Mathieu van der Poel: “Met Wout van Aert naar de streep rijden is een risico”
Interview Afgelopen maandag hakte Mathieu van der Poel pas de knoop door om toch aan het WK wielrennen deel te nemen. De laatste weken deed hij er alles aan om – ondanks zijn rugblessure – zondag zo goed mogelijk aan de start te verschijnen. “Dit is een uniek kampioenschap”, blikt hij vooruit.
De rugklachten zijn nog niet voorbij. Daarvoor is rust nodig en dat zal Van der Poel pas na volgende week kunnen nemen. “De rugklachten zijn nog niet 100% opgelost. Dat hoop ik na Roubaix te kunnen doen als ik eindelijk eens een lange periode kan rusten. Hopelijk zal dat het probleem volledig oplossen. Ik heb de laatste weken een paar langere trainingen en koersen gedaan. Ik ga er vanuit dat het tijdens de koers wel te doen zal zijn.”
Ondanks de belemmering aan zijn rug heeft hij alles op alles gezet om zondag te kunnen starten in wat hij “een uniek kampioenschap” noemt. “België is toch wel een uniek koersland. Én België is het land waar ik al heel mijn leven woon. Ik ken de wegen van het WK redelijk goed van koersen als de Brabantse Pijl, en de Primus Classic reed er vorige week nog over. Ik denk ook dat het een godsgeschenk is dat we uit de meeste restricties van corona zijn, waardoor er ook weer publiek bij mag zijn. De laatste weken is er al iets meer volk langs de kant, maar ik denk dat dit weer een van de eerste keren gaat zijn dat we door een geluidsmuur van publiek gaan kunnen rijden.”
Ter voorbereiding op de WK-wegrit reed de 26-jarige renner slechts drie Vlaamse koersen. Hij won de Antwerp Port Epic, werd daarna achtste in de Primus Classic en eindigde als 46e in de Gooikse Pijl. “In de koersen die ik heb gedaan had ik wel wat last van mijn rug, maar heeft het mij nooit echt belemmerd. Mijn conditie is een groter vraagteken. De afgelopen twee weken heb ik wel wat kunnen trainen en dan die drie koersen meegepakt, waar ik niet heel fris was. Ik heb daar geprobeerd nog iets van supercompensatie te creëren, maar of dat gelukt is in zo’n korte tijd weet ik zondag pas.”
Geen topfavoriet
De rol van topfavoriet wuift hij dan ook resoluut weg. “Nee, die rol zal ik mijzelf niet toedichten”, voegt hij daar aan toe. “En dat zeg ik niet omdat ik de rol van de underdog wil hebben. Met de favorietenrol heb ik helemaal geen probleem. Ik heb al vaak genoeg als topfavoriet aan een kampioenschap meegedaan. Maar ik heb mij niet voor de grap weggestoken om dan ineens uit te pakken.”
Normaal gesproken ben jij iemand die zijn koers niet graag afstemt op iemand anders. Hoe gaat dat voor het WK zijn?
“Mijn koers stem ik inderdaad niet zo graag af op iemand anders. Dat zal ik ook nu niet doen. Ik ga wel iets verstandiger met mijn krachten moeten omgaan en niet zomaar, zoals ik altijd doe, aanvallen als ik er zin in heb.”
“Voor mij is dit het perfecte parcours. Niet alleen voor mij, maar het is voor heel wat andere klassiekertypes op het lijf geschreven. Daarom wil ik er ook zo graag bij zijn. Het kan zijn dat je na dit WK weer een aantal jaar moet wachten op een kans. Dat heeft meegespeeld in de beslissing om door te blijven zetten.”
In België is Wout van Aert de absolute kopman. Ben jij dat in Nederland?
“De bespreking moeten we nog doen. Ik ben wel een speerpunt. Ik ga er vanuit dat we een open koers gaan rijden en altijd zorgen dat we iemand mee hebben in de aanval, maar dat zal bij de meeste landen wel gezegd worden.”
“Maar ik ben niet de kopman zoals Wout van Aert dat is bij de Belgen. Dat hij enige leider is lijkt mij wel vanzelfsprekend. Al wil dat niet zeggen dat ze gewoon met heel het team alle gaten gaan dichtrijden. Ze zullen zelf ook wel meespringen om zodoende tactisch nooit in de verdrukking te komen. Wat dat betreft zijn er voor mij ook wat andere outsiders bij de Belgen.”
Durf je met Van Aert naar de streep te rijden?
“Dat is een risico, maar andersom zal hij dat ook zo zien. Het WK is niet helemaal te vergelijken met de Ronde van Vlaanderen (die hij vorig jaar won in een sprint met Van Aert, red.). Dat was een andere koers met een heel lange finale en waar we ook redelijk lang met z’n tweeën hebben gereden. Dat is net wat anders dan met een groepje naar de streep te rijden en dan te moeten sprinten. Normaal gesproken geldt voor mij: hoe lastiger de koers, hoe beter mijn sprint wordt.
Mijn verwachting is dat op de Flandrien-lus de koers hardgemaakt gaat worden. Een aantal landen zoals Denemarken en Italië zullen er baat bij hebben om de koers zo zwaar en zo hard mogelijk te maken. Naast Van Aert houd ik dus ook rekening met Sonny Colbrelli, Julian Alaphilippe en Caleb Ewan.”
Als hij er aan de finish nog bij zit, is ie het snelste lijkt mij. Mentaal voordeel op WvA, omdat hij hem meestal klopte de laatste tijd.
Zou ook beter in vorm zijn dan wat de Ronde van Luxemburg deed vermoeden.
Anders wordt dit gewoon een massasprint bij de profs.
Wordt door ploegmaat Wellens ook gezien als dé topfavoriet voor goud.
Blijft natuurlijk de vraag wat het parcours gaat geven. Het WK in Bergen had bv. bijna 4000 hm en het werd ook een groepsspurt. In Leuven zal er door de nervositeit op het smalle en bochtige parcours misschien meer schifting komen, maar met alle beste profs aan boord (wat een deelnemersveld!) vraag ik me toch ook af waar precies het verschil gaat gemaakt worden.
Ik acht Ewan dus zeker niet kansloos gezien hij misschien wel de allersnelste van het pak is als het op een groepssprint uitdraait.
Citaat van Van Aert!
Ik geloof er niks van dat Ewan hier iets gaat doen en vermoed dat hij vooral genoemd wordt als spurter zijnde.
“Ik zou dan ook denken dat het een relatief groot veld zal zijn om na de laatste ronde op de moeilijke heuvels terug te keren naar het Leuvense circuit. Hier moet men een nieuwe aanvalsregen verwachten, en een sprint zal zeker kunnen worden vermeden. Het circuit is zo extreem technisch dat het erg ingewikkeld zal zijn om te jagen als het gat eenmaal is geslagen. De grootste uitdaging is misschien wel het raken van de holes op een circuit waar de heuvels kort en gemakkelijk zijn. Sagan slaagde op het overeenkomstige circuit in Richmond, maar hier was de finale moeilijker en waren we dicht bij een sprint. Hoe meer ik naar het parcours kijk, hoe meer ik de kans op een sprint te groot acht, zeker als Van Aert en België dat scenario prima vinden.” Google Translate
Hopelijk neemt team nl. Ook zijn deel kopwerk op zich voor de vroege vlucht. Als men enkel belz xil laten werken, Remco dan maar vooruit sturen
Ik vermoed dat het voor de Belgen een zeer frustrerende race gaat worden. Net zoals op de Olympische Spelen of het WK van vorig jaar, zal er niemand zijn die met Wout zal meewerken. Waarom zou je ook, als je min of meer de garantie al hebt om vervolgens in de sprint te verliezen. De kans dat Wout wereldkampioen wordt acht ik dan ook zeer klein.
De Belgen doen er slim aan om in iedere vlucht iemand mee te hebben, anders heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat ze erachter al het werk alleen mogen opknappen.
Maar als men idd weer zo laf (men reed liever voor een 2e plaats)rijdt als op de os, best steeds Belg mee die niet rijdt.. En dan Wout zelf schifting doorvoeren indien Sagan, colbrrelli, Ewan nog in groep
Maar net zo goed jaagt Remco iedereen, incl wout de stuipen opt lijf..
Aparte uitspraak vooraf koers. Lijkt er meer op dat je controle wenst omdat je vertrouwt op Wout zijn sprint. Als dat gevoel in het hele peloton aanwezig is dan is dat vaak juist een ‘legitieme’ reden om juist de Belgen de koers volledig te laten dragen. Andere teams hebben immers niet het belang om Wout in een zetel naar de streep te rijden. Ik heb legitiem tussen haakjes gezet, omdat niemand in de koers een morele of sportieve verplichting heeft om op kop te rijden.
Om Asgreen heen fietsen om niet asgrauw uit te slaan…
Dan wel zin in de nababbel op Sporza.
@RV das logisch maar 5 dqs vs kopman lijkt me wat uit balans. van Hooydonk was misschien een betere optie geweest, hoewel je dan misschien de situatie krijgt dan de rest denkt: Wout heeft zijn mannetje, laat die het maar doen voor hem.
Er zit voor van Aert maar één ding op: die Porsche verkopen en de opbrengst delen. Toch liever die trui dan die wagen.
Wout samen met MvdP de laatste 20 km naar de finisch zal toch wel een mooi scenario zijn.
De schifting moet in de voorfinale al gedaan worden, want het circuit zelf is slechts selectief qua draaien/keren en niet langer selectief door hoogtemeters.
Rijdt Teunissen het gat dicht op Van Aert?