Mathieu van der Poel: “In Zwitserland zal veel duidelijk worden over mijn vorm”

dinsdag 1 juni 2021 om 17:09
Mathieu van der Poel: “In Zwitserland zal veel duidelijk worden over mijn vorm”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel begint komend weekend aan het tweede deel van zijn wegseizoen. De kopman van Alpecin-Fenix staat zondag aan de start van de Ronde van Zwitserland. “Daar zal veel duidelijk worden over mijn vorm”, zegt de Nederlands kampioen.

Na een druk voorjaar en een mountainbikeblok nam Van der Poel wat rust. De laatste weken verblijft hij op hoogtestage. “Het is lastig om iets over mijn vorm te zeggen nu ik op hoogte ben. Dat verschilt voor iedereen”, zegt hij. Een specifiek doel heeft hij niet in de Ronde van Zwitserland. “Ik heb het routeboek nog niet ingezien, maar dat wordt ongeveer hetzelfde als voor de Tour de France. Ik ga kijken welke etappes goed bij mij passen en dan wil ik die proberen te winnen.”

Dagen uitkiezen
Dat de Tour en vooral de Olympische Spelen de doelen zijn van Van der Poel deze zomer, is al enige tijd bekend. Op zijn debuut in de Ronde van Frankrijk heeft hij zich nog niet uitgebreid voorbereid. “Ik heb nog niet goed naar de etappes gekeken. Natuurlijk zal ik wat dagen uitkiezen en proberen een etappezege te boeken. Het is mijn eerste grote ronde ooit, dus het zou al een succes zijn als ik een rit kan winnen”, vertelt Van der Poel.

Afgelopen maand liet de winnaar van Strade Bianche zich zien op de mountainbike. Hij boekte er twee zeges bij de shorttrack-wedstrijden. “Het was goed om terug te zijn op de mountainbike. Het niveau dat ik haalde was wel acceptabel en ik heb een aantal mooie resultaten behaald. De voorbereiding was alleen wel een beetje kort”, geeft hij aan. “Maar nu zijn we op hoogte in La Plagne om de tweede seizoenshelft voor te bereiden. We hebben hier alles gedaan wat we wilden doen.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Jean Dumas 1 juni 2021 om 17:13

Wereldtitel Veldrijden, Strade Bianche, monsterrit in Tirreno, 2e in Vlaanderen, WB’s MTB gewonnen, hoogtestage en nu Zwitserland nodig om je vormpeil te testen?

Turtlehead 1 juni 2021 om 17:47

Ja, een dag of één, twee. En hij gaat er zeker een keer winnen, en dan weet hij het. ‘Ik moet er nog even inkomen, maar ik heb ze toch geklopt’.

Thijs E 1 juni 2021 om 17:48

Hij heeft de shorttrack 2x gewonnen, de laatste WB werd hij, met de rest van het veld, op afstand gezet door Pidcock.

Dus voor de Tour en MTB OS moet er weer opgebouwd worden naar een hoger niveau

Edwin Jansen 1 juni 2021 om 17:50

Mathieu heeft zo zijn eigen meetlat waaraan hij zich meet. Ik kan me nog herinneren dat hij in het voorjaar een keer na een overwinning zei dat ie nog niet 100% was.

boehoe 1 juni 2021 om 18:55

Welke zullen zijn etappes zijn?

Handige Harry 1 juni 2021 om 22:56

De tweede etappe komen ze aan op de Mur de Bretagne, daar zal hij er al heel dichtbij zitten.
Verder zijn er nogal wat mogelijkheden als je zo veelzijdig bent.

Edit: de eerste etappe kan hij ook meedoen voor geel.
Is ook een heuvelaankomst.

PantanoJ013 1 juni 2021 om 19:55

Die heeft toch al lang gekeken voor welke etappes hij gaat in de Tour

Kannibaal van Schepdaal 1 juni 2021 om 21:48

Dat vind ik ook altijd vreemde uitspraken. Ik ken de etappeprofielen al maanden uit het hoofd en ik doe niet eens mee?

Reiger 1 juni 2021 om 22:00

Ik ben groot fan van Mathieu maar dat geloof ik ook niet. Bij de presentatie van de Tour werden er al ritten aangestipt die geschikt zouden zijn voor hem. En waar hij eventueel de gele trui kon gaan pakken.Dat hij nog niets zegt te weten komt eerder een beetje over alsof hij er geen zin heeft om het er over te hebben. Hopelijk liggen de plannen al helemaal klaar om er voor te zorgen dat het niet zulke saaie wedstrijden worden als de Giro en de Dauphiné..

Romāns Vainšteins 1 juni 2021 om 22:10

Mij maakt het verder niet uit en het hoort wel bij zijn nonchalant-arrogante houding tov de koers, concurrenten en verwachtingen. Even goed zitten ze al maanden te bestuderen waar het moet gebeuren want voor Alpecin is een tourrit winnen net zo belangrijk als een voorjaarsklassieker. Met Merlier zou leuk zijn maar natuurlijk 100 x liever met het uithangbord.

Michelangelo 1 juni 2021 om 23:00

Ik twijfel inderdaad of dit de geveinsde nonchalance is, of gewoon het leven van dag tot dag.
De ploegleiding zal zeker al gekeken hebben, en op basis daarvan misschien ook wel de ploegsamenstelling kiezen. Maar wie weet dat Matje inderdaad wel liever wat klooit op zijn spelcomputer dan met het routeboek.

Ach ja, hoe dan ook heeft hij nog tijd genoeg om er naar te kijken. En ik mag toch echt aannemen dat hij een blik op de route geworpen heeft als hij aan het vertrek staat. Hoe dan ook, Parijs is nog ver!

Groetjesaandevoetjes 2 juni 2021 om 01:26

Die heeft gewoon geen zin om het al over de Tour te hebben. Natuurlijk weet hij al lang welke etappes hij in de Tour kans maakt. Zelfs als hij het zelf niet heeft uitgezocht, dan heeft zijn ploeg dat al lang gedaan. Ze moesten hem namelijk wel overtuigen om 1,5e week Tour te rijden, voordat hij afstapt en naar Tokyo vliegt. Rit 1 en 2 maakt hij kans en een grote kans op de gele trui en rit 7 is een soort van klassieker (240+ km) met een pittige aankomst.

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 07:50

Op zich kan je er wel een punt van maken dat hij hier uit zijn nek loopt te lullen. Het is namelijk zowel fake als respectloos! Ik heb er voor minder hier tot de enkels afgefikt zien worden dit type uitlatingen.

Reiger 2 juni 2021 om 08:27

@Roman Vainsteins, Ochtendhumeurtje?

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 08:57

Zeker niet, ik ben een 100% ochtendmens. Kan me er niets bij voorstellen. Het is alleen verbazingwekkend hoeveel weerstand de ene onzinuitkramer vangt tov de andere en dat dit ook op nationaliteit (lees: lettertjes in paspoort) gebaseerd is.

Geel binnen bereik en dan 'kweenie, straks even kijken'?

Reiger 2 juni 2021 om 09:11

Toch kan ik dit beter hebben dan renners die van te voren roeptoeteren dat de winst in bepaalde koersen al bijna binnen is maar na afloop altijd moeten uitleggen waarom het niet is gelukt. Dat vind ik veel arroganter gedrag dan dit. Vergeet niet dat elk buurtblad uit Europa benieuwd is wat Mathieu gaat doen in zijn eerste Tour. Je kunt zeggen dat het er bij hoort maar het lijkt mij iig dodelijk vermoeiend om elke keer weer dezelfde vragen te beantwoorden. Wellicht daarom dit antwoord van hem. Maar dat hij absoluut al weet waar de mogelijkheden liggen in de Tour ben ik 100% van overtuigd.

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 10:29

'elk buurtblad uit Europa benieuwd is' Mwwwwwoahhhh

En verder, als ie geen zin heeft doet hij toch gewoon een Osaka'tje? Bij wielrennen zijn die persmomenten niet verplicht en mag je gewoon beoogklept de waat doe joe tinkers stoïcijns voorbijstampen. Tenslotte : 'Rit 1,2 en 7 zien er goed uit. Die lijken me het best' levert mentaal, fysiek en sportief grotere problemen op dan een beetje zwetsen van niet bekeken?

Nogmaals, van mij mogen die lui zwammen uit de nek tot ze een ons wegen maar hadden we hier GvA of REV gehad die dergelijke lulkoek verkoopt had ie meteen de vingerwijzers van de lage landen aan de reet hebben hangen.

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 11:35

Naarmate de dag vordert begin ik er steeds bozer over te worden eigenlijk!

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 11:41

Potverdomme!

girardengo 2 juni 2021 om 12:11

Dit gepraat van ik heb het nog niet zo goed bekeken doet denken aan de uitspraak van de middelbare scholier die zogenaamd niks gedaan heeft voor het proefwerk en er dan een 9 of 10 voor krijgt.
@RV: maak je niet zo druk joh;-)

Gilberto 1 juni 2021 om 20:10

Heerlijk spul overigens, dat Alpecin

Verweggistan 1 juni 2021 om 20:58

't is niet om op te eten. ;)

vanSpringel 1 juni 2021 om 23:35

Vind ik ook. En dan vooral in de mixed fruit versie.

Derierre de la course 2 juni 2021 om 14:59

Beter dan filterkoffie?

DatWeetIkOokWel 1 juni 2021 om 23:58

Is het een sportdrank?

Wheely 2 juni 2021 om 00:05

Nee een dipsaus.

DeGroteMolen 2 juni 2021 om 09:00

Dat wordt een zure Tour voor de Lage Landen: Wout – naar eigen zegen – de aller allerslechtse van heel de ploeg en Matje die nog niet eens de route bekeken heeft. Wedden dat ze er beiden staan.

Marik 2 juni 2021 om 09:36

De zomer kan voor MvdP weleens op een grote teleurstelling uitlopen. Kan zich niet volledig focussen op óf de Tour óf de OS. Beter 1 ding heel goed doen dan 2 dingen een beetje.

antilek 2 juni 2021 om 15:22

Voordat scenario ben ik ook bang voor

Edwin Jansen 2 juni 2021 om 10:27

@Romans Pak je fiets kerel! Er is zoveel in het leven om van te genieten dan om je druk te maken over een paar uitspraken van een jonge profwielrenner. En nee online platforms zijn er niet om weerstand uit te kramen over onzinuitkramers en dan vervolgens ook nog een oordeel te geven of het oordeel wel voldoende vernietigend is. Ook al zou je die indruk ook hier vaak wel hebben. Het oordelen en veroordelen en vonnissen van mensen online lijkt een soort moderne hobby te zijn geworden. Wat mij betreft een trend die snel mag stoppen.

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 10:38

Ik ben het helemaal met je eens.

Alleen is het bij de altijd maar wat stoer doende MVDP ultragrappig om keihard aan te tonen dat hij geen moer beter of slechter is dan een Evenepoel die elke misstapje met lange draden digitale kots bekopen moet. Het toont zo heerlijk de grenzeloze hypocrisie van de patriot aan dat het zonde is om te laten glippen.

Als ik ook de gepushte advert zie : Bestel 'Een dag uit het leven van Mathieu van der Poel' voor slechts 10 euro, wat moet ik daar precies van geloven allemaal? Alleen de prijs?

Reiger 2 juni 2021 om 11:37

@Romans Was getekend: de zelfbenoemde trol van WF..

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 11:40

Niks trol. Gewoon even een workshop ‘problemen zijn maakbaar’

Reiger 2 juni 2021 om 11:45

Haha! Fijne dag ermee! Ik stap op de fiets voor een rondje.

Romāns Vainšteins 2 juni 2021 om 12:25

Rij je in een regio met alleen blauwe of ook zilverreigers?

Derierre de la course 2 juni 2021 om 15:01

Misschien wel geelgroene reigâhs

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair