Knieoperatie voor Mathieu van der Poel: “Een positieve evaluatie”

donderdag 13 januari 2022 om 14:30
Knieoperatie voor Mathieu van der Poel: “Een positieve evaluatie”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel, die onlangs bekendmaakte dat hij deze winter niet meer in actie komt, is in het ziekenhuis van Herentals geopereerd. Het gaat om een kleine operatieve ingreep aan de knie, zo meldt zijn ploeg Alpecin-Fenix in een perscommuniqué.

Van der Poel komt deze winter door een slepende rugblessure niet meer in actie als crosser, maar zijn operatie in het ziekenhuis van Herentals staat daar los van. Zijn werkgever Alpecin-Fenix heeft inmiddels laten weten dat de regerende wereldkampioen in het veld is geopereerd aan zijn knie. Het gaat om een kleine operatieve medische ingreep.

Littekenweefsel 
Van der Poel kwam eind november tijdens een bostraining in Lichtaart ten val en blesseerde daarbij zijn knie. “Bij een vroegere valpartij was een scheurtje in het kapsel van de knieschijf gekomen. En als gevolg van dat scheurtje was er littekenweefsel ontstaan waarin een verharde streng schuurde over het bot”, klinkt het nu.

“Momenteel was dat pijnloos en hinderde het hem niet, maar richting de toekomst was dit nu het goede moment om dit proactief weg te nemen. Daarom werd Van der Poel vorige zaterdag geopereerd en volgde nu, na controle bij dr. Toon Claes, een positieve evaluatie. Deze operatie stond los van de rugblessure waarvan Van der Poel momenteel herstellende is.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

Geel Zwarte Bril 13 januari 2022 om 13:47

Benieuwd of hij het voorjaar wel kan rijden. Denk dat we hem pas top fit zien in de tour.

Piet van den Burg 13 januari 2022 om 14:07

Dank voor het delen van je medische kennis

Geel Zwarte Bril 13 januari 2022 om 14:15

Graag gedaan Piet lut!

Turtlehead 13 januari 2022 om 17:13

Dat laatste (topfit=topvorm=bij de -paar- allerbesten in koers) zou best eens kunnen kloppen.
Maandje rustherstel is nu niet goed voor een stabiel top-voorjaar. Maar je kunt ’t maar gehad hebben. En de Tour vorig jaar (met de RvZwitserland ervoor) was al meer dan genoeg om het seizoen geslaagd te doen zijn.

Ronellenfitsch 13 januari 2022 om 13:55

En vorige week was nog het bericht dat rust nodig was? Vaag en niet geruststellend vooralsnog …

Natte spons 14 januari 2022 om 11:52

Dat ging dus over de rug. Dat is nog steeds hetzelfde en omdat hij toch rust moet houden, kan dat mooi samen vallen met hestel van de knieoperatie.

poeskescherens 13 januari 2022 om 13:58

Wie weet beter voor hem. WvA is teruggekomen na een zware operatie, hopelijk kan VdP dit ook doen. En wat van Museeuw die bijna zijn been verloor door infectie aan zijn knie, ook prima teruggekomen. Het zijn beresterke mensen die renners. En Jakobsen niet te vergeten.

Alucard 13 januari 2022 om 14:30

Heeft natuurlijk met leeftijd te maken ook. Jonge atleten komen vaak sterker terug uit een herstelperiode. Lieden als Froome daarentegen…

oscarito1908 13 januari 2022 om 14:53

Volgens mij komt er niemand beter terug van de doodsmak die froome maakte.

Adrianus 13 januari 2022 om 14:09

Vrees, dat het toch meer met de gevolgen van zijn val met het plankje te maken heeft. In de Tour eigenlijk nog niks aan de hand. Na de bewuste crash op de mountainbike is het gedonder begonnen. Hopelijk komt het helemaal goed.

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 14:36

Mijn medische kennis reikt niet verder dan die van geelzwartbril maar de hele tijd op topniveau switchen tussen race- en MtB frame,.. met dan ook daarna weer de cyclocrossfiets (zal vast ook allemaal net iets anders zijn). Ik zou het denk ik daar zoeken. Als recreant is het dolletjes om af te wisselen maar bij de besten ter wereld zal het vast wat genuanceerder liggen.

Edit: deze analyse betreft zijn rug gedoe en kan op generlei wijze aan zijn knie gerelateerd worden, toch?

reusjen 13 januari 2022 om 14:55

Een andere fietspositie kan wel degelijk knieproblemen geven, maar volgens mij is de schade bij van der Poel te wijten aan valpartijen.

Fast Freddy 13 januari 2022 om 19:05

MvdP had in de wereldbeker mtb vóór de Tour al rugklachten.

Noordbiker 14 januari 2022 om 09:27

Na de bewuste crash op de mtb is het begonnen…. Hmmm, vond hem inderdaad erg tegen vallen in Parijs Roubaix

Bas 14 januari 2022 om 11:33

Hij had vorig jaar al last van zijn rug tijdens de 1ste MTB race in Albstad. Ver voor de Olympische spelen. Zie -https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-na-zevende-plaats-had-last-van-mijn-rug-bergop/

Bazzz 13 januari 2022 om 14:13

Hoop dat de arts geen groot fan van Wout van Aert is

Vinyakke 13 januari 2022 om 15:38

Nee zeker, wout is al in zijn buitenverblijf aan de Ventoux geweest heeft hij tegen lau verteld in zijn podcast. Als hij bij de operatie maar geen kapstok heeft achtergelaten tijdens het dichtnaaien van zijn knie.. ;)

Alucard 13 januari 2022 om 14:26

Rugoperaties zijn erg riskant. Maar deze keuze past natuurlijk bij Mathieu. Liever een alles of niets poging op ultiem herstel dan steeds maar weer maanden moeten rusten en tobben. Hopelijk pakt deze gok even goed uit als zijn dubbele aanval in Bretagne

Edit: bericht van WF is aangepast. Helaas blijft ie dus toch aangewezen op rusten en tobben.

Steven_E 13 januari 2022 om 15:17

Het was dan ook een knie-operatie, aan z’n rug is er niets gebeurd.

reusjen 13 januari 2022 om 14:26

Is het niet logischer dat het gaat om een operatie aan zijn knie?
Ik ben zeker geen medicus, maar mijn logica zegt dat als je met krukken naar buiten komt het meer aannemelijk is dat er aan je onderstel is geknutseld dan aan je ruggenwervels. Of geeft op je benen staan een te hoge belasting op de ruggengraat?
Daarnaast is er gecommuniceerd dat er beschadiging aan de knie was en dat de wervel met rust moest genezen.

Alucard 13 januari 2022 om 14:28

Dat denk ik niet. Dat wondje zou nu die niet meer fietst toch wel makkelijk moeten genezen.

Yeez 13 januari 2022 om 14:32

Heeft daarvoor ook heel veel met de knie getobt

Michelangelo 13 januari 2022 om 14:34

vroeg me dat ook af… knie of rug

Alucard 13 januari 2022 om 14:35

Dus toch knie.

Het is nu wel de ideale periode voor wat achterstallig onderhoud. Verstandskiezen er ook gelijk maar uit.

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 14:40

Daar zeg je me wat!

Hoofd? Mentaal
Schouders? Vanwege steeds andere sturen
Knieën? Maken bijzonder veel wentelingen bij vaak absurde wattages
Teen? Te lang in de (ijs)koude rijden
Knieën? Kijk die val eens terug, daar rolde hij ook op door na plankjegat, steentjes?
Teen? Het gewicht van de buitenafse druk en daar net te laat voor opzij stappen.

Michelangelo 13 januari 2022 om 14:47

Misschien ook maar meteen die castratie doen dan, Romans? Want zijn grote ballen zitten hem toch vaak in de weg, wie weet gaat hij dan met wat meer verstand koersen.

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 15:05

Hij kan dan misschien wel na een tijdje als topper bij de dames terugkeren.

Turtlehead 13 januari 2022 om 17:16

@RV: ik weet niet zeker of castraten beschouwd worden hetzelfde zijn als ‘vrouwen’. Gelijkwaardig zijn we natuurlijk allemaal :)

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 19:50

Ik meen simpelweg te zeggen dat dan zijn testosteronwaardes wellicht voldoen.

Franco Ballerini 13 januari 2022 om 20:22

Maar dat zeg je waarschijnlijk “gevoelswaardig”, wat dat woord dan ook mag betekenen…

Yeez 13 januari 2022 om 14:32

Geopereerd aan de knie dus. Misschien deze lange rustperiode aangepakt om ook die kwaal te verhelpen? Heeft daar vroeger veel last van gehad

5211 13 januari 2022 om 14:39

Enige weken terug de gebruikelijke fanaten die beweerden dat vader A3 een rookgordijn ophield. Dat MvdP blessures veinst etc.
Nu hebben ze waarschijnlijk een operatie uitgevoerd om nog meer verwarring te zaaien terwijl MvdP ondertussen keihard stiekem traint.

Kijk er niet van op wanneer één van die lieden dit nog beweert.

Beer 13 januari 2022 om 14:40

Weer weinig communicatie van Alpecin. Je kan er kop nog staart aan knopen als volger.

Achteraf bekeken was de keuze om in Dendermonde te starten toch wel een hele slechte. Ze wisten welk type parcours er lag te wachten. Zeker geen ideale instapper. Het is ondertussen wel duidelijk dat VDP daar allesbehalve in topconditie was. Dus het moet gezegd: zeer straffe prestatie van VDP om daar zo lang bij van Aert te blijven, zo dicht te finishen en al de rest achter zich te laten. Puur op talent zeg maar; klasse.

poeskescherens 13 januari 2022 om 15:11

Aha de knie. Wel heel slim, dan hebben ze hopelijk alles gehad van fysieke kwalen. Ik neem aan dat het nu wel einde voorjaar is zo langzamerhand.

FondriestTF3 13 januari 2022 om 15:11

Z’n rug heeft rust nodig en z’n knie was blijkbaar nog een nice-to-do met het oog op het voorkomen van problemen.

Logisch dan toch om dat meteen te doen in de rug-rust-periode?

Je kent de ins en outs natuurlijk nooit maar het klinkt niet zo gek.

Barry Batsbak 13 januari 2022 om 16:09

Niks meer of minder dan dit dus. Ik snap niet dat er dan gelijk weer door allerlei hobby-medici god weet wat voor scenario’s bij verzonnen moeten worden.

Dikke Man 13 januari 2022 om 15:33

Ik wil niet weten wat ze bij mij allemaal zouden preventief opereren mocht ik sportieve ambities krijgen. Ik denk dat er weinig meer overblijft. Een verharde streng bij de knieschijf die geen klachten geeft?! Laat die teennagel en ingegroeide bilhaar ook maar opereren dan. Stel je voor dat hij een puistje krijgt. Hier met dat mes!

Romāns Vainšteins 13 januari 2022 om 16:01

Mooi overdrijving met serieuze ondertoon.

Visioenen van een peloton anno 2038 met neusgatringen die lipschotels en nekverlengers doen verbleken als een afgezwabberde aarde die te dicht bij de zon komt.

platteprijs 13 januari 2022 om 16:22

Waarschijnlijk zijn ook deze operaties uitgevoerd, maar brengt Wielerflits deze in aparte berichten. Want zoals de afgelopen dagen bleek, vindt de redactie het verstandiger voor ons Flitsers om nieuws over onder meer jumbo en poel gedoseerd te brengen. Te veel prikkels, je weet wel.

Kelder is de Man 13 januari 2022 om 18:19

Beetje verwarrend. Is hij nou in het ziekenhuis Herentals of in het veld geopereerd..

re-cycle 13 januari 2022 om 20:19

Ik meende ook een soort van veldhospitaal te lezen. Het zijn rare tijden.

Marco Willems 13 januari 2022 om 19:15

Lijkt mij dat je na een knie operatie wel maandje rust nodig hebt. Dan nog een maandje opbouwen en paar weekjes wedstrijdritme pakken ga ik er vanuit dat het april is wanneer hij weer op zijn niveau zit. Tot dusver mijn aannames.

doeme80 13 januari 2022 om 22:00

Paniekoperatie.

bellevue 13 januari 2022 om 23:23

Mag ik benadrukken dat dit niets met een, de of het rug te maken heeft?

Als er niks aan de rug was, dan liet hij zich nu ook opereren, 10 dagen voor het WK, toch?

Hoe asociaal kun je eigenlijk zijn? Mijn buurvrouw ziet geen steek meer maar mag haar oogoperatie (weer) uitstellen en dit overbetaald fietsertje gaat een kapseltje laten herwerken. Wij hebben een tondeuse thuis. Daar was het was vast ook mee gelukt.

Marik 14 januari 2022 om 13:09

Bizarre reactie, is het gelukt om je frustratie te uiten op WF? Nu weer lekker verder met de belangrijke dingen van je dag, zou ik zeggen.

Gebruikersnaam 14 januari 2022 om 14:08

Is dat zo bizar? Je kan je afvragen of je daar hier en nu over moet beginnen (en de discussie is ook breder van MvdP of zelfs het wielrennen), maar Jan Modaal kan waarschijnlijk een half jaar wachten op zo'n niet-essentiële, preventieve, "voor het geval dat" ingreep.

Marik 14 januari 2022 om 14:27

Gebruikersnaam, geen idee, maar om helemaal los te gaan op basis van een aanname (hij is geopereerd in België, hoe groot zijn de wachtlijsten daar voor dit soort operaties?) vind ik onnodig en bizar. Om nog maar te zwijgen over het begrip "overbetaald fietsertje."
Ik vind het een aanmatigende post.