Mathieu van der Poel na zege in De Ronde: “Ik durfde niet te juichen”

Mathieu van der Poel na zege in De Ronde: “Ik durfde niet te juichen”

Mathieu van der Poel mag zich dit jaar de winnaar van de Ronde van Vlaanderen noemen. Na een spannende sprint met Wout van Aert drukte hij zijn wiel net iets eerder over de meet. “Ik heb er geen woorden voor”, was zijn eerste reactie in het flashinterview.

Van der Poel wist na afloop niet direct of hij gewonnen had. “Ik wist het niet zeker. Normaal gezien weet ik het altijd, maar ik zat kapot na de sprint. Ineens was die lijn daar. Ik deed een jump en keek ook niet meer naar Wout zijn wiel. We wisten allebei niet wie er won”, kijkt hij terug. “Ik ben erin blijven geloven. Ik wist dat ik de sprint van mijn leven moest rijden om Wout te kloppen. Maar ik heb alles perfect gedaan”, stelt hij vast.

Het verschil tussen Van der Poel en Van Aert was minimaal – foto: Cor VOs

Van der Poel en Van Aert maakten het in de slotkilometer razend spannend. “Hoe langer hij wilde wachten, hoe beter het voor mij was. Het feit dat hij niet aanging, was voor mij een teken dat hij ook op de limiet zat”, oordeelde Van der Poel. “Ik heb hem perfect opgevangen. Hij kwam half naast mij. Ik verzuurde tot achter mijn oren maar ben blijven sprinten. Ik dacht dat ik te laat was. Ik durfde ook niet juichen. Ik heb tien keer bevestiging gevraagd voordat het duidelijk was. Dit maakt zoveel goed,” besluit hij.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Gras 18 oktober 2020 om 16:10

Zo ontzettend knap man. Ik had mijn geld op Van Aert gezet. Hij had hem de kop opgedrongen en ik vond zijn gezicht op een of andere manier erg gefocust en onder controle de laatste kilometers. Zat mooi rustig op zijn fiets en hij heeft alle toppers er al eens opgelegd in sprints op hoge snelheid. Heeft weer een Tour gereden dus de inhoud heeft hij.

En dan nog deze Van Aert in een sprint vanaf de kop verslaan. Werelds duel. Respect voor deze twee kemphanen en hopelijk valt het met Alaphilippe mee.

Anketieletje 18 oktober 2020 om 16:31

Mooi verwoord!

Wildebert 18 oktober 2020 om 18:07

Eens. Dacht ook dat VdPoel niet van Wout meer kon winnen in een sprint. Maar dus wel in een korte. Mooi voor VdPoel, Van Aert bevestigt nog maar eens een wereldtopper te zijn.

HSV 18 oktober 2020 om 18:11

+1
Een heel mooi fel duel. Zonder dat Alaphilipe viel, maar ergens was het wel mooi om de twee veldkemphanen het samen te zien uitvechten. Zeker na alle gehuil de afgelopen week over Gent- Wevelgem.

Gilberto 18 oktober 2020 om 18:43

Enkelt Wout in Belgische trui had het NOG mooier gemaakt, maar wat een foto!!!

https://assets.nos.nl/data/image/2020/10/18/684219/1920x1080a.jpg

Cyclinglife 18 oktober 2020 om 16:17

De ultieme focus op je eigen sprint dat je niet naar de ander kijkt. Mooie eigenschap.

Sean Rimy 18 oktober 2020 om 16:32

Als Belg vond ik VDP de beste vandaag. Mooie strijd tussen die 2 toppers!

yo-eddy 18 oktober 2020 om 16:42

Als Hollander was ik er voor 70% van overtuigd dat Wout ‘m zou winnen in de sprint ….. Mathieu was wel scherp bij aanval van Flip maar verder beiden extreem aan elkaar gewaagd. Niet meer omgekeken en samen naar de streep, kop over kop …… ben zo benieuwd wat er in die koppies omging de laatste kilometers.
Prachtkoers met twee renners van de buitencategorie

Pat McQuaid 18 oktober 2020 om 16:33

Ik houd van deze sport.

oscarito1908 18 oktober 2020 om 16:45

Als een vol leerde baanrenner de spurt winnen. Van de kop af.

Fast Freddy 18 oktober 2020 om 16:52

Deze vette vis maakt het seizoen toch nog geslaagd voor MvdP. Die druk voelde hij waarschijnlijk zelf ook en kwam er bij de ontlading na de finish uit. Mooie sport.

F4L 18 oktober 2020 om 16:54

Hij reed sowieso wel een sterk seizoen. Hij heeft twaalf eendagswedstrijden gereden waarvan 2 gewonnen, en nog eens 3 keer podium. Plus hij reed top tien in Luik en Lombardijen en wist de Binck Bank Tour te winnen.

Maglia Rosa 18 oktober 2020 om 17:14

Zonder deze overwinning was zijn seizoen niet geslaagd. Hij is het hele seizoen sterk geweest, maar in de andere grote koersen waren er altijd een paar beter. Dat zijn eeuwige rivaal tegelijkertijd wel de grote vissen aaneenrijgt doet toch wel een beetje pijn. Als hij vandaag geklopt zou zijn zou hij toch met een zuur resultaat de winter in gaan (net als vorig jaar op de WK). Deze overwinning is wat dat betreft veel waard en geeft alleen maar extra cachet aan de reeks ‘goede’ uitslagen die hij de afgelopen maanden reed.

Gilberto 18 oktober 2020 om 16:54

Ik had van Aert verwacht, denk als je deze op t moment 10 keer laat sprinten tegen elkaar, Wout het 7 of 8 keer wint?
Maar man, dit is toch echt wel prachtig hoor die 2 titanen. Dat je een tijd geleden zei, die gaan de dienst nog wel eens uitmaken met zn tweetjes in Vlaanderen en Roubaix, en dat ze het dan gewoon waarmaken. Toen Flip er ook nog bij zat, zaten wij hier echt met kippevel op de bank. Wat een trio, en doodzonde dat dit Flip gebeurde, had nog wat extra’s gegeven en wellicht hele andere finale. Hoe jammer dat Roubaix niet doorgaat :(

stark72 18 oktober 2020 om 17:58

In een groepje misschien maar met zo’n duel als vandaag één tegen één dan is MvdP net iets sneller. Niet echt verrassend.

LeDouche 18 oktober 2020 om 16:56

In z'n witte broek. Altijd raak.

Barry Batsbak 18 oktober 2020 om 17:18

Vanavond een complete rijsttafel erin schat ik. Het bleef nog lang onrustig in huize Van der Poel.

FritsvanHoefelen 18 oktober 2020 om 17:19

Ik durfde wel te juichen. Grote klasse

Lennimator 18 oktober 2020 om 17:37

Wat een held! Net als Chantalleke!

Romāns Vainšteins 18 oktober 2020 om 18:38

Dikverdiende overwinning, zat bij de besten en had de veel betere spurt ondanks op kop gedrongen te zijn. Ik vond het jammer genoeg helemaal niks nostalgisch, spannends of opwindends hebben. Een vreemde uitgave van een koers die me sinds 2012 sowieso stukken minder ligt waarin eigenlijk nauwelijks iets gebeurde op het drieluik Flippie gaat, Flippie gaat, Flippie flikkert na. Zoals in nagenoeg elke koers waar hij zijn hypere gelaat toont voor mij nu wederom de coureur die ik me het meest herinner eigenlijk, wat mij betreft ook de renner van het seizoen. Winnen is een onderdeel maar koers maken belangrijker.

Zwarte Panter 18 oktober 2020 om 18:41

Talent maar nog zoveel meer karakter en de wil om te winnen en tot het uiterste gaan

Gilberto 18 oktober 2020 om 18:43

Enkelt Wout in Belgische trui had het NOG mooier gemaakt, maar wat een foto!!

https://assets.nos.nl/data/image/2020/10/18/684219/1920x1080a.jpg

Ar-Pharazon 18 oktober 2020 om 20:10

Foto lijkt niet scherp, vind hem niet goed genomen, zijn veel mooiere foto’s te vinden van de koers vandaag.

Gilberto 18 oktober 2020 om 18:52

Belachelijk overigens dat je niet gewoon ff zonder mondkappie op dat podium mag met de huldiging. Leuke foto’s zijn dat hoor voor in het familie-album….

Romāns Vainšteins 18 oktober 2020 om 19:00

Past op zich wel bij deze editie.

Jan Blokland 18 oktober 2020 om 20:39

Hoe mooi kan wielrennen zijn. Ik verlang nu alweer naar het voorjaar.

Tarzan 20 oktober 2020 om 00:14

Wat een schitterende, memorabele Ronde van de Hoogmis hebben we gezien. Lof voor alle deelnemers.