Mathieu van der Poel blij met aanvraag WorldTour-status: “Zorgt voor zekerheid”

maandag 16 mei 2022 om 17:54
Video

Alpecin-Fenix maakte vandaag, op de tweede rustdag van de Giro d’Italia, onder meer bekend dat de ploeg een WorldTour-licentie voor de komende drie seizoenen heeft aangevraagd. Mathieu van der Poel, de grote kopman binnen de ploeg, is daar zeer blij mee. “Het zorgt voor zekerheid. En nu kunnen misschien bepaalde transfers wel doorgaan”, vertelde hij voor de camera van WielerFlits.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Van der Poel had het niet alleen over de WorldTour-aanvraag van zijn werkgever. De Nederlander keek ook kort terug op de voorbije dagen in de Giro, en vooruit naar de komende etappes. “Ik heb week twee en drie nog niet tot in detail bekeken, maar normaal zou ik de rit van morgen moeten aankunnen. Als ik goed uitgerust blijf, blijf ik zo koersen. Ik ga er echter ook wel vanuit dat ik in week twee of drie wel eens een iets mindere dag zal hebben.”

Lees ook: Alpecin-Fenix heet vanaf 1 juli Alpecin-Deceuninck en vraagt WorldTour-licentie aan


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

10 Reacties

Pietspeed 16 mei 2022 om 18:25

Waarschijnlijk prettig voor Mathieu, tenminste als het Budget (flink) omhoog gaat. Als hij wegvalt door blessure of weer ff wil mtb’en, zijn er nog andere ‘grote’ renners die voor boegbeeld of kopman kunnen spelen. Met Vermeersch, Merlier als hij blijft of Filipsen hebben ze dat niet echt.
In dat opzicht voor hem meer ‘zekerheid’, anders zie ik het niet bepaald.
Het verhaal was tot nu toe dat ze als één van de beste, zo niet het beste Proteam verzekerd! waren van alle WT koersen en grote rondes, maar niet verplicht waren deze te rijden. Total Energys bijvoorbeeld is ook proteam, maar wel met een flink groter budget.
Lijkt me dat ze juist hierdoor in een gevarenzone gaan brengen door het risico van degradatie. Zeker als Van der Poel ‘weggekocht’ wordt tussentijds, bijvoorbeeld door Movistar dat ook op Canyon rijdt.

Renaissance 16 mei 2022 om 19:21

Ik denk dat ze wel zullen gaan voor renners als Stuyven, Dumoulin, Mollema en Teuns. Jongens die net onder de top zitten maar waarmee je wel hele mooie uitslagen kan rijden. Het zijn ook jongens die ideaal zijn in een ploeg met een sprinter, ze kunnen overgangsetappes goed aan en hebben de mogelijkheid het af te maken. Zo kan je in elke etappe die niet op een lange klim eindigt meedoen.

Kopinkas 16 mei 2022 om 19:45

“Stuyven, Dumoulin, Mollema en Teuns, jongens die net onder de top zitten’
Twee monumentwinnaars waarvan er één al een paar semiklassiekers won, en de ander ritten in grote rondes, een Grote Rondewinnaar met twee keer Olympisch zilver, en de winnaar van de Waalse Pijl die ook al twee bergritten in de Tour won: stuk voor stuk toppers dus.

Renaissance 16 mei 2022 om 22:24

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens.

Turtlehead 16 mei 2022 om 18:42

Budget lijkt me belangrijker dan die status. Matje slaat een behoorlijk gat in de pot met centjes, stel ik mij zo voor.
De ploeg moet zeker versterken 'in de breedte', maar dat is meestal een kwestie van een paar jaar gericht aankopen en elke jaar 1 of 2 renners zelf door laten groeien.
Benieuwd of 'eenmansbedrijf' MvdP (met een paar sprinters van dienst) omgeturnd kan worden in een sterke WT-ploeg voor klassiekers en etappezeges.

Thomas De Gendt schijnt einde contract te zijn?

Pietspeed 16 mei 2022 om 23:20

Salaris van Mathieu wordt grotendeels opgehoest door Canyon, waarvoor hij ambassadeur is, ook in de cross en mtb. Philipsen, Merlier, Vermeersch, en co. zullen ook graag een behoorlijke boterham willen eten. Maar er zullen toch echt één of twee grote namen moeten bijkomen, zeker voor de grote rondes dan. En die ook nog erg hongerig zijn.

Comments 16 mei 2022 om 19:01

En hij gaf aan pissig te zijn geweest wegens het ontbreken van steun vanuit z’n team in de een na laatste etappe. Dat was niet de eerste keer.

Polleke 16 mei 2022 om 20:26

Zoals hij in Napels te keer ging van in de start is het niet verwonderlijk dat hij geen ploegmaats mee kreeg… DeBondt
hing er nog even tussen te spartelen maar VDP bleef maar beuken…

Pietspeed 16 mei 2022 om 23:14

Dat is het, als Mathieu zelf als eerste aan de boom gaat schudden, zit er geen ploegmaat mee. Dat is de tactiek van de ploegleiding ook deels aan te rekenen.

Cap 17 mei 2022 om 07:37

Als Mathieu aan de boom schudt en er springen verschillende plukjes renners achter hem aan, dan moet daar minstens één ploegmaat bij zitten, dat is zijn punt. En hij heeft gelijk. Ze zagen het gebeuren. Misschien wilden ze wel, maar konden ze niet.