Mathieu van der Poel en Alpecin-Fenix stappen uit UAE Tour

maandag 22 februari 2021 om 10:43
Mathieu van der Poel en Alpecin-Fenix stappen uit UAE Tour

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal vandaag – samen met zijn ploeg Alpecin-Fenix – niet aan de start van de individuele tijdrit van de UAE Tour verschijnen. Bij de leider in de wedstrijd heeft een staflid een positieve coronatest afgeleverd, waardoor de Belgische ploeg de ronde moet verlaten.

Alpecin-Fenix laat in een verklaring weten dat de ploeg, in overeenstemming met de organisatie, besloot zich terug te trekken om de wedstrijdbubbel in stand te houden en het doorgaan van de wedstrijd te verzekeren. Uit een coronatestronde gisteren kreeg de ploeg een positieve test van een staflid terug.

“Nadat de testresultaten binnen waren, ging de besmette persoon meteen in isolatie. Iedereen die in contact is geweest met die persoon, is in zelfisolatie – in overeenstemming met de protocollen van de organisatie en de landelijke autoriteiten. Alle teamleden worden de komende dagen getest. Tot die tijd blijft iedereen in isolatie”, aldus het team.

Waaierspektakel
Van der Poel schreef gisteren de openingsrit van de UAE Tour achter zijn naam. De Nederlandse kampioen wist onderweg een waar waaierspektakel te overleven, maakte in de finale deel uit van een elitegroepje en bleek in Al Mirfa over de snelste benen te beschikken. David Dekker eindigde als tweede.

Omdat Van der Poel en zijn ploeg nu uit de wedstrijd zijn gestapt, gaat David Dekker als leider van start in de individuele tijdrit op Al Hudayriyat Island.

Kan Mathieu van der Poel starten in de Omloop Het Nieuwsblad?


Dit artikel delen:

96 Reacties

Al Phila 22 februari 2021 om 10:44

Chips Chips (alleen chips was te kort)

Gaat Dekker dan in het rood van start ??

Treenert 22 februari 2021 om 10:44

Tsjonge, da’s een streep door de rekening zeg.

martini151 22 februari 2021 om 10:45

Niets aan te doen, des te fijner dat hij gisteren een overwinning kon pakken

fringale 22 februari 2021 om 10:45

Gaan we weer die “tour” op ?

Barry Batsbak 22 februari 2021 om 10:47

Kak. Nou, net op tijd de eerste seizoenszege binnengesleept.

Als de sodemieter helemaal doorlichten, testen, testen, testen en naar de Omloop dan maar. Daar de boel op de kop zetten.

Marik 22 februari 2021 om 10:47

Oei oei oei, dit spook hangt natuurlijk de hele tijd over het peloton. Wat ongelofelijk jammer zeg.

HoofdIsVrij 22 februari 2021 om 10:47

Hopelijk blijft Mathieu zelf gespaard.

Al Phila 22 februari 2021 om 10:47

Ik weet niet wat de exacte regels zijn, maar

1) moet AF nu ook een maand in quarantaine in het hotel blijven (net als verschillende ploegen vorig jaar) ??

2) kan AF met een gedeelte van deze selectie op tijd terug zijn en meedoen aan ‘het openingsweekend’ ??

Merlinappa 22 februari 2021 om 10:58

Ik vermoed dat ze worden getest en eventueel privé terug vliegen. Meedoen aan het openingsweekend weet ik niet. Lijkt me leuk, maar of het slim is vraag ik me af.

Groningen 22 februari 2021 om 11:48

Was ook 1 van de eerste dingen die mij door het hoofd spookte. Jammer dat ze er direct uit gaan, maar laten we vooral hopen dat ze allemaal op tijd terug naar Europa kunnen.
(Ik ga er vanuit dat ploegen op dit scenario voorbereid zijn, en ze wel een soort van toezegging hebben niet vaat te komen te zitten)

Chasse_patate 22 februari 2021 om 10:48

DD heeft zijn eerste leiderstrui dus binnen.

Peetvader 22 februari 2021 om 10:50

Denk dat dit hiervoor net te laat bekend is.

Al Phila 22 februari 2021 om 10:51

Jongerentrui

Merlinappa 22 februari 2021 om 10:59

Dimension data? ;)

Pizzi 22 februari 2021 om 11:51

Donald Duck?

Jaepa 22 februari 2021 om 10:48

Groundhog day

Wheely 22 februari 2021 om 10:56

Nou inderdaad. :(

Rob de Keijzer 22 februari 2021 om 10:49

Stappen uit of worden er uitgezet ?

harryjohan71 22 februari 2021 om 10:53

Er staat in de tekst “moeten verlaten”. Ga er dus vanuit dat er een regel is dat bij een besmetting je de UAE tour moet verlaten.

harryjohan71 22 februari 2021 om 10:55

Sporza heeft het over trekken zich terug, Heerlijk duidelijk weer

Michelangelo 22 februari 2021 om 11:34

Neem aan dat de organisatie regels heeft mbt corona, en AF de regels kent. En dat betekent denk ik dat ze het positieve geval gemeld hebben aan de organisatie, en dat ze allebei tot de conclusie komen dat ze volgens de regels uit koers gaan.

Dus wie het besloten heeft… de regels die je samen hebt afgesproken lijk me.

Dikke Vrouw 22 februari 2021 om 10:50

Wat rot. Hopelijk heeft ie ze’n playstation mee…

FDJ 22 februari 2021 om 10:52

Tja, je zag het al bij Bayern naar Qatar. Vliegen die kant op is nu gewoon dom. Dit had veel veiliger en op andere wijze in Europa gekund. Het geld was belangrijker dus nu de gevolgen ook maar voor lief nemen.

tendam 22 februari 2021 om 10:59

@fdj
Ik denk niet dat ze het veiliger hadden kunnen doen in Europa, eerder het tegendeel, als je ziet wat er daar allemaal voor maatregelen worden genomen. Vergeleken daarbij is wat we hier doen maar half werk (en zeker in Nederland). Het geld klotst daar tegen de plinten, dus ze huren gewoon twee vliegtuigen af die alleen maar voor de UAE Tour zijn.

Michelangelo 22 februari 2021 om 11:24

En daarbij: in die zandbak heb je geen maatregelen nodig om publiek op afstand te houden, want er is daar geen publiek.

Dus die conclusie is net wat te makkelijk lijkt me. Ik verwacht ook dat we in Europa “gewoon” besmettingen in de ploegen zullen krijgen.

madeinstars 22 februari 2021 om 11:33

Er bestaat natuurlijk ook gewoon een gerede kans dat dit staflid nog in Europa besmet is.

moa 22 februari 2021 om 12:05

inderdaad. het kon niet op in de Emiraten tijdens het kerstverlof. nu zitten daar met een coronagolf daardoor. veel beter om in Europa te blijven op dit moment.

blix 22 februari 2021 om 10:53

Hopelijk gaat het niet om een vals positieve test, waardoor zou blijken dat de terugtrekking van de ploeg onnodig was…

VerstandOpNul 22 februari 2021 om 12:16

Hopelijk is de medewerker snel weer helemaal gezond..

schlunzi 22 februari 2021 om 13:59

Wat maakt dat uit? Niemand interesseert het of tests wel kloppen of niet. Anders waren we al lang uit deze misere.

Carlo12 22 februari 2021 om 10:55

Tja, zal nog wel vaker gebeuren in deze tijd dat een ploeg moet stoppen. Het zei zo.

harryjohan71 22 februari 2021 om 10:57

Alleen het is wel belangrijk dat er duidelijke regels zijn, wanneer een ploeg een ronde moet verlaten, dan wel zich terugtrekt. Dit om willekeur te voorkomen. Bijvoorbeeld mag Van der Poel nog starten in de Omloop

joowii 22 februari 2021 om 11:43

VDP zou toch sowieso het openingsweekend overslaan? Of heb ik dat helemaal mis?

bartp25 22 februari 2021 om 10:55

Hoop dat dit niet zijn voorbereiding verstoord op zijn voorjaar, daarnaast ben ik inderdaad ook benieuwd of ze nu voor een onbepaalde tijd vast zitten in de Verenigde Emiraten.

Yeez 22 februari 2021 om 10:57

Moeten ze nu in quarantaine in de uae?

Mystery Rider 22 februari 2021 om 12:25

yes – 10 dagen, dat wordt vandaag testen, dag 4 testen en dag 8 testen, in Abu Dhabi zijn ze EXTRA streng en 10 dagen de hotelkamer NIET uit.

Dikke streep door de rekening voor alle renner van het team!

Romāns Vainšteins 22 februari 2021 om 12:42

Die komt zonder neusschot terug, wie weet wel handig mocht ie toch ooit nog voor het AK in een grote ronde willen gaan.

Dr op en dr over 22 februari 2021 om 10:57

Betekend dit verplichte quarantaine van tien dagen voor de renners en begeleiders die ook in UAE aanwezig waren ?

Wat zijn in dit geval de regels hiervoor ?

Enorm jammer voor de ploeg.

Deel Koeper 22 februari 2021 om 11:00

Lijkt me evident. Als je dan niet in quarantaine moet, wanneer dan nog wel?

Dr op en dr over 22 februari 2021 om 11:05

Nee uiteraard, het feit dat ze in quarantaine moeten is idd evident. Maar de regels hierin verschillen van land tot land.

Zo hoef je in NL maar vijf dagen in quarantaine, terwijl dit in België tien dagen zijn. (Tenminste zo was dat afgelopen december nog. Want ook die regeltjes worden nogal eens aangepast.)

Deel Koeper 22 februari 2021 om 11:11

De renners van UAE moesten vorig jaar 2 weken wachten voor ze uberhaupt hun hotel mochten verlaten.

madeinstars 22 februari 2021 om 11:51

Dat ligt maar helemaal aan de locale regels en het specifieke geval. Stel dat dit stafflid aantoonbaar niet in close contact is geweest met (een aantal van de) renners, dan ligt de situatie misschien ook weer anders.

Gitan 22 februari 2021 om 12:23

Aantoonbaar? 24/24 met een GoPro op zijn kop?

Romāns Vainšteins 22 februari 2021 om 12:42

@ Gitan > Mooi man !

Murcia 22 februari 2021 om 10:59

Klote, maar de regels zijn duidelijk. Het schopt natuurlijk wel je planning redelijk in de war. Gelukkig al een zege binnen.

Yeez 22 februari 2021 om 11:03

Twitter van de ploeg heeft het over terugtrekken, dus lijkt erop dat ze zelf uit de race zijn gestapt

S. Morgenstern 22 februari 2021 om 11:03

Balen! Vooral omdat het de voorbereiding iets in de war zal schoppen.

Extra werk voor Wheely ook.

Wheely 22 februari 2021 om 11:34

Ja dat ook nog! Al moet ik het eerst nog zien of Dekker in het rood start.

Westland95 22 februari 2021 om 11:05

Omloop dus ook onhaalbaar.

Dr op en dr over 22 februari 2021 om 11:09

Daar reed het grootste gedeelte van de renners die hier aanwezig waren toch al niet, dus dat is niet zo’n probleem.

Omloop :

191 DE BONDT Dries Belgium
192 DILLIER Silvan Switzerland
193 LEYSEN Senne Belgium
194 MEURISSE Xandro Belgium
195 RIESEBEEK Oscar Netherlands
196 THWAITES Scott United Kingdom
197 VERGAERDE Otto Belgium

HoofdIsVrij 22 februari 2021 om 11:26

Je kan de omloop en de UAE tour niet combineren… Dus vrij logisch dat de renners die in de UAE tour startte niet in de Omloop starten.

Glorious 22 februari 2021 om 11:06

oja corona.. he verdorie!

Turtlehead 22 februari 2021 om 11:07

Eerst maar ff hopen dat er niemand flink ziek wordt van Corona.
Ik ben vooral benieuwd hoe het verder gaat qua quarantaine e.d. In de Giro was het testen voor wie eerst negatief was, en daarna ‘gewoon’ naar huis volgens mij.

Turtlehead 22 februari 2021 om 11:07

Eerst maar ff hopen dat er niemand flink ziek wordt van Corona.
Ik ben vooral benieuwd hoe het verder gaat qua quarantaine e.d. In de Giro was het testen voor wie eerst negatief was, en daarna ‘gewoon’ naar huis volgens mij.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair