Mathieu van der Poel na zege in Hulst: “Nog werk te doen om op topniveau te komen”

zondag 27 november 2022 om 13:29
Video

Mathieu van der Poel heeft bij zijn comeback in het veld meteen gewonnen. In de Wereldbeker van Hulst kwam de Nederlander van Alpecin-Deceuninck solo over de finish, voor Laurens Sweeck en Eli Iserbyt. Toch zijn er nog genoeg verbeterpunten voor Van der Poel. “Ik heb nog wat specifieke crosstrainingen nodig”, zegt hij in het flashinterview.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Dit voelt best goed”, aldus Van der Poel over het gevoel van winnen. “Het heeft even geduurd dat ik nog gewonnen heb in het veld. Vorig jaar was niet goed. Dat was niet eens een heel seizoen, omdat ik maar anderhalve wedstrijd reed… Maar ik voelde mij goed vandaag. Ik had dan ook een goede voorbereiding gehad voor deze cross in Hulst.”

Hij kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn zege in Zeeuws-Vlaanderen. “Ik ben heel blij met de vorm. Alleen heb ik technisch veel fouten gemaakt, maar dat lijkt me ook normaal”, geeft hij aan. Vooraf had hij dat ook al voorspeld. “Ik ben lang weggeweest uit de cross, maar ik ben blij om terug te zijn. Ik heb nog wel werk te doen om op topniveau te geraken. Maar ik kan eigenlijk alleen maar blij zijn met vandaag.”

De topvorm moet dus nog komen bij Van der Poel. “Ik heb nog wat crossen nodig. Mijn vorm is heel goed, want ik heb een goede voorbereiding in Spanje gehad. Ik heb ook nog wat specifieke crosstrainingen nodig, dan hoop ik in de kerstperiode in vorm te zijn”, kijkt hij vooruit.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

9 Reacties

Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 27 november 2022 om 14:41

Als Van der Poel, Van Aert en Pidcock in vorm veldritten gaan rijden dan zijn jongens als Sweeck, Iserbyt en Vanthourenhout in principe kansloos voor de overwinning. Die eerste drie jongens hebben behalve een overschot aan talent ook grotere (weg)motoren.

2
Marcel de Gendt 27 november 2022 om 14:58

Zeker ook omdat ze ook nog eens qua karakteristieken verschillend zijn. Van Aert op de pure power en inhoud, VdPoel als het technisch wordt met draaien, glibberen en glijden, en Pidcock als het heel veel omhoog en omlaag gaat.

Dan blijven er nog maar weinig parcoursen over waar de rest een kans heeft. Dus zullen ze vooral hun kansen moeten pakken helemaal vooraan in het seizoen, of na het WK. Ik ben benieuwd of het nog 1 van de “kleine crossers” gaat lukken om nog een cross te winnen als VdP, Van Aert of Pidcock mee doen.

1
Arie den Blanken 28 november 2022 om 16:36

Die drie zijn samen met een handjevol anderen de beste wielrenners ter wereld. Dat zegt over het enorme hoge niveau van het mannen veldrijden. Het afschilderen van de veldrijders die zich alleen op de cross toeleggen als tweede rangs renners wat je hier veel tegenkomt is volledig onterecht.

0
sooike 27 november 2022 om 16:55

Jammer dat Pidcock sneuvelde, want hij is de enige van het hele veld die Van der poel serieus kan gaan bedreigen. Van der Haar, Sweeck, Iserbyt en Van Tourenhout kunnen dat niet, dat is vandaag al wel duidelijk geworden. Een lust voor het oog om Van der Poel te zien heersen ! En dan moet zijn topvorm nog komen. Wout van Aert moet wel snel komen anders wordt het een saai veldritseizoen, hoewel kijken naar Van der Poel verveelt nooit !

2
wielervenn 27 november 2022 om 20:59

Mooi man; gewoon lekker doen wat je leuk vindt!

0
Barry Batsbak 28 november 2022 om 08:33

God wat een foutenfestival. Hij heeft in Hulst bijna vaker op de grond gelegen dan 2 jaar terug over een heel seizoen. Dat gezegd hebbende, volgens mij zijn er gisteren überhaupt niet veel renners de hele koers overeind gebleven… Mooie mooie wedstrijd, zo zie ik ze graag. Ik heb geen moeite met snelle droge crossen, tenslotte is dat ook gewoon koers. Maar iets vettiger zoals gisteren is toch wel wat interessanter.

Op power en conditie zit het inderdaad wel goed. Daarover heeft hij op voorhand geen woord teveel gezegd. Je zou bijna kunnen zeggen; klare taal. Maar die virtuoze fietsbeheersing, daar moet nog wel wat aan bijgepunt worden. Hij kan het op kracht en klasse wel weer rechtzetten, maar het moet wel een paar tandjes beter. Zal de komende weekenden wel goed komen zeker.

0
Binda 28 november 2022 om 10:05

Vooral in de eerste 1,5 ronde ging het vaak fout. Misschien gestart op de verkeerde banden, want hij lag opvallend vaak op de grond.

0
Har77 28 november 2022 om 10:14

Startte op Grifo’s, pas later gewisseld naar Rhino’s.

0
Cornelius 28 november 2022 om 10:45

Misschien opzettelijk voor ‘slicks’ gekozen om sneller van de vierde rij naar de kop te kunnen rijden?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone