Mathieu van der Poel komt beter voor de dag: “Had ik niet echt verwacht”

vrijdag 8 juli 2022 om 18:02
Mathieu van der Poel komt beter voor de dag: “Had ik niet echt verwacht”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel stak vrijdag een stuk beter in zijn vel dan de laatste week, waarin hij zelfs aan opgeven dacht. Hij kwam in de slotfase zelfs eventjes vooraan postvatten in het peloton, om daarna de eerste zware bergrit in deze Tour de France 2022 als 77ste te besluiten op acht minuten en 22 seconden van Tadej Pogačar. “Het ging een stuk beter”, vertelde hij bij de NOS.

“Ik had dit niet echt verwacht, dus ik ben tevreden met vandaag”, gaat de 27-jarige kopman van Alpecin-Deceuninck verder. “Het gevoel was vandaag ook een stuk beter, ik had minder moeite met het tempo. Waarom ik vooraan zat? Omdat het achteraan vaak op een lint ging. Hoe het nu gaat, dat heb ik nog niet meegemaakt. Maar hopelijk kan ik deze trend vasthouden.”

Op de slotklim La Super Planche des Belles Filles moest hij het peloton naar verwachting laten gaan. “Ik moest alleen aan de finish geraken. Het is een klim die ik wel ken, ik heb hem vaker gedaan. Het plan was om vandaag door te gaan tot het einde. Uiteindelijk ging het een stuk beter dan de laatste dagen. Als ik deze trend kan voortzetten, dan ben ik hopelijk vertrokken.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Zwarte Panter 8 juli 2022 om 18:03

Morgen doet ie mee voor de winst

Asje Menou 8 juli 2022 om 18:29

Vandaag Wout op twee minuut veertig gereden, dus die gaat vlammen in de komende dagen!

vanSpringel 8 juli 2022 om 19:33

Ziedduwel. Dun aanhoudert gaat winnen.

Amio1998 8 juli 2022 om 18:08

Schrijf maar op voor morgen

vanSpringel 8 juli 2022 om 19:34

In HOOFTLETTURSCH?

thorsen 8 juli 2022 om 18:08

“Als ik deze trend kan voortzetten, dan ben ik hopelijk vertrokken.”

Toch niet naar huis he?

Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 18:31

Dat is zijn moedertaals voor ‘vanaf dan gaat het beter worden’

thorsen 8 juli 2022 om 18:36

Zeker en vast

uitdewaaier 8 juli 2022 om 21:08

Amei ben je van den zotte???

thorsen 8 juli 2022 om 21:20

De mooiste, die José de Cauwer nog wel een wilt gebruiken… evenveel dan :)

Lalsacien 9 juli 2022 om 07:23

@Romans je zegt het verkeerd, het is zijn vadertaal. Frans is zijn moedertaal.

Alfred Issendorf 8 juli 2022 om 18:12

De Cauwer merkte eerder deze week terecht op dat Mathieu veel energie verspeelt door constant in de staart van het peloton te rijden in plaats van in de buik. Ik kan me voorstellen dat het achteraan prettiger toeven is, maar toch.

Aanklampen 8 juli 2022 om 18:19

Heb je ooit zelf in een groep gefietst? Als je slechte benen hebt kun je beter beschut in het midden gaan zitten. Achteraan gaat alles steeds op de rekker, je moet 174x een meter afstand goed maken

RefleX 8 juli 2022 om 21:33

@Aanklampen, jullie zeggen beiden precies hetzelfde. Dat begrijp je toch hoop ik?

Merlinappa 9 juli 2022 om 06:55

Het hangt van het parcours af. Op brede wegen met weinig bochten, zoals het grootste deel van de tour, maakt het weinig uit of je achteraan zit of in het midden. Maar met slechte benen zit je wel vaker achteraan ja.

Verweggistan 8 juli 2022 om 18:22

Mooi dat het dan juist in de rit met een plank beter gaat bij Mathieu.

A.M.M. Jonkers 8 juli 2022 om 18:26

Wel een plank van de Mooie Meisjes…………….

klimmer99 8 juli 2022 om 18:42

Gewoon blij om dat te horen en ook te zien. Wens hem succes de komende dagen.

skylimit 8 juli 2022 om 19:22

“Dan ben ik hopelijk vertrokken”….. Morgen gaat hij het waarschijnlijk proberen, het lukt of het lukt niet, in beide gevallen is hij vertrokken.

Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 19:52

Als hij morgen weer voor de etappe weet te strijden neem ik mijn pet voor hem af. Veel tegenstanders al met andere typen kopzorgen dus goede kansen op dat vlak. Ook echt iets voor hem dit, misschien net te zwaar? Als van Aert nou ook in orde is krijg je misschien wel de eerste head to head in heel veel tijd.

Cap 8 juli 2022 om 20:09

Nog te vroeg denk ik, als ie blijft herstellen misschien ma / di maar ik denk de vrijdagetappe.

RefleX 8 juli 2022 om 21:45

Het zou al heel wat zijn als hij eens wat voor zijn ploeg kon doen. Jasper eens uit de wind zetten of de sprint aantrekken. Nu is VdP natuurlijk niet meegenomen als knecht maar Jasper lijkt hier echt zonder ploeg te zijn gestart. Heeft nagenoeg nergens steun gehad in de finale. Wat mij betreft zou een betere VdP de ploeg hierin mee kunnen trekken en de sfeer terug brengen. Vervolgens zijn er zeker nog etappes waar VdP zelf iets kan doen als hij betert.

Merlinappa 9 juli 2022 om 06:56

Jasper heeft voorlopig geen enkele kans in een etappe, dus MvdP mag prima zelf aan de slag.

Johnnie Doe 8 juli 2022 om 20:01

Eigenlijk is Matje gewoon 100% Belg… hahaha.. “Hij hoopt dat als het doorzet (de verbetering) hij vertrokken is.
Een meer Belgische uitdrukking bestaat m.i. niet.
Matje is 100% Belg. Punt ad lijn.

Hebben jullie nog een paar goeie B-quotes die een NL nooit zou maken.
– Awel, kwee niet va welke parochie ieck beh.
– Stoempen.
– Hey maat, hebt ge een kwakske gehad?
– ….

Cap 8 juli 2022 om 20:10

Nee, het is (wegens zijn vader) een Nederlander die het (wieler)Vlaams machtig is.

uitdewaaier 8 juli 2022 om 22:03

@Doe, jij bent een 200% belg. BELG is Ben Eerst Limburger Geweest. Dan ben je echt van den zotte.

Bart 8 juli 2022 om 22:48

Nee als je bewust kiest voor de Nederlandse nationaliteit dan ben je echt wel een Nederlander. Belgen moeten maar eens stoppen met hem te claimen gewoon omdat hij, veronderstel ik toch, maar tijdelijk en toevallig in België woont.

biggy 8 juli 2022 om 20:39

Hij gaat morgen niet aanvallen. Hij kijkt uit naar de Alpe d Huez en ze gaan morgen voor Phillipsen. Aldus vdP zelf.

Gebruikersnaam 8 juli 2022 om 21:58

Philipsen? Met een slotklim met een stuk van 12%?

Barry Batsbak 8 juli 2022 om 23:53

Dit weekend niet te gek doen. Genieten van de rustdag en volgende week maar eens ten strijde trekken voor het echie. Zou mooi zijn.

roeleur 9 juli 2022 om 02:25

77e ste is een verbetering? Zijn week is al geweest maar misschien groeit hij inderdaad nog. Maar naar watt en wanneer?

chasse patat 9 juli 2022 om 12:04

De Tour is nog lang! Parijs is nog ver. Er zijn nog 14 ritten te gaan.

Volle gas 9 juli 2022 om 13:35

‘Pas’ moeten lossen aan de slotklim lijkt als een overwinning op zichzelf gezien de laatste dagen.
Terzijde: weet iemand waar je de tijdslimiet kan terugvinden per rit?
Hirschi allerlaatste volgens PCS, op meer dan 22′. Ook Jakobsen & Mørkøv pas enkele tellen daarvoor binnengekomen.
Van Hirschi is geweten dat hij vorm mist na z’n corona-besmetting, dus niet geheel verrassend.
Jakobsen echter moet misschien toch gaan oppassen in het hooggebergte…

Peter stas 9 juli 2022 om 16:23

Zie Mathieu nu stilaan vertrekken, we zien nog echte koers in de ronde.De gele trui wordt echt verwend met zijn team.zonder ook geen Geel.

Net binnen

Populair

Materiaalzone