Mathieu van der Poel na Zwitserse dubbelslag: “Gegokt op de sprint”

dinsdag 8 juni 2021 om 17:55
Mathieu van der Poel na Zwitserse dubbelslag: “Gegokt op de sprint”

foto: Cor Vos

Twee op een rij voor Mathieu van der Poel in de Ronde van Zwitserland. Dankzij zijn overtuigende etappeoverwinning in de straten van Pfaffnau nam hij ook de leiderstrui over van Stefan Küng. “Morgen is misschien nog een mogelijkheid.”

“Ik had opnieuw een goede dag”, zegt Van der Poel in het flasinterview. “Ik wilde net als gisteren de koers hard maken, maar de groep was te groot. We bleven met dertig à veertig renners over. Bij de eerste finishpassage vond ik dat de aankomst me goed zou moeten liggen, dus heb ik gegokt op de sprint. Vandaag was een lastige dag. Iedereen van de ploeg moest een grote inspanning doen en dat deden ze goed.”

In het nieuwe klassement volgt Julian Alaphilippe op een seconde van Van der Poel, terwijl Stefan Küng is gezakt naar plaats drie, op vier seconden van de nieuwe geletruidrager. De veelvraat van Alpecin-Fenix gaat zich de komende week niet binnenste buiten keren om de leiderstrui te verdedigen. “Zolang het mogelijk is wil ik ‘m verdedigen. Morgen is misschien nog een mogelijkheid, maar in de bergen is het te zwaar voor mij”, is hij resoluut.

Belangrijker is het om misschien nog wel een ritzege te pakken in de Zwitserse WorldTour-ronde. “Morgen lijkt het erg op de voorbije dagen, maar ze gaan het me niet makkelijk maken. Maar die derde ritzege is zeker mogelijk. Er moet iemand winnen, dus misschien ben ik het wel weer…”

Dit artikel delen:

45 Reacties

FW07 8 juni 2021 om 17:58

Oei, als dat overwinningsgebaar maar gewaardeerd gaat worden door iedereen!

'Er moet iemand winnen, dus misschien ben ik het wel weer…”

Zelfs het half indekken lukt hem al bijna niet meer.

notriple 8 juni 2021 om 19:16

Niks mis mee. Tom Boonen heeft het uitgevonden.

Formolo472 8 juni 2021 om 19:26

Is toch gewoon de sterkste in dit soort etappes, niks mis mee

Olly 8 juni 2021 om 20:39

Wat een vreselijk overwinningsgebaar zeg.
Ik moet alleen nog ff kijken wat hij dan deed, maar bijvoorbaat kan het al niet hahaha
En dan ook nog gokken op je sprint, wat een arrogantie ook.
Tevens heeft hij ook nog een witte broek aan.
En zegt hij dat hij morgen ook wel ff wint.

Verder niets op aan te merken…..

Teeee-esto 8 juni 2021 om 21:20

Ik moet wel zeggen dat het ook precies dat moment is waarop hij zijn armen over elkaar lijkt te hebben en die uitdrukking op zijn gezicht heeft, als je de samenvatting kijkt en het hele overwinningsgebaar ziet is het een heel andere ervaring.

Wigo 8 juni 2021 om 17:59

De sprint:
https://youtu.be/_28b827hBYQ

Dion 8 juni 2021 om 18:16

Dank. Kan wf dat nou echt nergens bij tussen drukken?

lo squalo dello Stretto 8 juni 2021 om 18:28

Dank, nog niets gezien. Mooie lijnen die Alaphilippe uittekent zeg

vevie 8 juni 2021 om 18:08

Even voor de discussie: doet Vd Poel nu een Paduntje? Zullen volgers uit andere landen ook zo kritisch hiernaar kijken? Natuurlijk heeft Vd Poel zich allang en breed bewezen en is het de absolute wereldtop. Vraag me echter toch af of anderen niet hun argwaan hebben aangezien de manier hoe hij altijd huishoudt.

achterhoeker 8 juni 2021 om 18:12

Nieuw begrip: Paduntje
Denk ik bij van de Poel niet aan in negatieve zin

Edwin Jansen 8 juni 2021 om 18:24

Als dit een Paduntje is dan doet Mathieu die al een paar jaar. Je hoort ook niemand over Lopez vandaag of Alaphilippe op het WK. Je kunt overal wel iets achter gaan zoeken omdat een stel anoniemen het voor elkaar krijgen om een journalist zover te krijgen het te publiceren. Het is totaal zinloos om zo te schrijven. Je roept een discussie op zonder dat er ook maar iets is waarmee je die tot een einde kan brengen. En zo gaat het eigenlijk elke keer bij die Fransen. In plaats dat ze met cijfers komen, worden er holle termen en een hoop slachtoffergal gespuwd. Als het dan zo opvallend is ga je er ook vanuit dat dat uit de bloedwaarden zou kunnen blijken. Ik heb er al weer teveel woorden aan vuil gemaakt.

KimJungPoels 8 juni 2021 om 18:30

Ik denk dat als je vraagtekens wil hebben je dat bij iedereen kan doen die iets presteert. Dus zowel bij een Oekraïens talent dat het tot voor kort nooit waarmaakte als bij een Nederlandse veelvraat die inmiddels al een tijdje in drie verschillende sporten bij de absolute wereldtop hoort en zelden enige zwakte lijkt te kennen.

Of je er veel mee opschiet als je die vraagtekens hebt zonder enige verdere aanleiding, nee dat denk ik niet.

vevie 8 juni 2021 om 18:31

@edwin: ik snap je. Ik bedoel het echt alleen voor de discussie. Want, hoe ze hier los gaan over bepaalde renners, zo zullen ze op andere internationale fora/sites natuurlijk ook los gaan over renners als Vd Poel., Alaphilippe, Roglic, Pogacar etc. Te sterk rijden roept bij veel mensen nou eenmaal altijd vragen op.

xistnc 8 juni 2021 om 18:57

Misschien moeten we ‘een vevietje’ introduceren voor een zinloze vergelijking?

Fast Freddy 8 juni 2021 om 19:21

Het Paduntje kenmerkt zich door een combinatie van de volgende aspecten: Op dag 1 all-in gaan op een HC klim van 20km, klimmen op een door de renner niet eerder vertoond niveau, klimvermogen ligt op niveau van de allerbesten, op dag 2 vanuit de ontsnapping opnieuw all-in op een HC klim, zo mogelijk nog lastigere klim dan de dag ervoor, hierbij opnieuw vrij extreme wattages trappen en geen tijd verliezen op een groep der favorieten waarin hoog tempo wordt gereden door Ineos. Kennelijk geen last van de inspanning de dag ervoor en de gedane inspanning in de kopgroep die dag.

horsm 8 juni 2021 om 21:06

@Vevie, “Verdenkt de Franse pers Van der Poel van Doping?” dat is natuurlijk een vraag die je met een druk op Google kan beantwoorden.

Het antwoord is, trouwens: Neen.

Ook opvallend.

Piet 8 juni 2021 om 22:48

@horsm Hij is toch ook een beetje hun Poulidor…

Danny Peyskens 9 juni 2021 om 00:36

Hoe indrukwekkend is dat over die drie sporten als je naar eigen zeggen niet de beste technkek maar wel de hoogste vo2max hebt in de mtb, dat kan neerleggen in tweedaagsen en in de blubber je concurrentie zich beperkt tot de millenials uit de Kempen en een freak uit Leeds.

Paddie 8 juni 2021 om 18:23

Zelfvertrouwen en overtuigd zijn van je eigen kunnen is een goede zaak. Maar je moet niet hautain worden, wel met beide beentjes op de grond blijven, hoe goed die benen.ook zijn. Arrogantie wordt meestal niet op prijs gesteld.

lo squalo dello Stretto 8 juni 2021 om 18:31

Als je de beste bent is dat toch ok? Muhammad Ali of Usain Bolt werden er net om geprezen. Niet dat Vdp aan de enkels komt van die grootheden (en hij doet ook maar 1/100e van de moves/uitspraken van hen) maar er mag best wel wat trots/coolness bijzijn.

vevie 8 juni 2021 om 18:36

Ach, je zal altijd een groep mensen hebben die bravoure op prijs stelt en mensen die er wars van zijn. Gewoon een verschil in opvatting tussen mensen en het karakter dat mensen hebben. Zelfde zie je met renners als Evenepoel. Sommige volgers vinden het heerlijk dat hij zo zelfverzekerd is en sommigen kunnen niet wachten tot hij op z’n bek gaat, omdat hij maar ‘normaal’ moet doen. Het hoort er allemaal bij.

TheBigShow 8 juni 2021 om 18:38

VDP > Ali, Bolt

Lol beetje mensen slaan of 100m recht vooruit lopen… Wat een sport

lo squalo dello Stretto 8 juni 2021 om 18:40

Evenepoel zijn gedrag is dan ook echt heel anders hoor. Zijn Instagram-pagina, uitspraken, reportages,… Hij is gewoon zo vol van zichzelf, mensen zien dat niet graag. Van der Poel blijft er veel nuchterder onder en kan je niet betrappen op belachelijke uitspraken als “ik vraag me af wanneer ze echt gaan beginnen koersen” terwijl hij zich in de Giro beperkte tot volgen en instortte of “zonder die valpartij had ik gewonnen” in een monument waarbij nog meer dan een uur gereden moest worden.

Gilberto 8 juni 2021 om 20:06

Ali en Usain, 2 vreselijke mannetjes, doet mij Mathieu maar

Quintenri 8 juni 2021 om 22:44

@losquallo

Dat zijn dan ook geen dingen die Evenepoel zegt, maar dingen die andere mensen zeggen dat Evenepoel gezegd heeft ;).

Glorious 8 juni 2021 om 18:37

En weer die lefevere ploeg die niet correct sprint. En wel stoer doen over groenewegen maar wel 10x het zelf niet correct doen. Walgelijk

Aart van Woud 8 juni 2021 om 18:59

Dus twee keer sprint winnen is gelijk aan twee zware bergritten winnen.. Oke..

Klaas Foppen 8 juni 2021 om 19:20

Denk dat deze twee ritten even zwaar tellen als die andere 2 ja, Padun zou nooit slagen om deze 2 achter elkaar te winnen en vdp in principe niet om die andere 2 achter elkaar te winnen. wielrennen is niet alleen bergritten, en zeker die van gister was een hele goede overwinning

Merlinappa 9 juni 2021 om 06:58

@klaas

Als je puur zou kijken naar TSS of belasting zijn die bergritten natuurlijk enorm veel zwaarder, ongeacht welke renner het is. Dat maakt Padun’s prestatie zo buitengewoon, en deze van Mathieu toch iets minder buitengewoon.

debarreman 8 juni 2021 om 19:33

vdP kwam toch net uit een hoogtestage? Bij andere hoogtestages moest ie er altijd even inkomen. Nu meteen raak en niet zo’n beetje ook.

O59 8 juni 2021 om 19:51

Waaaw hoe stoer zeg !

Danny Peyskens 8 juni 2021 om 19:53

Een debiele pose op de foto imo

Romāns Vainšteins 8 juni 2021 om 20:40

Dit is toch gewoon de Tirreno foto? Of is ie nu echt los qua tof proberen doen?

Wat mij betreft : a la Sagan stoer doen aan de meet komt nooit echt over zoals De jonge Sagan dat wel kon.,

TheBigShow 8 juni 2021 om 20:57

@ RV

Kijk eens naar de renners achter van der Poel

Romāns Vainšteins 8 juni 2021 om 21:07

OMG, Het is zijn veeggebaartje.. ronduit ijdel.

Danny Peyskens 8 juni 2021 om 21:39

Ik zie de vergelijking met Sagan niet. Ik bedoel dit is de grootste ooit. Ver-pletterd de tegenstand. Ik bedoel hoeveel ritten had Sagan op zn 26 in de rondjes van een week? Heh? Nou, geit

Henk van Bouw 8 juni 2021 om 22:01

wat een gejank om een foto, kijk het bewegend beeld dat ziet er heel anders uit. Daarbij wat maakt het uit.

Michelangelo 8 juni 2021 om 22:26

Ik heb Matje de hele winter arrogante veeggebaartjes zien maken… daar was het veegje van Evenepoel niks bij. Ik denk persoonlijk dat Remco destijds probeerde Mathieu na te doen, maar hij kwam niet verder dan een slappe imitatie van “the real thing”…

Dan is dit juichen vandaag gewoon redelijk normaal Danny!

Danny Peyskens 9 juni 2021 om 00:28

Matje kopieerde de "real thing" van een Motorijder. Dat zei hij toch zelf in Tirreno Adriatico. Dus nee wat u zegt klopt niet.

ProfrondeZevenbergen 8 juni 2021 om 21:30

@Danny
Gelukkig kan hij stukken beter fietsen dan poseren. De foto is wederom vreselijk.

biazzi13 8 juni 2021 om 21:56

Als ze morgen echt vol vlammen op die slotklim, moeten ze er Mathieu toch es vanaf gooien! En zeker met een aankomst na een afdaling zie ik morgen toch ALTIJD alaphillipe!! Jullie?

Michelangelo 8 juni 2021 om 22:32

Ik vond Alaphillipe nog niet echt overtuigen. Niet bergop, en ook niet in de sprint. Nu weet ik niet of hij al 100% gepoeft heeft, maar tot nu toe bleven er altijd een stuk of 6-10 man in zijn wiel zitten (van Schachmann tot Carapaz). Terwijl hij normaal gesproken niet te houden is (zie afgelopen WK).

Zijn demarrage vandaag lukte vooral omdat de rest de benen stil hield. Niet zozeer omdat hij er bovenuit stak. Tenminste da’s mijn bescheiden inschatting.

popo 8 juni 2021 om 22:10

Tom Dumoulin mooi in de eerste groep!

djerkson 8 juni 2021 om 23:09

Dat is het echte nieuws van de dag (naast het bisnummer) en niet dat veegje/die pose.

Jean Dumas 9 juni 2021 om 14:28

‘Iemand moet winnen, misschien ben ik het weer’.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair