Mathieu van der Poel opent wegseizoen met zege in Tour of Antalya

donderdag 21 februari 2019 om 13:39

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft na zijn eerste wegkoers van het seizoen direct de zegebloemen in ontvangst mogen nemen. In de openingsetappe van de Tour of Antalya was hij met overmacht de beste in een massasprint.


De eerste etappe van de Turkse 2.2-koers eindigde in een massasprint. Daarin was de veelvraat van Corendon-Circus ongenaakbaar. Hij zette Dusan Rajovic op meer dan een fietslengte. Achter de Serviër reed Bas van der Kooij namens Monkey Town naar een derde plaats in de daguitslag.

Eenzame fietser kleurt koersverloop
De tweede editie van de Tour of Antalya werd op gang geschoten in Köprülü Canyon. Van daaruit was het 141 kilometer koersen naar het centrum van Antalya, waar de finishlijn lag. De Nieuw-Zeelander James Fouché koos vroeg in de etappe voor het avontuur, maar kromgebogen over zijn stuur tegen de wind had de renner van Team Wiggins nooit enig uitzicht op een stunt. Op goed veertig kilometer van de streep werd hij weer ingerekend door de intussen op hol was geslagen meute.

Corendon-Circus op kop van het peloton – foto: Cor Vos

Op dertig kilometer van het einde werd het peloton opgeschrikt door een valpartij. Maarten van Trijp, collega van Mathieu van der Poel bij Corendon-Circus, was één van de slachtoffers, maar ook hij kon zijn weg vervolgen. Nadat het peloton de gevallenen de tijd had gegund om terug te komen ging de snelheid weer de hoogte in.

Van der Poel blijft maar winnen
Het moordende tempo maakte dat de massasprint onvermijdelijk was. Daarin schonk Mathieu van der Poel zijn werkgever de eerste UCI-zege als ProContinentale ploeg. MvdP kreeg vanzelfsprekend ook de eerste leiderstrui omgehangen. Die mag hij morgen in een 111 kilometer lange rit van en naar Antalya proberen te verdedigen.

Dit artikel delen:

90 Reacties

vanSpringel 21 februari 2019 om 13:41

Ach, waarom ook niet ?
Hup, van de blubber op de weg en dan gewoon doorgaan met winnen.

rahimns 21 februari 2019 om 13:42

In dit veld misschien aan zijn stand verplicht… maar het is toch echt een fenomeen hoor. Pfff …diepe buiging

Voorgeborchte 21 februari 2019 om 14:31

Michel Wuyts lacht zich een kriek dat hij het woord “fenomeen” in deze context effectief heeft kunnen lanceren.

Etika 21 februari 2019 om 15:40

Het is Poulidor die de term “le Phénomène” heeft gelanceerd.

HennieK 21 februari 2019 om 13:42

Wie anders….?

LaurentJalabert 21 februari 2019 om 13:43

De sponsor zal in zijn nopjes zijn.

Poeksel 21 februari 2019 om 13:46

Hopelijk komen er nog beelden. Het zou me niet verbazen als hij met twee vingers in de neus gewonnen heeft.

Cadellie 21 februari 2019 om 14:02

Facebook van Corendon – Circus staat een filmpje

kielabokki 21 februari 2019 om 13:46

Super. Nu op 4 niveaus hoger nog.

HennieK 21 februari 2019 om 13:48

Beetje geduld, komt allemaal wel op z’n tijd, daar twijfelt bij goede gezondheid niemand aan hoor.

jarnovanwijk 21 februari 2019 om 16:59

Wordt lastig, aangezien WorldTour maar 3 niveaus hoger is.

.UWT > .HC > .1 > .2

kielabokki 21 februari 2019 om 17:50

Nee hoor, ik heb schijt aan die artificiële klassen. Parijs-Roubaix is WT, maar de ronde van Polen ook.

sven241 21 februari 2019 om 13:47

Dit is toch wel bizar. 34 veldritkoersen achter elkaar gereden, even een weekje skiën tussendoor en nu gewoon zijn eerste wegrit meteen winnen.

vanSpringel 21 februari 2019 om 14:01

wegrit ? zie deze foto tijdens de finale in Turkije”
https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=%23TourofAntalya&src=typd

Jeff 21 februari 2019 om 13:48

:-) wat een kerel, ongeacht de concurrentie. Hij doet het gewoon.

yo-eddy 21 februari 2019 om 13:50

haha, het verrast niet eens meer. MvdP, veni vidi fietsie :)

Tuubke 21 februari 2019 om 13:52

Jaaaah, beelden graag! Niet de grootste koers, maar je moet ergens beginnen. Waar ligt de limiet voor deze jongen?

ivo001 21 februari 2019 om 13:55

De deelnemerslijst is natuurlijk ook niet schokkend, maar toch wel lekker zo’n overwinning.
Al zijn Ovechkin, Rogina en Plaza eigenlijk de enige renners die al wat bewezen hebben, en die raken behoorlijk op leeftijd.

Sjoerd102 21 februari 2019 om 14:01

Edit redactie: Niet doen.

ParijsTours2004 21 februari 2019 om 14:05

Edit redactie: De reactie is aangepast.

jan jansen 21 februari 2019 om 14:14

Edit redactie: De reactie is aangepast.

Marveloke 21 februari 2019 om 14:01

Geweldig! Klasbak ten top!!!1

martini151 21 februari 2019 om 14:02

Matieu – Remco 1-0 :p

Cadellie 21 februari 2019 om 15:07

Mathieu*

Polleke 21 februari 2019 om 15:30

35-0…

Stablinksy 21 februari 2019 om 17:40

ik snap de vergelijking niet, tussen MVDP en Evenepoel,
Mathieu is 5 jaar ouder en is een klassiek renner, Evenepoel is een ronderenner.

Als je per sé wil vergelijken, ga dan voor MVDP versus WVA.

EddyB1958 22 februari 2019 om 00:32

Remco haalde 43,2 km per uur op het WK junioren, Mathieu gisteren 40,9 km.

Pol 21 februari 2019 om 14:04

Op het N.K. in Hoogerheide klopte hij toch ook de Nederlandse top. Na het zeer onsportieve rijden van de toen lotto ploeg.

leegloper 21 februari 2019 om 15:29

waarom was dat onsportief? Ik had het NK niet gezien.

Pol 21 februari 2019 om 15:35

@leegloper
Moet je de finale eens terug kijken van de laatste drie kwartier op YouTube.

rahimns 21 februari 2019 om 15:46

Wat een onzin…. hebben ze renners van het parcours gereden, geslagen of bidons gejat.

xistnc 21 februari 2019 om 20:22

@Pol
Leegloper vraagt toch niet waar hij het terug kan zien? Hij vraagt waarom het onsportief was. Dan neem ik aan dat je daar een toelichting bij hebt, en niet alleen naar Youtube verwijst.

Pol 22 februari 2019 om 08:58

@xistnc
Het rijden van van POPPEL

TeamNL 21 februari 2019 om 14:06

Mooi in het rood-wit-blauw!

HoofdIsVrij 21 februari 2019 om 14:10

Lekker hoor.

Piet Lut 21 februari 2019 om 14:25

Van Trijp was niet betrokken bij grote valpartij maar viel zelf later in de race volgens de tweets op #tourofantalya

Doordrijver 21 februari 2019 om 14:25

En best maar dat hij wint. Kijk die namen… niemendalletjes.

Jan Blokland 21 februari 2019 om 14:34

Kan allemaal wel wezen, maar hij doet het wel.

Doordrijver 21 februari 2019 om 15:42

Natuurlijk. Maar in zijn huidige vorm kan hij bijna niet verliezen in zo’n rondje met dit deelnemersveld. Dat weet jij ook. Hij hoeft maar effe een sprintje te trekken. Hij is gewoon 2-3 klassen beter.

GreenDay 21 februari 2019 om 14:32

Van der Poel is één van de grootste atleten die de wielersport ooit gekend heeft. Die hoort wat mij betreft thuis in het rijtje van namen zoals Valverde, Sagan en Boonen. Laat hem nog een jaar of twee, drie timmeren aan de weg (en spelenderwijs ook het veld en de mountainbike trails) en hij kan monumenten beginnen oogsten. Wat mij het meest bij zal blijven is hoe ongekend veelzijdig die jongen is, hoe vroeg hij zijn neus al aan het venster stak en hoe bescheiden hij onder al die aandacht blijft.

Valt het op dat ik een fan ben? :)

Pol 21 februari 2019 om 14:40

Ben het 100% met je eens heb dat hier ook al meerdere keren geschreven. Zal toch nooit sportman van het jaar worden, want dat moet en zal altijd een schaatser worden.

Romāns Vainšteins 21 februari 2019 om 14:43

*schuift teiltje toe*

52voor11achter 21 februari 2019 om 14:52

@greenday

ik ben ook fan, maar net als bij andere sporten kunnen de prijzen en titels pas worden uitgegeven nadat er ook echte overwinningen zijn behaald. Iedereen ziet het talent en we geloven allemaal dat het wat kan worden maar hij heeft nog niets (behalve een Nederlandse titel op de weg/ WK junioren titel) en zal dus alles nog moeten bewijzen.

En zo vroeg is hij niet want Sagan had op deze leeftijd al een paar groene truien en etapppes uit de Tour op zak.

Veelzijdig en getalenteerd is hijzeker!

kielabokki 21 februari 2019 om 14:54
Quote:
van der Poel is één van de grootste atleten die de wielersport ooit gekend heeft. Die hoort wat mij betreft thuis in het rijtje van namen zoals Valverde, Sagan en Boonen.

Prematuur. Dat je lyrisch bent is terecht, maar feitelijk heeft ie nog laaaaang niet genoeg op de weg gepresteerd om hem met die namen te mogen vergelijken. En ik denk ook niet dat hij aan het einde van zijn carrière in dat rijtje geplaatst mag worden. Zeker niet als hij blijft modderfokken, dan ga je dat gewoon niet halen..

Niet dat ik afbreuk wil doen aan zijn klasse en talent, verre van. Maar wel even zaken in perspectief blijven zijn, toch?

yo-eddy 21 februari 2019 om 15:07

@Greenday, je hebt gewoon gelijk, wat hij doet is nu al ongekend. in een jaar tijd 1eWK in het veld, 1eNK op de weg, 2eEK op de weg, 3eWK op de MTB, 2e wereldbeker MTB …. er gaat nog meer volgen. Maar die opmerkingen van “hij moet het allemaal nog maar bewijzen” zijn van mensen die alleen achteraf uitspraken durven te doen. Als je oog hebt voor exceptionele renners dan had je al 6 jaar kunnen weten dat dit “geen gewone” is. Als hij gezond en fris blijft gaat hij vh voorjaar “gewoon” meedoen voor de knikkers, als je dat niet inziet ben je in mijn ogen echt geen kenner.

Pol 21 februari 2019 om 15:28

@Quote
Noem mij een renner die in een jaar in drie verschillende disciplines kampioen van Nederland is geworden.Hij is momenteel de allerbeste, en heeft dit jaar al meer wedstrijden gewonnen dan de Nederlandse toppers in het hele jaar winnen. Welke renner heeft op deze leeftijd al vijf wereld titels ?????

Binda 21 februari 2019 om 15:41

@Pol “Zal toch nooit sportman van het jaar worden, want dat moet en zal altijd een schaatser worden.”
je bedoeld schaatsers zoals Tom Dumoulin, Theo Bos, Epke Zonderland, Max Verstappen, Erik Dekker, Erik Breukink, Joop Zoetemelk, Danny Nelissen (!), Yuri van Gelder en Pieter van den Hoogeband?

rahimns 21 februari 2019 om 15:50
Quote:
Welke renner heeft op deze leeftijd al vijf wereld titels ?????

ehh Theo Bos

leegloper 21 februari 2019 om 16:00

Valverde had op die leeftijd al 2 ritzeges plus 3de AK in Vuelta en nog 2de op WK. Boonen had E3, Scheldeprijs, Gent-Wevelgem en twee touretappes gewonnen. Van Sagan is het al genoemd. Deze renners hadden op die leeftijd dus al op het hoogste niveau bewezen dat ze konden winnen. Dat heeft MVDP nog niet gedaan. Steeds maar weer die kleine wedstrijdjes op de weg. (ok, NK en EK waren wat belangrijker.) Daarom ben ik zo benieuwd naar dit voorjaar, waarin hij ook de grotere wedstrijden gaat koersen.

Zjoske 21 februari 2019 om 17:09

@Pol
De laatste tien jaar welgeteld 2 schaatsers en 1 shorttracker.
Wat een onzin stelling dus. Maar je zit altijd te zeveren over de aandacht die schaatsen krijgt en dat er geen hond op de tribune zit. Het gaat er kennelijk niet in dat de NOS naar kijkcijfers kijkt en niet naar het aantal mensen op de tribune.

Pol 21 februari 2019 om 17:23

@Zjoske
Als het veldrijden niet uitgezonden word kan je ook geen kijkcijfers halen. dat is mijn punt.

trickstuff 21 februari 2019 om 14:42

Niet meer dan verwacht dus. Valt zelfs nog een beetje tegen dat hij niet de halve etappe in de aanval heeft gereden :p

Poeksel 21 februari 2019 om 14:48

Ja, Remco had hier natuurlijk met tien minuten verschil gewonnen ;)

EddyB1958 22 februari 2019 om 00:50

@poeksel tegen het gemiddelde dat hij haalde op het WK junioren zou Remco deze koers gereden hebben in 3:15:47. Dat is dus geen 10 maar 11 minuten.

04398 21 februari 2019 om 14:48

Is nu ook niet dat hij meteen de wereldtop hier verslaat, maar wel prima sprint.

thorsen 21 februari 2019 om 14:51

Het knappe is niet zo zeer dat hij hier wint. Maar wel dat hij t/m afgelopen zondag gewoon nog door de stront aan het rijden was, en dan gewoon op het asfalt de lijn meteen doortrekt.

Als hij morgen een (short course) mountainbike wedstrijd zou rijden, zou hij die volgens mij ook gewoon meteen winnen.

Mike1973 21 februari 2019 om 15:03

@ 52voor11achter je vergeet echter zijn podiumplek op het EK wegwielrennen afgelopen jaar. Dat was geen misselijke wedstrijd.

Van der Poel is een multi-talent en ik hoop dat hij dat kan voortzetten/ bevestigen in de aankomende voorjaarsklassiekers waar hij start. Ik kijk alvast enorm uit naar de klassiekers. Hoe gaat Terpstra het doen, hoe gaat het Jumbo-Visma blok het doen, hoe gaat Dekeuninck- Quickstep het doen……

wulu 21 februari 2019 om 15:52

Wat maakt de discussie uit als het hem zelf het minste deert, Sagan, Boonen etc. Genetisch beschikt hij over het juiste DNA, het is sowieso al knap als je jouw eigen vader al kan ontstijgen op deze leeftijd. Nu nog wat klassiekers winnen en we praten niet meer over Adrie, presteren in de Tour en we praten nooit meer over opa Poupou.

Zullen we hem gewoon over 10 jaar “beoordelen” als gewone stervelingen…

girardengo 21 februari 2019 om 16:35

Adrie van der Poel en Raymond Poulidor hebben prestaties geleverd die staan als een huis. Een echte liefhebber wil daar ook nu nog wel over praten.

wulu 21 februari 2019 om 21:01

@giradengo

Wees maar niet bang hoor, ik geniet nog steeds als ik aan de renner Adrie vd Poel denk. Je hoort er wel minder over als je zijn palmares vergelijkt met bijvoorbeeld “de Kneet”

  • 1
  • 2