Mathieu van der Poel leidt van start tot finish in Druivencross

zondag 11 december 2016 om 16:00
Mathieu van der Poel leidt van start tot finish in Druivencross

foto: © Orange Pictures - Sportfoto

Mathieu van der Poel heeft voor het tweede jaar op rij de Druivencross in Overijse gewonnen. De Nederlands kampioen ging er in de openingsronde van door en stond de leiding niet meer af. De wereldkampioen, Wout van Aert, moest zich tevreden stellen met plek twee, Kevin Pauwels werd derde.

Opnieuw in de omloop van de Druivencross dit jaar: de Tenotsberg, in een ver verleden nog een vaste waarde in deze cross. Mathieu van der Poel maakte daar meteen gebruik van om naar de leiding te snellen. Kevin Pauwels was attent en schoof mee.

Lang kon Pauwels echter niet aanpikken, want bij de tweede beklimming van de Tenotsberg pakte Van der Poel uit met een nieuwe versnelling. Van Aert, minder goed uit de startblokken geschoten, moest op dat moment al acht seconden toegeven.

Weinig spanning
Van Aert kwam vervolgens wel snel bij Pauwels, maar de sprong naar de eenzame leider maken lukte hem niet. De jonge Lillenaar bleef enkele rondjes hangen op 15 seconden, maar na een schuiver werd dat halfweg een halve minuut.

In de tweede wedstrijdhelft was er eigenlijk geen spanning meer. Van der Poel reed uiteindelijk nog een minuut weg van de wereldkampioen, die op zijn beurt al bij al makkelijk zijn tweede plek veilig stelde. Ook Pauwels kreeg weinig concurrentie voor plek drie.

Voor de Nederlands kampioen is het seizoenszege nummer elf. Van Aert doet net iets minder goed met tien stuks.

Uitslag Druivencross Overijse 2016
1. flag-nl Mathieu van der Poel (Beobank-Corendon)
2. flag-be Wout van Aert (Crelan-Vastgoedservice)
3. flag-be Kevin Pauwels (Marlux-Napoleon Games)
4. flag-be Jens Adams (Crelan-Vastgoedservice)
5. flag-be Tim Merlier (Crelan-Vastgoedservice)
6. flag-cz Michael Boros (ERA-Circus)
7. flag-be Tom Meeusen (Telenet-Fidea)
8. flag-be Klaas Vantornout (Marlux-NapoleonFGames)
9. flag-be Daan Soete (Telenet-Fidea)
10. flag-be Wietse Bosmans (Beobank-Corendon)

Dit artikel delen:

32 Reacties

F e r o x 11 december 2016 om 16:06

Ongelooflijk sterke prestatie, hoor. Parcours volledig op maat en echt onklopbaar.

Turtlehead 11 december 2016 om 16:06

Zo, die piekt lekker naar de klassementen waar hij nog in mee doet. edit: foutje, dacht vandaag wel meetelde. Evengoed sterk hoe hij,ook na een mindere uitslag en pech, weer weet uit te pakken.

Mathieu Moller 11 december 2016 om 16:09

@Turtlehead
Deze cross doet voor geen enkel klassement mee.

Wildebert 11 december 2016 om 16:09

Overtuigend!

Wheely 11 december 2016 om 16:10

Heerlijk parkoers, mooie winnaar!

delgado 11 december 2016 om 16:18

Welke superlatieven kan je voor deze gast nog gebruiken? Dit was ook echt een speeltuin voor hem. Glibberen en glijden, technische passages, korte explosieve klimmetjes,… Dan mag je een gigantische motor hebben, hier ben je kansloos tegen.

Wout ook sterk, anders rijd je de eerste achtervolger niet op bijna anderhalve minuut. Misschien een tikkeltje minder dan gisteren maar sowieso niks te beginnen tegen deze Mathieu op zo’n parcours.

DeGroteMolen 11 december 2016 om 16:18

En Delgado: nog steeds van mening dat Van Aert de stekere aan het worden is?

delgado 11 december 2016 om 16:19

@DeGroteMolen.
Heb ik nooit beweerd. Enkel dat Wout progressie maakt. Geen woorden in de mond leggen he ;)

Silent Hill 11 december 2016 om 16:20

Het mooiste nog is dat hij zoveel plezier beleeft aan het crossen: zich in de bochten leggen, een beetje driften, een sprongetje erbij … hij leeft zich echt uit. Heel mooi om zien.

F e r o x 11 december 2016 om 16:31

Van Aert is duidelijk sterker aan het worden. Is maar goed ook, want we willen spannende crossen zien natuurlijk.

Pauwels ook eindelijk op niveau aan het komen. Werd echt wel tijd.

polke 11 december 2016 om 16:35

Mathieu grote klasse had gisteren ook gewonen zonder pech . Maar ook pech hoor er bij . Ben zeer benieuwd naar volgende week .ik hoop op wat meer spanning . Kevin Pauwels ook weer goed vandaag

Dolfy 11 december 2016 om 16:49

De Boer won bij de vrouwen trouwens ook met overmacht. Pechdag voor Brand en Cant ja totaal haar parkoers niet duidelijk.

Quintenri 11 december 2016 om 16:56

Zonder pech had Gianni Vermeersch deze cross gewonnen! Zeker weten!

(Ik zal dan maar mee doen met de hype om ongegronde, random beweringen te doen)

vlek 11 december 2016 om 17:00

One is not like the other…

Pédaleur de charme 11 december 2016 om 17:44

Spooky beeld is dat. Wat heeft Mathieu uitgevreten in dat bos?

Gebruikersnaam 11 december 2016 om 18:30

Als Van Aert volgend jaar gaat meedoen in het kassei-klassiekerwerk en de resultaten zijn daar beloftevol, dan vraag ik me af of die nog lang volledige seizoenen in het veld zal blijven rijden.

VDP is gewoon behendiger/beter en ik heb het idee dat dit soort kalme winters de standaard aan het worden zijn, waardoor de blubbercrossen een uitzondering gaan worden. Kortom, als VDP én VA op topniveau zijn, dan zullen 3 van de 4 crossen geschikter voor Mathieu. Ik heb zo het idee dat iemand als Wout Van Aert niet al te goed met die hegemonie zal kunnen omgaan.

Ik zie Van Aert dan ook meer bereiken op de weg dan van der Poel. Niet zozeer omdat hij beter is, maar omdat ze ook daar verschillende kwaliteiten hebben en er minder concurrentie is voor de koersen die Van Aert beter liggen.

Borsje 11 december 2016 om 18:42

@ gebruikersnaam: ben dat wel met je eens. Denk ook dat de kwaliteiten van Van Aert in die wegklassiekers tot hun recht zullen komen. Geen idee hoe de toekomst van Mathieu er uit ziet maar voorlopig zit ik nu telkens een uur lang te genieten van zijn kunsten.

delgado 11 december 2016 om 18:46

@Gebruikersnaam

Ik kan me best vinden in jouw analyse, maar welke richting zal Mathieu uitgaan op de weg dan? Als ik het juist afleid, bedoel je grote ronden? Is dat een persoonlijke hypothese, of op basis van bepaalde interviews van Mathieu of Adrie zelf?

schipperaar 11 december 2016 om 18:48

Het veld is de basis voor de weg dus gewoon lekker doorgaan in de winter, maakt ze ook veel weerbaarder tegen de kou waar weg coureurs tegenwoordig al klagen als het minder dan 15 graden is en warmer dan dertig.

Beekman 11 december 2016 om 18:53

@gebruikersnaam, waar baseer jij op dat Van Aert beter is dan vdP? En een klassieker op de weg is nog andere koek dan een uurtje in het veld knallen. Jij gaat er al vanuit dat zijn resultaten beloftevol zijn, zo een uitspraak zou ik niet durven te doen. Ben geen kenner maar gewoon een liefhebber, als je de intervieuws van diverse kenners waaronder Sven Nijs gehoord hebt dan voorspellen ze gezien hun kwaliteiten/kapaciteiten toch een grotere toekomst voor vdP dan voor Van Aert.

marehoek 11 december 2016 om 19:04

Wat 2 volwassen kanjers Mathieu en Wout.
De uitspraken van deze twee zijn eerlijk en gemeend .C
Zo hoort dit in de sport.
Het is te hopen voor het crossen dat deze twee niet te snel de weg opgaan,
want dat kon weleens het begin zijn van kommer en kwel voor de organisatoren, want wie gaat er dan nog kijken.

Rondo 11 december 2016 om 19:21

Tja en weer was de vrouwen cross spannender dan de cross van MvdP, of reed daar nog iemand mee?
Hou toch op, WvA komt in de buurt, maar warm krijgt niemand het er van.
Het is wachten op Boom en hopelijk komt Sven nog mee doen op een singlespeed.

LucasR 11 december 2016 om 19:39

@Redactie: waarom geen bericht over de vrouwenrace met Nederlandse winnares De Boer?

luckyloek 11 december 2016 om 19:40

Ik denk juist dat de cross veel spannender zal zijn zonder die 2. Achter die 2 zit er veel relatief kort bij elkaar. Van der Haar nog op niveau en je kan zomaar 10 verschillende winnaars hebben in een seizoen waar het er nu maar 2 zij met heel af en toe een uitzondering. Voor het niveau zal het niet geweldig zijn, maar voor het kijkplezier waarschijnlijk wel. Je mist dan alleen nog een echte persoonlijkheid die de sport vertegenwoordigd, maar die zal op die manier vanzelf op staan.

Rondo 11 december 2016 om 20:02

@ Lucas +1.
En dan ook nog een bijdrage over een C2 cross ergens in een ver land.
Waarvoor zijn die lezersonderzoeken? Voor de sponsoring?

Headlines

Materiaalzone

Populair