Mathieu van der Poel sprint elitegroep op lengtes: “Perfecte slotkilometer”
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 12 maart 2026 om 15:41

Mathieu van der Poel sprint elitegroep op lengtes: “Perfecte slotkilometer”

Mathieu van der Poel heeft zijn tweede ritzege binnen in Tirreno-Adriatico. Nadat de Nederlander dinsdag rit twee op zijn naam schreef, was het donderdag ook raak in etappe vier. Dat deed hij met groot vertoon van macht.

“Het was een behoorlijk pittige dag, met een sterke kopgroep”, begon Van der Poel in het flashinterview na afloop. “De snelheid lag de hele dag heel hoog en in de bergen was het vrij koud. Aan het einde deed Visma | Lease a Bike het heel goed op de laatste klim. Vervolgens kon ik een beetje pokeren, omdat ik al een rit heb gewonnen. Ik wachtte op de sprint en deed alles perfect in de laatste kilometer, denk ik.”

Op vijfhonderd meter van de streep kwam er nog uitvalspoging van Filippo Ganna. “Ik had al een late aanval van hem verwacht. Ik wist ook dat Visma wilde sprinten met Wout, dus ik probeerde meteen te reageren op alles. Ik ging mijn sprint misschien een beetje te vroeg aan. Het was nog best ver naar de streep met die tegenwind. Maar gelukkig kon ik het volhouden.”

In de tweede etappe vloerde Van der Poel zijn metgezellen Isaac Del Toro en Giulio Pellizzari in een sprint heuvelop, nu was hij de beste in een vlakke sprint. “Het was een vlakke sprint ja, maar alles wat ervoor kwam, was niet zo vlak”, reageerde hij met een lach op die vaststelling. “Het was een lastige dag. Ik ben blij dat ik het af kon maken en ik ben blij met mijn vorm.”

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
42 Reacties
12-03-2026 16:44
Mooie rit, en wat is het toch heerlijk om naar ons Matje, tjeu, poeleke, de nederlandse belg, zn wapperende net niet nekmat te kijken. Voor vd poel komen we naar de koers. Poel is koers, poel is de puurheid van het wielrennen.

Zooo, en de rest mag ook mee doen.
Amaj, sjue.
12-03-2026 15:55
Komt heel wat economischer aan die twee ritzeges dan vijf jaar geleden, zullen we maar zeggen...

Mij maakt je echter niet wijs dat dit Van der Poel op 90% is, zoals na De Omloop het idee was. Moet hier gewoon dicht tegen topvorm aanzitten. Ik wil dan ook nog wel eens zien of de vloek van de Omloop dit jaar gebroken gaat worden. Zullen het de komende twee weken heel slim moeten aanpakken qua trainingsintensiteit.
    12-03-2026 16:00
    Dat vraag ik me ook af. Is hij niet te vroeg in topvorm. Dat weten we pas in de grote wedstrijden. Desalniettemin het is wel genieten wat hij doet.
    12-03-2026 16:03
    Ik denk dat Mathieu momenteel inderdaad heel dicht tegen topvorm aanzit en dit in MSR hoopt te bereiken om dat vervolgens door te trekken tot Roubaix. Dit zou natuurlijk erg vergelijkbaar zijn met vorig jaar toen hij ook al won in Samyn en dit doortrok tot Roubaix.

    In het huidige wielrennen, en zeker als we kijken naar MvdP in de afgelopen seizoenen, dan kan de ploegbegeleiding uitstekend uitstippelen wanneer die vorm komt en tot wanneer dat wordt vastgehouden. De zorg lijkt mij ook totaal niet of hij het kan vasthouden maar eerder of het genoeg gaat zijn tegen Pogacar, dat zullen hopelijk weer schitterende duels worden.
    12-03-2026 16:10
    Sinds de rugproblemen echt onder controle zijn, is er blijkbaar een extra blik pk's opengetrokken die nu wél losgelaten kunnen worden zonder dat het voor pijn zorgt. Je ziet aan alles dat hij búlkt van de power.
    12-03-2026 16:11
    Milaan-San Remo is volgende week .. natuurlijk is dit geen 90%.
    12-03-2026 16:18
    Volgende week al?! Yes!!!
12-03-2026 15:58
De slotkilometer rijdt hij inderdaad perfect. Het is absoluut een voordeel dat hij al een rit won en kon pokeren maar deze kwaliteit heeft hij eigenlijk altijd gehad - een enorm instinct om de juiste beslissingen te nemen in de finales van koersen.

Natuurlijk helpt het vandaag dat je het meeste overschot hebt EN de meest explosieve aanzet... maar goed dat is nou eenmaal zo. Deze overtuigende sprint hier, na een kort klimmetje wat kilometers ervoor, zal de andere favorieten voor MSR normaal gesproken duidelijk maken dat ze niet met MvdP naar de streep moeten samenwerken - al rijdt Pogacar (en Wout/Ganna) eigenlijk altijd in een vluchtscenario. Ben benieuwd of er dit jaar tactischer gespeeld kan worden door een Pogacar als ze bijvoorbeeld krap weg zijn op de poggio met types WvA en Ganna niet ver daarachter... waarna ze kunnen aanvallen en verassen. Het belooft weer een schitterende dag te worden in San Remo.
    12-03-2026 16:08
    Verwacht jij Wout daar nog? Moest er vandaag af toen Del Toro wat ging spelen in de laatste 100m van dat klimmetje, en dan gaan VDP en Pogi nog veel explosiever tekeer in MSR en RVV.
    12-03-2026 16:13
    Ik denk dat Pogacar wel geleerd zal hebben van vorig jaar. Daar reed hij na de Poggio eigenlijk voor plek 2 (en zelfs dat lukte hem niet).

    Verder vind ik nu niet bepaald dat Matthieu uitblinkt in koersinzicht, wel integendeel. Maar dat hoeft ook niet als je bijna altijd de sterkste bent.
    Ik herinner me pakweg een rit in de tour vorig jaar waar hij eerst te lang blijft kijken naar Van Aert, om vervolgens toch zelf aan te zetten, maar uiteindelijk de koers verliest omdat hij niet meer leek te weten hoeveel renners er voorop reden.
    12-03-2026 16:17
    @Har77, ben in ieder geval erg benieuwd of hij er nog bij gaat zitten - zou prachtig zijn. Denk dat vandaag nog wel iets steiler was op het einde toen Del Toro ging vergeleken met de Cipressa, bovendien moest Wout er niet vanaf, hij en Ganna hadden het alleen moeilijker dan een MvdP.

    Ik denk dat Wout op een Cipressa of Poggio meer moet hopen dat hij mee kan zoals Ganna dat vorig jaar kon... op pure explosiviteit op de scherpste stukken zal hij denk ik sowieso iets tekort komen maar met zijn grote motor kan hij wellicht wel net bijblijven.
    12-03-2026 16:58
    @LeoR daar heb je een goed punt, hij maakt natuurlijk zeker fouten in dit opzicht. Vooral in het begin van zijn carriere te vaak.

    Het gaat mij echter specifiek om zijn instinct zodra de meet in het zicht komt... niemand zal toch ontkennen dat hij een enorm gevoel heeft voor het lezen en sturen van absolute (hectische) finales (e.g. RVV 2020, RVV 2022, MSR 2025, Hoogerheide 2023).
    12-03-2026 17:01
    Als je met "inzicht" bedoelt dat hij snel en explosief is, dan heb je zeker een punt. Ik zou hem eerder een 'afwerker' noemen.
    12-03-2026 17:28
    @LeoR nee, met inzicht bedoel ik niet dat hij snel en explosief is al staat dat wel buiten kijf. Ik bedoel ermee dat hij vaak in chaotische situaties rondom de finish als geen ander de kalmte kan bewaren, goede beslissing neemt qua timing en de sprint stuurt richting zijn persoonlijke kwaliteiten. Dat kan je inderdaad ook goed een 'afmaker' noemen, eens.

    Ter voorbeeld en aanvulling op de laatste 'perfecte kilometer' vandaag:
    1. de sprint met WvA in RVV 2020 waarin hij bewust de kop neemt en bijna via sur place de sprint dwingt tot een korte en hele explosieve aankomst;
    2. de sprint met Pogacar twee jaar later in de RVV, waarin hij de achtervolgers laat terugkomen, die zelf sprintend net opvangt maar waarbij Pogacar de controle over de situatie verliest en ingesloten raakt;
    3. de laatste kilometer vorig jaar in MSR waar hij zich niet laat verontrusten door een terugkerende Ganna; en
    4. de laatste ronde in Hoogerheide waarin iedereen inclusief Wout verwacht dat hij na de laatste balken gaat versnellen, om dit vervolgens niet te doen en een verbaasde Wout te verschalken in de sprint.
    12-03-2026 20:56
    Perfect koersinstinct van MvdP, juiste moment toeslaan , the GOAT
    12-03-2026 21:14
    In al je voorbeelden benoem je toch gewoon het uitspelen van zijn snelheid en explosiviteit?
    Dat is zoals zeggen dat een klimmer een perfect koersinzicht heeft omdat hij bergop het verschil maakt..

    Ik snap dat veel mensen fan zijn van Matthieu. Zelfde nationaliteit als velen hier én een van de beste eendagsrenners van zijn generatie, maar die overdreven adoratie kan ik niet begrijpen. Waarom de nood om hem kwaliteiten aan te meten die hij niet heeft, terwijl hij toch gewoon al geweldig is hoe hij is?
    12-03-2026 23:24
    Omdat wij (ik) als Nederlander enorm blij zijn dat wij (ik) eindelijk een renner hebben die veel wint, mooi wint, en prachtige koersen wint. Wij (ik) zijn al bang wanneer hij gaat stoppen. Deze overmacht van een Nederlander is uniek, iets wat in België door de decennia heen veel vaker voorkomt.

    En ja, af en toe gaat het ver met de adoratie. Ik heb ook een shirt van MvdP en draag hem met trots op een festival ofzo. Mijn kinderen lachen zich stuk als ik voor de buis opsta van mijn bank en begin te schreeuwen, "kom op Mathieu". "Pap, doe normaal, je doet net alsof je Mathieu kent", zeggen mijn kinderen...
    13-03-2026 01:08
    @LeoR, ik juich persoon vaak voor MvdP, maar ook vaak genoeg voor een WvA, Pogacar of andere renners die een bewonderenswaardige prestatie leveren. Probeer bovenal te genieten van de schoonheid van wielrennen en objectief te oordelen.

    Stellen dat MvdP een uitstekend gevoel voor de koers heeft en koelbloedig handelt in finales is een breed gedragen opvatting (ook door vele Belgen) - dit kwalificeert allerminst als hem een 'kwaliteit aanrekenen die hij niet bezit' omdat je fan bent en dezelfde nationaliteit hebt. Sterker nog, stellen dat dit geen specifiek kenmerk van MvdP is vind ik eerder het miskennen van een kwaliteit van hem omdat je geen fan bent en niet dezelfde nationaliteit hebt. Dergelijke overdreven afkeer kan ik niet begrijpen.

    Ten slot, in alle voorbeelden maakt MvdP inderdaad gebruik van zijn snelheid en explosiviteit, elke renner maakt in een sprint gebruik van zijn snelheid dus dat spreekt voor zich. Echter, gaat het er in de voorbeelden nou juist om dat hij niet zoals vele gewoon op zijn snelst sprint maar dat hij situaties ondanks de tegenstand en externe factoren weet te sturen naar (i) type sprints die voor hem het voordeligst zijn qua duur en explosiviteit of (ii) sprints die chaotisch zijn en waarbij concurrenten de rust, juiste timing en het overzicht verliezen - iets dat hem zelf niet gebeurd. Dit alles kan alleen door zijn geweldige instinct in dit soort situaties, iets dat oneindig vaak door collega's, oud-profs en analisten is aangehaald.

    Natuurlijk hoef je het hier niet mee eens te zijn... maar dat is een positie zo diep in de minderheid dat het tegen persoonlijke afkeer aan schuurt. Ik zou voorstellen, zet die gekleurde bril af en geniet van renners ongeacht nationaliteit, maakt het een stuk leuker kan ik uit ervaring zeggen ;).
    13-03-2026 07:43
    @LeoR zoals jij het omschrijft hebben winnnaars dus geen koersintelligentie omdat ze winnen doordat ze slim zijn of goed kunnen klimmen. Het een sluit het ander natuurkijk niet uit. Simpelweg zeggen dat bij VDP koers intelligentie ontbreekt is natuurlijk kolder. Dat ie explosief en snel is maakt natuurlijk keuzes maken wel iets eenvoudiger.
    13-03-2026 08:26
    @Zugzwang,
    Dit is zowat de officieuze Mvdp-fansite, natuurlijk is een neutrale kijk op de beste man dan diep in de minderheid..

    Wellicht is dat ook de reden waarom ik het zelf altijd meer voor buitenlandse renners heb, dan kom je teminste niet die overdreven verafgodingen tegen.
    13-03-2026 08:39
    Wat is precies je punt Leor? VdP is gewoon een baas op de fiets, zowel door zijn techniek als zijn power. Deze man ademt de koers, natuurlijk heeft hij koersinzicht, sterker nog daar zie je hem steeds beter in worden. Vroeger moest hij nog wel eens iets recht zetten maar tegenwoordig is hij altijd bij de pinken, zit hij in het juiste wiel en reageert hij op het juiste moment. Hoe kun je dan zeggen dat hij geen koersinzicht heeft?
    13-03-2026 08:51
    Power, snelheid, techniek allemaal waar. Maar koersinzicht? Zoals je zelf zegt is het al iets minder erg dan vroeger (toen zat hij zowat altijd te ver, of kwam hij te laat), maar om te zeggen dat hij daar nu in uitblinkt is gewoon schromelijk overdreven en op niets gebasseerd. Dat is gewoon fanboy-praat.

    MvdP is juist iemand die heel vaak wint, omdat hij zijn minder goede keuzes makkelijk kan compenseren met zijn overschot en explosiviteit.
    13-03-2026 09:06
    Op niets gebaseerd lol, hij heeft dit prille seizoen al 3 keer op prachtige wijze gewonnen, daar heeft hij toch zeker koersinzicht voor nodig gehad. Waarom zouden we hem dat niet mogen toedichten? Zo bijzonder is het hebben van koersinzicht toch niet voor een renner van zijn kaliber?
    13-03-2026 09:08
    Geweldig inzicht natuurlijk, sneller rijden dan de rest .. dat de andere renners daar niet aan gedacht hebben :D
    13-03-2026 09:26
    Volgens mij verwar je inzicht met tactiek.
    13-03-2026 09:29
    Leg gerust uit wat voor jou het verschil is, en in welk van de twee je denkt dat hij uitblinkt.
    13-03-2026 09:44
    Koersinzicht = begrijpen wat er gebeurt in de koers

    Tactiek = beslissen wat je gaat doen

    Van der Poel leest koersen vaak sneller dan anderen.

    Wat hij heel goed aanvoelt: Wanneer een moment beslissend wordt
    Hij ziet vaak eerder dan anderen dat een groep gaat breken of dat het peloton twijfelt.
    Hij herkent meteen welke renners hij moet volgen en welke hij kan laten gaan. Bijvoorbeeld op korte steile hellingen, technische passages of bij waaiers.

    Praktisch voorbeeld:
    In veel klassiekers zit hij al vooraan vóór de cruciale klim. Daardoor hoeft hij minder energie te gebruiken om te reageren.

    Zijn tactische keuzes zijn vaak simpel maar extreem goed getimed.

    Typische Van der Poel-tactieken:

    Explosieve solo-aanval
    Hij valt vaak één keer echt hard aan, precies wanneer iedereen op de limiet zit.

    Niet te veel aanvallen
    Hij verspilt zelden energie met veel kleine demarrages.

    Gebruik van terrein
    Hij kiest plekken waar zijn explosiviteit maximaal werkt (korte steile klim, bochten, technische stroken).

    Allemaal geen rocket science maar dit is wel hoe hij koerst.
    13-03-2026 10:08
    Lange lap tekst, maar je toont nergens aan dat hij ergens iets bovengemiddeld doet. Weg rijden van de rest als ze op hun limiet zitten is zoals je zelf zegt geen rocket science, dat is gewoon de wet van de sterkste.

    Is er uberhaupt 1 wedstrijd in zijn hele loopbaan waar je vond dat hij won omwille van zijn zogezegde tactiek of koersinzicht?

    Er zijn er namelijk juist veel waar hij door gebrek aan tactiek en inzicht de koers verloor ondanks goede benen: Rit naar toulouse in de tour, Olympische spelen 24, PR tegen Colbrelli, RvV 21, Gent-Wevelgem 2020, Harrogate 19, Bieles 17 .. en dan spreek ik nog niet eens over de plankgate.

    Er zijn ook koersen die hij won ondanks gebrek aan tactiek en inzicht, door deze mindere punten te compenseren met eigenschappen waar hij wel in uitblinkt: Roubaix 23, Bogensee 19, Rit tirreno 21, AGR 19, RvV 23, ..
    13-03-2026 10:11
    Wat een onzin discussie Leor, noem me 1 renner in deze Tirreno die betere koersinzicht en tactiek laat zien.
    13-03-2026 10:17
    We hadden een tijdrit, een sprint en twee rechttoe rechtaan koersen. Mooie poging wel, om niet te moeten ingaan op feiten en argumenten.
    13-03-2026 10:33
    Rechttoe rechtaan koersen, wat bedoel je daar nou weer mee? Het lijkt er een beetje op dat je het hele concept van tactiek en koersinzicht uberhaupt niet begrijpt. Uiteraard gaat het in de basis om de sterkste te zijn maar ook in het geval van bv Evenepoel en Pogacar waar puur vermogen de doorslag geeft passen deze renners wel een tactiek toe en maken ze gebruik van koersinzicht door hun wapens op het juiste moment in te zetten. Ik ben overigens de laatste die "koersinzicht" groter zal maken dan het is maar VdP er van betichten dat hij het niet heeft is gewoon onzin. Dat het een voortschrijdend inzicht is gezien het verleden is absoluut het geval, het is inmiddels een renner met ervaring.
    13-03-2026 10:46
    Ik vind inderdaad dat hij er niet in uitblinkt, en heb hierboven ook tal van voorbeelden gegeven. Maar in plaats van daarop in te gaan, of tegenvoorbeelden te zoeken kom je niet verder dan "je begrijpt het niet".

    Maar ik ben alleszins al blij dat we overeenkomen over het voortschrijdend inzicht. Het is nu inderdaad minder (vaak) dramatisch dan vroeger. En dan heb je het neem ik aan vooral over zijn plaatsing, waar hij vroeger meestal te ver zat/zat te slapen is is hij nu al iets vaker bij de les.
12-03-2026 20:37
Wow, Matje staat er
Wout speelt een divisie lager
En iets met vloeibare boter
Eurosport, soms kan het niet anders
    12-03-2026 21:57
    Hoe zou het met Vanbellegem gaan? van de stoel gevallen hoord ik hem zeggen hopenlijk niks gekneusd of gebroken en als overmate van ramp ook nog zijn grote idool Wout weer niet gewonnen,
12-03-2026 17:41
Ze wisselen dit jaar om…. Pogi MSR en PR. Mathieu RVV en LBL. Zijn ze beide blij.
13-03-2026 13:03
Een discussie is lastig te voeren als evidente feiten door een van de discussianten worden ontkend. Zo ook in dit geval.
    13-03-2026 13:44
    Dank, ik kwam er ook achter girardengo ;)
12-03-2026 19:36
Het viel mij op dat MvdP een (mooi) shirt aanheeft. Waarom is dat ?
    12-03-2026 20:38
    Is de puntentrui.
    13-03-2026 09:06
    Ik dacht dat die groen was (volgens trui overzicht is dat zo) .. in ieder geval mooi
13-03-2026 08:52
Behoudens 'te vroeg gepiekt' of, misschien wel voor de eerste x sinds bloembakgate in zijn eerste ronde van Vlaanderen, een crash lijkt er weinig te doen aan MvdP die weer een knallend voorjaar afwerken gaat.
    13-03-2026 10:29
    De pech die eens van kamp verhuist en van Aert die de RVV moet winnen door Mozzato en Politt te kloppen... Zou verfrissend zijn.

Reacties zijn gesloten.