Mathieu van der Poel: “Het bleef stil in de volgwagen”

Door , donderdag 4 april 2019 om 06:46
Mathieu van der Poel: “Het bleef stil in de volgwagen”

foto: Cor Vos

“Was het een slimme zet om zo vroeg in de aanval te trekken? Ik besef, als ik werd teruggepakt en daarna op de eerstvolgende helling gelost, dan was het geen slimme zet. Maar als je wil winnen, moet je af en toe iets proberen. Deze keer draaide het goed uit.” Mathieu van der Poel ten voeten uit op de persconferentie na zijn zege in Dwars door Vlaanderen.

Ben je verrast dat je nu al je eerste WorldTour-zege pakt?
“Goh… Ik had best wel wat vertrouwen getankt na Gent-Wevelgem. Vierde worden in mijn eerste wedstrijd van 250 kilometer waarin het nooit is stilgevallen, voelde goed aan. Dwars door Vlaanderen was zeventig kilometer minder. Die afstand heb ik al veel meer in de benen. Dus ik wist wel dat er een kans was.”

Je trok op zestig kilometer van de finish in de aanval. Dat is wel heel vroeg.
“Ik wilde koersen. En het ging er in het peloton echt nerveus aan toe, dus hoopte ik zo uit die hectiek in de hellingenzone te blijven. Toen mijn ploegmaat Dries De Bondt aanviel en Iván García counterde, zat ik in het wiel. Ideaal om te anticiperen richting de Taaienberg, dacht ik.”

Cor Vos © 2019

Je werd niet teruggefloten door de ploegleiding. Welk signaal kreeg je vanuit de volgwagen?
“Geen (lacht, red). Het bleef stil. Ik heb dan ook al een een aantal keer verteld dat ik niet altijd volgens een vooropgesteld plan wil koersen. Ik volg graag mijn instinct.”

De winnaar heeft altijd gelijk. Maar vond je dit een slimme zet?
“Als je teruggepakt wordt en je wordt er daarna op de eerstvolgende helling afgereden, dan is het geen verstandige ‘move’. Maar als je wil winnen, moet je af en toe iets proberen. Vandaag draaide het goed uit.”

Bob Jungels en Tiesj Benoot maakten de oversteek uit het peloton. Hoe moeilijk was het om hen te volgen?
“Dat viel nog mee. Ik had ze in eerste instantie niet zien komen. Maar toen ze ons overvleugelden, wist ik uiteraard dat ik moest aanpikken. Vrij snel daarna was ik ook overtuigd dat de winnaar uit ons groepje zou komen.”

Wist je je zegezeker in een sprint?
“Dat weet je nooit, hé. Maar ik weet wel dat ik een goede sprint heb na een zware koers. Het was vooral kwestie om niemand meer te laten rijden. Turgis ken ik trouwens. Ik koerste al meermaals tegen hem in Frankrijk.”

Cor Vos © 2019

Hoe gaat een veelwinnaar als jij om met een eerste WorldTour-zege?
“Die vergeet ik natuurlijk nooit meer. Net omdat het de eerste is. Anderzijds blijf het gevoel van winnen altijd en overal hetzelfde. Of dat nu een kleine of een grote wedstrijd is. Veel verschil zit daar niet in.”

Ondanks twee zeges en een vierde plaats in jouw drie laatste wedstrijden, zie je jezelf niet als favoriet voor de Ronde van Vlaanderen?
“De Ronde is Gent-Wevelgem of Dwars door Vlaanderen niet. In vergelijking met Dwars door Vlaanderen is de Ronde zeventig kilometer langer. In vergelijking met Gent-Wevelgem ligt de laatste helling niet op dertig kilometer van de aankomst – waardoor het richting Wevelgem weer samentroepte – maar op minder dan twintig. Wie op de Paterberg voorin zit, houdt het meestal tot in Oudenaarde. Sagan, Van Aert en Stybar maakten indruk op mij in Gent-Wevelgem en zijn mijn drie topfavorieten. Zet mij maar in het rijtje daar net onder. Hoeveel sterren ik mezelf geef? Dat laat ik aan jullie over. Elk zijn job.”

Is je team sterk genoeg?
“Ik vind van wel! Het zijn stuk voor stuk goede renners. Krijgt Dries De Bondt vandaag trouwens niet af te rekenen met een kapot achterwiel, zie ik hem ook in de kopgroep standhouden.”

Heb jij aan de ploegleiding gevraagd om Gianni Vermeersch te selecteren na zijn knappe prestatie in Gent-Wevelgem?
“Nee. Maar dat zag je toch aankomen. Gianni heeft zijn selectie helemaal zelf afgedwongen.”

Cor Vos © 2019

Slotvraag. Je had – samen met het team – jouw zinnen gezet op de Brabantse Pijl. Nu heb je deze al op zak en volgens je vader word je straks nog beter…
“Euh… Eigenlijk denk ik dat ook. Wellicht heeft niemand in dit peloton minder koersdagen op de teller. Ik heb nu die kilometers nodig om beter te worden. En tussendoor zoveel mogelijk rust.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Geit in mijn Kelderman 4 april 2019 om 07:31

Leuk stuk.

Vibeman 4 april 2019 om 07:36

Wat een klasbak! podium in de hoogmis zondag!

Jean Dumas 4 april 2019 om 07:43

O mijn god, ik had mezelf beloofd deze jongen tijd te gunnen. Maar het is niet nodig.

kielabokki 4 april 2019 om 08:37

Lekker Nico!

Tuubke 4 april 2019 om 08:40

Leuk interview. Maar waarom moet dat filmpje over Gent-Wevelgem er nou weer bij?

assen 4 april 2019 om 10:08

Geweldig stuk ja.
En een geweldige MvdP!
Die eerlijkheid van hem… en toch komt hij (op mij) niet arrogant over. Als iemand anders zou zeggen wat hij zegt, zou ik het misschien wel arrogant over vinden komen.

Trouwens, toch een compliment voor de ploegleider; niets zeggen, als het niet hoeft, is een kwaliteit. We weten van de ploegleider dat ie WEL iets zegt als het nodig is.
Maar voor de rest hoeft de ploegleiding weinig te doen met zo’n knar als MvdP. :-)

sooike 4 april 2019 om 10:32

Het bleef stil…Daar kunnen heel wat ploegleiders een puntje aan zuigen. Dat geschreeuw en getetter in die oortjes. Mathieu zit bij de goede ploeg voor hem…dit is er weer eens een bewijs van !

ChefSpijker 4 april 2019 om 10:55

En toch wordt Michel Cornelisse hier vaak weggezet als een 'prutser'. Denk dat er qua people management weinig beteren zijn in het wielrennen. Die weet inderdaad hoe die een renner moet benaderen.

Martijn Arensman 4 april 2019 om 18:23

Chef Spijker:

Cornelisse is inderdaad een prima vent. Typische Amsterdammer. Veel geluid maar je luistert er altijd naar. Hij heeft namelijk altijd een punt en houd renners de spiegel voor. Niks belerende taal maar zelfreflectie en goede sfeer.
Michel begrijpt heel goed waarom je als renner op de fiets zit. Niet omdat je een sponsor wil eren of omdat je wilt voorkomen dat de ploegleider boos wordt.

Sporter ben je omdat je jezelf wilt verbeteren, renner omdat je beter wilt zijn dan die ander. Als renner en team, en dat snapt hij heel goed en acteert ernaar.

Mwielerfan 4 april 2019 om 23:20

Bij Z’n vermeende mindere kwaliteiten worden ook meestal niet people skills genoemd

SoloSlim 4 april 2019 om 10:38

De topteams zullen toch gaan polsen om zijn contract af te kopen.

Emergo 4 april 2019 om 12:24

JumboVisma : Winkels in Nederland en binnenkort in België, ik zou het wel weten. Of MvdP dat wil is een ander vraag.

peervaneynthoven 4 april 2019 om 13:26

Waarom zou Mathieu dat niet willen? Uitstekende ploeg, uitstekende (bege)leiding en een innovatieve, vooruitstrevende , gedegen lange termijn aanpak per individuele renner. De resultaten bewijzen de juiste richting. Probleem is dan 2 kapiteins op een schip, dat werkt niet. Maar wie weet, ik zou het geweldig vinden!

HSV 4 april 2019 om 14:37

Mathieu gaat niet weg willen. Nergens kan hij 3 disciplines rijden en zo zijn gang gaan als hier.

wiebipedia 4 april 2019 om 10:41

Ook wel opvallend hoe sterk de renners om hem heen zijn. Op de uitvaller na finisht iedereen van Corendon bij de (relatief) eerste gelederen. Ben benieuwd hoe dat zondag gaat

Turtlehead 4 april 2019 om 11:10

Een kampioen zien opkomen, dat is toch een zeldzaam iets. Een Nederlander maakt het nog wat zeldzamer.
Helemaal als het er eentje is die je nu al een ‘veelwinnaar’ kunt noemen, goede babbel heeft en nog heel veel groeimogelijkheden (niet in de laatste plaats qua ploeg…).
Wat fijn, wat fijn!
Remco is al bijna vergeten. Dat is dan voor hém weer fijn.

peervaneynthoven 4 april 2019 om 13:28

Helemaal mee eens!

Olly 4 april 2019 om 15:10

FF wat anders over MvdP. is het jullie ook opgevallen wat een verschil in lichaamsbouw hij heeft tov zijn collega rijders. Het meest frappant is wel de vorm van de rug, het verschil tussen MvdP en Tiesj Benoot als ze naast elkaar rijden, is bijna lachwekkend. Matthieu heeft bijna de bouw van Kittel, terwijl TB daar twee keer uit kan. En toch rijden ze beiden net zo makkelijk omhoog. Ik ben benieuwd of deze bouw Matthieu in koersen met meer en langere klimkilometers niet in de weg gaat zitten qua gewicht. Voor het punchen en sprintten is het wel een groot voordeel, om kracht uit te putten.

yo-eddy 4 april 2019 om 16:00

VDP is ruim 75kg, een puncher a la Sagan, een klimmer/ronde winnaar zie ik hem nooit worden.

ChefSpijker 4 april 2019 om 16:38

Dat is toch prima om te bouwen. Volgens mij was Dumoulin enkele jaren geleden ook zeker 75 kilo. Ligt er maar net aan hoe je gaat trainen en wat je doelen worden. Maar Mathieu zal de eerste jaren ongetwijfeld vol voor de klassiekers blijven gaan.

yo-eddy 4 april 2019 om 19:09

@chefspijker, ik schat MvdP in als een type dat geen zin heeft “om zich om te bouwen” naar ronderenner. Hij gaat nog een jaar of 8 knallen in verschillende disciplines en dan gaat ie wat anders doen dan fietsen.

ChefSpijker 4 april 2019 om 20:50

Ik weet niet of ie daar zin in heeft. Maar hij is wel iemand die toch altijd op zoek is naar uitdagingen. Zie ook z’n MTB-doel. En een echte liefhebber ook als je na een intensieve cross even 3 uur op de fiets terug naar huis gaat. Terwijl je ook de auto had kunnen pakken. Kan me moeilijk voorstellen dat hij begin-30 al gaat stoppen als wielrenner.

Mwielerfan 4 april 2019 om 23:27

Voor mtb kan hij ook wel wat lichter worden toch? Ik zou verwachten dat vdp zoals Gilbert wordt: een killer na een zware koers, net te zwaar voor lbl op dat ene jaar na, kan met beperkte tegenstand en na zware koers een groepssprint winnen. Maar net wat minder in massasprint dan Sagan

yo-eddy 5 april 2019 om 07:58

Voor MTB heeft ie juist wat power in bovenlijf nodig, ik vind dat ie vrij scherp stond in Dwars door Vlaanderen als ik de beelden zo zag. Hij is een vrijbuiter geen ronde renner

Groentje 4 april 2019 om 15:19

Wist je je zegezeker in een sprint?
“Dat weet je nooit, hé.

Moet het accent op de e niet de andere kant op? Kan allebei natuurlijk, maar in de context lijkt het logischer dat Mathieu heh zei ipv hee.

Verder gewoon een heel leuk interview!

Wheely 4 april 2019 om 15:48

Het nieuwe wieler-anthem: “t is stil in de volgwagen!”

sooike 4 april 2019 om 16:52

Vive le Velo gisteravond met held Decauwer en de sympathieke Annemiek van Vleuten. En een leuk gesprekje Mathieu in de perszaal na afloop van DDV . Het bekijken waard; sporza.be

een zjat om aa oren 4 april 2019 om 22:24

Het is mss verstandig om de lofbloemen nog wat op te sparen tot na een koers als de RVV of Roubaix… Waarom? A. sterker peloton B. lengte en zwaarte v/h parcours. Al zijn gewonnen wedstrijden waren tot dusver max. 200 km lang. Ik probeer gewoon realistisch te zijn. Zo veel fuzz rond een "jonge" wielrenner creëren is nooit goed. Niet voor de coureur, niet voor wij als supporters. Nederlanders zijn anders toch een nuchter volkje… Of klopt dit cliché tegenwoordig niet meer? ;-)

Om de één of andere reden weet VdP mij niet te beroeren, wellicht omdat hij als persoon en coureur iets uitstraalt dat precies niet echt klopt of wat wringt. Ik weet niet of iemand hetzelfde gevoel heeft? Dat gevoel heb ik dan weer minder bij Wout Van Aert, die geloof ik meer. Net zoals een Peter Sagan. Die zitten precies beter in hun vel, zo voel ik het toch aan. Interviews als deze bevestigen alleen maar mijn gevoel.

girardengo 4 april 2019 om 22:56

Dit zijn heel subjectieve zaken. Of dat objectief te duiden is lijkt me lastig te beantwoorden. Mijn eigen idee is dat Van der Poel een ander karakter heeft/is en dus iets anders uitstraalt dan Van Aert en Sagan. Dat hij minder goed in zijn vel zou zitten geloof ik niet, maar dat is mijn subjectieve beoordeling. Bij bepaalde aspecten van beide anderen zou je ook vragen stellen (wat ik niet doe overigens).

Mwielerfan 4 april 2019 om 23:29

Ik vind vdp juist meer op Sagan lijken. Lekker genieten en grapjes enzo. Wva oogt saai en serieus. Iedereen heeft weer net wat andere blik hierop waarschijnlijk

HSV 4 april 2019 om 23:31

Ik vind Mathieu juist heel natuurlijk overkomen en zie niets dat wringt. En hij staat al sinds zijn 19e vol in de schijnwerpers. Was jongste wereldkampioen ooit in de cross.
In interviews heb ik en horen zeggen dat hij niet wil gaan afvallen voor ronderenner. Hij zou niet weten waar er nog wat af kan. Ambieert geen rondewinst. Ik denk dat hij na de spelen meer op de weg gaat rijden en sowieso blijft crossen. Hij doet de dingen die hij leuk vind. Mooi toch!?

HSV 4 april 2019 om 23:32

+1wielerfan

Romāns Vainšteins 4 april 2019 om 23:58

VdP is qua renner helemaal een Sagan hoewel het onderhand al niet meer uit valt te sluiten dat hij meer kan wanneer je hem door een sky lab heen sleurt.

Het gevoel dat zjat uitspreekt heb ik ook wel en dat komt vanwege zijn bloedfanatieke papa die eigenlijk als renner precies het omgekeerde was van wat M van der Poel uitstraalt te zijn. Hier en daar komt het wat geforceerd nonchalant over zeg maar.

kielabokki 5 april 2019 om 05:46

Geforceerd nonchalant? Die wint zijn eerste WT-koers en hij is er zelf allerminst van onder de indruk. Niks gespeeld aan.

yo-eddy 5 april 2019 om 08:05

Hij probeert gewoon bescheiden te blijven terwijl hij zelf ook wel weet dat hij beter is dan 99% vd andere wielrenners. Vind hem heel weinig veranderd de afgelopen jaren. Rustig, bescheiden maar onderhuids bloedfanatiek en een echte killer. Heeft alleen geleerd om tevreden te zijn als hij op waarde wordt geklopt, na Gent Wevelgem kon je prima tussen de regels door horen dat hij niet echt tevreden was met het resultaat, maar in plaats van te zeveren laat hij zijn benen 3 dagen later spreken.
Sagan is ook gewoon wie hij is en zou voor zijn eigen gemoed ook weer lekker moeten gaan mountainbiken erbij ;)

jan jansen 5 april 2019 om 09:29

Zjat;
Waarom al die angsten? Gewoon knallen. Eindelijk is er weer een renner die het wielrennen interessanter maakt, nu nog weg met de oortjes.
Wat betreft het weten te beroeren; dat zegt meer over de schrijver dan over de renner.

Headlines

Materiaalzone

Populair