Christoph Roodhooft niet verbaasd over tijdrit van Mathieu van der Poel

Christoph Roodhooft niet verbaasd over tijdrit van Mathieu van der Poel

foto: Cor Vos

woensdag 30 juni 2021 om 21:36
Interview

Mathieu van der Poel verbaasde in de Tour met een indrukwekkende prestatie in de tijdrit. Christoph Roodhooft is, samen met broer Philip en performance manager Kristof De Kegel, de architect van Alpecin-Fenix. Roodhooft is niet meteen verbaasd over Van der Poels prestatie. “Het team heeft ook een tandje bijgestoken, maar het is vooral Mathieu die in topvorm is.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Mathieu van der Poel heeft ons verbaasd. Hoe verrast zijn jullie?
“Op zich had ik er vooraf wel vertrouwen in. De eerste dagen vond ik Wout van Aert en Julian Alaphilippe goed, maar niet indrukwekkend, terwijl ik Mathieu – ook al ging hij de eerste dag de mist in – heel goed vond. Op dit moment is hij de beste van die drie.”

“Dan heb je uiteraard Pogačar en Roglič, maar Roglič is herstellende na zijn zware val. De voorsprong op Pogačar verdedigen, vond ik in vooraf al een haalbare opdracht.”

Hoe hard hebben jullie hier als ploeg naartoe gewerkt?
“Vooraf niet. Ik moet toegeven dat we daar nog onvoldoende mee bezig zijn. En dan kom je in een situatie als vandaag en ben je gefrustreerd. Ons aero-verhaal bijvoorbeeld, dat staat allesbehalve op punt. Al hebben we in allerijl nog een aantal verbeteringen aangebracht, waarmee we getracht hebben het verschil met de specialisten te beperken. In combinatie met zijn goede benen zijn we daar in geslaagd.”

Over welke aanpassingen hebben we het dan?
“Andere wielen. De positie van het stuur. Een paar andere kleine dingen. Op zich niets spectaculair, maar het gaf Mathieu wel vertrouwen. Daarnaast heb ik het parcours twee keer grondig verkend, terwijl onze performance staff enthousiast was om op wetenschappelijk vlak nog een paar dingen te perfectioneren.”

We hebben begrepen dat hij met een gepersonaliseerd stuur reed…
“Dat klopt niet, het is een normaal fabrieksstuur. Zoals ik al zei, niets spectaculair.”

foto: Cor Vos

Een gemotiveerde Mathieu van der Poel en goede benen deden de rest?
“En het parcours was op zijn maat. Zowel het profiel als de techniciteit. Mathieu heeft een verbluffende bochtentechniek en daar heeft hij vandaag zeker zijn voordeel uit gehaald. Voorts niet te veel rechte stukken. Laat ons zeggen dat hij zijn skills optimaal heeft benut.”

Hij reed met oortjes vandaag. Dat is in een tijdrit niet altijd het geval…
“Meestal is een tijdrit voor Mathieu iets minder belangrijk. Dan halen we graag de druk weg en moet al die tralala niet. Vandaag deed het er uiteraard wel toe en ook Mathieu besefte heel goed het belang. Hij wilde het goed doen en vroeg zelf om nu wel mét oortjes te fietsen. Op die manier konden we hem vanuit de wagen af en toe bijsturen. En dat was nodig: omdat hij niet traint op de tijdritfiets, beschikt hij niet over automatismen.”

Wat is onderweg allemaal verteld?
“We zijn de hele tijdrit blijven hameren op de houding van het lichaam en het hoofd. En we gaven de relevante tijdsverschillen door. Dat hij bij het eerste tussenpunt bijvoorbeeld máár zeven seconden verliest op Pogačar, dat moét je hem meegeven. Zoiets geeft vleugels. Motiveren en ondersteunen, dus.”

Kan hij ook in deze discipline wereldtop worden?
“Zijn aerodynamica (CdA-waarden) kan uiteraard beter, maar daar kan aan gewerkt worden. Hij heeft uiteraard wel zijn postuur. Maar als hij daar écht gaat aan werken en op trainen, dan kan het nog een stuk efficiënter, denk ik. Maar wat is voor jou wereldtop? Hij was vandaag vijfde.”

Ik stel de vraag anders: kan Van der Poel ooit wereldkampioen tijdrijden worden?
“Dat is een ander verhaal. Hier zijn we vijf dagen ver. Er zijn renners gevallen, iedereen heeft zijn besognes. Bij sommigen vlakken een aantal dingen af. Maar een WK is één dag en daar kan nog specifieker naar toegewerkt worden, waardoor de échte specialisten altijd in het voordeel zijn. Dat lijkt mij sowieso niet evident.”

Terug naar de Tour. Hoelang kan het geel nog in zijn bezit blijven?
“Het blijft een doel om die leidersplaats zo lang mogelijk te verdedigen. Hoelang? Tot we in de bergen komen, vermoed ik. Moeilijk in te schatten.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

20 Reacties

HSV 30 juni 2021 om 21:53

Nuchtere, slimme gasten die broers. En mij verbaasde het ook niet gezien zijn all out crossen en lange solo’s. Hij zal het wel saai gevonden hebben om op tijdritfiets te trainen of logischer het kwam aper voor dat hij tijdritten reed. Zal na vandaag wel gaan veranderen, denk ik.

Barry Batsbak 30 juni 2021 om 22:07

Zolang hij het liefst op de mtb zit zal de tijdritfiets een noodzakelijk kwaad blijven denk ik. En als je met wat geklooi in de marge zonder wetenschappelijke onderbouwing al zo degelijk mee kan komen (in een weliswaar wat gehavend veld, maar toch) dan is de noodzaak er ook niet echt.

KnightBiker 30 juni 2021 om 22:34

@batsbak – een wedstrijd op de MTB is meestal maar anderhalf tot 2 uur. Vermoed dat hij daar dan ook niet 7 uur voor traint in 1 sessie: idem time-trial, Max 50 km meestal korter. Kortom, de trainingen zijn goed te combineren in 2 trainingen per dag en de verschillen in intentsiteit kunnen elkaar goed aanvullen.
Met het tempo waarop Mathieu zijn doelen succesvol afwerkt, kan het over een paar jaar zomaar een nieuwe uitdaging zijn.

Barry Batsbak 30 juni 2021 om 22:52

Het gaat denk ik niet zozeer om de intensiteit trainen, daar krijgt hij met de mountainbike- en crossspecifieke training genoeg van mee. Het gaat meer om dat dubbelgevouwen zitten op een TT-fiets. De mtb, de koersfiets en de crosser kun je hoofdzakelijk op comfort afstellen en je wedstrijden rijden zonder dat je daar hinder van ondervindt uit het oogpunt van lichaamspositie. Met TT is dat wel wat anders. Je zoekt naar een lichamelijk zo min mogelijk ellendige positie maar de aero is in principe leidend. Als je traint om echt voor de TT-prijzen te rijden mag je wel masochistische trekjes hebben. Tijdrijden is pijn lijden. Hoeveel dagelijks ongemak is het je waard om daar wereldtop in te worden. We hebben het hier over een gozer die hoofdzakelijk lol in het fietsen wil hebben hè?

Marco Willems 1 juli 2021 om 00:15

Je hoeft alleen maar naar het broekje van Tony Martin te kijken om te beamen wat Barry Batsbak zegt over masochisten

Natte spons 1 juli 2021 om 10:31

Toch zegt Mathieu zelf dat hij tijdrijden wel leuk vind. Daarnaast is de cross en MTB is ook echt wel pijn leiden hoor, natuurlijk is de techniek leuk, maar daar moet hij ook door de verzuring heen trappen. Bij de tijdrit is dat niet heel veel anders en komt de onconfortabele houding er nog bovenop. Daarnaast geniet hij echt wel meer als de resultaten goed zijn. Het is namelijk een echte winnaar.

Dikke vrouw 30 juni 2021 om 22:38

Tijdrijden is veelst te saai voor matje om er zich op toe te leggen

Pole Pole 1 juli 2021 om 15:50

Waarom gaat ie dan zo vaak naar Oesterdam trainen. Niet erg veel variatie daar maar als je ergens rechtdoor op vermogen wilt leren rijden…

dit is mijn achterwiel 30 juni 2021 om 23:27

Denk ik ook. Racen is wattie wil. Tegen tegenstanders. Niet tegen een klok.

ddjong67 1 juli 2021 om 06:38

Ik had proberen in te schatten of hij het belangrijk genoeg vond zich uit te wringen op een tt ffiets of niet. Als matje dat gevoel heeft doet hij het en anders niet. Zijn omgeving heeft hem genoeg gemotiveerd en overtuigd om hiervoor te gaan en dan wordt het een uitdaging voor hem en dan doet ie het. Voor mij stond vantevoren buiten kijf dat hij het zou kunnen. Tt training is doodsaai. Voor dumoulin juist het einde vd wereld. Mathieu was al eens heel indrukwekkend nl kampioen tijdrijden bij de nieuwelingen. Zegt niets over bij de profs… maar bij hem wel, want daar won hij ook vd specialisten zonder zich er op toe te leggen. En hoe? Halve minuut op 2 en bijna minuut op nr 3. En eens met barry: als je dit voor elkaar krijgt met zo weinig training… de winnaar heeft altijd gelijk.

Anders kijken 1 juli 2021 om 09:07

Tijdrijden als onderdeel van een rittenkoers waarvoor het klassement gereden kan worden is helemaal niet saai maar een extra eerlijke uitdaging. Ik zie MvdP in de toekomst hier zeker meer werk van maken, maar dan wel opnemen in de seizoensplanning, ervoor trainen en het materiaal op voorhand gereed en uitgetest. Met succes zal hij dan meerdere rittenkoersen kunnen winnen, zeker als deze niet in het hooggebergte zijn.

DeGroteMolen 1 juli 2021 om 09:12

Nuchter verhaal. VdP is niet opeens wereldtitel materiaal qua tijdrit. Parcours op zijn maat en in topvorm. Hele knappe prestatie.

mus van de maasstad 1 juli 2021 om 12:40

Want de andere renners staan niet in topvorm aan de start?

Barry Batsbak 1 juli 2021 om 12:57

Van Aert niet. En een aanzienlijk deel stond fit aan de start maar die hebben inmiddels last gehad van asfalt-exceem. Laat onverlet dat Van der Poel hier lekker aan het vlammen is geweest en zijn gele trui nog een paar daagjes mag dragen.

deF 1 juli 2021 om 10:44

Mathieu maakt zelfs van een saaie tour een spectaculaire, deze had ik niet zien aankomen. Altijd genieten wanneer hij ergens aan de start staat. De grootste legende van het Nederlandse wielrennen.

WoutMathieu 1 juli 2021 om 11:52

Toch maar even wat plek in z’n schuur maken voor dat zwarte tijdritmonster …

mus van de maasstad 1 juli 2021 om 12:39

Vraag me af hoe goed MvdP zou zijn als hij bij een ploeg zou rijden waar alles tot in puntjes geregeld zou zijn. Dus windtunneltesten, op maat gemaakt stuurtje, top materiaal ipv wielen lenen, een stuurtje kopen en de avond er voor in je hotel een beetje sleutelen aan je fiets

Pole Pole 1 juli 2021 om 14:58

Het is wel des wielrenners om toe doen alsof je minder traint dan je daadwerkelijk doet. Die wielen, die helm en die andere positie vertellen mij dat ze bluffen.

Wat mij vooral verbaasde was de innige omhelzing tussen de Antwerpenaar en de stille Sloveen die elkaar bijna nog nooit zijn tegengekomen in koers. Kennen die elkaar van in de wachtzaal of zo? Sorry maar wat ik gisteren gezien heb dat slaat alles, dan zal Pantani in ’97 wel toch met een loden tweewieler gereden hebben.

Beer 1 juli 2021 om 15:39

Ik kreeg bij een aantal prestaties gisteren ook een back to the 90’s gevoel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair