Alpecin-Fenix heet vanaf 1 juli Alpecin-Deceuninck en vraagt WorldTour-licentie aan
Breaking Alpecin-Fenix zal vanaf de Tour de France verder gaan onder een nieuwe naam. Co-sponsors Deceuninck en Fenix Interiors wisselen van plaats op het tenue. De Belgische sponsor komt dan op de borst te staan, het Italiaanse bedrijf verhuist naar de bips. Middels een budgetverhoging heeft de ploeg van Mathieu van der Poel bovendien een WorldTour-licentie voor 2023, 2024 en 2025 aangevraagd.
Philip Roodhooft, samen met broer Christoph eigenaar en architect van de ploeg, spreekt op een speciaal belegde persconferentie in Italië van een ‘logische stap’. De formatie zal in de komende Tour de France al onder de nieuwe naam koersen. Maar waarom vraagt Alpecin-Deceuninck, zoals de ploeg gaat heten, nu wel een WorldTour-licentie aan voor de komende jaren? “We zien het als een logische ontwikkeling binnen onze groei”, aldus Roodhooft.
“Het is bovendien niet evident om elk jaar de UCI ProTeam-ranking te winnen. We zijn nu twee keer op rij de beste, maar dit zorgt ook voor een bepaalde druk. Twee jaar geleden was er al een kans om een WT-licentie over te nemen, na het stoppen van CCC, maar toen waren we er nog niet klaar voor. We wilden op een organische manier groeien. We staan nu echter zevende op de UCI Team-ranking, op basis van de laatste twee seizoenen. We voelen dat de tijd rijp is.”
Van der Poel: “Een belangrijke stap”
Ook Mathieu van der Poel, de grote blikvanger binnen de ploeg, is blij dat zijn werkgever de komende jaren zal koersen op een WorldTour-licentie. “Het is een belangrijke stap, al zijn we naar mijn idee al van WorldTour-niveau. Het is echter wel eenvoudiger, nu we het ook daadwerkelijk zijn. Bovendien is het voor sommige renners nu tevens een kleinere stap om naar Alpecin-Fenix te gaan. Dat is ook een belangrijke factor. We maken nu officieel deel uit van de WorldTour, dat is wel cool.”
Na Vanderpoel en Merlier is het dit seizoen nogal schamel. Als Merlier dan ook nog eens zou vertrekken...
Afgelopen seizoenen leek het alsof de renners bij AF boven zichzelf uitstegen, maar ik had toch meer verwacht van renners als Philipsen, Dillier, Sbaragli, Vermeersch, Oldani, Gogl,...
Blijft hij een sprinter voor ritten in grote rondes: super, daarvan hebben we er in België niet veel!
Mijn punt ging niet over Philipsen specifiek, maar AF in het algemeen: aan de zijde van Vanderpoel (of in die ploeg) leken de renners boven zichzelf uit te stijgen. De renners die ik hierboven opsomde hebben minder gepresteerd dan verwacht werd.
Toen Philipsen en Dillier werd aangetrokken was de reactie van de kenners (zowel in de media als hier op WF): Alpecin kan in de klassiekers meerdere kaarten uitspelen naast Vanderpoel.
Ik heb ze steeds troefkaart Vanderpoel zien spelen.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij heeft Philipsen de Scheldeprijs zelfs gewonnen vorig jaar...
Wel een beetje een ramen- en deurenkomedie, wielersponsoring...
Met Merlier en Philipsen alvast 2 sprinters uit de top 10 van de wereld. Welke ploeg heeft dit nog?
Dus best wel goed zou ik zeggen voor Pro-team.
Indien Merlier mocht vertrekken, komen er natuurlijk wel veel punten vrij, maar zelfs met 'enkel' VdPoel en Philpsen in de WT-races, zit je wel nog altijd met een degelijke equipe die in de kleinere wedstrijden kunnen scoren ( Vermeerch, De bondt, Vine, Meurisse)
Dit jaar hebben ze 34 podiumplekken, waarvan 19 door de kopmannen (VdPoel, Merlier, Philipsen).
Uiteindelijk scoort VdPoel op zich al 2000-2500 UCI punten per jaar. Dit is al +-50% van wat nodig is om in de WT te blijven.
Dumoulin voor tijdritpunten? Maar in welke tijdritten kan je echt punten pakken voor je ploeg? Zijn derde plaats in Boedapest levert Dumoulin exact 20 UCI punten op. Dat is evenveel als de nummer dertien uit de Tro Bro Léon, om maar eens een koers te noemen waarover het nav de door Lotto gescoorde punten al ging op dit forum.
Thomas De Gendt reed bijvoorbeeld in 2019 in alle drie de grote rondes een beresterke tijdrit: 3de in de Tour en de Giro (telkens in een veld vol toppers), 7de in de Vuelta. Dat leverde hem alles samen 97 UCI-punten op. De Lie scoorde 100 punten met zijn 4de plek in de Tro Bro Léon.
Ja, telkens weer slikken. Bij wielerflits.nl/nieuws/hugo-hofstetter-boekt-eerste-seizoenszege-in-natte-tro-bro-leon/ gaat het er nog wat uitgebreider over in de commentaarsectie. We kunnen niet genoeg herhalen dat rittenkapers en al wie jaagt op punten- en bergtruien erg onderbedeeld worden op het vlak van UCI-punten.
Het probleem zit hem vooral dat ze die zware rondjes nu MOETEN rijden, terwijl ze er de laatste jaren heel wat links lieten liggen. Als je niet genoeg renners voor dat soort wedstrijden hebt, moet je anderen sturen. Renners die meer van pas komen in wat kleinere eendagskoersen die vaak op hetzelfde moment verreden worden bijvoorbeeld (ik denk aan jongens als De Bondt en Vermeersch). Eendagskoersen waar ze de voorbije jaren zelfs met hun iet wat mindere renners puntjes konden sprokkelen. Nu gaat dat niet. Daarnaast vertrekt Merlier natuurlijk. Dat zijn ontzettend veel punten en hij is moeilijk te vervangen. Je steunt enorm op VdP en Philipsen (die ook heel veel rittenkoersen rijdt en daardoor eigenlijk op z'n Ewans weinig scoort). Valt VdP eens zwaar zit je toch met een groot probleem omdat je kern niet breed genoeg is. Dus ik verwacht toch wat goede aankopen, ook in het klimmend aspect (bv. Bij LTS eens gaan kijken, die jonge klimmers willen misschien wel WT blijven).
Ik hoop dat Quinten Hermans alsnog naar Alpecin komt en ik zou er niet van opkijken als Dumoulin en Lampaert daar ook terecht komen.
Maes staat klein op het shirt van de ploeg van Lefevere.
Ze willen van Hertog Jan een topmerk in de BeNeLux maken. Dan is een Belgisch/Nederlandse wielerploeg een mooi uithangbord.
Hertog Jan is met alle respect in hun ogen een niche-product.
Met zoiets als Leffe, nog steeds een groeimarkt, zou je in Frankrijk op extra naambekendheid kunnen inzetten, maar ook dat is te beperkt.
En het niet-alcoholische gamma van Inbev blijft gewoon een te klein marktsegment om wielersponsoring aan te linken. 't Is overigens ook met Maes 0.0 dat Alken-Maes zich aan het wielrennen wil liëren.
AB-Inbev is gewoon te log om op een slimme manier in te zetten op het wielerthema.
Het is niet voor niets dat Kwaremont gelanceerd is door een kleine brouwer, en dat een echt lokaal verankerde brouwer als Haacht (mede-organisator van de Primus Cycling Classic) het succesvolle Super 8 Flandrien lanceerde.
Maar een pro-team gesponsord door een biermerk, dat zie ik niet snel gebeuren.
Deze gaan misschien kampioen spelen
Als WT-ploeg moet je op meer plekken verplicht starten. En er er zullen toch ook resultaten geboekt moeten worden. Anders wordt het Hilarisch.
Dat betekent waarschijnlijk dat de mountainbike van Mathieu verkocht wordt en hij komend jaar zowel de 1e etappe in de giro, de 1e etappe in de tour en de 1e etappe in de vuelta wint.
Hij ziet dan niet blauw of groen, maar bruin van de druk.
Of rood wit blauw met bruine broek, want als hij meedoet met het NK kunnen ze bij Jumbo wel boodschappen gaan doen.