Mathieu van der Poel denkt aan overslaan Tour 2024: “Ga zeker niet vroeger eruit stappen”
foto: Cor Vos
woensdag 6 december 2023 om 19:27

Mathieu van der Poel denkt aan overslaan Tour 2024: “Ga zeker niet vroeger eruit stappen”

De zomer van 2024 is voor Mathieu van der Poel een lastige puzzel om te leggen, met de Tour de France en aansluitend de wegwedstrijd én het mountainbiken op de Olympische Spelen in Parijs. De wereldkampioen op de weg weet dat hij een keuze moet maken in zijn programma. “Er liggen op dit moment drie opties op tafel”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad.

Twee opties liggen het meest voor de hand, laat Van der Poel weten. “Of ik rijd de Tour en dan doe ik op de Spelen alleen de wegrit”, zegt de kopman van Alpecin-Deceuninck. “Of ik rijd de Tour niet en dan doe ik op de Spelen de wegrit en het mountainbiken. Wat ik zeker niet ga doen is de Tour rijden en er dan vroeger uit stappen, zoals ik dat wel voor Tokio heb gedaan.”

“De olympische wegrit valt twee weken na de Tour en dat is eigenlijk ideaal”, aldus MVDP. “Dat kan je vergelijken met het WK in Glasgow dit jaar, waar ik ook een heel goed niveau haalde door eerder de Tour te rijden. Maar het mountainbike valt te vroeg, één week na de Tour. Dan kan ik nooit mijn beste niveau halen. […] Als ik geen Tour rijd, zou ik wel de Vuelta doen om zo naar het WK op de weg te gaan.”

De derde optie is behoorlijk anders. “Dat is om de Tour én de Vuelta te doen. Uiteindelijk ga ik zelf beslissen, in overleg met de ploeg”, kondigt Van der Poel aan.

Onlangs in de WielerFlits Podcast was de MTB-ambitie ook onderwerp van gesprek. Youri kon daar melden dat er nooit twijfel geweest is: Van der Poel gaat mountainbiken in Parijs. Dat zou betekenen dat Van der Poel de Tour de France zou overslaan.

In het kort:
Optie 1: wel Tour de France, géén Olympische Spelen MTB, wel Olympische Spelen wegwedstrijd, géén Vuelta a España

Optie 2: géén Tour de France, wel Olympische Spelen MTB, wel Olympische Spelen wegwedstrijd, wel Vuelta a España

Optie 3: wel Tour de France, géén Olympische Spelen MTB, wel Olympische Spelen wegwedstrijd, wel Vuelta a España


RIDE Magazine
36 Reacties
Sorteer op:
6 december 2023 19:50
Of Youri zit er naast hè.
    6 december 2023 19:55
    Kan me niet herinneren dat Youri er ooit naast heeft gezeten...
    7 december 2023 11:20
    Heb een keer naast Youri gestaan bij een urinoir, het Lake wel Titicaca.
6 december 2023 19:49
Dat wordt dus Tour de France + de wegwedstrijd. Lijkt me de beste keuze. Vorig jaar heeft de Tour met twee weken later het WK hem ook succes opgeleverd zoals hij zelf zegt. Bij de NOS hint hij er ook op dat het soms beter is om te kiezen, hoe jammer hij dat ook vindt.
    6 december 2023 21:11
    Elke optie betekent afscheid nemen van een 'once in a lifetime opportunity':

    - In de Regenboogtrui de Tour de France rijden

    vs

    - Zijn liefde en jarenlange investeringen in MTB eindelijk verzilveren
6 december 2023 19:49
Voordat je hierover kan beslissen moet je eigenlijk eerst het niveau van MvdP zien tegenover de anderen in de MTB. Zoals ik het zie is hij daar namelijk top 5, waarbij Pidcock de duidelijke favoriet is. Dan zou ik het begrijpen als je kiest voor optie 1, met een mogelijke vuelta afhankelijk van hoe goed jij je voelt. Blijkt hij nou bij de beste 3 MTBers te zitten, dan zou ik voor optie 2 gaan. 2 Olympische doelen en een Vuelta naar een WK toe. We gaan het zien.
    6 december 2023 19:59
    Sluit ik me helemaal bij aan.

    Als ie nog altijd wereldtop blijkt te zijn op de MTB, dan zou ik ook voor het mountainbiken gaan en de wegwedstrijd. Met name bij het MTB-en wint doorgaans de sterkste, de wegrit is toch iets meer een loterij, waar soms de slimste of gelukkigste wint ipv de sterkste.

    Mocht uit de MTB wedstrijden blijken dat hij met moeite top 5 rijdt, en op een hoop gereden wordt door Pidcock of nog 1 of 2 anderen, dan zou ik lekker mijn eieren in het TdF/Wegrit mandje stoppen.
    6 december 2023 21:38
    Lijkt me een prima idee. Het EK MTB is 12 mei. En op 26 mei volgt de WB van Nove Mesto. In principe twee geschikte meetmomenten. Kan hij daarna kiezen of hij vol voor de MTB gaat (met nog 3 wereldbekers in juni/juli), of alsnog switcht naar traject Tourvoorbereiding (zoals hij in 2021 ook deed.)
6 december 2023 20:44
Er is er maar één die kan bepalen wat er goed voor vd Poel is en dat is vd Poel zelf, gesteund door zijn trainers. Ik denk niet dat ie zijn beslissingen gaat baseren op een poll op internet……..
    8 december 2023 00:29
    Wacht even… denk je serieus dat zo'n poll geplaatst wordt voor de renner waar het over gaat?
    Dat Wielerflits de illusie heeft dat MvdP dit artikel leest en zich iets van de poll aantrekt? Of zou het misschien zo zijn dat mensen graag hun mening geven en willen zien hoe anderen er over denken, gewoon als onschuldig tijdverdrijf?
6 december 2023 19:42
Optie 3 all the way!!!
6 december 2023 21:50
Hij had in het AD ook iets gezegd over Luik, begrijp ik uit een tweet van Zonneveld. Weet iemand wat?
    6 december 2023 21:53
    Uit het Nieuwsblad:

    -'De grote vraag is of hij nadien ook nog Luik-Bastenaken-Luik rijdt: “De kans bestaat”, geeft hij aan. “Het is een optie, geen zekerheid.”'

    -'“Ik probeer nu met veel duurtraining mijn basis groter te maken om mijn voorjaar langer te kunnen rekken. Sowieso ga ik inzetten om in Luik mijn allerbeste vorm te hebben, maar ik ben realistisch. Als mannen als Tadej Pogacar of Remco Evenepoel aanzetten op La Redoute is het voor mij bijna onmogelijk om mee te zijn. Daarvoor is het verschil in gewicht te groot.”'

    -'In een interview met Vélo Magazine gaf Van der Poel eerder aan dat hij overweegt om in de toekomst het veldrijden helemaal los te laten. “Dat gaat wel gebeuren, ja. We hadden het net over Luik: als ik voor die wedstrijd een extra piek nodig heb en daarvoor de cross moet opofferen, dan zal ik dat ook doen.”'
    7 december 2023 08:25
    Thanks Alu. Wat hij eigenlijk lijkt te zeggen: in de nabije toekomst zou Luik wel eens een doel kunnen worden; mogelijk gaan we dit jaar testen in hoeverre dat realistisch is. Wellicht dus ook een kilo of 2 lichter dit voorjaar, in dienst van Vlaanderen, LBL en MTB?
    7 december 2023 10:27
    Mathieu daagt zichzelf graag uit en daar hoort blijkbaar ook LBL bij ( waar hij in 2020 al een voor hem mooie 6de plaats behaalde) Nu, momenteel staat hij reeds messcherp, en is hij de afgelopen jaren, van 78kg naar circa 75kg constant gegaan. Hijzelf geeft grif toe dat indien Remco met zijn 61kg of een Pogi met zijn 66kg, op de Redoute aanzetten....hij hun omwille van zijn gewicht, nooit zal kunnen volgen en bijgevolg geen kans maakt op de zege. Een extra 2 kg verliezen, bovenop de 3 kg die hij nu al minder weegt? is peanuts om het nog steeds aanzienlijk verschil te kunnen goedmaken. Indien hij voor de OS MTB nog een extra kilootje zou kwijtspelen? daar zou dit inderdaad een meerwaarde voor hem betekenen, maar in de klassiekers draagt hij reeds 3 kg minder mee, dus geen noodzaak.
6 december 2023 22:05
Dat hij wereldkampioen is kan de keuze voor de Tour wel eens een 'moetje' vanuit de ploeg maken. Veel extra aandacht als wk, daar wil de ploeg wel van profiteren. Al vermoed ik dat hij nog wel aardig wat keuzevrijheid heeft. Persoonlijk hoop ik dat ie gaat mtb'en, vermits hij mooie resultaten laat zien in het begin van seizoen.
6 december 2023 22:08
Ik ben alleszins blij dat hij niet weer na één week tdf zoekt eruit te stappen moest hij starten, daar is de tdf te groot voor om zuiver als voorbereiding te gebruiken.
6 december 2023 22:45
Met het parcours van de Tour 2024 in gedachte, heeft Mathieu daar niets te winnen. Door een val of iets dergelijks neemt hij dan bovendien een risico. Ik zie (behalve het werken aan supercompensatie) geen enkele sportieve meerwaarde van de Tour. Alleen publicitair kan er druk zijn. De nadelen wegen veel zwaarder. Mathieu is een kei in pieken. Het lijkt mij duidelijk dat met dit parcours de Olympische wegrit op 1 staat. Vroeg voorjaar tot RVV - mountainbiketraining en wereldbeker MTB - Pieken naar Olympische wedstrijden - Vuelta lijkt mij de meest logische opbouw om vervolgens in het MTB blok te besluiten of er kansen liggen voor de Olympische MTB.
7 december 2023 11:10
Sowieso wel een interessant interview, waarbij ik dit gedeelte eigenlijk niet zo heel interessant vond. Veel meer de duidelijke uitspraken over Van der Poel dat hij zich wegwielrenner voelt, meer dan mountainbikers of crosser. Meer getraind dan ooit tevoren, genieten van duurtraining. Die gaat records verbreken als nooit tevoren.
6 december 2023 21:38
MVDP is van een dusdanige kwaliteit dat hij bij een gunstig parcours nog een keer Wereldkampioen kan worden. Dan kan hij de Tour in de regenboogtrui rijden.

Hij moet optie 2 kiezen. Over 4 jaar is hij misschien te oud om de dubbel op de OS te rijden.
7 december 2023 02:03
OS MTB overslaan, dat wordt sowieso geen gouden plak. Hoogstwaarschijnlijk wordt MTB wederom helemaal niets, maar zelfs voor brons of zilver is het niet de moeite waard.
    7 december 2023 07:03
    Op de weg heeft hij praktisch alles wat haalbaar is al wel gewonnen dus ik zie die MTB meer als een kans om zijn palmares nog grootser te maken, een olympische medaille is nu zowat het enige waar nadien nog over gepraat wordt als je niet zou winnen dus ik denk toch dat hij het wil wagen.
    7 december 2023 08:34
    @Wielerjoke ik denk dat zijn grootste kans op een OS medaille op de weg ligt. Een parcours op maat en hij heeft een volledig mountainbikeseizoen overgeslagen.
    7 december 2023 12:57
    @Wieler-Joke: op de weg geeft hij nog heel veel niet gewonnen toch? En ook al vind ik een Olympisch Kampioen weg minder, dan een Wereldkampioen weg... Beiden nog altijd meer dan een MTB overwinning; met alle respect voor alle MTB'ers...
7 december 2023 08:13
Mtb lekker laten staan. Je gaat de Tour toch niet skipper voor één wedstrijdje elder, en wilt je optimaal voorbereiden op de OS wegrit? Dat mtb'en voelt toch als een net-niet avontuur
7 december 2023 08:58
Hiaten in zijn palmares invullen!! Dat is wat hij moet doen. Olympisch kampioen is iets voor zijn hele leven. LBL winnen en daarna op een gunstige wijze Lombardije
7 december 2023 10:52
Mtb is alleen zinvol als ie na het WK CX al start met trainen, wat Afrikaanse etappewedstrijden meerijdt met Gaze en gaandeweg wat kilo's kwijtspeelt. Dan wellicht na Vlaanderen alleen Amstel en Luik rijden en vervolgens weer op de mtb voor de WB's.
Het verhaal "VDP is top 5" ging 3 jr terug nog op, nu absoluut niet meer. Er zal nu gewoon serieus werk van gemaakt moeten worden als ie top 5 in een WB wil rijden, laat staan dat een Olympische medaille makkelijk wordt.

Ik zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren in de xco, maar hij mag me verbazen
6 december 2023 21:02
Interessant dat hij zo'n slecht gevoel heeft bij de Tour vroegtijdig verlaten. Je kan discussiëren over waar dat vandaan komt - kater van Tokio? fiasco van 2022? kritiek uit wielerwereldje? - maar als dat scenario hem bij voorbaat veel negatieve energie oplevert dan moet ie het inderdaad maar niet doen...
    6 december 2023 21:21
    Als je in een wielerploeg zit waar iedereen graag naar de TdF wil, en jij gaat slechts een weekje mee fietsen. Dat doet het natuurlijk niet goed.
    6 december 2023 21:44
    Blijkbaar geven vooral de mogelijke luxe-scenario's voor Mathieu, sommige zo'n slecht gevoel?
    En de mentale tikjes die hij toebedeeld kreeg?....zijn met positieve energie uitgewist door zijn fenomenale
    zegereeks van dit jaar.
    6 december 2023 21:46
    Eén weekje voelt inderdaad karig, maar als hij door zou rijden tot aan de tweede rustdag, zou denk ik niemand dat al te gek vinden. Zeker omdat nu al duidelijk is dat een heleboel andere renners met het oog op Parijs die derde week ook gaan skippen. Het zijn toch bijna allemaal bergetappes die laatste dagen, dus er valt sowieso weinig eer voor hem te halen.

    Daarom voelt die afkeer voor afstappen voor mij wat irrationeel en onnodig aan. Maar goed, het is onverstandig om geen rekening te houden met onverstandige gevoelens, dus dan misschien beter maar helemaal geen Tour.
7 december 2023 09:56
Matje gaat de Tour uitrijden op trainingsintensiteit doet MTB en weg.. Of geeft de pijp aan Maarten de laatste week. Maar dat mag ie nu niet zeggen vd ploeg.
    7 december 2023 12:08
    @Johnnie: mocht hij de Tour weer niet uitrijden, dan 4 x meegedaan en 3 x afgestapt... Niet best! Daarom, maar beter overslaan?
6 december 2023 20:22
Er is nogal een verschil tussen wat ík leuk vind en Mathieu zélf. Dat gezegd hebben staat op de kop op een éénwieler twee pizza-ananas verorberen er niet eens tussen?

Laat het hem zelf maar bepalen, blanco stem.
    7 december 2023 07:15
    Daar gaat het toch helemaal niet over Romans.. Vdp beslist hoe dan ook toch wel zelf, of deze poll er nou is of niet haha. Intentie van deze poll is dan ook om te kijken hoe anderen het zouden aanpakken, en dat vinden veel mensen inclusief ikzelf wel leuk om te zien. En dus een bijdrage voor het artikel.
6 december 2023 21:33
Optie 4 Giro doen, Tour overslaan en via kleinere koersen toewerken naar Os en daarna de Vuelta