Mathieu van der Poel kijkt weer vooruit: “Hoop op WK weer beste versie van mezelf te zijn”
foto: Cor Vos
maandag 25 juli 2022 om 19:34

Mathieu van der Poel kijkt weer vooruit: “Hoop op WK weer beste versie van mezelf te zijn”

Na zijn opgave in de elfde etappe van de Tour de France was het stil rondom Mathieu van der Poel. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck zit inmiddels echter weer op de fiets en zal vanavond het na-Tourcriterium in Boxmeer betwisten. En verder? “Van het WK ga ik een doel maken”, klinkt het in gesprek met de NOS.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Van der Poel zal niet met veel plezier terugkijken op zijn laatste Tour de France. Na een goede openingstijdrit in Kopenhagen, Van der Poel werd vijfde, had hij het in de eerste week vervolgens heel lastig. Toch leek hij er in het tweede weekend bovenop te krabbelen. In de epische rit naar de Col du Granon ging hij zelfs mee in een omvangrijke vroege vlucht, maar al op Lacets des Montvernier moest hij als eerste lossen. Zijn opgave volgde niet veel later, waarna hij met stille trom vertrok.

Vanuit het ‘kamp MVDP’ bleef het in de daaropvolgende weken ook stil, maar nu kijkt Van der Poel alsnog terug en vooral vooruit. “Ik zit sinds twee dagen weer op de fiets. Ik had natuurlijk graag in Parijs gefinisht en dan hier vandaag in Boxmeer gereden, maar dat zat er niet in. Het lichaam wilde even niet mee.”

Trainen in de criteriums
De 27-jarige renner wil nu vooral toewerken naar het WK in het Australische Wollongong. “Het EK ga ik sowieso niet rijden, dat heb ik ook al tegen Koos (Moerenhout, de bondscoach, red.) gezegd. Het WK is wel iets waar ik een doel van ga maken. Ik hoop daarvoor ook al wat te laten zien, maar wel dat ik in Australië weer de beste versie van mezelf ben.”

De komende dagen zal Van der Poel eerst wat criteriums afwerken. Vandaag komt hij in actie in Boxmeer, morgen trekt de renner naar Surhuisterveen en verder staan er nog criteriums gepland in Chaam (woensdag 27 juli), Heerlen (vrijdag 29 juli) en Roosendaal (maandag 1 augustus). “De criteriums bekijk ik een beetje als training. Het is toch altijd op een technisch rondje optrekken en dat is wel iets wat ik momenteel kan gebruiken.”

RIDE Magazine
65 Reacties
Sorteer op:
25 juli 2022 20:03
Toe maar. Rondjes rond de kerk rijden als voorbereiding op het WK. Gaat ongetwijfeld een groot succes worden. Ik vrees dat VDP enorme kansen heeft gemist om te kijken hoe ver hij kan komen als ronderenner; de achterstand die hij op dat vlak inmiddels heeft opgelopen op Van Aert gaat hij niet meer goedmaken. Enne: de winnaar van het WK staat al wel vast denk ik zo – en het is niet VDP.
    25 juli 2022 20:15
    Vorig jaar won Van Aert het WK ook niet terwijl hij bepaald niet slecht reed in de zomer, meen ik me te herinneren … het WK kan net zo goed gaan naar iemand die relatief onder de radar is gebleven en vanaf nu volledige focus daarop heeft. Ene Alaphilippe ofzo …
    25 juli 2022 21:08
    @Paul stelligheden zijn nooit goed voor je geloofwaardigheid. Die achterhalen je heel snel.
    25 juli 2022 22:08
    van der Poel heeft toch ook netjes de Giro uitgereden? Van Aert rijdt ook nooit meer dan 1 grote ronde en het lijkt me überhaupt onrealistisch dat Tjeu dat allemaal in 1 jaar moet inhalen.

    Van Aert was geweldig indrukwekkend deze Tour, maar dat is hij al een paar jaar en voorlopig wordt ie overal op WK's en OS tweede.
    25 juli 2022 22:31
    Van Aert is voor Mathieu niet de maatstaf der dingen. Hij bepaalt z'n eigen maatstaf wel.
    25 juli 2022 23:27
    Dat weten hij en z'n vader dan doorgaans goed te verbergen.
    26 juli 2022 08:52
    Ronde renner vdp ? Bestaat die dan? Buiten dat is hij in het veldrijden en in het klassieker werk tot op heden beter als van aert grote rondes en tijdritten komt van aert met een beter palmares te voorschijn ..
    26 juli 2022 08:57
    @Paul Ijskoud je bent en blijft een belg.
25 juli 2022 20:18
Bietje crossen rond de kerk, die criteriums. Moet goedkomen.
25 juli 2022 20:28
Hoop doet leven. Maar ik denk dat het ijdele hoop is. Einde tijdperk vdP. Dekoning is dood leve de nieuwe koning.
    25 juli 2022 20:51
    Ach, één “minder” jaar, waarin hij nota bene zijn tweede RvV binnen haalde. Niet dramatiseren. Komt goed
    25 juli 2022 21:44
    We hebben gewonnen en ze hebben verloren……. WALGELIJK en typisch Nederlands
    26 juli 2022 09:04
    Hahaha, kerel heeft dit jaar nog RvV gewonnen, derde in MSR, paar dagen in het roze, ritzege in Italie maar jij wil z'n carriere al cremeren. Een goede MvdP is een sieraad voor de sport, die komt echt wel terug.
25 juli 2022 20:32
Toch vreemd, de zowat meest getalenteerde renner van zijn generatie lijkt de centen boven het presteren te verkiezen. Eerst de zak met geld in Italië, nu cashen door wat rond de kerk te rijden.
    25 juli 2022 22:11
    Punt 1 is al ontkracht. Hij ging voor de glorie van roze. Punt 2 is hij zeker niet de enige in.
    25 juli 2022 22:33
    Hé LeoR 16, het zijn broodfietsers he, geen amateurs. Tis hun job.
25 juli 2022 20:39
Ben bang dat het niets word. Met die slechte voorbereiding op het voorjaar. En dan meteen een giro er achter hadden ze hem nooit moetne laten starten in de tour. En toen het niet ging hem er meteen uit moeten halen. Nu heeft ie een hele korte rust periode gehad en gaat ie meteen criteriums rijden? Lijkt me totaal niet verstandig en een opstapeling van verkeerde keuzes..
    25 juli 2022 20:58
    Wint gewoon dwars door vlaanderen, ronde van vlaanderen, 3e in sanremo, top 10 in roubaix, etappe winst en roze trui in de giro met nog een paar ereplaatsen. Iedereen doet een beetje overdreven.
    25 juli 2022 22:15
    @jimmen Het gezegde ‘De tour win je in de winter’ klopt nog steeds. MvdP heeft mooie wedstrijden gereden en gewonnen in het voorjaar, maar daar, door zijn gebrekkige voorbereiding wel een hypotheek gelegd op presteren in Giro en Tour. Uiteindelijk had hij de tour beter kunnen laten lopen en een langere rustpauze in kunnen lassen, want nu loopt hij de kans dat de te smalle basis weer tegen hem gat werken in het najaar. Het komt op zijn minst allemaal niet heel professioneel over.
    25 juli 2022 22:54
    @yogi
    dat is precies wat ik bedoel idd. Het team lijkt schijt te hebben aan zijn kleine basis die hij gelegd heeft in het voorjaar. Hij rijd de giro en daarna had hij gewoon langer moeten rusten. Nu lieten ze hem kapot spartelen voor meerdere dagen in de tour.. Zal ook wel verplicht moeten zij ngeweest om bij die presentatie dag te zijn geweest van de ploeg met aankondiging world tour. En nu moet hij zonder langere rust pauze zich al weer voorbereiden op het wk..
    26 juli 2022 07:20
    Het is nou niet zo dat die criteriums zo zwaar wegen he.. Dat zijn gewoon een beetje trainingsrondjes.
25 juli 2022 20:45
Je begint je inderdaad af te vragen of Alpecin wel de beste ploeg voor VDP is. Maar ik vrees dat het te laat is voor onze favoriete renner. Hij gaat VA never meer verbeteren, hooguit in een paar klassiekers. Maar alles draait om de Tour, dat hebben we dit jaar weer gezien.
    25 juli 2022 23:02
    Misschien bij Tour volgers. Ik zou liever P-R winnen dan een etappe in de Tour.
    26 juli 2022 07:21
    Ik ben benieuwd van wie Paul Koudijs nou weer een sokpop is. 4 reacties waarin ie MvdP lekker afkraakt. Typisch.
    26 juli 2022 18:06
    Hooguit in een paar klassiekers zeg je... Enig idee hoe zwaar juist die wegen voor VA? Dat van de ploeg ben ik wel met je eens. Als je zelf verbaasd bent over waarom de vorm er niet is op een bepaald moment op dit niveau is het mss verstandig om je heil ergens anders te zoeken.
25 juli 2022 20:45
Haha nu wordt hij weer afgeschreven. Ach ja 2x RVV gewonnen. Pakken ze nooit meer af.
    25 juli 2022 20:59
    Inderdaad, vermoeiend die waan van de dag.
25 juli 2022 20:47
Random vraag: hoe laat begint de WK-wegwedstrijd eigenlijk? (NL tijd)
    25 juli 2022 21:05
    Dat zoeken we op.
    25 juli 2022 21:24
    @Veloburto
    10.00 uur lokale tijd, zou dan om 19.00 uur bij ons moeten zijn.
    25 juli 2022 21:56
    Bijna goed :-)

    Start heren zondag 25/9 NL tijd 2 uur in de nacht, finish 's morgens tussen 8:30-9:00 uur. 266km, 3945hm.

    Edit: schrijf Matje maar op...
    25 juli 2022 22:36
    @murcia, het is daar 9 uur later he. Dus dan idd 1.00 uur in de nacht. Opnemen dan maar!
    25 juli 2022 22:54
    Opnemen? Pfff hoe old school is dat? Wat dacht je van alle pushberichten en socials uit, uitslapen en dan vanaf 10 uur ES of GCN+ streamen tot einde middag? Love it!
    26 juli 2022 07:22
    Wakker worden om 6:00, en gewoon live de finale kijken :)
25 juli 2022 20:50
Het verbaast me dat mensen na een goede TdF van Wout ineens vergeten zijn dat Mathieu van het voorjaar "gewoon" de RVV gewonnen heeft, Dwars door Vlaanderen, en er ook heel kort bij was in MSR.

Toen was hij een wereldster, en nu kan hij er blijkbaar geen hout meer van en kan hij volgens sommigen beter meteen stoppen. Erg bijzonder...
    25 juli 2022 22:19
    Het ligt er allemaal aan wat MvdP als doel had dit seizoen. Hij heeft een zeer goed voorjaar gereden maar daar al wel een hypotheek gelegd op Giro en Tour, door de gebrekkige voorbereiding. Kan wat hem betreft helemaal oké zijn, maar kan me ook voorstellen dat bv een iets langere voorbereiding hem beter had geprepareerd voor een seizoen waarin hij Giro en Tour (met resultaten) wilde rijden. Kunt je nu zelfs afvragen of hij gedurende het seizoen zijn doelstelling niet had moeten bijstellen en de tour had moeten schrappen.
    25 juli 2022 22:34
    Waan van de dag.
25 juli 2022 21:08
Hij wordt niet afgeschreven. Hij heeft zichzelf afgeschreven. Ik hoop dat je de nuance snapt (vrees van niet).
    25 juli 2022 21:32
    Snap jij wel dat zijn overwinningen nooit meer worden afgepakt. Ga er maar vanuit dat er nog mooie resultaten bij gaan komen.
    25 juli 2022 22:24
    "Ik hoop dat je de nuance snapt (vrees van niet)."

    Prachtige ironie.
    26 juli 2022 09:14
    Niet eens de moeite waard om hier serieus op in te gaan Koudijs.
25 juli 2022 22:12
Als hij zijn niveau van het voorjaar weer gaat bereiken, dan is hij ‘gewoon’ weer één van de favorieten. Nederland kan een heel sterk team die kant op sturen.
25 juli 2022 22:28
Met alle respect, het blijft mi toch een vaag verhaal wat nu de reden(en) van z'n opgave waren. Alle verklaringen vanuit ADF en omgeving en alle speculaties geven vlg mij nog geen licht in de duisternis. Mathieu zelf heeft mi. daarover niet echt iets laten uitschijnen, voorzover fans en media daar overigens 'recht' op hebben.
    26 juli 2022 08:19
    Jawel, alleen Wielerflits had blijkbaar geen zin om het belangrijkste stuk uit het interview over te nemen. Hij denkt zelf dat de hoogtestage na de Giro er te hard in gehakt heeft omdat hij daar mogelijk nog niet genoeg herstelt was van de Giro terwijl hij zelf dacht van wel.
    26 juli 2022 13:03
    Ok, lees het nu ook.
25 juli 2022 22:34
MvdP is een geweldenaar. Hij komt zeker weer op niveau. Heb er alle vertrouwen in.
25 juli 2022 22:38
Ah joh hij wint alweer ;)
    26 juli 2022 08:05
    Precies, Boxmeer met weinig training meteen al aan de zegekar, dat belooft wat voor het najaar
25 juli 2022 23:19
Wat een bizarre seizoensplanning. Een zogezegde slechte winter waar bij hij op laatste nippertje milaan san remo rijdt. Pieken in de ronde, en dan giro, tour die een sof worden.

Dan zou je denken, die pakt wat rust en doet dan een uitgekiend programma. Gaat hij lekker wat critériums doen. Professioneel waar is Mathieu en of zijn ploeg in godsnaam mee bezig

San Sebastian zal hij wel weer pasen dan.
    25 juli 2022 23:47
    Je hebt helemaal gelijk Luc, wat een stommeriken bij Alpecin. Als ik jou was zou ik Matje toch maar 's ff tweeten dat dit echt niet kan... ;)
    26 juli 2022 08:20
    Giro een sof? Hij wint daar een rit en draagt het roze, of is dat niet genoeg en moesten het minstens 4 ritten en het paars zijn?
    26 juli 2022 09:06
    Giro wint hij een rit, draagt hij paar dagen het roze, rijdt hij in 6 etappes top 10 en enthameert hij nog een een handvol etappes. Als je dat een sof vindt reed praktisch iedereen een matige Giro.
25 juli 2022 23:32
Wat een boel personal trainers hier die zich aanbieden.. volgens mij heeft hij een aangepast seizoen door alle rug problemen waarbij het dan bezien is wat het jaar dan verder brengt. Hij wilde basis opbouw doen door 2 grote rondes te gaan rijden. Is dan maar afwachten hoe dit uitpakt. Volgens mij al meerdere grote namen die dit hebben geprobeerd met wisselende resultaten.

Zoals ik al eerder las, waan van de dag.. so it seems.
25 juli 2022 23:54
Tuurlijk is VDP een geweldenaar en tuurlijk komt hij weer op niveau. Maar welk niveau? Klassiekers winnen is één ding, maar de onsterflijkheid van een wielrenner wordt bepaald tijdens de Tour. Nergens anders.
    26 juli 2022 00:02
    Je plaat blijft hangen troll.
    26 juli 2022 00:04
    Nogal stellig en niet juist. Er zijn genoeg renners die zowel een grote reputatie hebben opgebouwd als weinig gereden en/of gepresteerd hebben in de Tour. Leuke opdracht: zoek de voorbeelden;-)
    26 juli 2022 09:43
    @girardengo
    Eén naam moet volstaan:
    Roger De Vlaeminck
    26 juli 2022 09:56
    Museeuw, Gilbert, Bettini, Bartoli, Argentin zijn de namen waar ik spontaan aan denk. Verder in de tijd terug zullen er wellicht nog zijn, maar die heb ik zelf niet bewust meegemaakt.

    Roger is inderdaad een goed voorbeeld, al won die dan wel weer 22 ritten in de Giro.
26 juli 2022 05:55
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat MvdP gebrand is om in 2023 voor groen te gaan in de Tour. Als de strijd om groen dan even leuk wordt als de strijd om geel, wordt het smullen. Te verwachten dat de tourdirectie de punten voor de bollen opnieuw gaat hervormen, in die zien dat er op molshopen (nog) meer punten te rapen vallen, zodat een Fransman ook nog eens een bollentrui aan kan trekken. Die Fransen zullen wel goed naar Magnus Cort gekeken hebben, enkel Rolland had door dat hij er vanaf dag 1 bij moest zijn, maar spijtig genoeg was zelfs een molshoop een te grote opdracht.
    26 juli 2022 07:05
    De sprint van Mathieu is echt niet goed genoeg om met Wout te kunnen strijden om groen hoor. Bovendien zit Mathieu ook gewoon bij ene Philipsen in de ploeg die op sprintgebied ook wel een aardige meneer aan het worden is.
26 juli 2022 07:15
Wva heeft op zijn 28ste liefst 1 monument gewonnen. Tp tegen en tadej voor hun 23ste al meer kwaliteit dan wva en mvdp .groene trui mooi en geweldig maar snel vergeten
    26 juli 2022 08:15
    tp dank wel je, is bijdrage goed en lezen duidelijk bedoeling. tp goed is ok.
26 juli 2022 09:51
Goedemorgen WF, ik lees al een tijd mee en heb besloten me nu ook in de strijd te mengen. Vaak zeer interessant om alle opinies te lezen onder de artikelen. Soms zelfs interessanter dan de artikelen zelf. Dit is m’n eerste bericht, dus vandaar deze intro. Ik zal me vanaf nu te pas en te onpas mengen in de discussies. On topic, onbegrijpelijk hoe sommigen MvdP afschrijven na 10 slechte dagen in de Tour en twee weken wordt afgeschreven. Volgens mij heeft hij ondanks een dramatische winter, juist een onverwacht goed voorjaar gereden. Dit is aan hemzelf en zijn begeleiding toe te schrijven. Met de juiste keuzes de komende periode gaat hij op het WK gewoon weer shinen. En zo niet, dan staat hij er na een goede winter volgend jaar zeker wel.
    26 juli 2022 14:55
    Al die negatieve reacties over M van de Poel is om woest van te worden.
    29 juli 2022 16:43
    Ha Steven,

    een reactie op wielerflits zegt meer over de schrijver dan over de beschrevene.. Til er dus niet te zwaar aan wat die paul koudwater schrijft ... ik wed dat ie zelf nog nooit de tour gewonnen heeft ( zelfs niet in bed (in zn dromen) :) :) )

Reacties zijn gesloten.