Mathieu van der Poel: “Deze titel is meer waard dan die van Tabor 2015”

Door , maandag 4 februari 2019 om 09:30

©Photopress.be

Na drie keer Wout van Aert was het gisteren de beurt aan Mathieu van der Poel om de regenboogtrui te pakken. “Een belangrijke”, besefte Van der Poel gisteren ook. “Want als het nu niet gelukt was, dan was het wellicht echt in mijn hoofd beginnen spelen. Nu viel dat nog mee.”


Eerst even polsen, Mathieu. Hoe heb jij het publiek in Bogense ervaren? Je vader zei dat er met bier gegooid werd. 

“Ja, in één bocht. Ik dacht al dat onze pa dat gezien had. Dichtbij de materiaalpost. Maar ik weet niet hoe erg het was. Het was net een technisch stukje, waardoor ik heel gefocust was. Ik voelde een paar keer dat ik iets tegen mij kreeg. Maar het viel al bij al wel mee. Het was niet zoals in Heusden-Zolder drie jaar geleden. Dit was vooral een tof publiek.”

Je startte voorbeeldig. Maar het duurde even voor je een kloofje sloeg.

“Ik had dan ook niet verwacht dat ik op dit parcours al van bij de start zou wegrijden. Quasi onmogelijk en sowieso al omdat het een WK is. Ik wist dat ze zouden sprinten tot ze terug in het wiel zaten en ik wist dat ik waarschijnlijk een paar keer zou moeten prikken om het gat te slaan.”

Wist je dat ze achter jou fouten maakten op de schuine kant?

“Twee keer wel. Omdat het publiek heel hard begon te roepen toen de schuine kant in beeld kwam. Dan besefte ik wel dat er in de fout werd gegaan. Maar ik zag het zelf niet. Ik wist wel vanaf vrijdag, toen ik op het parcours kwam, dat iedereen het er moeilijk had, terwijl het bij mij redelijk vlot ging als ik in het juiste spoor zat. Ik vertelde nog tegen David dat ik het niet zo goed begreep.”

Het bleek ook de beslissende zone.

“Het was sowieso het stuk waar je het verschil kon maken. Ik heb het gedaan zoals ik in gedachten had. Op één rondje na had ik het daar helemaal onder controle. En eigenlijk was dit het enige echt technische stukje op dit parcours.”

Eén keer kwam Wout van Aert nog terug. Wat ging er toen in je om?

“Ik voelde mij eigenlijk niet super in die aanvangsfase. Terwijl we allemaal weten hoe Wout kan toewerken naar zo een WK. Toen dacht ik even, dit wordt een lastige. Maar ik voelde gelijk wel dat ik het tempo van Wout goed aan kon toen hij overnam. Ik heb hem niet te lang laten herstellen voor een tweede aanval.”

Met succes. Wat vertelde je tegen jezelf dat laatste half uur alleen?

“Veel zeg je niet. Wel dat ik moest blijven focussen. Verder probeer je je lijnen te rijden, niet meer over de balken te springen, geen risico’s meer te nemen… Maar ik moest wel tempo blijven maken, want ik wist dat Wout en Toon nog zouden gaan duelleren voor zilver en brons. Als je dan vooraan nog lek rijdt, kan er nog wat gebeuren.”

Dit is de bekroning van je seizoen, hé.

“Sowieso. Maar ik blijf er bij dat mijn seizoen al geslaagd was. Dit maakt het alleen nog dat stukje mooier.”

En je ben verlost van je kampioenschapscomplex. Voor zo ver dat er was, uiteraard…

“Ach, ik wist wel dat ik tegen de druk bestand was. Maar dat gevoel werd me ook wat aangepraat. Het begon een eigen leven te leiden. En dat is nog begrijpelijk ook, als het drie keer op rij is fout gelopen terwijl je topfavoriet was.  Maar dit jaar had ik er echt wel vertrouwen in. Ik kende ook de ideale voorbereiding door Pontchâteau te skippen. Ik wist dat ik in orde was.”

Blij dat je van dat gezeur af bent?

“Dat viel wel mee, hoor. En nog eens, het was niet eens onterecht. Alleen werden de omstandigheden te snel vergeten. Stel dat ik in Bieles (Luxemburg, WK 2017, red) niet zo dikwijls lek rijd, win ik daar en ontstaat die discussie nooit.”

Is deze trui nu meer waard dan die van Tabor 2015?

“Ik denk het wel. Die eerste is ook altijd een mooie en blijft speciaal. Maar om het nu als topfavoriet waar te maken met die extra druk die werd opgelegd, dit is ook wel een hele mooie. Stel dat dit niet gelukt was, dan was het echt wel in mijn hoofd beginnen spelen.”

Nog vijf crossen. Je kan aan 32 zeges komen. 

“Daar ben ik nu eens niet mee bezig. Als het lukt, zou het mooi zijn. Maar ik  kijk er nu vooral naar uit om na drie jaar nog eens in de WK-trui rond te mogen rijden. En ik heb nog twee klassementen te verdedigen: de Superprestige en de DVV-Trofee. Daarna heb ik nog tijd genoeg om toe te werken naar het wegseizoen.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Reet Zweet 4 februari 2019 om 10:43

Ok, WK gedaan dus is cross seizoen ook zo goed als gedaan! Blijft toch altijd komisch dat de veldrijders allemaal zeggen dat het seizoen pas begonnen is op 1 november, in december focussen op de kampioenschappen en begin februari zit het er al op. Geen slecht leven hebben ze!

JaBo 4 februari 2019 om 10:53

Geen slecht leven? Ik zou zeggen wat let je, koop een crossfiets en begin er aan.

Spartacus 4 februari 2019 om 12:41

Ik denk dat je bedoelt dat het seizoen op 1 november begint? Met de Koppenbergcross wel te verstaan.

Reet Zweet 4 februari 2019 om 14:13

@spartacus Ja, 1 november! Maandag ochtend en niet goed wakker, ik heb het aangepast!

@JaBo WK masters cyclocross is pas in november, dus dan heb ik nog even tijd! Eerst nog even uitbollen, dan 6 maanden opbouwen.

Gluurbuur 4 februari 2019 om 11:05

Mooi interview Nico Dick.
Word mooi om hem in de mooiste trui te zien crossen.
Mooie foto op Mathieu zijn instagram trouwens de middelvinger.

Tour 4 februari 2019 om 11:46

Ja, goed interview, goede antwoorden. Ik mis alleen het mountainbiken, hoe passen die weg wedstrijdjes daarin ?

HennieK 4 februari 2019 om 11:59

@Tour Als ik het programma van Mathieu vd Poel bekijk, zal zijn eerste wedstrijd op de weg waarschijnlijk de Ronde van Antalya in Turkije zijn.
Op 16 februari zal hij de laatste SP cross toch wel willen en moeten rijden.

Zijn vooralsnog laatste wegkoers is de AGR op 21 april, dan heeft hij nog 4 weken voordat de World Cup MTB start op 17 mei in Albstadt.

Moet te doen zijn voor een coureur als Mathieu.

En dan tussendoor nog even Giro en Tour meepikken en op tijd klaar voor WegWK :-)

Tuubke 4 februari 2019 om 12:07

@HennieK Alleen maar fietsen wordt op den duur vast ook een beetje saai. Ik verwacht eigenlijk dat hij nog wel gaat hardlopen en zwemmen om binnen niet al te lange tijd mee te doen aan de triatlon….

JaBo 4 februari 2019 om 12:19

@tuubke
Sinds kort is het niet alleen maar fietsen want hij heeft nu ook een vriendin.

HennieK 4 februari 2019 om 12:26

@Tuubke, gezien het het feit dat het altijd iets met fietsen is, denk ik eerder aan fietsvoetbal, of Cape Epic :-)

HSV 4 februari 2019 om 12:48

Wie weet hoe het zit met die koers in Turkije die op zijn programma staat? Want die valt toch samen met een SP cross? Gaat hij eerder baar huis voor de cross op de 16e ofzo?

HennieK 4 februari 2019 om 12:59

@HSV de koers in Turkije is na de laatste SP Cross, zoals ook te zien in mijn eerste post

HSV 4 februari 2019 om 13:03

@Henniek, je hebt gelijk. Ik ben gaan kijken:Mathieu staat op de deelnemerslijst van de Tour de Provence en dat zou samen kunnen vallen met een SP cross. Blijf benieuwd wat hij gaat doen. Ik schat dvv en SP klassement ook binnenhalen. En dan meerdaagse koers op de weg.

Nico Dick 4 februari 2019 om 15:25

programma Mathieu ligt vast hoor. Hij blijft crossen tot en met Hulst.
Daarna Ronde van Antalya (21 t/m 24 februari), Nokere Koerse (20 maart), Bredene Koksijde, Classic, Gent-Wevelgem, DDVl, RvV, Brab Pijl en Amstel Gold Race. Pas daarna zal hij – na wat rust – mountainbiken

Mwielerfan 4 februari 2019 om 18:26

Z’n combinatie van snelheid en uithoudingsvermogen zou het ook goed doen in de zesdaagses verwacht ik

HSV 4 februari 2019 om 20:43

@Nico Dick
Dank je. Las ook juist het interview met Roodhooft. Die zei hij rijdt nog 5 crossen. Dus alleen de laatste twee van het seizoen laat hij lopen. Maar wat nu met de Tour de Provence. Bij pcs staat hij daar op de startlijst..

delgado 4 februari 2019 om 12:23

Een “kampioenschapscomplex” was inderdaad sowieso nogal overdreven, maar dat hij nu wel wk wordt, is natuurlijk ook geen “bewijs” dat hij prima met stress kan omgaan. Hij was gewoon duidelijk de beste op een parcours dat hem goed past.

yo-eddy 4 februari 2019 om 17:51

welk “bewijs” wil je hebben dan? Deze jongen wint zo bizar veel (42 vd 62 wedstrijden waar hij startte in 2018), komend voorjaar wordt een verkenning maar in principe zal hij overal starten met een diepgeworteld gevoel dat hij, als alles mee zit, meedoet voor de prijzen. Enige stress voor zichzelf komend jaar is het “eindelijk” eens winnen van een wereldbeker XCO

delgado 4 februari 2019 om 18:48

Waar zeg ik dat ik bewijs “wil”? En van wat? Ik constateer alleen maar.

Nys is ook niet plots een kampioenschapsrenner omdat hij 2 keer wereldkampioen werd en tig keer Belgisch kampioen, toch.

jan jansen 5 februari 2019 om 17:06

“Een “kampioenschapscomplex” was inderdaad sowieso nogal overdreven, maar dat hij nu wel wk wordt, is natuurlijk ook geen “bewijs” dat hij prima met stress kan omgaan.”
Niet akkoord, vind het wel een bewijs

thorsen 4 februari 2019 om 19:14

Op de weg 1e NK, 2e EK, op de mountainbike 1e NK, 3e WK, in het veld 1e NK, 1e EK en 1e WK. Geen slechte kampioenschapscore zou ik zeggen

yo-eddy 4 februari 2019 om 22:43

Ja, Delgado switched van “omgaan met stress” naar “kampioenschaps renner” …… dit WK lag stress op voor VdP, verder heeft hij weinig last van stress in wat hij doet. De verwachtingen zijn altijd hoog. Wat ik zei, zijn persoonlijke “stress” zal liggen op het succesvol zijn op de MTB, hij wil een XCO wereldbeker winnen ter bevestiging van zijn keuze om voor olympisch goud te gaan.
Dit voorjaar kan hij er volledig vrij invliegen, geen stress daar.

delgado 5 februari 2019 om 07:47

Je bedoelt dat thorsen diegene is die switcht en er weinig relevante zaken bijhaalt.

Meeste van die wedstrijden wint hij op één been, dus dat heeft niks te maken met kunnen omgaan met stress of met een kampioenschapsrenner zijn. Vandaar dus de referentie naar Nys.

Een kampioenschapsrenner ben je wanneer je fysiek en (nog meer) mentaal kan pieken naar het juiste moment, en eventueel boven jezelf kan uitstijgen. Daarbij komt dus inderdaad dat je onder andere stressbestendig moet zijn wanneer je fysiek niet superieur bent.