Mathieu van der Poel na verlies van De Ronde: “Ontzettend ontgoocheld”

zondag 4 april 2021 om 16:54
Mathieu van der Poel na verlies van De Ronde: “Ontzettend ontgoocheld”

Mathieu van der Poel is zwaar teleurgesteld na zijn tweede plek in de Ronde van Vlaanderen. De Nederlands kampioen werd op de streep in Oudenaarde in een sprint verslagen door Kasper Asgreen. “Ik had graag mezelf opgevolgd”, zei hij in gesprek met Sporza.

“Ik kan mezelf erbij neerleggen omdat hij gewoon sterker was. Een sprint na 260 kilometer is niet hetzelfde als een sprint na 200 kilometer. Het was sprinten op mijn limiet.”

Van der Poel was een van de smaakmakers in de koers. Op de beklimmingen kon hij verschillende keren zijn tegenstanders onder druk zetten. “De kasseiklimmen liggen mij heel goed. Ze zijn ook vanuit het zadel, maar iedere keer kon Asgreen mijn versnellingen volgen. We hadden dus vrij snel door dat we elkaar nodig gingen hebben.”

“Asgreen is zeker de verdiende winnaar. Hij heeft ook nooit een punt gemaakt van het samen rijden naar de finish. Dat zegt genoeg. Hij voelde zich stek. Ik dacht zeker niet dat het binnen was. In de sprint kon ik vijf seconden aanzetten daarna was het gewoon op. Ik gun het hem wel. Hij is iemand die durft koers te maken en durft door te rijden naar de finish, dat heb ik graag.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

Barry Batsbak 4 april 2021 om 16:59

Knap gereden, ergens had ik verwacht dat hij Asgreen op de laatste keer Paterberg overboord zou gooien. Dat hij mee boven kwam was al een veeg teken dat ze praktisch even sterk waren. Wel spannende sprint, jammer dat het niet lukte voor VdP. Asgreen verdiend gewonnen, heeft het onderweg handig gespeeld toen DQS iets in overtal was.

Dion 4 april 2021 om 17:00

Ik had Van der Poel vandaag helemaal niet verwacht dus is de teleurstelling niet zo groot. Ik vind asgreen een leuke renner, beter gaat ie naar een team waar ie altijd voor eigen kans kan gaan.

Klaas Foppen 4 april 2021 om 17:05

Ik zat op europsport te kijken, die gaven steeds commentaar wat dom en dqs gaat dit niet leuk vinden etc, maar Asgreen was de gewoon de sterkste

Koers 4 april 2021 om 17:05

Ik vermoed dat hij dacht dat ie de sprint wel even gemakkelijk ging winnen, net als de kijkers (alsook ik) thuis. Misschien als hij wist dat Asgreen aardig kan sprinten dat hij zou proberen hem te dumpen, maar dan was hij mogelijk niet weggebleven. Asgreen heeft ook gewoon zijn portie gedaan. Gewoon zo’n dagje waar er niet meer in zat.

Merlinappa 4 april 2021 om 17:08

Hij zei in het interview dat ie dat absoluut niet verwachtte. Hij wist dat Asgreen prima kan sprinten.

Marik 4 april 2021 om 17:08

Mooie en eerlijke reactie. Dit maakt de sport zo mooi. Keihard verliezen heeft ook iets heroïsch.

Jooop 4 april 2021 om 17:16

Mooi voorjaar gereden. Sprintjes bergop waren indrukwekkend. Jammer genoeg geen monument kunnnen bijschrijven. Op naar Tokio.

Wheely 4 april 2021 om 19:20

Op naar Roubaix ook! En het WK. Nog volop kansen dit jaar.

Murcia 4 april 2021 om 17:19

Gewoon op waarde geklopt, gereageerd op Kasper zijn aanzet en al heel snel bleek die naast hem te zitten en door te versnellen. Matthieu uit vermoeidheid nog meer heen en weer sjorrend aan het stuur ipv rechtdoor. Hij hoort te balen maar heeft ook vandaag iets prachtigs laten zien. Waarvoor dank!

Maenhout 4 april 2021 om 17:24

Eerlijk verloren van een goede renner die mee de koers gemaakt heeft. Jammer alleen dat het er toch weer eentje van DQS is, maar je kunt niet alles hebben.

En voor MvdP was deze koers maar 100 meter te lang, alle andere favorieten haakten veel eerder af. Volgend jaar beter.

S'mon 4 april 2021 om 19:57

Begrijp al deze haat tegen DQS niet. Niet alleen vandaag, maar al altijd.
Wat is er mis met sterk in blok rijden, en de koers willen winnen?

Man met de hamer 4 april 2021 om 20:29

Voor Simon: de haat krijg je gratis naast de overmaat aan liefde (vergelijk Real Madrid, of Ajax). Goliath is ook minder populair dan David. Daarnaast is er nog genoeg om te haten: het gehuil van een wolf die de underdog wil spelen, Lefevere, Evenepoel op Twitter, Museeuw-Bortolami-Tafi, het eeuwige gezeik over het budget, Ibarguren, etcetera.
Maar bovenal is het ingewikkkeldste aspect van wielrennen dat het het een rare mix is van teamsport (voor de een meer dan voor de ander) en individuele sport. Het dominante team krijgt dan vaak niet altijd voldoende lof, behalve van het thuisfront ( Ti-Raleigh, Mapei, US-Postal, Quickstep etc.)

G99prblms 5 april 2021 om 09:25

Dat is niet zo moeilijk, en zeker niet zoals hierboven. Vrijwel altijd als er een DQS-er wint, wordt er in het tweede groepje met kopmannen gestoord door 2 andere DQS-ers. Dus heb je altijd net niet de titanenstrijd die het leukste en het spannendste zou zijn om te zien. 2018 van Terpstra (RVV) was hier in mijn ogen het beste recente voorbeeld van, en het feit dat ze vaak niets presteren als ze weg gaan ook. Er zijn uitzonderingen op deze regeling. Natuurlijk heeft DQS gewoon in de breedte hier de sterkste ploeg voor, en dat is knap met het budget dat ze hebben. Maar het leidt meestal tot een suboptimale koers qua spanning.

VerstandOpNul 4 april 2021 om 17:25

Ja wat een teleurstelling.. Ik vind die sprint niet heel fijn om naar te kijken..

Maar goed, over zijn topvorm heen en dan nog zo’n ronde kunnen rijden.. chapeau.. Zeker in de beklimmingen vond ik hem waanzinnig sterk..

Romāns Vainšteins 4 april 2021 om 17:55

Ik vond deze sprint leuker dan die van de oktober editie eigenlijk. Mooi ruggensteuntje ook voor de harde rouleurs die normaliter niet met snellere renners naar de meet durven. Hoste tegen Ballan was ook zo eentje.

Wildebert 4 april 2021 om 17:25

Koers gemaakt. Fors aan de boom gerammeld. En verloren van een Deen, die op het einde niet as groen zag van ellende, maar hem er fraai oplegde. Genoten.

Wradley Biggins 4 april 2021 om 17:31

Na de paterberg nog snel 20 euro op MvdP gezet, dat was onverwacht!

xistnc 4 april 2021 om 17:33

VDP was niet zo goed als vorig jaar, maar veel beter dan woensdag. Daarom denk ik dat Merlier met terugwerkende kracht minstens zo ontgoocheld is.

Mathieu dacht dat de buit binnen was toen hij Wout had gelost. Niet dus.

Dion 4 april 2021 om 17:36

Nee, dat dacht ie idd niet

Noordbiker 4 april 2021 om 17:41

VdP verwacht met iets lichtere versnelling een gaatje te slaan in de sprint, waardoor Asgreen laatste 100 meter zou opgeven. VdP dus verkeerd gegokt wellicht, maar is altijd achteraf. Keuzes maken heet dat, van geleerd neem ik aan. Asgreen verdiend gewonnen.

Dzjof 4 april 2021 om 17:49

Ik wil de wattages zien van MvdP zn sprint

Posterix 4 april 2021 om 19:15

Zeker 150 watt en zeker geen 2500 watt. Zoiets?

Dzjof 4 april 2021 om 20:34

De enige normale verklaring voor deze ontknoping is dat MvdP inderdaad geen power meer had. Anders was Asgreen ‘echt’ heel goed.

Romāns Vainšteins 4 april 2021 om 17:53

Hij hoeft zichzelf niet enorm veel kwalijk te nemen vind ik. Anders dan van Aert ging hij niet echt boven zijn theewater uit en zijn aanvallende moves zowel als defensief gaten dichten zaten geen dikke bloopers tussen. Dat hij zich laat pakken in de spurt is echt een kwestie van overschot wat de even hard werkende Asgreen gewoon meer had nog.

Barry Batsbak 4 april 2021 om 18:19

Ik snap ook nooit zo goed waarom er dan van alles in twijfel getrokken moet of aangemerkt moet worden. Hij heeft niks fout gedaan, mee koers gemaakt en ditmaal was Asgreen de sterkste. 260km koers, als je dan nog vooraan zit met 2 man naar de streep doe je het gewoon prima.

jv88 4 april 2021 om 19:14

Vond wel dat hij wat te zelfverzekerde kopbeurten pakte. Fors naar kop en er te lang blijven. Maar ja hij is nu eenmaal niet van het tactisch koersen!

Lance4eva 4 april 2021 om 18:08

Misschien was er meer voor Van der Poel te halen als hij het tempo er in de laatste kilometer niet uit had gehaald.

Maar ja, ALS ALS ALS.

S'mon 4 april 2021 om 20:01

Zeiden we vorig jaar ook, maar dan van Wout. Inderdaad altijd als als als, maar dat zijn vijgen na Pasen.

Gitan 4 april 2021 om 18:19

Heel sterk voorjaar, maar heb toch het gevoel dat de oogst wat mager uitvalt met de vorm die hij had. Duidelijk de sterkste van de zogenaamde G3 en botst ook wel 2x op een verbluffend sterke Asgreen, maar je moet de kansen toch grijpen als ze zich voordoen.

Volgend jaar kan het zomaar weer wat minder zijn of kan pech roet in het eten gooien, waar dit jaar eigenlijk alles perfect ging.

evelineroos 4 april 2021 om 18:44

Een magere oogst waarbij alles perfect ging? Je spreekt jezelf tegen.

Gitan 4 april 2021 om 19:32

Magere oogst ondánks eigenlijk nergens pech te hebben gehad en supervorm… Dan is enkel de Strade vrij mager vind ik.

Tarzan 4 april 2021 om 18:20

Toch kun je zeggen dat over de hele wedstrijd VDP wel weer het meeste kruit heeft geschoten. Dat brak hem in de sprint op!
Misschien toch ergens meer doseren. Dit kost em weer een monument!

HSV 4 april 2021 om 18:54

Dat denk ik eigenlijk ook. Telkens aan de boom schudden op klimmetjes hoeft niet. Doe dat snoeihard op de laatste…
Evengoed mooie koers en geweldig gereden. Ga d'r maar aan staan.

Dion 4 april 2021 om 19:18

Ik denk dat dat wel moet. Anders blijft qst je aanvallen en moet je reageren. Ageren is veel beter en dan is het jammer dat er 1 in topvorm met je meekoerst. Asgreen heeft het gewoon verdiend, hoe zuur ook.

yo-eddy 4 april 2021 om 19:26

Asgreen nog alleen terug gereden na lek en eerste die aan de boom schudde met nog 100km te gaan. VdP iedereen overboord gegooid behalve een goede kompaan voor het laatste stuk …. Asgreen vandaag gewoon de beste, niets aan gestolen. VdP is er ook eerlijk over maar balen zal hij zeker.

Peter Lippens 4 april 2021 om 20:45

Asgreen minstens zoveel dus en die had gewoon meer over, dus terechte winnaar en wees nu toch eens content met renners die er durven in te vliegen ipv achteraf altijd te beginnen mekkeren

Kei 4 april 2021 om 19:07

Koers en spanning tot het eind. Dankjewel voor, wederom, een mooie wielermiddag mathieu!

Posterix 4 april 2021 om 19:16

Ik denk dat deze tik heeeeel gunstig is met het oog op de Olympische spelen. Daar vreet hij nu de concurrentie op !

S'mon 4 april 2021 om 20:03

Hij rijdt in Tokyo toch niet op de weg?

Posterix 4 april 2021 om 20:35

Hopelijk niet, lekker op mtb focussen

Coco Colombia_88 4 april 2021 om 19:52

Anthony Turgis wat een beest!

girardengo 4 april 2021 om 20:00

Ik vind dat het erg meevalt dat hij hier de finale mee bepaalt en tweede wordt, als je kijkt naar wat het allemaal doet. Beetje veel misschien.

Muldriaen 4 april 2021 om 20:34

Ontzettend jammer dat hij 2e wordt. Maar wat heeft hij ons weer een topkoers bezorgd. Die weergaloze versnelling op de Oude Kwaremont ga ik niet snel vergeten! En dat dan Asgreen wint, prima. Die heeft het ook niet gestolen. Al met al een lekkere editie van Vlaanderens Mooiste gezien.

Peter_de_Grootste 4 april 2021 om 21:53

Hij bezorgt ons wederom een prachtige zondag. Toch blijf ik achter met een kater.
Ik geloof er geen woord van dat hij ontgoocheld is. Mathieu mag deze sprint nooit verliezen en daar mag best wel eens wat over gezegd worden. Ik krijg de indruk dat mvdp het wel prima vindt zo en dat vind ik ongelofelijk kwalijk. Rvv, Vlaanderens Mooiste, De Hoogmis verliezen op deze manier moet leiden tot verdriet, boosheid en ėchte ontgoocheling. Ik heb een sterk vermoeden dat wij als fans deze emoties meer ervaren als Mathieu zelf, en dat vind ik een dikke smet op het voorjaar van Poeleke

Romāns Vainšteins 4 april 2021 om 22:51

Ik heb dat niet zo. MvdP is als verliezer eigenlijk net zo fraai als winnaar. Nu ook weer met dat heftige neeneeneenee schudden terwijl hij zigzaggend en roodaangelopen Asgreen voorbijpompen ziet. Die laatste is eveneens een geweldige winnaar dus ok, deze verloor hij, Roubaix was in oktober toch?

Barry Batsbak 4 april 2021 om 22:59

Hij heeft zijn verlies op een “volwassen” manier genomen. Als hij stampvoetend zonder interview naar de ploegbus aftaait is het ook niet goed. Die jongen kan eigenlijk even weinig goed doen hè, altijd wel iemand die wat te mauwen heeft.

Michelangelo 4 april 2021 om 23:05

Peter de Grootste,
denk je dit daadwerkelijk? Of ben je een beetje aan het prikken?

allebei is prima natuurlijk. Maar ik heb vooral het idee dat jij heel teleurgesteld, boos en verdrietig bent dat jouw Mathieu niet heeft gewonnen. Misschien wat euro’s verkeerd ingezet?

Mathieu kwam op mij wel degelijk ontgoocheld over, maar ook gewoon eerlijk, sportief en realistisch. Uiteindelijk wint vandaag de sterkste, en ook op een manier waaraan niks is gestolen.

Ik heb een boontje voor Mathieu, heb niet veel met DQS en had de uitslag graag net wat anders gezien, maar dit was gewoon een prachtige overwinning van Asgreen. Ik heb dan ook gevloekt en geapplaudiseerd tegelijk.

Jean Dumas 5 april 2021 om 04:29

Mathieu wint en verliest groots. Het is nooit gestolen.

Headlines

Materiaalzone

Populair