Mathieu van der Poel gaat in Noorwegen gewoon door met winnen

donderdag 15 augustus 2019 om 17:28
Mathieu van der Poel gaat in Noorwegen gewoon door met winnen

foto: Cor Vos

Voor Mathieu van der Poel is de Arctic Race of Norway zijn eerste wegwedstrijd sinds de Amstel Gold Race, maar de Nederlander was desalniettemin de beste in de openingsetappe naar Leknes. De Nederlander wist met een indrukwekkende sprint late aanvaller Steve Cummings in extremis bij te halen. Danny van Poppel eindigde als tweede.


Adembenemende vergezichten, een gevarieerd parcours en (vooral) Mathieu Van der Poel andermaal aan het vertrek. De Arctic Race of Norway belooft een prettig wielerspektakel te worden in het hoge noorden. De vierdaagse rittenkoers begon vandaag met een etappe tussen vissersdorp Å en Leknes. De renners koersten vandaag over de prachtige Lofoten, een eilandengroep voor de kust van de provincie Nordland.

Grote kopgroep krijgt de ruimte 
De 181 kilometer lange openingsetappe voerde over meerdere heuvels, gevolgd door een vlakke finale naar aankomstplaats Leknes. Het wonderschone landschap inspireerde de renners blijkbaar om eens ouderwets te koersen, want na vijftig kilometer was er nog altijd sprake van een compact peloton. Niet veel later wist een groep van maar liefst 33 renners weg te rijden. Het peloton (of wat er nog van over was) probeerde het verschil beperkt te houden.

De omvangrijke kopgroep – foto: Cor Vos

Het verschil bleef enige tijd schommelen rond de minuut, maar in de finale werd de voorsprong alsmaar groter, waardoor de winnaar toch vooraan moest worden gezocht. In de laatste tien kilometer probeerden verschillende renners een gaatje te slaan, maar niemand kreeg de ruimte. Zo werd de Franse kampioen Warren Barguil weer ingerekend na een late aanval.

Cummings strandt in zicht van de haven, Majestueuze Van der Poel 
Op vijf kilometer van de finish zagen we plots een versnelling van een renner van Dimension Data. Het was oudgediende Steve Cummings die een gaatje sloeg, op weg leek naar de zege, maar de streep kwam tweehonderd meter te laat. De Brit werd voorbijgereden door Van der Poel, die de concurrentie met een imponerende versnelling op meerdere fietslengtes wist te sprinten.

Voor Van der Poel is het alweer zijn zevende overwinning van dit wegseizoen. Eerder won hij natuurlijk al Dwars door Vlaanderen, de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race. De kopman van Corendon-Circus bleef uiteindelijk zijn landgenoot Van Poppel en de Italiaan Andrea Pasqualon voor. In het klassement heeft Van der Poel een voorsprong van drie seconden op de Kazach Alexey Lutsenko.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

98 Reacties

Nul verstand 15 augustus 2019 om 17:29

Opvallende titel wel.

Silent Hill 15 augustus 2019 om 17:29

Dat was geen sprint van MvdP, dat was een ontsnapping in de laatste 200m. Wat een fenomeen is me dat ! Oef !

jw1979 15 augustus 2019 om 17:29

Fenomeen.

Samlambeej 15 augustus 2019 om 17:30

Er is spanning dankzij Cummings maar dan zie je die witte gast zitten en het zit daar gewoon als een tikkende tijdbom zich perfect te positioneren.

Durven verliezen was de insteek als enige van Corendon in die groep en dan op de gepaste momenten 2 of 3 keer zelf uit te kast komen en winnen. De slimste renner ook nog.

vanSpringel 15 augustus 2019 om 17:30

Rit van 181km in 48km/h !

Jean Dumas 15 augustus 2019 om 17:31

Is de koers al gereden, of is dit bericht van tevoren gemaakt?

lander luypaert 15 augustus 2019 om 17:31

edit wf: laat trollgedrag achterwege

Joost Dedraaier 15 augustus 2019 om 17:41

Jaloerse belg weer. Gewoon even melden aan de redactie.

Cunego 15 augustus 2019 om 18:02

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

LucasR 15 augustus 2019 om 18:22

Haha, nu wel benieuwd naar wat die gek heeft gezegd!

Apemantus 15 augustus 2019 om 17:31

"Ik ga de Arctic Race gebruiken om weer langzaam te acclimatiseren aan de weg".

Haha…

AZH 15 augustus 2019 om 17:32

Ik zou hem weleens tegen de Viviani/Ewan/Groenewegen willen zien sprinten

Random wielerliefhebber. 15 augustus 2019 om 17:33

De concurrentie heeft Geen. Schijn. Van. Kans

Greg4ever 15 augustus 2019 om 18:02

Dat hebben we bijna kunnen zien in Gent Wevelgem – hij had daar tegen Kristoff kunnen sprinten, ware het niet dat Naesen daar niet heel sportief de deur dicht deed … haha 't zit mij nog dwars :-))

DeGroteMolen 15 augustus 2019 om 18:07

Waarschijnlijk is VdP explosiever, zeker op een wat lastiger aankomst.

NCK17 15 augustus 2019 om 18:35

Als Van Aert er van kan winnen kan Mathieu dat zeker ook.

Baik-Baik 15 augustus 2019 om 17:33

Hier werd in de voorbeschouwing nog aangegeven door de kenners dat Van Poppel een stuk sneller is dan MvdP. Ik heb het gezien ja.

Silent Hill 15 augustus 2019 om 17:45

Nu was ik benieuwd wie wat zei, maar in de voorbeschouwing valt de naam van Van Poppel zelfs niet.
Fake news dus. Of stemmingsmakerij.

Verweggistan 15 augustus 2019 om 17:57

Dus in de comments van de voorbeschouwing, dat is heel iets anders dan in de voorbeschouwing zelf.

Franco Ballerini 15 augustus 2019 om 18:05

Ik weet niet welke kenner dat gezegd heeft, maar als TJV zou ik snel afscheid van van Poppel nemen. Een sprint gaat hij niet winnen, in klassiekers rijdt hij oerdom.

Silent Hill 15 augustus 2019 om 18:07

Dat is al wat duidelijker. Die artikelen had ik maar half gelezen, de comments al helemaal niet. Ze lijken wel mee te vallen. De puntjes zijn in elk geval wel op de i gezet, inderdaad.

Gladiool 15 augustus 2019 om 18:29

Mwah dat vind ik flauw en eerlijk gezegd een beetje zielig van je Baik-baik. Er was inderdaad lichte discussie over wie sneller zou zijn, en dat werd met cijfers onderbouwd. Een beetje nuanceren mag, zeker gezien het gezeik hier over de verheerlijking van Evenepoel. Nu MvdP wint vind je het blijkbaar nodig uit te lokken over iets dat niet eens zo is gezegd. Beetje kinderachtig.

Dat gezegd hebbende is het weer een knap staaltje wat Mathieu laat zien.

xistnc 15 augustus 2019 om 18:58

In dat ene topic noemt iemand die voor het eerst wat post Van Poppel, in het tweede topic wordt Van Poppel in een rijtje met concurrenten genoemd. Vind je niet dat je schromelijk overdrijft, balk-balk?

robert-jan 16 augustus 2019 om 07:39

Kinderachtige flauwe reactie Baik-Baik. Nergens claim ik een kenner te zijn en volgens mij had ik met Greeny gewoon een discussie op niveau over wie er sneller zou zijn.

On topic: Uiteraard had niemand verwacht dat over dit vlakke ritje 48 km/h gemiddeld gereden zou worden en dus iedereen al dood zou zijn voor de finish. Dit was natuurlijk een cadeautje op maat voor Mathieu wat dat betreft maar je moet het toch maar even afmaken. Het gigantische machtsvertoon wat daarna tentoon wordt gesteld is natuurlijk adembenemend.

Overigens neem ik wel mijn woorden terug, Mathieu blijft mij toch elke keer weer verbazen. @Greeny, je had gelijk en bij deze geef ik dan ook direct mijn ongelijk toe. Danny heeft niets in de melk te brokkelen tegen Mathieu na een zware race.

TeamNL 15 augustus 2019 om 17:35

Wat! Een! Sprint!

Pol 15 augustus 2019 om 17:35

edit wf: niet doen

Pol 15 augustus 2019 om 18:54

Waarom mag Merckx hier wel schrijven dat MVDP de Amstel gekocht heeft, en als ik dat schrijf dat hij hier dat gisteren heeft geschreven wordt het verwijderd.

mark vv 15 augustus 2019 om 17:38

Staat geen maat op. Klasbak

McPriem 15 augustus 2019 om 17:39

Man man man, degradeert weer het hele wielrennen, wat een klasbak

wilco zolderman 15 augustus 2019 om 17:39

Begint normaal te worden (maar dat is het natuurlijk niet) .

Joost Dedraaier 15 augustus 2019 om 17:40

Pittige wedstrijd gezien, VDP moest koel blijven tot het eind en dan toch weer raak.

En wat een landschap daar!

Natte spons 15 augustus 2019 om 17:45

Waarom staat Lutsenko 2de in het Klassement?

Marco241 15 augustus 2019 om 17:48

Boni’s gepakt

mackie 15 augustus 2019 om 17:49

Tussensprintjes onderweg gewonen,

Verweggistan 15 augustus 2019 om 17:49

Boni’s onderweg.

Olly 15 augustus 2019 om 17:54

Wow dit is wederom een fenomenale versnelling, iedere keer valt mijn mond weer open. Op welk terrein hij dit dan ook doet.
@ redactie; thnx voor de correctie van Trollgedrag.

EddyB1958 16 augustus 2019 om 08:20

Mag van mij ook gebeuren als voor de tigste keer bij een goede prestatie van Remco Evenepoel verwezen wordt naar de man, die God niet was. Net zoals de duifjes Poupou, de schoonheidsmiddeltjes van Wim Van Sevenant, de puffertjes van Froome.Of zoals na de bekentenis van die twee Oostenrijkse renners. Toen was hier een tendens van iedere Oostenrijkse renner te beschuldigen. Zolang ze zelf niet tegen de lamp lopen zijn Mathieu, Remco,Mauri, alle Britse en Oostenrijkse renners en alle Franse duiven zuiver.

Jooop 15 augustus 2019 om 17:57

Lijkt me toch dat hij heeft aan een betere ploeg. Zal toch niet lang meer duren voordat niemand meer met hem naar de meet wil gaan rijden.

UrbanSteel 15 augustus 2019 om 18:27

Dus volgens jou gaat het peloton stoppen als Mathieu van der Poel mee rijdt? Want dit was toch een beetje wat is overgebleven van het peloton. ;) ;) ;)

Jooop 15 augustus 2019 om 19:23

Stoppen met rijden misschien niet. Maar hem in een zetel naar de meet brengen zoals Jumbo Visma vandaag deed zonder dat de ploeg van degene met verreweg de sterkste sprint zal vermoed ik steeds minder gebeuren. Er zal steeds meer naar hem gekeken worden om de gaten dicht te rijden. Als hij geen ploeg heeft om dat te doen zullen ze naar hem kijken en de benen vaker stilhouden.

Marco241 15 augustus 2019 om 21:38

Jooop, er zijn altijd ploegen die graag rijden voor een tweede plek. Vandaag was dat JV. Missie geslaagd.

Peter Lippens 15 augustus 2019 om 17:58

gewoon niet te doen, eerst op zijn eentje dat gat dichten naar dat groepje om dan met grote overmacht de sprint te winnen

debarreman 15 augustus 2019 om 17:59

Niet leuk!
Voor al die anderen.

hartstikkebedankt 15 augustus 2019 om 18:02

Beetje wat Evenepoel doet alleen die rijdt er dan vooruit en solo. VDP wint dan de groepssprint.

DeGroteMolen 15 augustus 2019 om 18:10

Evenepoel kan het wiel van Mathieu niet houden als laatstgenoemde aangaat op een lastig stuk. Laat staan dat hij solo wegrijdt.

hartstikkebedankt 15 augustus 2019 om 18:13

Geen idee, zou het graag willen zien!

Angelo Pauwels 15 augustus 2019 om 19:02

Mathieu pakt bij een versnelling misschien 200 meter op Remco en als Mathieu op zijn normale tempo terugvalt komt Remco gewoon terug.

Ik zou graag eens willen zien als Remco een lange inspanning uit zijn benen schudt, of Mathieu dan zijn wiel kan houden.

de nieuweMerckx 15 augustus 2019 om 19:19

Hoe dan ook is VDP de enige hoop. Als híj Remco niet zal kunnen bijhouden wint Evenpoel in de toekomst overal waar hij start.

Deel Koeper 15 augustus 2019 om 19:19

@DeGroteMolen

In de 2 onderdelen waarvan je kan stellen dat Evenepoel vermoedelijk de betere is (zwaardere klimmen en tijdrijden) gaat hij volgens jou net kansloos zijn. Scherpe blik.

Melkzuur 15 augustus 2019 om 19:40

Na het eeuwige vergelijken tussen WvA en MvdP, is nu blijkbaar het vergelijken tussen Van der Poel en Evenepoel begonnen. Ik denk dat we nu al kunnen zeggen dat Mathieu (veel) meer koersen zal winnen dan Remco (die punch!, die sprint!, die technische bagage!) terwijl die 3 punten net de zwakke punten van die laatste zijn. Dat neemt niet weg dat de kans groot is dat we binnen 10 jaar (dan is MvdP 34, en Evenepoel 29) zullen kunnen concluderen dat Evenepoel de betere tijdrijder, en de betere klimmer van de 2 is.
Conclusie: geef Evenepoel de punch, sprint en techniek van MvdP en je hebt een renner die 50% van de koersen wint.
Kunnen we het daar over eens zijn?

vevie 15 augustus 2019 om 19:46

De Evenepoel hype kan echt rapido de prullenbak in. Natuurlijk gaat hij, zonder pech/valpartijen/blessures, wedstrijden winnen, maar die gaat niemand degraderen. Vooral niet in de GT’s. Met mannen als Bernal (en een hele lading talentvolle Zuid-Amerikanen en Europees doorbrekend ronde talent) die veel beter bergop zijn, gaat dat gwn niet gebeuren. No way.

xistnc 15 augustus 2019 om 19:49

@melkzuur
Zo’n conclusie heeft hooguit zin in een fantasy topic. Wat heb je aan eens of oneens?

Pol 15 augustus 2019 om 19:57

@AP
Schijnbaar nooit een wedstrijd gezien van Poeleke, in de cross van uit het vertrek weg niemand die kan volgen. ATB idem dito zelf de allerbeste renners van de wereld kunnen niet volgen. Wint daarom altijd met voorsprong.

Melkzuur 15 augustus 2019 om 20:01

Nou vevie, als jij het normaal vindt dat een 19 jarige op zo’n manier, zo’n grote koers wint, dan ben je duidelijk niet rap onder de indruk. Waar sta je dan wel van te kijken?

Melkzuur 15 augustus 2019 om 20:06

@xistnc

Ik wil gewoon zeggen dat ze totaal andere renners zijn, en dat ze elkaar niet erg veel zullen tegenkomen als het om de overwinning gaat. De Amstel waarschijnlijk, en misschien ooit LBL? In grote rondes zie ik MvdP voor groen gaan (en winnen ook), en Evenepoel voor geel (en misschien winnen, dat is nu nog niet te voorspellen). Eigenlijk kunnen we even goed Sagan en Nibali proberen vergelijken.

robert-jan 16 augustus 2019 om 07:46

Gevalletje appels met peren vergelijken. Echter op het gebied waar hun krachten samen komen en ze mogelijk kunnen duelleren ben ik wel benieuwd wat er gebeurd. Ik hoop dat we dit komend voorjaar mogen aanschouwen tijdens de Brabantse Pijl en de AGR. Lijkt me heerlijk om in deze ritten MvdP, Evenepoel en Alaphillipe het met zijn 3en uit te zien vechten. Helaas rijden twee echter voor dezelfde ploeg dus zal dat niet snel gebeuren.

Sauerpraum 15 augustus 2019 om 18:02

Mooie overwinning, maar dit is natuurlijk niet te vergelijken met een koers als de AGR of laten we zeggen, ehm,… San Sebastian of zo.

EricV 15 augustus 2019 om 18:20

Beste renner op t moment. Wint straks nog even het wk. En daarna gaat hij tennissen ofzo

EddyB1958 16 augustus 2019 om 08:35

Rijdt hij naar de frituur in het “Vlaamse” Kapellen voor een grote met satékruiden en ketchup plus een gebakken saté en een gebakken cervela.

assen 15 augustus 2019 om 18:33

Over MvdP ga ik het hier niet hebben, dat is overbodig.

Maar die koers… PRACHTIG TOCH! Wat mij betreft maken ze hier WT van, reclame voor het wielrennen, jaar in jaar uit.

TJV ook goed in de breedte. Van Poppel gewoon goed (sneller dan alle andere sprinters, en hij is UEBERHAUPT MEE), De Tier, Eenkhoorn en Jansen ook prima.

Etappe 3 niet missen, wordt een mooie finish bovenop – al vrees ik ervoor dat Lutsenko een maatje te groot is voor de anderen. Of… MvdP zou toch niet… hijzelf denkt van niet.

Lalsacien 15 augustus 2019 om 18:40

Mede mogelijk gemaakt door A.S.O. ….

Ward 15 augustus 2019 om 20:19

Inderdaad machtig mooi!

  • 1
  • 2