Mathieu van der Poel stapt met lichte verkoudheid uit Ronde van Zwitserland

vrijdag 11 juni 2021 om 09:36
Mathieu van der Poel stapt met lichte verkoudheid uit Ronde van Zwitserland

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal vandaag niet meer aan de start verschijnen van de zesde etappe van de Ronde van Zwitserland. De Nederlandse kampioen heeft na de regenval van de voorbije dagen last van een milde verkoudheid en dus heeft zijn ploeg Alpecin-Fenix besloten om hem uit voorzorg uit koers te halen.

Van der Poel kan ondanks zijn opgave terugkijken op een uiterst succesvolle Ronde van Zwitserland. De Nederlander won namelijk met verve de etappes naar Lachen en Pfaffnau. In de tweede etappe naar Lachen bleek hij in regenachtige omstandigheden te sterk voor Maximilian Schachmann en Wout Poels, een dag later wist hij in Pfaffnau Christophe Laporte en wereldkampioen Julian Alaphilippe uit het wiel te sprinten.

Van der Poel mocht ook twee dagen in de gele leiderstrui rondfietsen en besloot donderdag als leider zelfs nog in de aanval te gaan tijdens de bergetappe naar Leukerbad. De blikvanger van Alpecin-Fenix moest gisteren uiteindelijk wel de leiderstrui inleveren bij Richard Carapaz. Van der Poel stond na de etappe van donderdag 55ste in het klassement op net geen twintig minuten van de Ecuadoraan.

Van der Poel wordt over goed twee weken aan de start verwacht van zijn allereerste Tour de France. De 26-jarige renner hoopt na de Tour ook nog te schitteren tijdens de Olympische Spelen van Tokio. Van der Poel hoopt als mountainbiker goud te pakken in de cross-country-wedstrijd.

Dit artikel delen:

94 Reacties

Savojor 11 juni 2021 om 09:39

Of ze nemen hem tegen zichzelf in bescherming nadat hij gisteren weer heeft aangetoond zich niet te kunnen inhouden.

Marik 11 juni 2021 om 09:48

Dat sluit ik niet uit.

C de Vries 11 juni 2021 om 10:41

Je bent me voor.

LeoR 16 11 juni 2021 om 10:51

Ik vond net dat hij het gisteren best goed deed, had duidelijk schrik om zich te meten met de beteren bergop, en koos dan maar de ‘makkelijke’ weg via de ontsnapping. Op deze manier kon hij zich eens het klimmen begon gewoon laten uitzakken met een geldig excuus op zak.

Barry Batsbak 11 juni 2021 om 11:36

Als je dagen van tevoren aangeeft dat je hooguit kansen hebt in de eerste 3 ritten in lijn en vanaf de eerste bergrit kansloos bent, dan heb je geen schrik om je meten met de beteren. Dan ben je je gewoon bewust van je kracht en je zwaktes.

mackie 11 juni 2021 om 13:45

Of je rijdt in een afdaling met een klein groepje weg, rijdt daarna op 80% lkkr wat trainings kms en je ploeg hoeft niet te werken tot de 1e beklimming

Romāns Vainšteins 11 juni 2021 om 14:32

Klinkt toch wel betuttelend, net alsof je een schuimbekkende Dobermann aan een boom vastbindt.

-luka 11 juni 2021 om 16:46

@Savojor, ik vind je reactie niet echt getuigen van realiteitszin. Alpecin fenix heeft een ploeg opgetuigd rond vd Poel en daarmee nieuwe sponsors aangetrokken. Jij weet net zo goed als ik dat die sponsor “eist” dat het boegbeeld rijdt in bepaalde wedstrijden. Ik ben overigens blij dat in het kielzog van vd Poel ook andere renners (Merlier, Vermeersch en de Bondt bijvoorbeeld) floreren. Maar feit is dat vd Poel helemaal de Tour niet zal willen rijden en ook de TdS niet. Het is een handycap in de voorbereiding richting zijn Olypische MTB ambities.
vd Poel heeft nu richting de sponsoren gedaan wat ze verwachten, twee ritten winnen en ook nog eens in de leiderstrui de aanval opzoeken. Dat geeft hen de publiciteit waarvoor ze betaald hebben.

Fomofan 11 juni 2021 om 09:39

Verstandig.

007 11 juni 2021 om 09:41

Genoeg getraind deze week. Zal het weekend wel weer graag op z’n MTB willen spelen

Erik33 11 juni 2021 om 12:34

Vandaag nog de sprintrace in Leogang.

Yeez 11 juni 2021 om 09:41

Lees: klaar voor nk en de tour. Die hebben geleerd met de tirreno

Sagan=hulk 11 juni 2021 om 09:45

Dit zal wel al op voorhand gepland zijn met de Tirreno indachtig. Ik zie dat het EK terug op die VAM berg is – bijster origineel is Nederland precies toch niet in het organiseren van die wedstrijd – en ik zou niet weten wie hem daar van de titel gaat houden.

Merlinappa 11 juni 2021 om 09:51

Tsja, erg mooi parcours waar het snel man tegen man wordt; waarom zou je het NK daar niet vaker organiseren? Alleszins beter dan Ede, dat was vrij slaapverwekkend.

WernerFranke 11 juni 2021 om 09:46

Een Ewantje doen, lijkt me wel duidelijk.

Derierre de la course 11 juni 2021 om 11:13

Ik wilde net zeggen, weer eens wat anders dan kniepijn. Denk echter niet dat hij, zoals Merlier, komende dagen ergens anders nog een wedstrijdje meepakt. Dat vond ik echt respectloos, ook al had hij toestemming.

Kan met trouwens ook wel vinden in de reacties hierboven m.b.t. zichzelf inhouden en ervaringen uit de Tirreno.

blix 11 juni 2021 om 09:49

Heel mooi! Buitje binnen, heeft daar niets meer te zoeken in de Andermatt-etappes.

lo squalo dello Stretto 11 juni 2021 om 09:49

Is duidelijk in orde. Geen nut om hier verder te forceren met de doelen die nog komen. Wordt nog een drukke zomer; Tour, OS, WK, Roubaix

ThorHushovd 11 juni 2021 om 10:32

Exact. Dit is natuurlijk met voorbedachte rade, wat ergens slappe hap is naar de organisatie, maar vanuit ploeg en mathieu gezien gewoon verstandig.

Merlinappa 11 juni 2021 om 09:52

Wederom blijkt hij toch deels mens; gelukkig maar. ;)

KnightBiker 11 juni 2021 om 09:52

Ik dacht al dat hij afgelopen dagen bij andere renners een ‘verkoudheid’ had veroorzaakt…

Michelangelo 11 juni 2021 om 10:34

Was ook mijn gedachte… blijkbaar kun je dus verkouden worden als je anderen heel hard voorbij fietst.

xistnc 11 juni 2021 om 09:53

Hou dit artikel maar achter de hand voor copy/paste tijdens de Tour ;)

WernerFranke 11 juni 2021 om 09:55

Ik had gehoord dat hij nog twijfelt tussen een zitvlakprobleem en maagklachten.

assen 11 juni 2021 om 10:41

Ik vrees het ook. :-(

blix 11 juni 2021 om 10:45

Ik dacht een bore-out, na 2 etappezeges

DeGroteMolen 11 juni 2021 om 12:25

Of een botsinkje met een vangrail. Ook een hele goeie.

williams 11 juni 2021 om 09:55

Je zal als renner maar je uiterste best doen om een ronde uit te rijden terwijl er meer en meer renners een paar ritjes komen uitpikken en dan verdwijnen met een belachelijke smoes.

Japiejo 11 juni 2021 om 10:31

Nou zeg, inderdaad! Maar uh, wat dan precies?

Craig Vanderswag 11 juni 2021 om 11:08

Dat is nu eenmaal het moderne wielrennen.

Ik denk overigens ook niet dat iemand zich hieraan stoort (met uitzondering van wat oude krokkodillen). De organisatoren zullen blij zijn dat Matje meereed en twee ritten won, dat staat prachtig op hun erelijst. Idem dito voor de kijkers. En de concurrenten zullen blij zijn dat hij naar huis is, want nu krijgen zij meer kansen.

Landeirovic 11 juni 2021 om 09:57

Ja ik vind het ook bullshit doet me wat denken aan Merlier.

williams 11 juni 2021 om 09:59

Naar het schijnt zouden Merlier en Ewan in de tour gewoon aansluiten bij de groep de ochtend van de sprint in Parijs…

Shinzawai 11 juni 2021 om 10:19

Naar trekje van deze ploeg inderdaad.

superfcdb 11 juni 2021 om 09:57

Zou me niks verbazen als ie gelijk doorgaat naar Oostenrijk. Daar is zondag een wereldbeker MTB. Wellicht hebben MvdP en de Tour de Suisse het op een akkoordje gegooid. 5 etappes meerijden en daarna door naar MTB Leogang

007 11 juni 2021 om 10:00

Short track is vandaag al, dus dat zal wel niet

blix 11 juni 2021 om 10:22

Er geldt in de short track geen startverplichting ;-)

DeGroteMolen 11 juni 2021 om 12:31

Zondag is de Ronde van Zwitserland volgens mij voorbij dus kan hij vrij starten in Oostenrijk.

Handige Harry 11 juni 2021 om 10:05

Jammer, ik had hem vandaag graag in de aanval gezien.
Dan had er iemand vast weer een briljante analyse geplaatst in het volgtopic.

Marco 11 juni 2021 om 10:56

Harry Soms is het beter om gewoon te zwijgen.

Als je gewoon de eerste drie opmerkingen hierboven leest, dan weet je al dat je ongelijk hebt. Of toch minimaal dat ik ver van de enige ben

Handige Harry 11 juni 2021 om 12:43

Nee Marco je snapt er nog steeds helemaal niks van.
Je vergelijkt al constant appels met peren.

Van der Poel heeft in de ritten waarin hij favoriet was gewoon economisch gereden en goede resultaten behaald.
Dan rijdt hij in een rit waar hij kansloos is in de aanval en dan komt er iemand vertellen dat hij in de Tour anders moet rijden.

Als hij in de Tour ook een keer mee in een kansloze ontsnapping gaat in een bergetappe dan kan dat prima.
Maar in ritten 1, 2 en 7 zal hij gewoon economisch en tactisch rijden want dat zijn zijn kansen op een ritzege en meer.

Dat er trouwens mensen het met je eens zijn maakt je punt niet sterker.
Die viruswappies zijn ook met meerdere maar dat maakt ze niet minder idioot.

Marco 11 juni 2021 om 12:55

Ik zie de appels en de peren helemaal niet..

bovendien blijf je maar zeuren over dat hij in de ronde van Zwitserland goed gereden heeft.. wat ik al zei je kunt niet eens lezen want ik heb daar nooit iets over gezegd.

Wat ik zei, komt er op neer dat VDP vaker nogal moeite lijkt te hebben met zich een beetje in te houden.. en dat hij waarschijnlijk nog veel meer zou winnen als hij een beetje normaler met zijn krachten zou omspringen

Dat jij dat kunt kwalificeren als "je snapt er nog steeds helemaal niks van" zegt heel veel over hoe ontzettend intelligent jij bent

Alleen deze ONZIN al "Als hij in de Tour ook een keer mee in een kansloze ontsnapping gaat in een bergetappe dan kan dat prima."

Geef nu eens 1 normale reden waarom hij dat zou doen?

Handige Harry 11 juni 2021 om 13:02

Ik snap dondersgoed dat je het over de Tour hebt.
Maar noem nu eens één reden waarom hij in de ritten waarin hij kanshebber is om in de kansloze vlucht te gaan zitten.

Dat heeft hij namelijk nu ook niet gedaan.
Je hele stelling is dus nergens op gebaseerd.

Beetje pijnlijk dat degene die niet begrijpend kan lezen en door iedereen "verkeerd" begrepen wordt het over intelligentie durft te hebben.

Marco 11 juni 2021 om 13:08

Je Nederlands is zelfs niet te ontcijferen.

"Maar noem nu eens één reden waarom hij in de ritten waarin hij kanshebber is om in de kansloze vlucht te gaan zitten." ???????

Als je zo goed snapt dat ik het over de Tour heb en wat krachten sparen.. waarom geef je dan geen antwoord?

Alleen deze ONZIN al "Als hij in de Tour ook een keer mee in een kansloze ontsnapping gaat in een bergetappe dan kan dat prima."

Geef nu eens 1 normale reden waarom hij dat zou doen?

En waarom gaat hij waarschijnlijk in de tweede week naar huis? om op de OS nog wat waard te zijn…

Maar je kunt natuurlijk ook in een kansloze bergetappe ontsnapping gaan zitten samen met Harry

Marco 11 juni 2021 om 13:16

Kijk Harry, dit was gisteren mijn opmerking waar jij nu nog over bezig bent.

10 JUNI 2021 OM 13:52
Ik weet niet wat hij van plan is.. maar hij moet voor de Tour anders leren fietsen lijkt mij

Dan hou je alleen over… optie 1 dat weet hij zelf ook wel… of optie 2 hij is idd vaker nogal met zijn krachten aan het smijten dat moet hij eens afleren…

mijn mening is optie 2 dat lees je normaal in mijn opmerking omdat ik het over leren heb..

er zijn er ook die van mening zijn dat hij dat zelf ook wel weet… dat mag.. zou goed kunnen…

Maar waar jij allemaal mee aan komt zetten is zelfs niet meer te volgen en totaal naast mijn opmerking

Craig Vanderswag 11 juni 2021 om 13:33

Heeft Harry nou Marco’s vriendin gepikt? Of is het Marco die met Harry’s vrouw is gaan lopen?

Marco 11 juni 2021 om 13:40

Craig Vanderswag je zou het bijna denken hé.. Ik denk dat Harry verliefd is op VDP

Handige Harry 11 juni 2021 om 14:53

Dat je het allemaal niet meer snapt, was mij al duidelijk sinds je eerste opmerking.

Je hele opmerking gisteren sloeg nergens op namelijk.

Van der Poel is geen klassementsrenners die energie moet sparen in de ritten waarin hij weinig kans maakt, dan kun je best een keer meegaan met de vlucht van de dag.
Is dat de slimste keuze, nee dat is het niet maar niemand beweerde gisteren dat het dat wel was.
Ik neem aan dat jij ook weleens dingen doet die misschien niet het beste voor je zijn maar waarmee je jezelf wel vermaakt.

Hij zal zich echt wel sparen in de dagen voor de ritten waarin hij favoriet is.

Hij zal vast ook wel tactische fouten maken maar volgens mij doet elke renner dat.

Marco 11 juni 2021 om 14:56

Ik weet het niet hoor Harry.. als je dit nu zelf opschrijft:

Hij zal zich echt wel sparen in de dagen voor de ritten waarin hij favoriet is.

Hij zal vast ook wel tactische fouten maken maar volgens mij doet elke renner dat.

Waar komt je strijd dan vandaan?

S. Morgenstern 11 juni 2021 om 15:00

Gisteren was geen rit voor een rit of ritten waarin hij kansen had.

Marco 11 juni 2021 om 15:02

@S. Morgenstern klopt en daar heb ik ook niks over gezegd

Handige Harry 11 juni 2021 om 15:02

De vraag is eerder waar jouw opmerking over een andere manier van rijden vandaan komt.
Terwijl hij net twee dagen succesvol heeft laten zien dat hij er staat in de ritten waarin hij er moet staan.

S. Morgenstern 11 juni 2021 om 15:04

Inderdaad, dat gegeven negeerde je, terwijl het je hele punt overbodig maakt. Niets aan wat hij gisteren deed, hoeft hij af te leren voor een mooie Tour de France

Marco 11 juni 2021 om 15:12

Ik heb het gisteren ook al enigszins aangegeven. er zijn op WF grofweg twee soorten wielerliefhebbers.

Je hebt er die zijn Fan van Jumbo of DQS of bvb van alle belgen of alle Nederlanders en die zijn hier constant bezig elkaar aan te vallen…

Dan heb je volgens mij inmiddels een minderheid die wielerfan zijn en gewoon gezellig over wielrennen willen praten en die bvb fan zijn van Dumoulin, VDP, van Aert en Pogacar en die dus totaal niet in 1 van de kampen passen..

En het is mij 100% duidelijk dat Harry en Morgenstern blinde VDP fans zijn die mensen met een andere mening gaan vergelijken met Corona wappies

007 11 juni 2021 om 15:14

Leuke discussie wel dit

S. Morgenstern 11 juni 2021 om 15:42

Ik ben zeker geen Van der Poel fan en al helemaal geen fan van het gedweep rond hem. Het is dat hij soms echt weergaloos fietst, maar verder heb ik helemaal niets met hem (net als met andere veelwinnaars). Ik heb alleen nog veel minder met onzin. Het is dat laatste waar je gisteren tegenaan bent gelopen, niet het eerste.

Marco 11 juni 2021 om 15:50

Dat is het punt,

Een renner die dit jaar naar de Tour gaat en van plan is om hem niet uit te rijden vanwege de OS (sparen dus voor de OS) moet dan niet met krachten gaan smijten.

Een renner die in 2022 naar de Tour gaat en grote kans op een groene trui heeft (als hij hem uitrijdt) die moet ook bergetappes overleven waarvan jij zo goed weet dat hij daar kansloos is dus werk genoeg aan heeft… die moet ook niet zinloos met krachten smijten..

Dat was mijn opmerking en niet dat hij in de ronde van Zwitserland er niet stond of niet gepresteerd heeft of wat nog meer voor onzin

Handige Harry 11 juni 2021 om 16:14

Dus eigenlijk wilde je een beetje de Nostradamus uithangen?

De fout al benoemen voordat er daadwerkelijk een fout is gemaakt.

Het moet trouwens wel pijn doen, al die veren in je reet steken over hoe geweldig je het allemaal wel niet ziet.

Marco 11 juni 2021 om 16:21

Dus je ziet niets meer staan wat niet waar is… mooi

Ik loop er gewoon moeilijk van yo..

Maar je maakt mij niet wijs dat jij tijdens de Tour vorig jaar geen mening had hoe Jumbo de Tour moest gaan winnen..

Marco 11 juni 2021 om 16:24

Kijk Harry, ik weet niet (buiten VDP dan) waar jij fan van bent… maar stel je bent Jumbo fan, mag jij toch prima je mening geven over hoe het dit jaar moet gaan gebeuren?

Is dat dan Nostradamus of jouw mening op basis van jouw wielerinzicht?

Handige Harry 11 juni 2021 om 16:55

Natuurlijk mag je je mening geven maar gisteren was je timing nogal belachelijk.
Daar reageerden de meeste mensen op.

Stel hij zit dadelijk meerdere malen in een kansloze ontsnapping dan kun je inderdaad zeggen van hij moet misschien eens wat anders proberen.
Maar als je dat doet nadat iemand net twee ritten op zijn terrein heeft gewonnen dan komt dat nogal vreemd over.

Marco 11 juni 2021 om 17:18

Daar zit wat in… mijn gedachten op basis waarvan ik reageerde waren op dat moment meer op basis van wat ik hem vaker zie doen…

Maar gewoon een vraag.. Die overwinning Amstel gold race… die was super.. maar ben je met me eens dat alleen hij dat kan want anderen zullen ook nog een beetje na moeten denken tijdens zo een koers… of vond je dat hij die Amstel gold race niet met krachten aan het smijten was.. Wat hij dus blijkbaar gewoon kan doen want hij klopt ze alsnog

Romerike 11 juni 2021 om 10:20

Zou hij daarom gisteren de tussensprintpuntjes aan Imhof hebben gegeven?

Pascal Mortier 11 juni 2021 om 10:33

Normaal gezien bezorgt hij de ánderen een verkoudheid :-D

assen 11 juni 2021 om 10:42

Als fan van MvdP zie ik hier toch wel het zoveelste bewijs dat hij het wegwielrennen niet heeeel serieus neemt. In de Tour gaat hetzelfde gebeuren, vrees ik. Hopelijk bewijst ie mijn tegendeel.

Marik 11 juni 2021 om 10:50

Als hij slim is, dan stapt hij na twee weken uit de Tour. Anders is een gouden medaille op de OS onmogelijk.

Shinzawai 11 juni 2021 om 11:01

Zou zomaar na een week kunnen afstappen, er valt voor hem dan niets meer te halen.

blix 11 juni 2021 om 13:17

Lijkt me net dat hij het wegwielrennen wél serieus neemt. Die opgave staat helemaal in het teken van die volgende wegwedstrijd: de Tour. En het is dáár dat zijn (tussentijdse) rekening zal worden gemaakt, en niet na 8 (of 5) dagen Zwitserland.

De definitieve rekening volgt uiteraard pas na Tokyo, dat zal een meerjarenrekening zijn die daar wordt gemaakt.

Westland95 11 juni 2021 om 14:30

Hij is gewoon in de problemen gekomen doordat vorig jaar de Spelen niet zijn doorgegaan. Dat is het hele eieren eten. Daarom moet hij nu keuzes maken.

hjjanssen1973 11 juni 2021 om 10:55

Na 2 etappes in de Tour heeft MVDP al 2 overwinningen op zak. Op tijd afstappen daarna zal geen probleem zijn.

Ketjap Manis 11 juni 2021 om 10:56

Joh, wees dan gewoon eerlijk in plaats van zo’n verhaal ophangen.

Turtlehead 11 juni 2021 om 10:57

Ik weet niet of het voorbedachte rade was, maar ik denk het niet. Juist wat langer in competitie zijn, wordt je beter van. Maar ja, hoeveel beter moet je worden. Dus nu bedacht hebben dat het alleen maar fout kan gaan als hij doorrijdt lijkt mij het meest waarschijnlijk.
NK kunnen we beter schriftelijk afdoen lijkt mij.
De eerste dagen van de Tour misschien óók wel…

wolfie67 11 juni 2021 om 11:22

Lijkt me in t plannetje te horen

chasse patat 11 juni 2021 om 11:37

Dit zag je eergisteren toch al aankomen. Hij wilde de trui verliezen en toen misschien al wel afstappen. Hij stond behoorlijk chagrijnig op het podium de trui weer in ontvangst te nemen. Als leider kun je niet afstappen dus dan nog maar een dag en het chagrijn uit je lichaam rijden met zo’n actie. Nu kan hij het er op gooien dat hij gisteren al niet goed was.

DeGroteMolen 11 juni 2021 om 12:34

Was ook een behoorlijke k etappe op dat vliegveld als je het mij vraagt.

SprintMaster 11 juni 2021 om 11:45

Anders was hij er vandaag weer ingevlogen.

notriple 11 juni 2021 om 11:59

Dan ga ik maar vanmiddag maar naar dames hockey kijken. Ronde van Slovenie en dat kermiskoersje in belgie interesseren me niet zo.

dumoman 11 juni 2021 om 12:08

Mijn idee :-)

Jean Dumas 11 juni 2021 om 12:09

Dameshockey is het enige excuus om een wielerkoers te missen.

Quintenri 11 juni 2021 om 14:06

Een echte wielerliefhebber zo te zien!

Headlines

Materiaalzone

Populair