Mathieu van der Poel over Zwift-races: “Stressvoller dan een gewone wedstrijd”

woensdag 6 mei 2020 om 08:21
Mathieu van der Poel over Zwift-races: “Stressvoller dan een gewone wedstrijd”

© Cor Vos

Mathieu van der Poel is momenteel een van de grote blikvangers in de nieuwe online rittenkoers Zwift Tour for All, maar de renner van Alpecin-Fenix is nog niet zo vertrouwd met virtuele koersen als met koersen op de weg.

“Ik heb nog niet heel veel vertrouwen in Zwift-races”, zei hij met een lach voorafgaand aan de tweede rit van de virtuele rittenkoers bij Eurosport. “Het is zó moeilijk om een wedstrijd te winnen. Het is stressvoller voor mij dan een gewone wedstrijd op de weg”

“De piek in mijn hartslag is enorm hoog. Ik geef echt alles, maar het blijft heel moeilijk om te winnen. De koers van gisteren (rit 1 Tour for All, red.) was een heel mooie voor mij. Als derde eindigen is al een grote prestatie voor mij als je het vergelijkt met mijn eerdere Zwift-wedstrijden.” De eerste etappe in Zwift Tour for All werd eergisteren gewonnen door Freddy Ovett van Israel Start-Up Nation.

Snack
Hoewel Van der Poel momenteel alleen virtueel wedstrijden kan rijden, blijft hij gemotiveerd om te trainen en leven als wielerprof. “Mijn motivatie is denk ik nog steeds erg goed. Hier in België mogen we nog steeds buiten fietsen en we hebben mooi weer gehad. Dus ik heb mijn basistraining gedaan. Maar je bent natuurlijk niet zo gemotiveerd als anders. Je pakt nu makkelijker een snack zonder je er slecht bij te voelen.”

Gisteren werd Van der Poel opnieuw derde, na Michael Gogl en Greg Van Avermaet. Voor VdP was het meteen zijn laatste deelname in deze Zwift Tour for All.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Romāns Vainšteins 6 mei 2020 om 08:29

Misschien moet hij zich er wat meer op toeleggen, met de juiste dedicatie en zijn talent moet hij tot de besten kunnen gaan behoren. Dan maar wat inleveren op de weg, waar een wil is…

LB108 6 mei 2020 om 08:44

Geen idee wat écht of virtueel koersen echt is he?!

Ligthning 6 mei 2020 om 10:07

Ik heb nog steeds geen idee hoe het echt werkt. Uiteraard op rollen, maar verder….. ?
De omstandigheden lijken me zeker niet dezelfde te zijn voor iedereen, en of het eerlijk gespeeld wordt, al helemaal niet. Aan de wel heel eigenaardige uitslagen te merken, zijn sportieve criteria alvast niet doorslaggevend. Renners die in normale zware wedstrijden op minuten gereden worden, halen nu vlot ereplaatsen.
Verder lijkt het me dat de aard van de inspanning, bijna de hele tijd aan hoge hartslag, ook al niet ideaal is voor het lichaam van een topsporter. Renners die te vaak aan dergelijke virtuele (?) wedstrijden deelnemen, lijken me hun kansen op een goed “najaar”, zoals uitgetekend in de nieuwe wielerkalender, te mogen vergeten.

zipp404 6 mei 2020 om 12:02

Ben ik het niet mee eens.
Het gaat er voor de deelnemers, bijv. MVDP, voornamelijk om dat ze ”wedstrijdritme” onderhouden. De uitslag die daar, op basis van de omstandigheden, uit komt doet er niet toe. Het is super efficiënt, gezien de foto’s die Mathieu de voorbije dagen gedeeld heeft via sociale media. Hij haalde de voorbij dagen verschillende 2020 PR’s van zijn hartslag en wattage.
Ook denk ik dat een uur volle bak juist heel goed kan uitpakken, als je dit beperkt tot max. 2 x per week en je duur blijft onderhouden. De crossers bewijzen al jaren dat dit soort inspanningen de wegprestaties ten goede komen.

Arry1337 6 mei 2020 om 13:45

Bewijzen de crossers dit al jaren ja?

LB108 6 mei 2020 om 13:49

@Arry, deze gedachten had ik ook

SolitaryShell 6 mei 2020 om 14:25

Het speelveld is sowieso niet gelijk, maar er valt ook niet zoveel over te zeggen. Tot nu toe zijn dit allemaal ultrakorte wedstrijdjes en in dat opzicht is het sowieso al niet te vergelijken met wegraces.

Er zullen best renners zijn die beter uit de voeten kunnen met alleen een uur écht volle bak dan eerst 150 kilometer rijden en dan nog een stuk volle bak.

Headlines

Materiaalzone

Populair