Mathieu van der Poel denkt dit seizoen niet meer te mountainbiken

maandag 13 juli 2020 om 12:05
Mathieu van der Poel denkt dit seizoen niet meer te mountainbiken

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel denkt niet dat hij dit seizoen nog in wedstrijdverband op de mountainbike in actie komt. Normaal gezien was hij over precies twee weken van start gegaan in de olympische mountainbikewedstrijd, maar het coronavirus schopte alle plannen in de war.

Ook van de Wereldbeker mountainbike komt dit seizoen weinig terecht. Na de uitbraak van het coronavirus werd de ene na de andere wedstrijd afgelast of uitgesteld. Medio mei kwam de UCI met een nieuwe kalender, maar ook daarvan staat alleen nog de dubbele ronde in Nové Město overeind. Die wedstrijd overlapt echter met Luik-Bastenaken-Luik, waar Van der Poel normaal gesproken van start gaat met de wegploeg van Alpecin-Fenix.

“De wereldbeker mountainbike van Les Gets was te combineren met de nieuwe wegkalender, maar Les Gets gaat ook niet meer door. Zo zal mountainbiken er dit jaar niet meer van komen”, zegt de Europese kampioen in een uitgebreid interview met Het Nieuwsblad. “Ik wil ook niet zomaar ergens één wedstrijdje tussendoor doen. De overstap naar de mountainbike blijft voor mij de lastigste. Ik wil me er op zijn minst een beetje op kunnen voorbereiden.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

Boomie1 13 juli 2020 om 12:33

Welke mogelijke gevolgen heeft dit voor Tokyo?

harryjohan71 13 juli 2020 om 12:43

Waarschijnlijk beperkt omdat veel wedstrijden zijn afgelast. Exacte consequenties zijn nog niet bekend. Dit hangt ook af van het feit of nog meer wedstrijden worden afgelast en in hoeverre de resultaten van vorig jaar meetellen. Dit ivm een goede startpositie wat essentieel is bij het mountainbiken.

Boomie1 13 juli 2020 om 13:22

Dat is precies waarom ik het me afvroeg. Is niet anders als bij veldrijden.

Marveloke 13 juli 2020 om 12:49

Balen voor MVDP dat hij hier in 2020 geen kans meer voor heeft. Maar stiekem vind ik dat niet erg: ik zie hem liever op de weg en in het veld, omdat ik hem daar toch wat overtuigender vind presteren. Op de weg en in het veld lijkt het vanzelf te gaan bij Mathieu, terwijl het op de mtb toch een paar jaartjes duurde eer hij Schurter kon kloppen. Binnenkort is hij hopelijk weer op de weg te bewonderen. Ik ga 8 augustus gespannen voor de buis zitten en hoop dan dat hij Milaan-San Remo wint.

hanjovdberg 13 juli 2020 om 13:39

Dat zegt dus zowel meer over de sport en de tegenstand in het mtb’en. Lastig te verteren voor echte wielrenner fans maar mtb’en is gewoon een veel complexere sport dan wielrennen. Wat mij betreft daarom ook veel mooier. Maar dat is persoonlijk.

thorsen 13 juli 2020 om 13:59

Hij was juist vorig jaar aan het einde van het seizoen de beste van allemaal op de mountainbike. Terwijl het op de weg altijd voor een gedeelte een loterij blijft vanwege de tactiek.

Maillot à Pois 13 juli 2020 om 14:15

Ik volg het mountainbike zelf niet van heel nabij, maar is het niet net veel mooier als het NIET vanzelf gaat (maar uiteindelijk toch lukt)?

Melkzuur 13 juli 2020 om 14:22

En soms is hij op de weg ook gewoon eens niet de beste, thorsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair