Mathieu van der Poel niet naar Tokio

woensdag 2 oktober 2019 om 13:42
Mathieu van der Poel niet naar Tokio

foto: Orange Pictures

Mathieu van der Poel reist deze week niet af naar Tokio voor het mountainbike test-event. De Nederlander zou zondag deelnemen aan een proefwedstrijd op het Olympische mountainbikeparcours. Wel staat de Nederlander donderdag aan de start in de Sparkassen Münsterland Giro. Zijn ploeg Corendon-Circus maakte dat zojuist bekend. 

“Op die manier vermijden we extra belasting voor Mathieu door alweer een wedstrijd op een ander continent en bijgevolg ook weer een jetlag”, licht het management van de coureur toe over de keuze om MVDP niet naar Japan te sturen. De Nederlander reist wel af naar Duitsland, om daar zijn wegseizoen af te sluiten. “We willen hem de kans geven om een uitstekend wegseizoen in schoonheid af te sluiten.”

Na de Sparkassen Münsterland Giro zit het wegseizoen er voor de Nederlander op, alvorens hij na een rustperiode begint aan zijn veldritseizoen.

Dit artikel delen:

48 Reacties

koos1 2 oktober 2019 om 13:45

Kan me voorstellen dat hij zich op het WK helemaal heeft leeg gereden en dat de reis naar Tokio dan net teveel is zeker met het oog op zijn voorbereiding op het veldrijden.

mtber_1978 2 oktober 2019 om 13:45

Zou mij niets verbazen als hij het mtb-en helemaal in de ijskast zet….jammer genoeg

koos verrek 2 oktober 2019 om 13:46

Laat ons hopen

Jowinho 2 oktober 2019 om 13:55

Tuurlijk niet. Deze koers in Tokio is dan ook niet meer dan een oefenwedstrijd. Was sowieso al raar dat hij daar wou starten.

Derierre de la course 2 oktober 2019 om 14:11

Waarom zou dat je niet verbazen?

ParijsTours2004 2 oktober 2019 om 14:24

Dat is toch één van de minder intelligente opmerkingen hier vandaag. Volgens mij heeft ‘ie regelmatig gezegd dat ‘ie op de mountainbike de meeste lol heeft, en dat het Olympisch goud in Tokio het hoogste doel is van deze jaren. Daar doet het afzeggen van een testevent helemaal niks aan af.

Ruben_ 2 oktober 2019 om 17:51

???

Hij heeft 3 MTB world cups gewonnen en was dit jaar eindelijk beter dan Schürter.
Hij heeft volgend jaar een veel grotere kans op goud in de OS dan dit jaar op de wereldtitel.

Marveloke 2 oktober 2019 om 13:46

Dat nieuws had ik niet zien aankomen. Zou het WK er te veel hebben ingehakt?

Even off-topic: ik hoor mensen vaak over MVDP zeggen dat ‘er een goede kop op zit’. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet interpreteren? Zeggen mensen dat als ze een renner slim vinden, vinden dat een renner goed kan afzien en zichzelf graag pijnigt of zeggen ze dat als de renner in kwestie gewoon een knap gezicht heeft?

Doswielos 2 oktober 2019 om 13:48

Mentaal sterk, nuchter wanneer dat moet, heeft altijd z’n woordje klaar. Dat is iig mijn interpretatie van ‘goede kop’

salem 2 oktober 2019 om 13:52

Een goede kop zit er vaak alleen op als de resultaten goed zijn…

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 15:44

Exact, resultaten worden de kop aangewauweld terwijl het met name benen zijn, populair hebbelijkheidje van de tweewielfan.

Meuk 2 oktober 2019 om 13:53

Volledig bericht op Instagram van Corendon:

Small modification in the schedule of @mathieuvanderpoel as he decided – in consulation with our management and performance department – to not compete in the Tokyo test-event (MTB) this weekend. Van der Poel will start in the Sparkassen Münsterland Giro on Thursday! || “In this way, we avoid additional burden for Mathieu with another race on a different continent and obviously another jetlag”, said the Corendon-Circus management. Van der Poel will now be at the start of the Sparkassen Münsterland Giro on Thursday. “We would like to give Mathieu the chance to end an excellent road season in a nice way.” After this race, he will take a recess before kicking off his cyclocross season as World Champion! || #CorendonCircus ⚪️

xistnc 2 oktober 2019 om 15:27

“In consultation with”, dat zal wel iets betekenen als “Hij heeft ons laten weten”.

Oblomov 2 oktober 2019 om 13:55

Verstandig…

blix 2 oktober 2019 om 13:58

Hup, weg focus … Zijn nederlaag op het WK lijkt er serieus te hebben ingehakt. Alles minder dan winst was natuurlijk bij voorbaat een faliekante mislukking. Je geeft niet een haast zekere Wereldbekereindzege en wereldtitel mountainbike uit handen om tweede of verder te eindigen (of nog erger: een hongerklop te krijgen). En nu heeft Schurter na zondag wellicht ook nog het morele voordeel in aanloop naar de OS.

Doswielos 2 oktober 2019 om 14:00

Wat een onzin. Er zijn zoveel mogelijkheden waarom hij in Duitsland start en niet naar Tokio gaat. Geeft die jongen toch lekker de ruimte om zelf te kiezen. Tevens heeft hij nog genoeg tijd om Nino volgend jaar een paar keer te verslaan in de wereldbeker en dan wil ik nog wel eens zien wat de morele voordelen zijn voor Nino in aanloop naar de OS.

tendam 2 oktober 2019 om 14:07

@blix
Jij ziet het wel zonnig in met die VDP, geloof ik… dat WK op de weg heeft natuurlijk helemaal niks te maken met z’n kansen op de Spelen op de mountainbike.

EddyB1958 2 oktober 2019 om 14:08

Bij Blix is die nederlaag op het WK ook wel zwaar aangekomen. Hij mist zijn oranje wolk nog steeds, waarvan hij zondagnamiddag is afgevallen.

tendam 2 oktober 2019 om 14:11

@eddyb
Heb jij het ook wel eens níet over oranje?

blix 2 oktober 2019 om 14:16

@EddyB1958 Hmm, oranje wolk als Belg? Dat denk ik niet. Ik ben gewoon altijd fan geweest van mathieus klare kijk op de dingen en zijn strakke planning die, als hij zich eraan houdt, bijna steeds tot succes leidt. Zijn OS-verhaal vind ik daarom zo prachtig. Hij heeft er veel voor opgegeven (op de weg dan met name) en leek zijn vizier tot voor kort recht op goud te hebben gewend. Sinds de aanloop naar het WK in Yorkshire is die focus wat aan het verslappen, lijkt me (cf. uitspraak als ‘Liever goud in Yorkshire dan goud in Tokyo’). En zijn afwezigheid op het testevent is daar volgens mij ook een bewijs van.

Merlinappa 2 oktober 2019 om 14:26

Scheelt dat het nog een jaar duurt tot de OS. Niet zo overdrijven en zeiken Blix, dit zegt precies geen fuck.

EddyB1958 2 oktober 2019 om 14:36

@ten dam is toch logisch dunkt me met jullie van ver zichtbare Oranje pakjes en andere attributen tijdens sportevenenementen.
@blix ok dan, trouwens hier in Leuven heb ik meerdere mensen hun ongenoegen horen uiten, omdat ze vinden dat Evenepoel nooit had mogen wachten op Gilbert. De Nederlanders hebben een algemeen woord voor al hun sportlui, ik zal dat woord niet opnoemen beste ten dam, wij hebben Red Devils, Red Lions, Red Cats enz. Maar niets voor de wielrenners op het WK. Team Belgium klinkt zo mager.

S. Morgenstern 2 oktober 2019 om 14:44

Het leek je misschien logisch, maar je bleek hier de plank dus volledig mis te slaan.

tendam 2 oktober 2019 om 18:37

@eddyb
Jij stelt je de Nederlanders voor als een meute achter elkaar hossende blinde supporters met oranje attributen. In werkelijkheid is het chauvinisme hier niet erger dan in Vlaanderen (zelfs wat minder, als ik puur naar de wielerwereld kijk).

Brabander 2 oktober 2019 om 18:53

@EddyB: jij bent nogal van het generaliseren hè? Op een paar raschauvinisten na zitten hier vooral veel genuanceerde wielerliefhebbers. Vlaemsch ofte Nederlandsch.

Romāns Vainšteins 2 oktober 2019 om 20:08

Er zitten hier meer onvoorwaardelijke fanboys dan raspatriotten.

Newschooler 2 oktober 2019 om 21:41

Eddy je begint wel een beetje vermoeiend te worden hoor…

Baik-Baik 2 oktober 2019 om 14:00

Lijkt mij ook alleen maar verstandig. Wel jammer.

Jan Blokland 2 oktober 2019 om 14:18

Heel verstandig. Ik zag er sowieso al niet de meerwaarde van in. En nu na het WK helemaal niet meer. Er is nog tijd genoeg naar de OS.
Het zou voor zijn cross-seizoen ook niet ideaal zijn geweest.
Ik zie hem nog liever een cross-je eerder beginnen dan tweemaal een lange reis maken naar en van Tokio.

HSV 2 oktober 2019 om 18:55

+1

Taliesin 2 oktober 2019 om 14:34

Nog nooit van die wedstijd gehoord, weet iemand of dat ergens uitgezonden wordt, als is het maar een livestream?

Wbv14 2 oktober 2019 om 15:16

Hele slimme keuze om nie tegaan .
Het hak er zeker in bij een sporter als je zo klap krijg 10 km voor het einde terwijl je op koers was voor wk goud .
Ik heb genoten van de nederlandse ploeg jos de hele wedstrijd op kop .
De ploeg was super . Mike mooie springplank voor mathieu. En hij was het wel die de kopgroep op een minuut reedt .hij gaf kleur aan de finale.
En nu de verdiende rust . Nog een wedstrijdje op de weg die hij ga winnen mathieu kennende die wil zijn frustratie nog ff weg poetsen en dan het veld weer in .
En hou het negatieve over hem maar voor je.
Hij ga nog kleur aan de wedstrijd kon je van de belgen nie zeggen.

DeRookmagier 2 oktober 2019 om 15:36

Daar gaat zijn Olympische droom.
Briljante kop.

kielabokki 2 oktober 2019 om 15:54

Echt niveautje idd. Treurig.

Koersmaniak 2 oktober 2019 om 16:33

Niet naar Tokio in 2019

Samlambeej 2 oktober 2019 om 17:15

paniekvoetbal

HSV 2 oktober 2019 om 17:59

Nee dat denk ik niet. Eerder investment in weg wielrennen. Hij heeft meer lange koersen nodig. En dat test event voegt minder toe dan opnieuw zorgen dat hij finale rijdt. Ik durf te wedden dat hij strak gemonitord wordt nu. De Kegel wil heus wel uitzoeken waar dat instorten door te verklaren is. Gebrek aan km is er 1. Koers km is door niets te vervangen.

Samlambeej 2 oktober 2019 om 18:19

flauwekul in het kwadraat!

hoe blind kun je zijn?

Samlambeej 2 oktober 2019 om 18:25

Edit redactie: Let op je taalgebruik.

Franco Ballerini 2 oktober 2019 om 18:28

Ik ben het met je eens. Al jaren zijn hoofddoel en nu een uitgelezen kans laten liggen om het parcours alvast te verkennen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet denken.

tendam 2 oktober 2019 om 18:35

@samlambeej
Wat een overdreven gedoe joh. Het is eerder het tegenovergestelde: vanwege de naam Van der Poel reageer jij extreem op iemand die een wedstrijd overslaat waar hij zelf meent niet beter van te worden.

Samlambeej 2 oktober 2019 om 18:56

Dus hij wordt beter door de Münsterland Giro met het oog op het cross-seizoen? Kul, dan volledige rust. Tokio is geen wedstrijd maar een TESTevent. "test!!" Waar zou dat voor dienen?

blix 2 oktober 2019 om 19:27

@Samlambeej

Volledig mee eens. Iedere mountainbiker die een beetje serieus met zijn vak bezig is, zit nu in Tokyo, of is op weg naar daar.

xistnc 2 oktober 2019 om 19:39

Binnenkort kun je dat parkoers van Tokio ook rijden op Zwift, inclusief stuurkunstenarij als nieuwe feature.

Na zijn fysiek en mentaal zware WK heeft hij allicht geen zin in een uitstapje naar een andere tijdzone. Die inspanning staat in geen verhouding tot een koersje tussendoor om de hoek, eventjes op een dagje op en neer.

leegloper 2 oktober 2019 om 22:15

VDP had liever ook dat hoogtetentje dan te reizen voor hoogtestage. Blijkbaar houdt hij niet zo van reizen? Maar toch raar dat hij niet naar het test-event gaat. Het test-event is wat ooit de olympische gedachte was: Meedoen is belangrijker dan winnen.

Wbv14 3 oktober 2019 om 06:29

Volgend jaar behaag de willem en maxi gewoon het lintje op te halen in den haag niks aan de hand +1 gouden plak

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 07:23

Zie hem liever in tokio testen dan in Duitsland winnen. Maar zijn keuze en hij maakt vaak zeer goede keuzes. Dus zet hem op Mathieu in munsterland.

Headlines

Materiaalzone

Populair