Mathieu van der Poel na zege in Namen: “Het was een uur lang op de limiet”

zondag 20 december 2020 om 16:35
Mathieu van der Poel na zege in Namen: “Het was een uur lang op de limiet”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel mocht na een spektaculaire Wereldbeker van Namen de bloemen in ontvangst nemen. Dat deed de wereldkampioen na een driestrijd met Wout van Aert (tweede) en Tom Pidcock (derde). Na afloop zei Van der Poel dat hij een uur lang op de limiet had gereden.

“Ik had zeker geen overschot meer. Ik was nochtans goed vertrokken, maar bovenaan de helling schoot ik uit mijn pedaal”, legt Van der Poel uit. “Ik heb geen moment in de wedstrijd gedacht dat ik overschot had. Het was een uur lang op de limiet. Ik ben ook een paar keer bijna gevallen, want was echt op de limiet. Ik zat overal redelijk kapot en er waren veel risico’s bij vandaag.”

De koers werd gemaakt door Pidcock, waarna Van der Poel in het wiel van Van Aert de aansluiting vond bij het ingaan van de slotronde. “Het is niet dat ik tactisch heb gereden, want op mijn eentje had ik het zeker niet gedicht”, zegt hij over zijn samenwerking met Van Aert. “We moeten allebei ons tempo rijden. Dat was geen tactische beslissing van mij.”

foto: Cor Vos

Van der Poel denkt niet dat Pidcock, die hem vorige week in Gavere nog klopte, zijn race verkeerd ingedeeld heeft. “Dat denk ik niet. Hij heeft zijn koers gereden en als dat kan moet je dat zeker doen op dit parcours”, weet de wereldkampioen, die nu vijf keer de Citadelcross gewonnen heeft.

Naar het WK in Oostende wil Van der Poel nog niet kijken. “Het is heel ander parcours en nog eindje weg. Op het moment zijn we met zijn drieën wel de beteren, maar dat is geen garantie op succes op het WK in Oostende.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

DeGroteMolen 20 december 2020 om 17:05

Heel erg close vandaag de top 3. Toch verwacht richting einde seizoen een VdP die er bovenuit steekt, Heeft vaak wat aanloop / competitie nodig om vervolgens te pieken op het juiste moment.

Lance4eva 20 december 2020 om 19:41

Dat was afgelopen wielernajaar zo, ja. Maar doorgaans heeft hij dat niet echt nodig.

Murcia 20 december 2020 om 17:19

Alle analyse laat ik maar even vallen voor een compliment aan Matthieu en die andere twee kanjers. Ze hebben gezorgd voor een wedstrijd waar je als kijker op het puntje van je stoel zat. Spanning en een geweldig niveau doet deze kleine sport wel 100x groter lijken. Meer van dit graag.

Deel Koeper 20 december 2020 om 18:32

Verwacht eigenlijk geen al te grote spanning meer in het vervolg van het seizoen. Elk jaar opnieuw blijkt dat MvdP enkel te pakken is in de echte zware crossen (Koppenberg, Namen, Gavere,…), die zijn nu voorbij.

Baal en Overijse hebben nog wel zware stukken, maar ook veel meer recuperatiemomenten. Er zitten nog een hele hoop van die identieke “zig-zag wat tussen linten in een bos of op een akker” crossen aan te komen, daar gaan Pidcock en Van Aert niet kunnen volgen, hoe goed ze ook in vorm zijn.

Misschien als er ergens nog extreme modder opduikt.

Checco 20 december 2020 om 18:39

Pidcock is op dit moment de betere.

Barry Batsbak 20 december 2020 om 18:40

Pidcock zie ik nog wel volgen. Die krijgt het voordeel van de twijfel.

-Stijn- 20 december 2020 om 19:36

Ik weet niet of van Aert in Bredene start maar daar is het gewoon constant stoempen en geef ik hem een goede kans tegen vdp. Zie bredene 2017

Michelangelo 20 december 2020 om 20:35

Natuurlijk zijn dit seizoen de kaarten opnieuw geschud. Maar Pidcock heeft in de vorige seizoenen nog nooit aangetoond om mee te kunnen met VDP op ploeterparcoursen.
Van Aert kon dat in het verdere verleden beter dan Mathieu, maar VDP heeft zich daar heel erg in verbeterd. En de laatste keer dat Matieu klop kreeg in een ploetercross die niet bergop-bergaf ging… kan ik me niet meer heugen.

Uiteindelijk is het deels een kwestie van power. Maar ook van de techniek om de power goed om te zetten in snelheid in de modder.

yo-eddy 20 december 2020 om 22:09

edit wf: dergelijke reacties mag je achterwege laten

-Stijn- 20 december 2020 om 22:21

vlakke ploetercross waar vdp verloor zijn er in 2017 in een wb manche en in bredene. Ook in loenhout paar keer. Er zijn niet veel vlakke ploetercrossen helaas

yo-eddy 20 december 2020 om 23:40

@ Stijn …. het afgelopen WK …..

yo-eddy 20 december 2020 om 23:41

….. hoewel, dat was voor iedereen behalve VdP een ploeter cross ;)

Gala 21 december 2020 om 07:05

@Michelangelo
Dübendorf 2020 niet gezien soms? Een zig-zag, supervlakke slijkcross van de bovenste plank met Pidcock 2e achter meesterstoemper VDP.

Theo Bovengemiddelkamp 21 december 2020 om 09:20

Op die zig-zag parkoersen schrijf ik Iserbyt ook nog niet af.

Michelangelo 21 december 2020 om 09:35

Gala,
Heb je in Dubendorf je stopwatch ingeduwd toen Mathieu over de meet kwam?

Ik ben na de finish van Mathieu even op mijn gemak op het potje gaan zitten en was precies op tijd terug om Pidcock binnen te zien komen.
Daarmee wil ik niks afdoen aan zijn prestatie, maar wel aantonen dat Pidcock tot op heden nog nooit heeft bewezen om Mathieu te kunnen kloppen in slijkritten. Maar hij mag me dit seizoen positief verrassen hoor, van mij hoeft Mathieu echt niet zo dominant te zijn als vorig jaar.

SnellePelle 21 december 2020 om 07:01

Vorig jaar kwam Wout niet bij Matthieu in de buurt. Nu moet Matje in de laatste ronde alle zeilen bij zetten. De hele koers.

Wout komt net van stage, die gaat nog enorm verbeteren. Pidcock lijkt het niet veel moeite te kosten. Het is nog geenszins voor Matje dit seizoen

Evlojami 21 december 2020 om 11:03

In Namen is WvA altijd sterker dan VdP, maar winnen is nog wat anders. Ze zijn allebei net weer bezig en moeten weer in hun ritme komen. Van Aert kwam vorig jaar van ver dus is die overmacht van VdP wel te verklaren. We gaan het in Herentals as woensdag zien. Als we Wuyts moeten geloven gaat dat het moment zijn waarop VdP geklopt gaat worden door WvA, die en passé nog even getipt word als topfavoriet voor het bk en wk. We zijn vertrokken!

Headlines

Materiaalzone

Populair