ;) )

madeinstars 20 februari 2021 om 18:26

Van der Poel is zelf ook niet echt een kei in positioneren, zie bijvoorbeeld het EK vorig jaar. Dat is één van de redenen waarom ik hem niet zo gauw voor het groen zie meedoen in de tour. Hij heeft denk ik wel de intrinsieke snelheid om, zoals een Van Aert, mee te doen in sprints, maar hij is velen malen minder goed in het positie kiezen.

S'mon 20 februari 2021 om 18:28

Misschien eens op oefenen @alpecinfenix ;)

(Voor alle duidelijkheid, ik weet dat Alpecin dit niet ziet he.)

dikkechaap 20 februari 2021 om 23:12

Mathieu kan gewoon net als Van Aert massasprints winnen, de snelheid is er zeker. Het lijkt hem alleen niet genoeg te boeien in dit soort wedstrijden.

Asje Menou 20 februari 2021 om 19:11

@madeinstars

Hij laat zich vaak insluiten. Volgens mij is hij teveel gefocust op het rijden aan de binnenkant bij de laatste drie, vier bochten. Iemand met een surplus zoals hij zou zich toch moeten kunnen permitteren om wat extra meters te rijden, maar wel aan de buitenkant te zitten zodat hij de vrijheid heeft om zelf zijn moment te kiezen en niet afhankelijk te zijn van wat anderen doen.

flores 20 februari 2021 om 20:10

De hoofdredenen van Mathieu is dat hij niet meedoet aan het sprinten is de valpartijen,in die grote groep, Jaren geleden deed hij wel mee,en won vaak van grote sprinters. Ronde van Belgies Limburg. Ronde van Belgie,voor Gilbert en Wout. In een kleine groep tot 10 renners doet hij altijd ook mee, en meestal voor de winst.
Bij vallen kan zijn hele seizoen naar de pietjes zijn en misschien wel meer.

hugenholz 20 februari 2021 om 21:59

3 weken “rust” gehad en “maar” 10x op de fiets gezeten in 21 dagen? Zeker in de laatste 10 dagen en wat voor afstanden?

Let maar op: die is al gelijk in goede conditie

Fast Freddy 20 februari 2021 om 23:50

Ben benieuwd of Vervaeke nog in z’n wiel zit als hij afgeeft…

FW07 21 februari 2021 om 13:21

Hahahaha, ja dat geloofde niemand al.

Hennie.K 21 februari 2021 om 13:22

Matje wint, gaat gewoon door met winnen, wat een klasbak

Groetjesaandevoetjes 21 februari 2021 om 13:23

Haha. Ik lees dit artikel nu pas (nadat hij de 1e etappe wint).

Westland95 21 februari 2021 om 13:26

Dit is toch genieten.