Mathieu van der Poel: “Pas anderhalve week geleden definitief beslist over WK-deelname”

donderdag 15 september 2022 om 18:51
Interview

Mathieu van der Poel is klaar voor het WK. Hij heeft een poos getwijfeld of hij wel naar Australië zou afreizen, maar anderhalve week geleden heeft hij de knoop doorgehakt. “Omdat de vorm goed is en ik denk dat ik daar iets kan betekenen. Al zal het allemaal moeten meezitten. Maar dat is altijd zo op een wereldkampioenschap.”

Twee jaar geleden paste je voor het WK in Imola. Waarom ben je er wel bij in het verre Wollongong?
“Omdat ik vermoed dat het parcours in Wollongong iets minder lastig is dan in Imola, waar die laatste klim wel heel pittig was. Al hoor ik nu dat de Mount Pleasant ook niet te onderschatten is. Maar daarvoor is het afwachten tot je er bent.”

Heb je daar al informatie over ingewonnen?
“Nee, maar dat hoeft niet meteen. Ik zie en voel dat liever zelf. Nu, het is sowieso een unieke ervaring om een WK in Australië te doen. Ik heb er hard voor gewerkt en ik voel me ook oké. Maar om wereldkampioen te worden, zal alles moeten meezitten. Sowieso wordt het kantje boord. Een WK is altijd een moeilijke, onvoorspelbare koers.”

Wat bedoel je met kantje boord?
“Door de lastigheidsgraad van het parcours, de hoogtemeters. Het is vergelijkbaar met de Amstel Gold Race, misschien nog net iets lastiger. Dan weet ik dat in een superdag nodig heb om mee te doen met de beste klimmers. Maar zoals ik zeg, een WK kan ook raar verlopen.”

Je hebt de Amstel Gold Race wel al een keertje op een indrukwekkende manier gewonnen…
“Klopt, maar dat was ook een vreemde koers. Ik moet gewoon heel goed zijn om zo’n wedstrijd te kunnen winnen.”

En dat ben je?
“Het gaat de laatste week echt goed. Had ik dat gevoel niet gehad, was ik niet afgereisd.”

Wanneer heb je de knoop doorgehakt?
“Pas anderhalve week geleden definitief. Je moet een keer een beslissing nemen. Toegegeven, ik heb even getwijfeld, maar ik denk dat ik er met deze vorm iets kan gaan doen.”

Hoe ziet jouw laatste week er nu uit?
“Zaterdag rijd ik nog de Primus Classic. Nog diezelfde avond vertrek ik richting Australië. Brussel-Dubai, Dubai-Sidney. Een lange, vermoeiende trip van bijna 25 uur, maar dat hoort er nu eenmaal bij.”

Hoe ga je die verwerken? Woensdag moet je al aan de bak voor de Mixed Relay?
“Ja, dat heb ik toegezegd omdat het me niet slecht leek nog eens diep te gaan op woensdag. Daarnaast is het fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan de ploeg. Er werd bij de mannen nog iemand gezocht die iets kon toevoegen. Dat we bij de favorieten horen, maakt het ook speciaal. Het is overigens Annemiek van Vleuten die het me in mijn hoofd heeft gepraat tijdens de Draai van de Kaai. Koos (Moerenhout, red) was er ook blij mee.”

Even terug naar jouw voorbereiding. Die was toch niet ideaal?
“Dat valt al bij al wel mee, vind ik. Wat is dan wel de ideale voorbereiding? Ik vind de twee Canadese koersen ook niet de ideale aanloop. Ik weet niet of die van mij zo slecht is. Na mijn tegenvallende Tour de France heb ik me goed herpakt. Ik ben naar Spanje gegaan, heb daar een poos verlof genomen, wat mentaal nodig was. Daarna ben ik met de opbouw richting WK begonnen.”

Sommigen reden de Vuelta. Anderen deden de combinatie Plouay-Canada. Komt iemand die alleen maar kermiskoersen reed dan niet met wat achterstand op de concurrentie aan in Australië?
“Vraag het gerust aan elke prof, kermiskoersen zijn heel lastige wedstrijden. Zoveel heb ik er ook nog niet gewonnen, en ik reed er toch al heel wat. Je moet echt in orde zijn. Al besef ik dat dat inderdaad geen referentie is wat het WK betreft.”

We hoorden dat je graag de Vuelta had gereden?
“Dat klopt. Voor de start van het seizoen heb ik dat zelfs aangekaart. Om de combinatie Giro-Vuelta te doen. Maar de Tour de France is uiteindelijk te belangrijk voor de ploeg. Ik heb er de voorbije zomer opnieuw aan gedacht, maar het was niet meer mogelijk om nog op tijd in vorm te geraken. Het was uiteraard niet de bedoeling opnieuw in hetzelfde straatje te belanden als tijdens de Tour.”

In wedstrijden zoals in Canada, had je je wel kunnen testen tegen de concurrentie. En had je meer ‘afstand’ in de benen.
“Dat is waar. Maar na een tijd weet je wel welke wattages je moet trappen om mee te kunnen doen. Van de afstand heb ik niet echt schrik. Die heb ik al in veel klassiekers afgelegd. Of op training, of achter de brommer na een kermiskoers.”

Mathieu van der Poel was vandaag te gast in de gebouwen van teamsponsor Deceuninck in Roeselare – foto: © Nico Dick

Wil jij over die tegenvallende Tour nog iets kwijt? Waarom is dat niet goed gegaan?
“Dat blijft een beetje een vraagteken. Wellicht de combinatie Giro-hoogtestage. Daar voelde ik mij al niet top. Misschien heb ik er iets te hard getraind. En zelf ook de fout gemaakt door na de Giro iets te lang mijn fiets niet aan te raken. Daarna was het moeilijk om terug in gang te geraken. Daar is het wellicht misgelopen.”

Hoe kijk je nu terug naar de afgelopen twee jaar? Door allerhande redenen was je een paar keer weg en moest je weer opbouwen. Zet jou dat aan het twijfelen? Is daar dan reflectie op?
“Natuurlijk denken we daar over na, maar we staan er ook niet te lang bij stil. Er wordt ook al snel op het slechte gefocust, terwijl ik toch mooie koersen won en een aantal doelen wel degelijk gehaald heb. Er wordt gekeken naar de Tour de France, maar daarnaast win ik wel de Ronde van Vlaanderen, win ik een rit in de Giro en draag ik er de leiderstrui. Zelf wil ik zeker niet spreken over een mislukt jaar.”

Terug naar het WK. Was de lange reis ook iets wat je deed twijfelen?
“Jawel. Ik had ook kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een Italiaans blok. Ik ben ook niet de enige die getwijfeld heeft. Uiteindelijk past ook Mads Pedersen, om maar die te noemen.”

Wie is voor jou de topfavoriet, volgende week zondag?
Wout van Aert hoort zeker bij de absolute topfavorieten thuis. En als het echt heel zwaar is, denk ik ook aan Pogacar, die in Canada heeft getoond in vorm te zijn.”

Kan Remco Evenepoel nog iets betekenen?
“Uiteraard. Met Remco heb je als land altijd een troef achter de hand. Als hij van ver gaat, moet je hem wel terughalen. Dat houdt een risico in. Maar we mogen ons ook niet blind staren op het duo Van Aert-Evenepoel. Er zijn nog voldoende andere jongens die kunnen winnen. Persoonlijk denk ik aan Michael Matthews, die goed op dreef lijkt te zijn en een thuiskoers rijdt.”

Hou je nog rekening met Julian Alaphilippe?
“Die is voor mij een vraagteken. Had hij de Ronde van Spanje uitgereden, was hij voor mij zeker een van de favorieten. Nu is het afwachten.”

Drie jaar geleden, in Harrogate, was jij op weg naar de regenboogtrui. Denk je daar nog wel eens aan terug?
“Ja. Het is een gemiste kans, door die plotse hongerklop. Het was wel een apart WK door de weersomstandigheden. Ik heb nog niet zoveel zeven uur in de gietende regen gereden. Maar, al lig ik er niet wakker van, ik denk daar nog wel eens aan, ja. Zoveel kansen krijg je niet om wereldkampioen te worden. ”

Hoe gaat het trouwens nog met de rug?
“Goed. Ik moet er alleen veel blijven in investeren. Twee, drie keer per week naar de fitness. Dat is een opoffering, ja. Anderzijds, ik weet dat de rug opnieuw gaat opspelen als ik daarmee stop. Dat is dan een goede motivatie om dat consequent te blijven doen.”

Wat ga je doen tijdens een vliegreis van bijna 25 uur?
“Rusten. Films of series kijken. Maar vooral rusten. Slapen? Dat kan ik niet goed op een vliegtuig. Maar eerdere ervaringen leerden me dat ik daar wel mee om kan, met die verre verplaatsingen. Ik ging al mountainbiken in Cairns, vloog ook al naar de VS, of vorig jaar nog naar Tokio. Het is niet slecht om vermoeid aan te komen en vervolgens de dag te doorspartelen. Dan ben je moe genoeg om ’s avonds snel de slaap te vatten en een goede eerste nachtrust te hebben.”

Hoe ziet jouw programma eruit na het WK?
“Geen idee. We hebben voorlopig tot en met het WK gepland. We zullen binnen twee weken zien hoe ik terugkom en hoe ik me voel. Crossen? Dat ga ik deze winter zeker doen. Als alles goed gaat, een tien tot vijftien wedstrijden. Maar daar ben ik absoluut nog niet mee bezig…”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Poeksel 15 september 2022 om 18:57

Speciaal voor Wheely de voorlaatste vraag! Hij gaat blijkbaar niet gameboyen.

3
Wheely 15 september 2022 om 19:12

Ah top, antwoord van de baas zelf. Zo fijn dat Nico de reacties leest om te weten wat ons echt bezighoudt! ;-)

4
YogiBear 15 september 2022 om 19:06

Zag hem net bij de NOS en hij gaat redelijk makkelijk voorbij aan de, toch wel algemene, wetenschappelijke consensus dat je naar Australië 6-8 dagen nodig hebt om helemaal weer top te zijn. Vraag is wat mij betreft dan ook of een paar procent minder voldoende is tegen de andere kanshebbers.

1
Asje Menou 15 september 2022 om 19:57

Heb je een bron Yogibear, zodat ik dit eens rustig kan nalezen?

0
YogiBear 15 september 2022 om 20:47

@asje Zie oa het volgende artikel en dan grafieken 5c en 5d. Is mede geschreven met OS Tokyo in het achterhoofd. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6684967/#!po=27.9221 Daarnaast wat leesbaarder uit Time magazine: https://time.com/5392876/science-cure-prevent-jet-lag/ Al met al moet je ongeveer rekenen op 1 uur per tijdzone. Daar kan iets af met een goede voorbereiding waarvan mijn aanname is dat die bij MvdP niet mogelijk is omdat hij nog een wedstrijd moet rijden. Als hij echter al is begonnen met aanpassen van zijn slaappatroon kan het wellicht 1-2 dagen sneller.

5
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 september 2022 om 21:33

Is het ook mogelijk je slaappatroon NIET aan te passen? Of een beetje, zodat je voor je gevoel niet midden in de nacht begint met koersen?

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 september 2022 om 21:38

Mooi arikel btw yogi!

0
Asje Menou 15 september 2022 om 23:34

Dank je Yogi. Ik hoop dat hij net genoeg tijd heeft om zich aan te passen.

0
YogiBear 15 september 2022 om 23:38

@Quincy Wat je in het verleden wel eens zag is dat renners op het allerlaatste moment invlogen en meteen ook weer terug. Dus dat je je gewoon eigenlijk helemaal niet aanpast. MvdP geeft echter aan dat hij niet kan slapen in een vliegtuig, dus kan me niet voorstellen dat dat een goede optie is.

0
Mystieke_Monnik 15 september 2022 om 19:16

Behoorlijk eerlijke update van de Kwisatz Haderach van het wielrennen. Ik heb alweer hoop!

2
Posterix 16 september 2022 om 07:41

Ik weet niet of die term hier wijds bekend is

0
Posterix 16 september 2022 om 07:42

En de rest van mijn tekst….: Frank Herbert’s aanduiding voor verkorting van de weg!

0
Sean Kelly 15 september 2022 om 19:59

Hij wilde eigenlijk Vuelta rijden dit jaar, maar moest van zijn ploeg naar de tour. Dat zou best eens een van de redenen kunnen zijn dat hij minder in vorm was in de tour. Volgens mij moet je Mathieu vooral zijn eigen plan laten trekken.

6
Eroba 15 september 2022 om 21:42

Zou mooi zijn als hij in alle grote rondes de leiderstrui heeft gedragen.

1
Bonifatius 15 september 2022 om 20:19

Sean zegt het precies

2
wielerlover 15 september 2022 om 20:37

Mathieu maakt sowieso kans op het WK, los van wat hij doet ervoor. Verder vind ik zijn keuzes toch opvallend. Die kermiskoersen, tot daar aan toe, dat is inderdaad niet te onderschatten. Hij heeft zo geen referentie t.o.v. een groot deel van het peloton maar dat hoeft ook niet.

Een vreemdere beslissing vind ik het late afreizen + Mixed Relay doen. Zaterdagavond op het vliegtuig kruipen met een wedstrijd in de benen om te beginnen. Zaterdagavond vertrekken betekent ook toekomen in de nacht tussen zondag en maandag Nederlandse tijd, m.a.w. maandagochtend in Australië. Dan heeft hij twee dagen en nachten en rijdt meteen Mixed Relay? Er wordt aangeraden de eerste twee dagen na aankomst rustig aan te doen (wegens verhoogde hartslag) en pas dan intensiteit op te bouwen. Om die intensiteit dan te zoeken in een kampioenschap waar je 100 procent moet gaan lijkt me een aparte keuze.

1
YogiBear 15 september 2022 om 20:56

Ben in het verleden ook een paar keer die kant op geweest voor werk. Kan ook niet slapen in een vliegtuig (of auto of trein). Al doe ik absoluut niet aan topsport en is er dus geen al te grote inspanning op hart en longen, toch kreeg ik het advies een paar dagen rustig aan te doen. Persoonlijk vond ik ook het twee keer naar het westen vliegen (eerst Amsterdam-Vancouver en een week later door naar Tokyo) eigenlijk helemaal niet zo vermoeiend. Komt waarschijnlijk dat de biologische klok tussen de 24 en 26 uur heeft en iets langer licht hebben niet zo’n probleem is.

1
Dikke Kater 15 september 2022 om 23:06

Een mixed relay is toch geen 200 km of meer? Moet kunnen.

1
Pietspeed 15 september 2022 om 21:05

Logisch die mixed relay. Naast extra prikkel rijden Annemiek en Mathieu Canyon. Dat voorzetje van Mieke moest Thieu wel inkoppen.

1
Gebruikersnaam 15 september 2022 om 22:22

Soms kan je het beleid van een ploeg gewoon perfect samenvatten in een paar zinnen.

Quote:
Waarom is dat niet goed gegaan? Dat blijft een beetje een vraagteken.

Zo Alpecin als Alpecin maar Alpecin kan zijn. Leren uit je fouten is daar wat verdwaasd rondkijken, de schouders ophalen en hopen dat het zichzelf oplost. Eigenlijk gewoon hopen op individuele klasseflitsen van grote talenten.

1
Stabanger 15 september 2022 om 23:05

Met het zelfvetrouwen zit het wel snor zo te horen. Maar de planning is brique a braque. Als hij maandag als een zombie opstaat en de benen in de mixed relay zijn niet wat hij voor ogen heeft dan zou dat vertrouwen wel eene knouw kunnen krijgen.

1
sooike 15 september 2022 om 23:17

Ik vloog ooit naar Australië, na aankomst daar hele dag gewerkt en ’s avonds in een diepe slaap van 11 uur gevallen. Volgende morgen stevig ontbijt en daarna vier dagen hard gewerkt. Na die vier dagen teruggevlogen. Weer de eerste dag gewerkt , eerste lange slaap in eigen bed en na één dag weer ” de oude”. Gevolgen van een jetlag verschillen per persoon. Er zijn bijna geen spelregels voor. Mathieu en zijn team zullen onderhand wel weten hoe zijn lichaam zal reageren.

5
Wheely 15 september 2022 om 23:44

Ik dacht nu komt de grap. ;-)

Maar helaas… Je hebt overigens een prima punt, als VdP allergisch was geweest voor jetlags had hij het wel anders aangepakt.

0
YogiBear 15 september 2022 om 23:46

@sooike Iedereen reageert anders en elk lichaam is daarin anders. Het gegeven echter dat je biologische klok een opdonder krijgt is universeel. Daarbij heeft dat per definitie (vanwege alle processen in je lichaam) een effect op je cardiovasculaire systeem. Juist als je topsport bedrijft met zware inspanningen is de combinatie van de twee niet aan te raden. De één gaat er iets beter mee om dan de ander, maar topsport als je lichaam al in de stress is en zich aan het aanpassen is, is niet het slimste. Het kan echter best zijn dat MvdP weet dat voor hem een dag op vijf voldoende is, maar dan nog komt de team relay echt vroeg. Het is fysiologisch onmogelijk dat je lichaam dan in topconditie en al volledig aangepast is. De aanname is daarbij wel dat hij niet slaapt en geen aanpassingen vooraf heeft kunnen doen (vanwege de wedstrijd op zaterdag).

0
Romāns Vainšteins 16 september 2022 om 06:22

Ikke kon er allemaal prima mee dealen tot die kennelijk voorrang hebbende kangoeroe van links langskwam. Zo zie je inderdaad dat wat Sooike zegt waar is dat het voor iedereen anders en heel persoonlijk is. Zo zijn er vast oneindig veel verschillende verhalen, erg interessant.

0
zwiggelbig 15 september 2022 om 23:18

Wat een kutploeg is het soms toch ook. Dus mattieu wilde zelf naar de giro en vuelta en de tour niet rijden. Reed een goeie giro en moest verlicht meteen naar de tour wat ie duidelijk niet aan kon na zijn al slechte voorbereiding giro. Vervolgens moet ie afstappen en werd het een deceptie. Nou daar heb je veel aan als ploeg.. super slecht.

1
Romāns Vainšteins 16 september 2022 om 06:27

Ik denk dat k*tploeg en onredelijke eisen coureur gebostst hebben.

MvdP moest en zou (non refusable offer Vegni) de giro uítrijden met veel exposure (goed-tot-onnozel fietsen, wheelies, lachuh op twittah met ananas). Roodhoofden hebben gezegd: 'OK, maar dan rij je óók de tour!!!!'. Performancefiguren hangen er een verhaal aan vast van 'inhoud kweken' Iedereen hoopt dat het gaat, het gaat niet en nu Mwoahwkeenie-gedoe.

Oplossingen waren geweest : idd geen tour, vuelta en dan WK (had beter op het inhoudverhaal gepast) óf gewoon weg uit de giro na anderhalve week, dan maar geiten met wheelies en ananasgein iets strakker inplannen.

1
Beer 16 september 2022 om 08:26

:-) Vintage Romans; zalig :-)

-3
lo squalo dello Stretto 16 september 2022 om 08:57

@Romans doe eens niet zo negatief man. van der Poel had er wellicht ook zelf gewoon lol in, wat wheelies maken en lachen met ananas op pizza doen we allemaal toch?

0
Albeijing Feeniks 16 september 2022 om 06:40

Mensen geven meteen weer af op Alpecin… elk excuus is goed om het niet op de renner te steken als het over Matje gaat.

1
lo squalo dello Stretto 16 september 2022 om 08:59

Klopt; neem nu de plank op de Spelen vorig jaar. Was volledig VDP zijn verantwoordelijkheid.

En Alpecin haalt toch vaak het beste in renners naar boven lijkt me. Van een Jay Vine weten we de limieten niet maar hij rendeert wel. Idem Philipsen, de opgepikte Merlier of een Vermeersch.

3
Stabanger 16 september 2022 om 10:59

Tegelijk is het ook weer een typisch Van der Poels nonchalance verhaal "anderhalve week beslist" zo van . 'Ik doe er niet zoveel voor.'
Maar hij heeft nog nooit zo scherp gestaan…

Tjahh…

2
Beer 16 september 2022 om 11:11

“Ik voelde me niet zo goed”…

Same old, same old.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone