Mathieu van der Poel smaakmaker in Kuurne: “Ik heb mij geamuseerd”

zondag 28 februari 2021 om 17:15
Mathieu van der Poel smaakmaker in Kuurne: “Ik heb mij geamuseerd”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was in Kuurne-Brussel-Kuurne de smaakmaker van de dag. De Nederlands kampioen van Alpecin-Fenix demarreerde op meer dan tachtig kilometer van de finish en werd pas op anderhalve kilometer van de meet ingerekend. Hij werd uiteindelijk twaalfde. “Het was een aangename kennismaking met deze wedstrijd voor mij, maar het kan niet altijd op mijn kant op vallen”, zei hij na afloop.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Al vroeg brak Van der Poel de koers open met Jhonatan Narvaez. “Van iets verder dan ik had gepland, maar ik had gehoopt met meer man vooraan te komen”, zegt de kopman van Alpecin-Fenix. “Het was geen slechte poging, het is net-niet dat we het halen. Ik wilde me daarna nog plaatsen voor de sprint, maar het beste was er wel vanaf. De winst had ik uit mijn hoofd gezet, maar ik hoopte nog op een dichte ereplaats. Ik zat wat fout geplaatst, en het beste was er wel van af.”

“Ik heb mij wel geamuseerd”, kan Van der Poel lachen na afloop. “Dit is de beste manier om mij klaar te stomen voor wat nog komt. Ik had het naar mijn zin. De aanval was een ingeving van het moment. Ik kreeg Narvaez mee, die enorm sterk reed. Ik heb ook veel aan hem gehad, maar had gehoopt dat na de Oude Kwaremont een sterke groep favorieten kwam. Maar dat gebeurde niet. Toen moest ik beslissen of ik wilde doorrijden of niet.”

Van der Poel in de aanval – foto: Cor Vos

‘Zeker geen slechte poging’
Ondanks een aanval van ruim tachtig kilometer zat MVDP niet stuk na de finish. “Dat valt goed mee, moet ik zeggen. De groep bleef goed draaien bij ons, vandaar dat ik niet voor de aanval heb gekozen. Ik had niet het gevoel dat ik alleen harder zou rijden. Uiteindelijk worden we met het zicht op de finish ingelopen”, vertelt hij. “Het was zeker geen slechte poging. Het verschil bleef heel lang twintig seconden, maar er zaten te veel koppeltjes bij. Dat heeft ons genekt.”

Volgende week rijdt Van der Poel de Strade Bianche, maar eerst start hij dinsdag nog in Le Samyn. Dat betekent dat hij drie koersdagen in de benen heeft. “Ik denk dat het voldoende is. Ik voel mij vrij goed en had vandaag een goed gevoel. Dat moet voldoende zijn. Ik merk dat ik heel anders in vorm ben dan vorig jaar. Ik heb gelijk de flow te pakken, maar podium zal zeker niet makkelijk worden in Strade”, zegt hij.

Dit artikel delen:

47 Reacties

A.M.M. Jonkers 28 februari 2021 om 17:27

De toeschouwers voor de buis hebben zich ook vermaakt, Mathieu!

LyndaLid 28 februari 2021 om 17:29

Best show on television!

Gitan 28 februari 2021 om 17:31

Benieuwd naar de Strade. JA en MvdP hebben al met de spierballen gerold, nu nog wachten op WvA.

Davide Lappartiente 28 februari 2021 om 17:35

edit wf: laat onzin achterwege
Gisteren werd Greg Van Avermaet nog afgebrand omdat hij op een zwaardere koers had gehoopt en dat als 'excuus' gebruikt. Zoekt Mathieu nu ook uitvluchten of vinden we alles fantastisch? Een klein beetje hypocriet, vind ik.

yo-eddy 28 februari 2021 om 17:47

edit wf: dergelijke. bijdragen mag je achterwege laten

yo-eddy 28 februari 2021 om 17:51

edit wf: gedraag je

Davide Lappartiente 28 februari 2021 om 18:06

Die ‘onzin’ was een quote van Michelango die ik citeerde. Maar ik ben blij mijn kritische reactie werd goedgekeurd. We hebben een leuke en spannende koers gezien en daar draait het om.

S. Morgenstern 28 februari 2021 om 18:33

Wat is hier het excuus? Help ons even op weg, voor we iedereen tot hypocriet kronen.

Michelangelo 28 februari 2021 om 18:59

Heb ik een quote van mezelf gemist? Of valt die enkel niet onder censuur als hij van “het origineel” afkomstig is?

En het verschil tussen Mathieu en Greg is dat Mathieu ervoor zorgt dat de koers zelf in een bepaalde plooi valt. En Greg die wacht totdat iemand anders de plooi legt, en gaat daar vervolgens over klagen.

Davide Lappartiente 28 februari 2021 om 19:11

Ik weet niet of ik dat wel aandurf na discussies tussen jou en Beer gevolgd te hebben, Morgenstern ;).
Je kan de aanval van Mathieu ook dom noemen zoals die van Alaphillipe gisteren. Maar die heeft het 'geluk' dat een ploegmaat won en achteraf makkelijk praten heeft. Van GVA ben ik zelfs geen fan. Mathieu rijdt aanvallend en Greg meer defensief. Het draait om winnen op het einde. Ik merk enkel de wederkerende negativiteit op aan het adres van GVA, terwijl alles wat Mathieu doet of zegt fantastisch is, voortkomend uit blinde idolatrie. Ze gebruiken geen excuus of rechtstreekse reden waarom ze niet gewonnen hebben, maar geven aan hoe ze gehoopt en gedacht hadden dat de koers zou verlopen. Uiteindelijk zijn dit maar kruimeltjes en trainingen en is het wachten op de Strade. Daar wordt voor het eerst dit seizoen een deftige deelnemerslijst gepresenteerd.

@Michelangelo, het was de WC-quote ;)

Asje Menou 28 februari 2021 om 19:32

Heb je de koers gezien Davide? Mathieu had ook gewoon driekwart van de koers in het peloton kunnen rijden en in het laatste kwart kunnen profiteren van de arbeid van anderen, maar hij kwam om koershardheid op te doen na zijn onverwachte vertrek uit de UAE tour. Dan is het best raar dat je nu deze reactie geeft.

yo-eddy 28 februari 2021 om 20:03

Wederom, je vergelijk raakt kant nog wal. Mathieu maakt de koers zelf hard, dat is een heel ander uitgangspunt dan klagen dat de koers niet hard genoeg was zonder daar zelf voor te zorgen. De “hoop” is dan ook totaal anders en reacties zijn dus ook niet “hypocriet” ….. verder insinueer je maar raak, bij mij ga je in de ban.

Michelangelo 28 februari 2021 om 20:15

@Davide,
Slim of dom rijden… dat lijkt een beetje bepaald te worden door de woorden van De Cauwer. Die is nog van het bordje van de ander, energie sparen, etc.

Maar dat is het scenario wat niet werkt voor Mathieu. Die moet een harde koers hebben, en niet wachten tot ze met een uitgebreid peloton op de meet afstormen. Hoe meer chaos en oorlog in de koers, hoe beter het voor hem is. En dat betekent dus ook zelf energie in de wedstrijd steken.
Greg deed dit vroeger ook, en verloor daardoor ook heel vaak. Maar zijn huidige manier van rijden gaat hem niks opleveren, omdat hij op die manier altijd gaat opbotsen tegen renners die sterker, slimmer of sneller zijn. In plaats van klagen moet hij weer gewoon energie gaan steken in de koers. En niet wachten op anderen…

Murcia 28 februari 2021 om 17:40

Genoten van hem, maar ze moeten bij Alpecin er wel voor zorgen dat zijn ploeggenoten een beetje mee kunnen komen want dat was gisteren al niet best en vandaag ronduit bedroevend.

Barry Batsbak 28 februari 2021 om 17:44

Er in sprint in kansloze positie ook nog bij gaan liggen op 300m van de streep werkt alvast niet mee. Moeten ze anders doen. Nu reden ze vandaag niet echt met een sterrenensemble, maar goed…. leuke koers! Vond het aantrekkelijker dan de Omloop gisteren (disclaimer; mening!).

Peter Lippens 28 februari 2021 om 19:11

helemaal mee ens, heb me ook goed geamuseerd

DeGroteMolen 28 februari 2021 om 19:14

Laat MvdP niet naar een topploeg gaan svp, dan wordt het een saaie bedoening. Kijk naar de cross vorig jaar.

koos1 28 februari 2021 om 17:44

Met dank aan Van der Poel een leuke koers gezien. Vrees dat het anders net als de Omloop een saaie koers was geworden.
Jammer dat er die (overbodige) plaatselijke ronde was anders had ik hem nog zien winnen ook.

Diegosi 28 februari 2021 om 17:45

“IK HEB MIJ GEAMUSEERD”

Mathieu, dankjewel, ik ook :)!

yo-eddy 28 februari 2021 om 17:50

Bedankt Mathieu, voor een geanimeerd uurtje voor de buis bij thuiskomst vandaag.

Lance4eva 28 februari 2021 om 17:51

Mathieu4eva!

Merlinappa 28 februari 2021 om 17:55

Heerlijke koers! Ik vrees dat ‘m dinsdag in Le Samyn vertrokken is voor de camera’s live zijn..

Bram93 28 februari 2021 om 18:41

Dat was vandaag ook al het geval ;)

assen 28 februari 2021 om 18:57

Samyn is echt een zware koers! Doorbraak van David Dekker.
Deelnemersveld was afgelopen jaren vrij zwak, is dat dit jaar anders? Geef MvdP sowieso wel een goede kans.

tvm 28 februari 2021 om 20:02

De doorbraak was een paar dagen eerder al, toen won hij de Ster van Zwolle.

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:03

Deelnemersveld is best oke, maar niet heel bijzonder. Grote kans voor Mathieu normaliter.

Peter Lippens 28 februari 2021 om 19:09

ik ook, thanks Matje :)

Wheely 28 februari 2021 om 19:10

Ook hulde aan Narváez!

Michelangelo 28 februari 2021 om 19:21

En uiteindelijk ook aan de vroege vluchters. Bleven mee rijden tot het eind. Normaal zaten ze in de kansloze vlucht van de dag, maar dat pakte toch net wat anders uit.

Romāns Vainšteins 28 februari 2021 om 19:25

Vluchters waren uitstekend, daardoor reikte het nog bijna tot het einde.

Wheely 28 februari 2021 om 20:21

Kopgroep toonde grinta tot op het eind inderdaad, zat geen Belg bij overigens.

Die jongens zullen trouwens goed slapen vannacht denk ik, zijn flink afgebeuld vandaag.

Derrick 28 februari 2021 om 20:01

Ik heb inderdaad genoten van Vdp, maar uiteindelijk is het wel dom gereden. Als hij zich gewoon laat meedrijven met de groep is hij kandidaat nr1 om te winnen en daar draait het toch om.

yo-eddy 28 februari 2021 om 20:05

VdP gaf vooraf aan dat hij kwam om beetje oorlog te maken omdat dat voor hem de beste fysieke prikkel was, het was nooit het plan om af te wachten en “alles op de winst ye zetten”

Barry Batsbak 28 februari 2021 om 21:03

Jongens als Van Avermaet, die koersen dom. Die komen om te winnen, laten zich meedrijven, nemen onderweg amper initiatief en op de streep hebben alleen maar de zoveelste teleurstelling behaald. Roepen op zaterdag dat je een hardere koers nodig had, krijg je er op zondag vervolgens eentje en ben je nog nergens. Van der Poel kwam om lekker buiten te spelen en koersritme op te doen. Is precies wat hij heeft gedaan. En hij heeft zijn sponsors een groot plezier gedaan door een aanzienlijk deel van de tv-tijd met zijn snuit in beeld te rijden. Ik kan tot geen andere conclusie komen dan dat hij alles behalve dom gereden heeft.

Derrick 28 februari 2021 om 21:43

Dan had hij nog de combinatie kunnen maken door bijvoorbeeld op de Oude Kwaremont weg te springen met een select groepje en het dan proberen af te maken. Als hij op het bovenste schavotje staat, zullen zijn sponsors nog veel meer tevreden zijn.

Lalsacien 28 februari 2021 om 22:45

Als MVDP niet aanvalt verloopt de koers heel anders.

roel-westra 1 maart 2021 om 00:46

MVDP had met 2 vingers in de neus gewonnen ….maar had zich ingehouden de laatste 80km….kon het ook niet maken om zijn maatje Narvaez acher te laten op de vlaamse wegen .

moa 1 maart 2021 om 07:51

had beter gedaan wat ie moest en een spurter helpen aan de zege.

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:05

Mathieu ‘moest’ niks. Er is alleen gezegd dat als hij in een groep met Merlier richting de finish zou rijden, hij de sprint zou aantrekken. Dat is niet gebeurd zoals je wellicht hebt gezien ;)

Lalsacien 1 maart 2021 om 08:13

@moa Wellicht heb je het gemist maar Pedersen heeft gewonnen en dat is een spurter…

Barry Batsbak 1 maart 2021 om 08:23

Als Van der Poel aanvalt hoeft de rest van Alpecin in principe niet te werken in het peloton. Het is dan wel aan Merlier en zijn kompanen om op een gegeven moment mee te zitten in een achtervolgende groep in plaats van in de krochten van het peloton. Dit was de meeste hulp die hij aan Merlier kon bieden in deze koers, dat zijn sprinter en de rest van de magere AFX bezetting daar verder niets mee doet is Van der Poels schuld niet.

moa 1 maart 2021 om 08:32

ok dan, wel raar dat de andere 2 absolute toppers van dit moment Ala en WVA het in dienst rijden anders begrijpen. Met succes. Je mag zeggen wat je wil, een teamspeler is het niet.

Merlinappa 1 maart 2021 om 08:50

@moa

Mathieu heeft nooit gezegd dat ie KBK in dienst zou rijden. Daarnaast is er ook gewoon een niveauverschil tussen de ploegen: Wout en Flip hebben in hun ploeg veel renners van een gelijkwaardig of zelfs hoger niveau, bij Mathieu zitten er toch een pak minder renners in de ploeg van een gelijkwaardig niveau, laat staan hoger. Dan is het ook niet evident om (zo vaak) in dienst te rijden.

Peter Lippens 1 maart 2021 om 08:55

maar dan hadden we zo geen schitterende wedstrijd gezien, als wielerliefhebber kan ik dat alleen maar toejuichen, is daarom ook dat ik zo geen geen fan ben van De Cauwer, die staat gewoon voor het saaie wielrennen, het grootste voordeel dat hij bij de TV werkt is dat hij geen sportbestuurder meer is

Jean Dumas 1 maart 2021 om 08:10

Eens, maar je weet dat hij het ook afrondt als de groep vooruit blijft. En dat had ook kunnen zijn. Mathieu maakt of breekt de koers in topvorm, en die is er nog niet op de weg.

Marik 1 maart 2021 om 09:33

Hoe je het ook wendt of keert, Mathieu staat garant voor spectaculaire koersen. Hoe leuk is het dat een koers als KBK al 80 km voor de meet leuk en spannend is om naar te kijken! You win some, you lose some. Mocht Mathieu nou nooit een wedstrijd winnen dan was de actie van gisteren dom te noemen ja. Maar de man wint genoeg én hij zorgt voor enorm veel spektakel. Hij is een aanwinst voor het wielerpeloton. Er is niemand die zo hyperattractief koerst als hij (Flipje komt er het meest bij in de buurt) en alleen al daarom is het een wielrenner om te omarmen. Hij maakt de sport gewoon een stuk leuker om naar te kijken en om te volgen.

duup 2 maart 2021 om 12:00

Vraag aan een Mathieu kenner: Waarom rijdt hij nu op een andere kleur fiets (zijn vorige Canyon in het wit met blauwe accenten is pas net in deze kleurstelling te koop)?
En met welke bril rijdt hij nu. Volgens mij is hij overgestapt van 100% naar Oakley … maar deze bril kan ik nog nergens vinden.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair