Mathieu van der Poel kiest voor WK wielrennen in Yorkshire

vrijdag 7 juni 2019 om 11:05
Mathieu van der Poel kiest voor WK wielrennen in Yorkshire

Een herkenbaar beeld; straks ook op de weg? - foto: Cor Vos

De kogel is door de kerk: Mathieu van der Poel gaat een schot wagen op het WK wegwielrennen in het Britse Yorkshire. De Nederlandse kampioen van Corendon-Circus twijfelde openlijk tussen het WK mountainbiken (begin september) en het WK op de weg (eind september). De winnaar van de Amstel Gold Race kiest nu dus voor het laatste, meldt de KNWU.


Van der Poel heeft in goed overleg met bondscoach Koos Moerenhout besloten om een gooi te doen naar de wereldtitel op de weg. De 24-jarige renner hoeft overigens niet deel te nemen aan het NK in Ede, aangezien hij op basis van sporttechnische redenen dispensatie heeft gekregen van de KNWU.

“Het WK-parcours in Yorkshire moet me liggen”
“Ik vind het uiteraard erg jammer dat ik de WK mountainbike links moet laten liggen, maar er moeten nu eenmaal keuzes worden gemaakt. Ik kan niet ontkennen dat het WK-parcours in Yorkshire mij moet liggen, daarom kies ik dit jaar resoluut voor de WK op de weg”, zo legt Van der Poel uit.

Van der Poel past dus voor het WK mountainbike, maar de alleskunner zal op 6 oktober wel meedoen aan het mountainbike test-event in Tokio. “Ik wil absoluut aanwezig zijn op het test-event. De Olympische Spelen van 2020 zijn nog steeds het grote doel. De drie combineren is echter niet haalbaar.”

Bondscoach Moerenhout is uiteraard in zijn nopjes. “Ik ben blij dat we Mathieu kunnen opnemen in de Nederlandse selectie voor Yorkshire. Ik ben ervan overtuigd dat we met een sterke ploeg aan het vertrek staan en met Van der Poel erbij neemt de kracht van de Nederlandse ploeg alleen maar toe.”

Parcours wegwedstrijd mannen

Volledige programma 
Van der Poel heeft inmiddels ook zijn volledige programma tot en met het test-event bekendgemaakt. Hij zal in het weekend van 12-14 juli deelnemen aan de Wereldbeker mountainbike in het Franse Les Gets, met het oog op het Europees kampioenschap in Brno. Daarna volgt op de weg een natourcriterium in Antwerpen.

Vervolgens kiest de Nederlander weer voor de mountainbike, aangezien er een Wereldbeker gepland staat in het Italiaanse Val Di Sole. Na een criterium in Roosendaal volgen een nieuwe wereldbekermanche in Lenzerheide en de Arctic Race of Norway. Van der Poel zal in de Tour of Britain de puntjes op de i zetten voor het WK in Yorkshire.

Mogelijk NK mountainbike, extra eendagskoersen
Het is overigens niet uitgesloten dat Van der Poel in het weekend van 20-21 juli aan de start staat van het NK mountainbike in Sittard. Zijn ploeg Corendon-Circus laat daarnaast weten dat er nog extra eendagskoersen aan zijn programma kunnen worden toegevoegd.

Volledige programma flag-nl Mathieu van der Poel
flag-fr Wereldbeker mountainbike in Les Gets (12-14 juli)
flag-cz Europees kampioenschap mountainbike in Brno (28 juli)
flag-be Natourcriterium Antwerpen (31 juli)
flag-it Wereldbeker mountainbike in Val Di Sole (2-4 augustus)
flag-nl Natourcriterium Roosendaal (5 augustus)
flag-ch Wereldbeker mountainbike in Lenzerheide (9-11 augustus)
flag-no Arctic Race of Norway (15-18 augustus)
flag-gb Tour of Britain (7-14 september)
flag-gb WK wielrennen in Yorkshire (29 september)
flag-jp Test-event in Tokio (6 oktober)

Een herkenbaar beeld in de cross; straks ook op de weg? – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

68 Reacties

Cadellie 7 juni 2019 om 11:07

De trui is al klaar! Nu Mathieu nog, go go go!

Chris Van Uden 7 juni 2019 om 11:08

Mooi!

Utrecht19 7 juni 2019 om 11:11

Daar ben ik blij mee. Of hij hem uiteindelijk ook echt wint is een tweede maar een grote kanshebber is hij zeker.

Turtlehead 7 juni 2019 om 11:11

Natuurlijk. Wat zou er anders te melden zijn geweest.

Hopelijk wordt hij wereldkampioen en schakelt hij daardoor om naar een volwaardig wegprogramma.

FW07 7 juni 2019 om 11:18

Gaat volgend jaar wel voor het WK Mountainbike; dus stopt niet meteen met mountainbike na de Olympische Spelen. Gelukkig maar. Lekker overal actief bezig zijn.

Matje VdP 7 juni 2019 om 13:39

Alsjeblieft niet, laat hem toch gewoon lekker combineren.

FW07 7 juni 2019 om 11:12

Moet het nog maar zien. Dit is wel wat anders dan het WK Veldrijden, podium NK en EK op de weg, winnen van voorjaarsklassiekers bij je eerste deelname, een wereldbekerwedstrijd winnen plus podium WK op de mountainbike. Hij zal zich nu echt moeten gaan bewijzen of hij de hype waard is.

Merlinappa 7 juni 2019 om 11:15

Volgens mij heeft hij al lang bewezen dat hij ‘zijn hype waard is’. Misschien de AGR, Brabantse Pijl, RVV, DVV, Gent-Wevelgem en het afgelopen veldritseizoen nog eens terugkijken? ;)

Merlinappa 7 juni 2019 om 11:24

Haha kut. Nog niet helemaal wakker denk ik :’)

madeinstars 7 juni 2019 om 11:37

Niet om het een of ander, maar dit is geen ironie. Het is eerder sarcasme.

dikkechaap 7 juni 2019 om 12:42

@madeinstars
De betekenissen van de twee begrippen lijken een beetje te verschuiven in het onderwijs, maar van oorsprong is sarcasme bijtende spot, echt met een bittere ondertoon. Daar was hier geen sprake van voor zover ik het opvatte. Het tegendeel zeggen van wat je eigenlijk bedoelt kan ook ironie zijn, en deze betekenis lijkt me hier beter op zijn plaats.

Imbatido 7 juni 2019 om 11:12

Toch wel verrassend vind ik. Ik neem aan dat hij ooit wereldkampioen mountainbike wil worden, maar vraag me af hoelang hij dat blijft doen. Op de weg krijgt hij nog genoeg kansen, op de mountainbike misschien maar een enkele. Daar was dit jaar een mooie kans voor.

Ijzeren Briek 7 juni 2019 om 11:15

Op het WK mtb heeft hij elk jaar wel een kans! Op de weg is het parcour bepalend wie die de mogelijke winnaars zijn.
Dit voorjaar gezien dat hij samen met Fuglsang en Ala sowieso al bij de top 3 zit in het voorjaar. Op dit parcour wordt hij zelfs topfavoriet vermoed ik, zeker gezien het voorlopige mindere jaar van Sagan en GVA.

Imbatido 7 juni 2019 om 11:40

Hij heeft in interviews wel eens laten vallen dat hij na Tokyo een discipline wil laten vallen. Het meest waarschijnlijk is dan dat dat het mountainbiken zal zijn. Zoveel kansen op de mountainbike zal hij in dat geval dus niet krijgen.

Melkzuur 7 juni 2019 om 11:19

Het is bizar als je er over nadenkt, maar het is voor mij al bijna zeker dat hij gaat winnen (mits hoogvorm, een goede ploeg en geen pech).

Kelder is de Man 7 juni 2019 om 11:21

Nou.. ik denk wel de wereldtitel, maar goud is toch nog een twijfelpuntje.

HoofdIsVrij 7 juni 2019 om 11:24

Leuk dat hij ook de Tour of Britain gaat doen. Mooi dat Corendon daar ook al een uitnodiging voor binnen heeft.

Javier 7 juni 2019 om 11:27

Waarom zijn mensen zo overtuigd van zijn winst? Is het parcours echt zo op zijn maat? Het WK is ook vaak een loterij.

Chris Van Uden 7 juni 2019 om 11:31

De vorm van de dag is inderdaad bepalend, en ook een beetje geluk (lekke band op een cruciaal moment en je kans op een goede klassering/titel is verkeken). Een goede klassering zit er zeker in, en misschien zelfs wel de titel, maar ik ben het met je eens dat het geen zekerheid is dat MvdP ook wereldkampioen gaat worden.

mackie 7 juni 2019 om 11:48

Parcour is perfect op maat voor MvdP en de Nederlandse ploeg. Zwaar genoeg om het uit te kunnen dunnen ( lossen van de absolute sprinters) en niet zwaar genoeg dat er 2 of 3 echte punchers wegspringen in de laatste km's. de Nederlandse ploeg moet op dit parcours precies die juiste groep naar de finish kunnen brengen.

koos verrek 7 juni 2019 om 11:33

Schrijft m maar alvast op!

EddyB1958 7 juni 2019 om 11:44

M(e) opschrijven? Rij je ook mee soms?

Romāns Vainšteins 7 juni 2019 om 11:42

Kanshebber

EddyB1958 7 juni 2019 om 11:42

Dus rijdt hij ook dit jaar de Amerikaanse wedstrijden voor De Wereldbeker veldrijden niet. Wat ik ook had verwacht. Verder blijf ik als Vlaamse supporter liever met mijn voeten op de grond. Er kan nog veel gebeuren tegen het laatste weekend van september of niet soms?

Dolledriesoldebroek 7 juni 2019 om 11:44

Ik ga de portretplaten om op de weg te spuiten vast maken dus, heel yorkshire zal er onder komen te staan!!!

Fritsie 7 juni 2019 om 11:45

Wat een programma rijdt deze kerel. Hoop niet dat hij zal opbranden zoals Vos

Plavka 7 juni 2019 om 12:38

Want Vos heeft ook niks gepresteerd in haar loopbaan????? En is nu opgebrand?????????

jp.vanoosterhout 7 juni 2019 om 12:49

marianne vos had alleen een slecht jaar in 2015,en ze hoort al 14 jaar bij de wereldtop nu nog steeds !!

NDI22 7 juni 2019 om 12:50

Valt toch wel mee. Nu heeft hij rust. Dan een blok van ongeveer een maand met voornamelijk MTB wedstrijden en wat criteriums. Dan na Noorwegen weer bijna een maand rust.

josemanuelfuente 7 juni 2019 om 12:10

Pakken wat je pakken kan voordat ‘kannibaal’ Evenepoel zijn draai heeft gevonden ;)

Smuckinho 7 juni 2019 om 12:19

Mooi! Ik lees trouwens op sporza dat Mathieu in november pas weer zijn eerste cross (Koppenbergcross) rijdt. Hij en zijn ploeg lijken heel verstandig alles te combineren!

Joop Zoetemelk 7 juni 2019 om 12:21

Het blijft een fenomeen natuurlijk, ik ken het parkoers niet echt.
De klimmen moeten niet te straf zijn, maar wel straf genoeg om sprinters te lossen.
Concurrent Sagan heeft het dit jaar nog niet laten zien, normaal gesproken acht ik een goede Sagan sterker.

HennieK 7 juni 2019 om 13:20

@Joop, op dit circuit denk ik niet dat Sagan sterker is dan een MvdP in goede doen. Wat niet wil zeggen dat hij zomaar wereldkampioen wordt, daar komt zoveel meer bij kijken. Als iedereen hem viseert, dan wordt het nog een zware koers voor Team NL. En kan er makkelijk een derde van profiteren.

DeGroteMolen 7 juni 2019 om 14:11

Waarom de sprinters lossen? Na een zware koers op heuvelachtig terrein weet ik niet welke sprinter hem zou moeten kloppen?

joopie2 7 juni 2019 om 17:30

Trentin heeft hem al eens geklopt in de sprint. Hij is nu misschien meer ervaren en een jaar ouder maar we moeten niet doen alsof Matthieu de snelste van het peloton is.

madeinstars 7 juni 2019 om 12:40

Dit is tegelijkertijd een unieke kans voor iemand als Terpstra, Mollema of Dumoulin. Als die in een vrije rol op het juiste moment kunnen wegrijden en daarachter wil niemand MvdP naar de meet brengen, dan zit je perfect.

vanSpringel 8 juni 2019 om 08:02

Concurentie rijdt op het wiel van MvdP. 1 van zijn ploeggenoten gaat ermee heen.

madeinstars 7 juni 2019 om 12:42

Voorlopige (veel te vroege) selectie: MvdP, Dumoulin, Terpstra, Mollema, Van Baarle, Langeveld, Teunissen, D. van Poppel.

Eventueel nog: Poels, Kruijswijk, Roosen, Kelderman, Gesink, Bouwman.

Wat een keus!

chasse patat 7 juni 2019 om 12:53

De aanwezigheid van Mathieu biedt zeker kansen voor de anderen!

horsm 7 juni 2019 om 13:11

Goede selectie: DvP in vroege vlucht; Terpstra, Mollema aanvallend / vrije rol; Van Baarle, Langeveld en Poels / Gesink in ondersteuning. Dumoulin & Teunissen mini-treintje voor MvdP in de sprint.

yo-eddy 7 juni 2019 om 13:32

volgens mij won er iemand 3 jaar op rij zonder ploeg .. ploegentactiek niet overschatten hoor ;)

mackie 7 juni 2019 om 19:25

maar die profiteerde vaak wel van een ploeg zoals de Belgen / Nooren. alleen was Sagan toen steeds beter dan de beste van dat Land. Boonen d’n Greg, Kristoff. nu heeft Nederland een team wat sterk is ( hebben ze al jaren) maar ook een echte finisher

mark vv 7 juni 2019 om 12:55

Mooi goed nieuws!

guyremgabdel 7 juni 2019 om 13:19

Ben ik blij mee. Als hij de conditie uit het voorjaar heeft (DDV, BP en AGR) is hij zeker één van de te kloppen mannen.

yo-eddy 7 juni 2019 om 13:34

Van der Poel in vorm is “gewoon” een vd 4 a 5 topfavorieten.

DeGroteMolen 7 juni 2019 om 14:07

Van der Poel in vorm wint.

Romāns Vainšteins 7 juni 2019 om 13:58

Zullen we allemaal samen een flink aantal bussen huren, zijn aangelaat op onze ruggen laten tattoeeren en deze dan in een lange haag op de aankomststrook etaleren zodat hijaangestaard door vele malen hemzelf zijn eerste van 10 regenboogtruien op kan halen ?

DeGroteMolen 7 juni 2019 om 14:09

Goed idee. Circuleer jij even een foto van de voorbeeld-tattoo op jouw rug? Het lijkt me van belang dat iedereen dezelfde laat plaatsen.

Brabander 7 juni 2019 om 15:11

Whaha. De nuance is inderdaad ver te zoeken ja. Zal mij benieuwen als het eenmaal wat minder marcheert, hoe het al die fanboys dan vergaat

Romāns Vainšteins 7 juni 2019 om 15:15

Het antwoord is simpel en reeds lang geleden gegeven door de heren Vrienten en Brood. Kijk maar naar Dumoulin vandaag de dag, zo zijn wij Nederlanders.

Brabander 7 juni 2019 om 15:21

Een pakketje schroot met een dun laagje chroom ja. Ik begrijp dat nooit zo: Supporter zijn van succes en dan ook nog alle nuance verliezen.

yo-eddy 7 juni 2019 om 16:23

Dumoulin is een ander verhaal, VdP is meer een soort verstappen (alleen dan met topmateriaal ;) ). Van jongs af aan een klasse apart. Ik volg ‘m vanaf Louisville 2013 en ik denk steeds dat het een keer eens wat minder moet worden … maar het wordt alleen maar beter. Ooit zal ook zijn kaarsje wat gaan doven maar tegen die tijd is het al een icoon dat niet meer vergeten gaat worden vermoed ik zo.

Wheely 7 juni 2019 om 16:25

@Brabander
Nu verwar je toch echt twee songteksten, en nog wel dat van een meesterwerkje en een gigantisch k*t nummer naar mijn bescheiden mening.

@RV
Die tattoo van VdP heb ik al. Sowieso handige naam want tussen Poels, VdP en Evenepoel hoeft Schiffmacher steeds maar een paar letters aan te passen als er wat gewonnen wordt.

mtber_1978 7 juni 2019 om 14:53

Jammer, maar zijn keuze

Olly 7 juni 2019 om 15:56

Mee eens, volledig op de MTB richtten in een pre-olympisch jaar lijkt mij verstandiger.
Neemt niet weg dat ik ook zal genieten nu hij dit WK rijdt. Of hij nu wel of niet wint, als hij de finale maar kleurt vindt ik het al geweldig.

west 8 juni 2019 om 00:03

Snap dat iedereen fan hier fan van wegwielrennen is, maar het zijn alle twee WK's, dus allebei gaat het om een regenboogtrui die ie nog niet heeft, dus lood om oud ijzer.
Ik vind het geen slimme keuze aangezien het WK MTB de enige MTB wedstrijd van dat kaliber is die nog voor de OS komt… Ik had hem wel graag zien testen op het moment dat alle MTB'ers ook op hun piek en maximaal gemotiveerd aan de start staan. OS komt maar eens in de vier jaar, maar zo'n parcours als in Yorkshire; Wat heuveltjes, beetje steentjes, half muurtje? Drieeneenhalf iedere vier jaar?
En als ie de wegtrui wint? Wat dan? Moet ie dan extra wegwedstrijden rijden om die trui te showen? Of moet ie zich dan wel focussen op de MTB? Zodat we die Nederlandse regenboogtrui nauwelijks zien.

  • 1
  • 2