Mathieu van der Poel pakt tweede ritzege op rij in Ronde van Zwitserland

dinsdag 8 juni 2021 om 17:15
Mathieu van der Poel pakt tweede ritzege op rij in Ronde van Zwitserland

foto: Cor Vos

De tweede rit-in-lijn in de Ronde van Zwitserland is een kolfje naar de hand van Mathieu van der Poel gebleken. De Nederlands kampioen van Alpecin-Fenix tekende voor zijn tweede opeenvolgende ritzege na een machtige sprint in de straten van Pfaffnau. En passant neemt hij ook de leiderstrui over van Stefan Küng. Christophe Laporte (Cofidis) en Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick-Step) tekenden in de spurt voor de plaatsen twee en drie.

Een dag na het sterke nummer van Mathieu van der Poel toog het peloton over heuvelachtig terrein van Lachen naar Pfaffnau. Niet lang na de start kon de kopgroep al wegrijden uit het peloton. Rémy Rochas (Cofidis), Ben King (Rally) en Claudio Imhof (Zwitserse selectie) zouden na een behoorlijke achtervolging nog het gezelschap krijgen van Mathias Frank.

Voor de coureur van AG2R-Citroën, die bezig is aan zijn laatste WorldTour-wedstrijd, was dit een bijzondere etappe aangezien het parcours langs zijn ouderlijk huis voerde. Cadeautjes werden hem echter niet gegund: ondanks dat de koplopers een maximale voorsprong van zes minuten kregen, werden ze keurig door het peloton onder controle gehouden.

Mathias Frank nam in vertrouwde omgeving plaats in de kopgroep – foto: Cor Vos

Aan het begin van de lokale omloop was het kwartet nog wel vooruit. Ze kwamen niet in het gedrang te zitten, wat in het peloton voor enkele valpartijen zorgde. Onder meer Kobe Goossens (Lotto Soudal), Nathan Van Hooydonck (Jumbo-Visma) en Johan Jacobs (Movistar) lagen erbij, maar ze konden allemaal hun weg vervolgen.

Op een van de hellingen in de lokale omloop, met nog zo’n 25 kilometer te koersen, ging Van der Poel eens een keer op de pedalen staan. Alaphilippe zat echter op het vinkentouw en hij nam even later over. De man in de regenboogtrui kon echter niet lang wegblijven dankzij de werken van INEOS Grenadiers, hoewel hij de laatste overgebleven vluchter wel bijkans een verkoudheid bezorgde toen hij Rochas voorbij ging.

foto: Cor Vos

Er volgde een vermakelijke slotfase, waarin Iván Garcia even op de winst leek af te stevenen. Zijn aanval strandde echter in schoonheid in de laatste kilometer. Vervolgens was het sprinten geblazen. Daarin zette Van der Poel vanuit het wiel van Alaphilippe verschroeiend hard aan, terwijl de wereldkampioen de deur dichtdeed voor Michael Matthews en Maximilian Schachmann. Voor de Nederlander was het een koud kunstje om het karwei af te maken.

Dankzij zijn tweede ritoverwinning op rij is Van der Poel dankzij het spel der bonificaties ook meteen de nieuwe leider in de Ronde van Zwitserland. Julian Alaphilippe volgt op een seconde, terwijl Stefan Küng is gezakt naar plaats drie, op vier seconden van de nieuwe geletruidrager.

Dit artikel delen:

117 Reacties

nasibal 8 juni 2021 om 17:17

Ze kunnen hem die gele trui vast opsturen denk ik.

Panache 8 juni 2021 om 17:37

Die eerste etappe in de Tour is zwaarder dan velen denken (vanwege algehele topvorm peloton én de ongecategoriseerde heuvels). Ook van der Poel zal >99% vorm en wat geluk met het koersverloop en de positionering nodig hebben om het geel daadwerkelijk te pakken. Het is hem gegund, maar een zekerheidje? Nee.

Arry1337 8 juni 2021 om 17:45

Mathieu doet een “Padunnetje”.

vevie 8 juni 2021 om 17:18

Weer beresterk. Wat een gozer. De rest kwam er niet aan te pas.

Jean Dumas 8 juni 2021 om 17:18

Ik ken er maar 1 die ook zo was, en dat is Jan Raas.

Maenhout 8 juni 2021 om 17:55

Dat was ook een Baas!

peter s 8 juni 2021 om 20:10

En Evenepoel tijdens de Giro…..Maar oké…dat ging om boniseconden toen;)

NajroKwintana 8 juni 2021 om 17:18

Ik denk dat er maar één iemand op deze wereld Alaphilippe zo uit het wiel kan sprinten in een hellende aankomst. Indrukwekkend!

Tonydepony 8 juni 2021 om 17:21

Benieuwd wat hij tegen Ewan zou doen op zo een aankomst, die kan dat ook wel

Merlinappa 8 juni 2021 om 17:22

Zo steil liep het hier niet op hoor, absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld Sienna. Dat hij hier Flippie uit het wiel rijdt is niet heel gek. Ewan bijvoorbeeld zou hier sneller zijn dan MvdP denk ik.

SolitaryShell 8 juni 2021 om 17:22

Denk dat het beste bij Flip er ook wel af was na na die zinloze aanval. Dan nog had ie nooit gewonnen.

adelaarvanantwerpen 8 juni 2021 om 17:33

Dit was een aankomst voor MVDP en niet voor Alaphilippe. De laatste km liep aan 2% dus ik vind het helemaal niet raar dat de snellere VDP zoveel beter is dan Alaphilippe op een aankomst zoals vandaag.

dit is mijn achterwiel 8 juni 2021 om 17:40

Flipje leek bovendien een te zwaar verzet te hebben staan

Ruben_ 8 juni 2021 om 18:26

Ewan zou hier helemaal niet meer bijzitten bedoel je Merlinappa

Barry Batsbak 8 juni 2021 om 23:20

Ruben heeft Milaan-San Remo gemist geloof ik.

Bikeslave54 8 juni 2021 om 17:19

Wat een beest

Miko1983 8 juni 2021 om 17:21

Wat een klasbak zeg. Die aanzet…poefffff en iedereen uit t wiel.
Mooie beloning ook voor de ploeg, die deden ook weer eens geweldig werk, mag gezegd worden!!

DeGroteMolen 8 juni 2021 om 17:26

Eens, ploeg doet het wederom fantastisch. Kunnen veel WT ploegen nog een voorbeeld aan nemen.

Krakowic 8 juni 2021 om 17:51

Eens! Maar tegelijkertijd is het ook al snel goed wat de ploeg doet als je zo’n kopman hebt. We hebben net allemaal een week gekankerd op TJV in Dauphiné, maar als Roglic daar had gereden had je ook een heel ander beeld gezien denk ik.

FritsvanHoefelen 8 juni 2021 om 17:21

Onklopbaar in alle ritten in lijn

S'mon 8 juni 2021 om 17:21

Ver. Schroei. End!
Wat een sprint toch al weer, ben benieuwd of hij zijn klassement zal verdedigen.

evanderwel 8 juni 2021 om 17:27

Ik denk dat hij dat net als in de Tirreno lekker laat lopen met het oog op de voor hem belangrijke koersen. In dit geval de Tour en de OS.

Barry Batsbak 8 juni 2021 om 23:23

Ik denk dat hij het morgen alleen probeert als het kwartje onderweg zijn kant op valt. Hij zal niet zijn ploeg en zichzelf oproken om de trui vast te houden. Dan maar trainen. Grove inschatting dit…

KimJungPoels 8 juni 2021 om 17:22

Jezus, twee dagen op rij winnen in zo’n WT-koers en dan met zo’n overmacht. Hij heeft niet eens het fatsoen om zich een beetje te verschuilen.

hjjanssen1973 8 juni 2021 om 17:25

;-) mooie naam heb je eigenlijk

FritsvanHoefelen 8 juni 2021 om 17:28

Hahaha nice

Marik 8 juni 2021 om 17:28

Populistische opmerking, jammer.

KimJungPoels 8 juni 2021 om 17:49

Haha en dat afkomstig van iemand die ongeveer afgestudeerd professor in populisme moet zijn. Voelt als een compliment. ;)

Stevo1 8 juni 2021 om 17:57

Padun-tsss

Marik 8 juni 2021 om 18:19

Het is gewoon onnodig, je trekt een situatie bewust volledig uit zijn verband. Voor iemand die aangaf hier te komen voor de serieuze reacties is dit toch apart.

Romāns Vainšteins 8 juni 2021 om 18:32

Topopmerking die precies aanduidt waar de schoen wringt.

KimJungPoels 8 juni 2021 om 18:35

Ik kom hier inderdaad voor een leuke discussie, met af en toe een knipoog daarbij. Het onderwerp wanneer betichten we iemand van doping gebruik is er voor mij dan een waarbij ik graag een dikke vette knipoog gebruik omdat het wat mij betreft zo subjectief is als de pest. Zonder enig bewijs verdient zo'n Padun die negatieve reacties net zo min als Mathieu, en dat is hoe de situatie is in mijn ogen.

Maar ik kom hier inderdaad niet om voor de zoveelste keer een discussie te lezen over hoe slecht alles rondom Quickstep is, veelal getriggered door M&M die weer eens lopen te kloten. ;)

Marik 8 juni 2021 om 18:49

Dan denken wij verschillend over de situatie Padun. Een renner die opeens tot 2x toe het hele peloton bergop geklasseert lijkt mij wat anders dan een renner die altijd aanvallend koersgedrag laat zien. Maar enfin ieder zijn mening.

KimJungPoels 8 juni 2021 om 19:01

Ach Padun was bij de beloftes een groot talent, kwam heel goed binnen in zijn eerste jaar als neo en is daarna onder andere door fysieke problemen zelden meer echt goed geweest. Dit was een zeer onverwachte prestatie, maar zolang er geen bewijs is heeft hem betichten van doping weinig zin.

Tevens vind ik dat als je dan toch zo super kritisch wilt zijn, je dat ook moet zijn over een gemuteerd monster in een rood-wit-blauw shirt dat al jarenlang alles kapot rijdt in verschillende disciplines. Een gozer die al wekenlang in voorbereiding is op zijn grote mountainbike doel van het jaar, tussendoor even naar Zwitserland komt om zich te amuseren in het wegwielrennen, en dan en passant even de halve wereldtop als amateurs aan de kant schuift.

Maar goed ik heb vooral van beide prestaties genoten, en vind bij beide prestaties dat je er niet echt vraagtekens bij moet zetten zolang er geen bewijs is. Ik vind het vooral gewoon grappig hoe het verschil in reacties op prestaties altijd is, al naar gelang hoe erg het in het gehoopte plaatje van het kuddevolk past.

hanjovdberg 8 juni 2021 om 21:29

Is toch idd absoluut niet met elkaar te vergelijken? MvdP die al vanaf ongeveer zijn geboorte altijd en overal wint of iemand die bekend staat als talent (nog nooit over gehoord … maar dat ligt aan mijn beperkte kennis van jonge wielrenners..) na een blijkbaar blessure periode ineens uit het niets 2 bergetappes wint terwijl er achter hem serieus gekoerst wordt door echte toppers op AK niveau.

Als MvdP nu ineens iedereen op een hoop zou rijden in de aankomende bergetappes is dat voor mij ook verdacht. Maar hij bewijst juist keer op keer waar ie supersterk in is. Dit soort etappes en koersen.

Als Padunn het de komende jaren bewijst is dat mooi maar voor nu eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Limal 8 juni 2021 om 23:51

FWIW, ik kon het knipoogje naar die uitspraak van een anonieme fransman (en de reacties op dat artikel) ten zeerste waarderen, KimJungPoels.

De subjectieve willekeur, op allerlei vlakken, verzuurt zo vaak de discussies (en uiteindelijk ook mezelf) dat ik onlangs besloten heb om hier niet langer actief deel te nemen. Bij deze: het ga jullie allemaal goed, Wielerflitsers, en zeg op tijd “stop” aan de vaak nutteloze en frustrerende discussies. Of zoals Gary Lineker ooit zei: “Een wielerwedstrijd duurt 490 minuten en uiteindelijk heerst op WF de controverse”.

Rendo 8 juni 2021 om 17:22

Wat een spurt, heel straf :-O
DSQ voor Alaphilippe? Die mag toch eens gaan stoppen met zo bruusk te doen.. Matthews zat heel goed geplaatst

Dikke vrouw 8 juni 2021 om 17:36

Dat was een gat dat geen gat was. Niks aan de hand

Panache 8 juni 2021 om 17:40

Sprinter 1 gaat. Sprinter 3 gaat op zijn wiel. Sprinter 2 denk gewoon in te mogen schuiven. Doet denken aan Cavendish-Sagan in de Tour. Hier was iets meer ruimte en Matthews kiest eieren voor zijn geld. Maar dit is zeker geen sportieve actie van Alaphilippe.

Michelangelo 8 juni 2021 om 17:56

Sluit me hier aan bij Panache. Hij wijkt af van zijn lijn, niet om iemand in te halen maar om een slipstream te pakken. Maar daarmee zet hij een ander klem. En strikt genomen zou je hem hiervoor kunnen deklasseren. Maar dan is de straf totaal niet in lijn met alles wat je in andere sprints ziet.

Voor mij niet zo erg als wat hij in Luik deed vorig jaar (daar is hij terecht voor bestraft), maar ook dit had wat anders af kunnen lopen als Mathews net wat meer snelheid had en/of niet in zijn remmen kneep.

Rufusvb 8 juni 2021 om 21:39

DSQ zou te zwaar zijn, terugzetten naar laatste positie van zijn groep/peloton zou wel passend zijn aangezien hij van zijn lijn wijkt en daardoor hindert

F4L 8 juni 2021 om 17:22

Staat gewoon geen maat op zeg. En dan ook nog eens zelf op 25 kilometer van de streep de knuppel in het hoenderhok gooien. Fantastisch om naar te kijken.

hartstikkebedankt 8 juni 2021 om 17:22

Tja je kunt hem wel opschrijven in zo’n finale. Laporte ook weer erg goed op dit type aankomst. Matthews werd bijna de hekken ingereden door Alaphilippe.

Bertje67 8 juni 2021 om 17:22

Tis een raket

DeGroteMolen 8 juni 2021 om 17:24

Wederom by far de sterkste. Niets tegen te beginnen.

Miko1983 8 juni 2021 om 17:24

Derrick , heb je de schoenen al helemaal opgegeten? Was genieten he :D
Veruit de beste eendagscoureur van het moment in mijn ogen!!

Duvel 8 juni 2021 om 17:30

En dat al 2 dagen op rij! Oh wacht….

Miko1983 8 juni 2021 om 17:32

Haha, ja die doet zeer he Duvel…..:D
Wat een machtsvertoon….niets aan te doen vandaag en gisteren.
En nogmaals hulde voor de ploeg ook, echt een paar goede belgische knechten die er op t juiste moment altijd voor hem staan. Ook lekker voor hen dat MVDP (bijna) altijd levert.

Dikke vrouw 8 juni 2021 om 17:47

Beste tweedagscoureur van het moment

HaxVanMeeswijk 8 juni 2021 om 18:42

Met Padun dan toch.

zacht 8 juni 2021 om 17:25

Indrukwekkend. Flipje Zwalk mag een bedankje sturen naar Bling voor het op tijd inhouden, scheelt hem een DSQ.

Michelangelo 8 juni 2021 om 17:35

Dit was inderdaad een beetje een randgevalletje. Alaphillipe die mee wil in de slipstream en oversteekt, maar daarmee de deur dicht gooit voor Matthews. Daarmee was Matthews meteen klaar, maar of dit nu ook een deklassering waard is….

Als je praat over niet van je lijn afwijken en anderen niet hinderen zeg ik ja. Maar als je het vergelijkt met veel andere sprints en de strafmaat die daar werd gehanteerd, dan vermoed ik dat er geen straf volgt. En daar zou ik ook mee kunnen leven.

Groetjesaandevoetjes 9 juni 2021 om 00:54

Vergeleken met veel andere sprints verwacht ik geen straf, maar het zou eigenlijk wel gewoon zo moeten zijn. Flipje lijkt niet te leren.

Davide Lappartiente 8 juni 2021 om 17:26

Als zelfs Total al begint te helpen in de achtervolging…

Lalsacien 8 juni 2021 om 17:34

Geniet je wel, Davide?

FritsvanHoefelen 8 juni 2021 om 17:38

Toch mooi een negende plek voor Turgis

Davide Lappartiente 8 juni 2021 om 17:53

Tuurlijk kan ik met dom koersgedrag lachen :-) Waarom trek je zo vaak de omgekeerde conclusie Lalsacien?

Lalsacien 8 juni 2021 om 18:12

@davide omdat je niet zo overkomt.

Michelangelo 8 juni 2021 om 17:26

Ik hoop dat Alaphillipe op tijd hersteld is voor de TdF… want die heeft vandaag gegarandeerd een verkoudheid opgelopen.

Verder gewoon een mooie zege. Harde werk van de ploeg wordt beloond met weer een ritzege en de leiderstrui. En een berg belangrijke punten voor volgend seizoen!

Bikeslave54 8 juni 2021 om 17:29

Zag je Alapahillipe zijn hoofd heen en weer schudden??

Jean Dumas 8 juni 2021 om 17:36

Marion is ook bijna uitgerekend, dus Flipje gaat straks wieberen.

madeinstars 8 juni 2021 om 17:27

Slechte dag weer voor forumzuurpruimen Derrick en Davide die waarschijnlijk weer het nodige aan te merken hebben op het juichen van MvdP.

Wat een baas.

Miko1983 8 juni 2021 om 17:34

edit wf: hier zijn onze comments niet voor bedoeld

Michelangelo 8 juni 2021 om 17:38

Miko, ik kon een glimlach niet onderdrukken ;-))

Miko1983 8 juni 2021 om 17:44

Michel, moet toegeven dat ik hem zelf ook uitermate treffend vind :D

Davide Lappartiente 8 juni 2021 om 17:59

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

ervee 8 juni 2021 om 18:08

@Davide: Oei, jij kan er echt niet van genieten he, door enkel de verliezen van van der Poel op te noemen.

Miko1983 8 juni 2021 om 18:22

edit wf: hier zijn onze comments niet voor bedoeld

HJJH 8 juni 2021 om 18:33

Hahaha de M&M’s. Now the biting make sense

Carlo12 8 juni 2021 om 17:28

Pfffff…… wat een sprint weer zeg.

horner 8 juni 2021 om 17:28

Wat een prestatie. Fenomenaal, echt op zijn Matthieus. Aanvallen anticiperen en afmaken. Wel erg benieuwd wat bling had kunnen doen, zonder zo gehinderd te worden door Alaphilippe

Kannibaal van Schepdaal 8 juni 2021 om 17:30

Toptalent, die gaat het nog ver brengen.

Jean Dumas 8 juni 2021 om 17:36

Welnee, hij kan niet eens de jongerentrui veroveren.

kleomantre 8 juni 2021 om 17:30

Die verzamelt truitjes

Dikke vrouw 8 juni 2021 om 17:34

Eind baas!

koos1 8 juni 2021 om 17:36

Met overmacht, enorm sterk hoe hij Alaphilippe en de rest uit het wiel sprint.
De favoriet voor de eerste gele trui in de Tour is alvast bekend.

Jean Dumas 8 juni 2021 om 17:38

Aankomst etappe 1 Tour de France ligt hem nog beter dan deze koersen.

Turtlehead 8 juni 2021 om 19:08

@JeanDumas: bedoel je de eerste rit in lijn? ;)