Mathieu van der Poel: “Ik had geen antwoord toen Pidcock aanviel”

zondag 16 mei 2021 om 17:24
Mathieu van der Poel: “Ik had geen antwoord toen Pidcock aanviel”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel stuitte vandaag tijdens de wereldbekerwedstrijd MTB in Nove Mesto op een oppermachtige Tom Pidcock. Hoewel de twee halverwege de wedstrijd nog aan elkaar gewaagd bleken, zat er voor Van der Poel vandaag niet meer in dan een tweede plek.

Van der Poel kijkt desalniettemin met een tevreden gevoel terug op zijn wedstrijd. “Het was in ieder geval beter dan vorige week”, vertelde hij na afloop. Vorige week in Albstadt werd Van der Poel nog zevende.

De beslissing viel in de derde ronde. “Ik reed mijn eigen tempo, maar had geen antwoord toen Pidcock aanviel. Hij was vandaag erg sterk. Ik ben blij dat ik naar een tweede plek toe kon rijden”, stelt hij vast. “Hij versnelde op het snelste stuk en is natuurlijk een lichtgewicht. Ik had geen versnelling meer in de benen,” geeft hij als verklaring.

Vervolgens moest hij in een duel met Mathias Flückiger zijn best doen om de tweede plek te behouden. “Ik moest een beetje herstellen na de aanval van Tom”, geeft hij toe. “Mijn tweede helft van de wedstrijd was redelijk stabiel. Daar kan ik blij mee zijn. Ik heb nog wat training nodig, maar ik hoop in een paar maanden op topniveau te zijn.”

De twee gaan elkaar deze zomer opnieuw tegenkomen in Tokio. Pidcock wist zich immers vandaag te kwalificeren voor de Olympische Spelen.

Dit artikel delen:

20 Reacties

antilek 16 mei 2021 om 17:37

Dat is dus duidelijk en eerlijk.

Carlo12 16 mei 2021 om 18:01

En 2e worden is toch hartstikke goed, of zie ik dit verkeerd. Goed gedaan zeg.

Pietspeed 16 mei 2021 om 18:38

Hij was zelf vlg mij ook dik tevreden.

zwiggelbig 16 mei 2021 om 18:14

heb er wel een hard hoofd in als je de 2 hun voorbereidingen op tokyo gaat vergelijken. Pidcock alleen maar MTB tot de spelen en hoeft niet van zijn sponsor verplicht naar de tour om daar halverwege uit te stappen en dan nog wat ‘trainen’ op de mtb om vervolgens de os te rijden

MichielH 16 mei 2021 om 18:19

Daar ben ik ook bang voor

Michelangelo 16 mei 2021 om 18:32

laten we vooral niet alles baseren op 1 MTB wedstrijd.

Pidcock was vandaag indrukwekkend en duidelijk de sterkste. Maar of dit ook een patroon is…

Voor MvdP is het wel zuur dat de spelen vorig jaar niet doorgegaan zijn. Want hij heeft er een extra concurrent bij (en wat voor 1), en hij kan in tegenstellig tot vorig jaar niet alles op de OS zetten ivm de TdF.

chiller87 16 mei 2021 om 19:00

Totaal niet waar. Pidcock rijdt volgebs mij nog twee rondes, waaronder de ronde van oostenrijk.

vocsnor 16 mei 2021 om 19:42

Toch blijft het maar sport in de marge. Ik zou ze liever zien strijden om een groene trui

Anders kijken 16 mei 2021 om 18:33

Een perfecte uitslag. Mvp is niet de favoriet en zal met zijn iets vreemde programma aan de slag moeten. Ook de nodige aanvullende training naast het fietsen. Die twee gaan zich in elk geval voor de spelen niet kapot duelleren.

Pietspeed 16 mei 2021 om 18:37

Pidcock heeft een giga lichaamsgewicht voordeel. Denk wel de topfavoriet voor de spelen. Maar schrijf Van der Poel nog niet af. Heeft vlg nog een behoorlijk positieve houding en ziet vlg mij nog marge om te verbeteren.

FW07 16 mei 2021 om 18:38

Mooi dat hij echt met enorm veel plezier praat over het mountainbiken. Hij zal ongetwijfeld balen dat hij nu geen eerste is, maar je hoort hem gewoon genieten in de interviews achteraf.

Pietspeed 16 mei 2021 om 18:41

Helemaal mee eens

Handige Harry 16 mei 2021 om 19:36

Het is zijn favoriete discipline.

Noordbiker 16 mei 2021 om 19:17

Denk dat Pidcock streepje voor heeft in Tokyo, betere voorbereiding, dus meer op orde. Als parcour in Tokyo minder core technisch is, kan van der Poel winnen van Pidcock.

Handige Harry 16 mei 2021 om 19:20

Het parcours in Tokyo is nog technischer.
Maar ook de omstandigheden zullen helemaal anders zijn want in de zomer is het vaak 30+ graden in Tokyo en de gevoelstemperatuur nog hoger.

Barry Batsbak 16 mei 2021 om 20:45

Uiteindelijk is de vorm van de dag allesbepalend. We zullen het wel zien, beide heren zijn in elk geval scherp en worden alleen maar scherper.

mackie 16 mei 2021 om 21:21

Hij versnelde op het snelste stuk en is natuurlijk een lichtgewicht.

Zou dit niet het steilste stuk moeten zijn, zeker icm met zijn gewicht?

Taurus 16 mei 2021 om 21:56

De opmerking dat hij “nog wat” training nodig heeft is interessant. Deze lijkt me op gespannen voet te staan met zijn wegprogramma. Het wegprogramma levert hem geen gerichte training op. Duurvermogen allicht, maar geen intervalvermogen. Training dan naast het wegprogramma? Dat roept de vraag op met welke ambitie hij op de weg start. Enkel voor de sponsor? Die zal in dat geval daar ook niet bij gebaat zijn.

blix 16 mei 2021 om 22:48

Pidcock beoefende een andere sport vandaag. Echt genoten van zijn stuurmanskunsten.

De vele regenval maakte de klimmen echt wel dubbel zo lastig als andere jaren. Bij een droog parcours gaat Mathieu langer mee met Pidders. Wellicht ook niet tot aan de finish, maar wel langer dan nu.

Nillus 17 mei 2021 om 06:56

Ik ben inderdaad bang dat Pidcock de top favouriet is..
Terwijl een jaar geleden vdp dat was.
Je weet het echter nooit, als vdp een goeie dag heeft kan hij alles !
Vlak ook de rest niet uit, en het pech duiveltje ..
Ik zit in elk geval voor de tv !

Headlines

Materiaalzone

Populair