Mathieu van der Poel: “De Ronde van Vlaanderen is het hoogtepunt van mijn seizoen”

Mathieu van der Poel gaat met vertrouwen richting de Ronde van Vlaanderen. De kopman van Alpecin-Fenix kijkt in een video van zijn ploeg vooruit op zijn laatste grote afspraak van dit wegseizoen.

Van der Poel put vertrouwen uit zijn optreden in de afgelopen wedstrijden. “In de Brabantse Pijl en Gent-Wevelgem haalde ik een goed niveau. Met mijn vorm zit het goed. Vooral de Brabantse Pijl was goed, in Gent-Wevelgem was het iets minder voor mijn gevoel. Al zat ik op de cruciale stukken wel met de beteren mee”, kijkt hij terug.

Het akkefietje met Wout van Aert van afgelopen zondag heeft hij alweer snel achter zich gelaten. “Ik heb daar niet meer van wakker gelegen. Voor mij was dat zondagavond al afgesloten”, geeft hij aan.

Door het wegvallen van Parijs-Roubaix is de Ronde zijn laatste grote afspraak van dit a-typische seizoen. “Voor mij is dit wel hoogtepunt van het seizoen”, aldus Van der Poel, doelend op De Ronde. Het is voor hem de laatste kans om dit seizoen nog een grote wedstrijd te winnen. “Al ben ik daar niet meer dan anders mee bezig. Ik ben altijd wel gefocust op grote doelen”, geeft hij aan. “Dat is nu niet opeens veel erger.”

Vorig jaar maakte hij zijn debuut in de Ronde, in een editie waar hij na een val een indrukwekkende inhaalrace neerzette. “Ik heb van vorig jaar geleerd dat ik niet teveel risico’s moet nemen voor de belangrijke stukken”, blikt hij terug. “Het is sowieso belangrijk om vooraan te zitten, maar ik kan beter als dertigste de Kwaremont opdraaien dan dat ik op de grond lig”, stelt hij vast. “Maar dat was de nervositeit van de eerste editie.”

Van der Poel noemt Van Aert en Alaphilippe als voornaamste concurrenten. “Wout van Aert is mijn belangrijkste concurrent”, voorspelt hij. “Dat is in Gent-Wevelgem ook gebleken, al zijn er meer renners goed in vorm. Maar Alaphilippe gaf mij in de Brabantse Pijl ook een zeer goede indruk.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

$kedel 16 oktober 2020 om 16:30

Het zou mooi zijn als hij vanaf km1 v Aert gaat schaduwen om hem zo wat uit de tent te lokken, om dan ergens rond de haaghoek zelf aan de solo te beginnen ;)

Peter Lippens 16 oktober 2020 om 16:38

Ben benieuwd, hoop alvast dat beide tenoren zonder brute pech blijven en dan hebben we Flupke nog, je weet maar nooit ….

Amsterdam2028 16 oktober 2020 om 17:01

Ik hoop dat hij deze quote a.s. maandag nog eens herhaalt.

Turtlehead 16 oktober 2020 om 17:03

Het zal van moeten zijn. Anders toch niet echt een stap kunnen maken tov vorig jaar. Maar ik geef hem 40% kans (30% WvA, 20% een ander).

Emphaa 16 oktober 2020 om 18:29

En de laatste 10%?

Tom Dirkx 16 oktober 2020 om 21:17

Empheea Die laatste 10% ?? Een of andere zandhaas

tvm 16 oktober 2020 om 17:16

Ik verwacht dat van Aert beter zal doen dan Vd Poel komende zondag. Pech daargelaten.

Asje Menou 16 oktober 2020 om 17:35

Een weekje rust kan wonderen doen. Ik denk dat hij in de BinckBank tour zo diep is gegaan dat hij daar in de koersen daarna last van heeft gehad.

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 18:30

En als dat zo is, is dat dan vet snugger of net iets minder handig?

Asje Menou 16 oktober 2020 om 19:18

@Romāns Vainšteins

Leren verliezen om daar later profijt uit te trekken is gewoon heel erg moeilijk. Je bent een topsporter en je wil altijd presteren. Dat is een reflex. Zijn vader verschoot zijn kruid ook vaak onderweg in de koers, dus het zit misschien wel een beetje in de aard van het beestje.

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 19:30

Ik heb geen heel levendig beeld van zijn vader qua tactiek, wel qua dedicatie en discipline. Zijn erelijst overziend moet er toch wel wat van hersens ingezeten hebben dacht ik, ik was in de veronderstelling dat het wellicht een generatie oversloeg, was PouPou een slimmerd?

Tom Dirkx 16 oktober 2020 om 21:23

RV: Poupou had de pech dat ie
1) in het tijdperk Anquetil reed
2) in het tijdperk Merckx reed
3) dat ie sprintte als een strijkijzer.

Stond 8 keer op het podium (TdF) en ergens een beetje (OK, OK) te vergelijken met Jopie die eerst tegen Mercks opmoest en daarna Hinault en weet ik veel hoeveel keer op t podium stond tot die ene Tour natuurlijk.

Frank V 16 oktober 2020 om 17:47

Zonet Dries De Bondt gekruist langs de Schelde achter de brommer. :)

EricV 16 oktober 2020 om 18:24

Ben je nu blij?

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 18:29

Lijkt me gezonder dan er vol op klappen in ieder geval.

Vroeger kwam ik Kenny van Hummel regelmatig tegen in het Arnhemse achterland, jammer genoeg nooit op een viaduct of wegverzakking.

Er zullen in Vlaanderen wel een aantal gekende vaarten zijn waar de profs regelmatig komen langsflandriennen neem ik aan?

xistnc 16 oktober 2020 om 18:30

edit wf: niet doen

Jacco van Stierop 16 oktober 2020 om 18:55

Kwam voorheen Dylan G. wel eens tegen langs de Winkel (waar ik vaak een teamauto van TJV zie staan bij een boerderij) en het Abcoudermeer.
Heb hem al een tijd niet meer gespot.

Asje Menou 16 oktober 2020 om 19:22

Mooi toch. Ik heb als kind van een jaar of tien Jan Raas wel eens voorbij zien komen in het Zeeuwse Oost Souburg. ‘Hup Jan Raas’ riep ik met een dun stemmetje, en Jan snoof als een Zeeuws trekpaard en zette nog eens extra aan. Hij reed zo de Vlissingsestraat uit, de snelweg op. Het fietspad was te ver om, denk ik.

Frank V 16 oktober 2020 om 19:26

hartstikke blij!

Ik vind het wel eens interessant om te zien hoe die profs trainen, wat ze in hun schild voeren.

Sammysosa 17 oktober 2020 om 04:56

Richard Groenendaal trainde op het traject waar ik naar school reed (Noord-Brabant). Ik denk nog steeds met een glimlach terug aan de momenten dat ik hem als puber uitdaagde en hij deed alsof ik een kans maakte.

Marik 17 oktober 2020 om 10:47

Is Frank V eigenlijk Samlambeej?

xistnc 16 oktober 2020 om 18:32

Nou, hup Mathieu! Maar je weet, om te winnen moet je dat achterwiel voor je voorbij hè? En moet je ook Mads, Flippie en de Rest verslaan!

Romāns Vainšteins 16 oktober 2020 om 18:46

Zeg, waarom is de quote ‘Ik wil solo aankomen! Liever niet sprinten’ ineens verdwenen hier?

Asje Menou 16 oktober 2020 om 19:46

Anders is het geen verrassing meer.

wielerfan2 16 oktober 2020 om 20:34

Lijkt me simpel voor WVA, Mathieu volgen tot Oude Kwaremont, meegaan met zijn demarrage daar en op paterberg zelf alles geven, sprintje met twee…

Gilberto 16 oktober 2020 om 20:45

Hij gaat van Aert er niet van af kennen rijden, en in de sprint verliest hij het. Of er gaat een derde, vierde of vijfde met het been vandoor

rogierb 16 oktober 2020 om 22:10

Kunnen!

Gilberto 17 oktober 2020 om 06:03

rogier stel je nie zo aan man…

Marik 17 oktober 2020 om 08:14

Niet!

Lance4eva 16 oktober 2020 om 21:24

Jasper Stuyven gaat zondag de Ronde winnen. Eindelijk loon naar werken. Mathieu kan beter niet opstappen.

yo-eddy 16 oktober 2020 om 22:41

Mathieu kan beter niet opstappen zodat Jasper kan winnen? ….

VerstandOpNul 16 oktober 2020 om 22:43

Wat leuk dat ze WvA zijn grote concurrent Mathieu laten interviewen.. Moet nog wel een beetje oefenen, zo de vragen oplezen van papier en totaal geen interesse in de antwoorden tonen is een beetje niveautje schoolkrant..

Sammysosa 17 oktober 2020 om 05:03

Ik ben toch wel blij met dit soort content. Natuurlijk weet ik het vanaf mijn comfortabele bank beter, net als jij. Bijvoorbeeld gewoon het kinderlijke enthousiasme tonen:
“Maar Mathieu, gaan op de Kruisberg, niet achterom kijken, wat voel je dan?” Jeugdkrantniveau weet je wel. Maar Wielerflits is inmiddels zoveel groter dan dat.

flores 17 oktober 2020 om 09:48

Mathieu winnen die wedstrijd ,bij blijven tot aan de laatste 100 meter en dan ontploffen zoals in de Amstel en dwars door Vlaanderen en de Brabantse peil het vorige seizoen.
Stel me niet teleur, groot kampioen.