Alpecin-Fenix heet vanaf 1 juli Alpecin-Deceuninck en vraagt WorldTour-licentie aan

Alpecin-Fenix heet vanaf 1 juli Alpecin-Deceuninck en vraagt WorldTour-licentie aan

foto: Nico Dick

Door Nico Dick & Youri IJnsen
maandag 16 mei 2022 om 15:03
Breaking

Alpecin-Fenix zal vanaf de Tour de France verder gaan onder een nieuwe naam. Co-sponsors Deceuninck en Fenix Interiors wisselen van plaats op het tenue. De Belgische sponsor komt dan op de borst te staan, het Italiaanse bedrijf verhuist naar de bips. Middels een budgetverhoging heeft de ploeg van Mathieu van der Poel bovendien een WorldTour-licentie voor 2023, 2024 en 2025 aangevraagd.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Philip Roodhooft, samen met broer Christoph eigenaar en architect van de ploeg, spreekt op een speciaal belegde persconferentie in Italië van een ‘logische stap’. De formatie zal in de komende Tour de France al onder de nieuwe naam koersen. Maar waarom vraagt Alpecin-Deceuninck, zoals de ploeg gaat heten, nu wel een WorldTour-licentie aan voor de komende jaren? “We zien het als een logische ontwikkeling binnen onze groei”, aldus Roodhooft.

“Het is bovendien niet evident om elk jaar de UCI ProTeam-ranking te winnen. We zijn nu twee keer op rij de beste, maar dit zorgt ook voor een bepaalde druk. Twee jaar geleden was er al een kans om een WT-licentie over te nemen, na het stoppen van CCC, maar toen waren we er nog niet klaar voor. We wilden op een organische manier groeien. We staan nu echter zevende op de UCI Team-ranking, op basis van de laatste twee seizoenen. We voelen dat de tijd rijp is.”

Bart Peeters, CEO van Deceuninck, klinkt met de gebroeders Roodhooft en Van der Poel – foto: Nico Dick

Van der Poel: “Een belangrijke stap”
Ook Mathieu van der Poel, de grote blikvanger binnen de ploeg, is blij dat zijn werkgever de komende jaren zal koersen op een WorldTour-licentie. “Het is een belangrijke stap, al zijn we naar mijn idee al van WorldTour-niveau. Het is echter wel eenvoudiger, nu we het ook daadwerkelijk zijn. Bovendien is het voor sommige renners nu tevens een kleinere stap om naar Alpecin-Fenix te gaan. Dat is ook een belangrijke factor. We maken nu officieel deel uit van de WorldTour, dat is wel cool.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

Thoin 16 mei 2022 om 15:05

Patje zal weer groen lachen.

Michelangelo 16 mei 2022 om 15:07

Nu nog soudal als lijm sponsor binnenhalen…

Jean Dumas 16 mei 2022 om 15:11

Stoelendans in Vlaams wielersponsorland.

Henk van Bouw 16 mei 2022 om 15:12

speculeren kan de ijskast in

Barry Batsbak 16 mei 2022 om 15:13

Let’s go! Kopen kopen koopavond! Dan zal er nog wel wat op de transfermarkt met pegels gestrooid moeten worden om de kwaliteit nog wat aan te dikken.

Adorni 16 mei 2022 om 15:33

Er moet inderdaad dringend wat bij.
Na Vanderpoel en Merlier is het dit seizoen nogal schamel. Als Merlier dan ook nog eens zou vertrekken…

Afgelopen seizoenen leek het alsof de renners bij AF boven zichzelf uitstegen, maar ik had toch meer verwacht van renners als Philipsen, Dillier, Sbaragli, Vermeersch, Oldani, Gogl,…

ChefSpijker 16 mei 2022 om 15:44

Wat doet Merlier meer dan Philipsen dan? Beiden twee sprintzeges op WT-niveau en beiden sprintzege op lager niveau. Ik had van Vermeersch ook wel meer verwacht in de grote klassiekers na vorig jaar, maar die heeft op lager niveau tenminste nog wel een zege geboekt.

Adorni 16 mei 2022 om 16:06

@chefspijker: Philipsen werd een toekomst toegedicht in de klassiekers. In de klassiekers enkel een 8e plaats in de Scheldeprijs. Ondertussen 4e jaars prof, verwacht je van zo een renner toch dat hij al wat laat zien.

Barry Batsbak 16 mei 2022 om 16:22

@Adorni; Evenepoel zou grote rondes gaan winnen. Van Aert zou binnen de kortste keren RVV en PR oprapen. Van der Poel zou Olympisch kampioen worden op de mountainbike. Pidcock zou het WvA en VdP enorm lastig maken in de cross. Enrique Mas was het klimtalent dat iedereen op zou vreten. Hirschi zou een zegereeks van heb ik jou daar aan elkaar gaan rijgen. Praktisch elk WK op de weg is “iemand” op het lijf geschreven. Niet elke voorspelling komt uit, vaker niet dan wel zelfs. Philipsen is een prima renner en heeft al een paar mooie WT zeges gepakt en daar zullen best nog wat mooie zeges bij komen. Laten we vooral blij zijn dat prijzen en truien niet op voorhand uitgedeeld worden.

Adorni 16 mei 2022 om 16:56

Liefst dat de prijzen niet op voorhand verdeeld worden. Het gaat mij niet enkel om het winnen op zich, Philipsen heeft nog niets laten zien als klassiek renner, maar wel als sprinter.
Blijft hij een sprinter voor ritten in grote rondes: super, daarvan hebben we er in België niet veel!

Mijn punt ging niet over Philipsen specifiek, maar AF in het algemeen: aan de zijde van Vanderpoel (of in die ploeg) leken de renners boven zichzelf uit te stijgen. De renners die ik hierboven opsomde hebben minder gepresteerd dan verwacht werd.

Toen Philipsen en Dillier werd aangetrokken was de reactie van de kenners (zowel in de media als hier op WF): Alpecin kan in de klassiekers meerdere kaarten uitspelen naast Vanderpoel.
Ik heb ze steeds troefkaart Vanderpoel zien spelen.

Vangenechten 16 mei 2022 om 18:56

@Adorni

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij heeft Philipsen de Scheldeprijs zelfs gewonnen vorig jaar…

Kopinkas 16 mei 2022 om 15:14

En zo belandt MVDP alsnog bij Deceuninck.
Wel een beetje een ramen- en deurenkomedie, wielersponsoring…

Apemantus 16 mei 2022 om 15:31

Een klucht heet zoiets.

Pietspeed 16 mei 2022 om 23:24

Een duurzaam huis waarop je kunt bouwen.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 15:21

Heeeeerlijk! Eens kijken waar dit toe leidt en wat de reacties zijn! Die moeten fors inkopen om mee te kunnen doen in de breedte…

Johnny7 16 mei 2022 om 15:24

Budget zal zeker omhoog moeten. Grootste deel gaat nu wrs naar MVDP. De rest is middelmaat. Zelfs matige knechten. Benieuwd wie ze nu gaan halen voor volgend seizoen.

madeinstars 16 mei 2022 om 15:25

Ze doen de laatste jaren steevast beter mee in de breedte dan veel WT-ploegen, dus dat zal wel goedkomen. Het vertrek van Merlier zal wel een aderlating zijn, maar ik twijfel er niet aan dat ze wel wat goede renners kunnen gaan aantrekken.

Peetvader 16 mei 2022 om 15:31

Middelmaat?

Met Merlier en Philipsen alvast 2 sprinters uit de top 10 van de wereld. Welke ploeg heeft dit nog?

TheBigShow 16 mei 2022 om 16:01

Quikstep heeft dat ook

Samamba 16 mei 2022 om 15:25

Ze gaan toch serieus moeten “inkopen” om in de breedte mee te kunnen in de WT. Op dit moment zijn ze nergens in de zwaardere koersen. Ik verwacht dat ze o.a. wat jongens bij Lotto gaan weghalen, daar zijn heel wat jongere klimmers einde contract. Ik denk dan aan Van Gils, Cras, Vanhoucke, etc.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 15:27

Goed punt. Veel zal afhangen van evt wegvallen van huidige wt ploegen en renners die weg willen bij die ploegen. Kan best een beetje uitverkoop worden dan.

Panache 16 mei 2022 om 15:58

Misschien vinden ze het wel prima om nergens te zijn in zwaardere rittenkoersen. Driekwart van de Worldploegen is in een bepaalde niche van het wielrennen nergens te bekennen.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 16:14

Je zult wel punten moeten halen om na de drie jaar nog altijd wt te rijden. Alleen op mvdp en philipsen leunen is een flink risico. Dumoulin erbij als puntenpakker bij tijdritten?

Massimo Bataille 16 mei 2022 om 16:39

Alpecin staat voorlopig op de 7de plaats in de 3-jaar UCI ranking.
Dus best wel goed zou ik zeggen voor Pro-team.

Indien Merlier mocht vertrekken, komen er natuurlijk wel veel punten vrij, maar zelfs met ‘enkel’ VdPoel en Philpsen in de WT-races, zit je wel nog altijd met een degelijke equipe die in de kleinere wedstrijden kunnen scoren ( Vermeerch, De bondt, Vine, Meurisse)
Dit jaar hebben ze 34 podiumplekken, waarvan 19 door de kopmannen (VdPoel, Merlier, Philipsen).
Uiteindelijk scoort VdPoel op zich al 2000-2500 UCI punten per jaar. Dit is al +-50% van wat nodig is om in de WT te blijven.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 16:52

Ja, en als hij een seizoen niet goed is, mis je dus de helft van je punten. Bovendien, zoals al eerder door anderen hier werd gezegd: je gaat van je MAG starten naar je MOET starten. Dat geeft een bepaalde druk op je renners.

Kopinkas 16 mei 2022 om 16:56

@quincy
Dumoulin voor tijdritpunten? Maar in welke tijdritten kan je echt punten pakken voor je ploeg? Zijn derde plaats in Boedapest levert Dumoulin exact 20 UCI punten op. Dat is evenveel als de nummer dertien uit de Tro Bro Léon, om maar eens een koers te noemen waarover het nav de door Lotto gescoorde punten al ging op dit forum.
Thomas De Gendt reed bijvoorbeeld in 2019 in alle drie de grote rondes een beresterke tijdrit: 3de in de Tour en de Giro (telkens in een veld vol toppers), 7de in de Vuelta. Dat leverde hem alles samen 97 UCI-punten op. De Lie scoorde 100 punten met zijn 4de plek in de Tro Bro Léon.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 17:57

@kopinkas. Sjonge dat zijn weinig punten, zeg..! Wist ik niet. Dank voor de aanvulling. Geeft een nauwkeuriger beeld van de waarde van renners afgemeten aan uci-punten.

Kopinkas 16 mei 2022 om 18:30

@Quincy
Ja, telkens weer slikken. Bij wielerflits.nl/nieuws/hugo-hofstetter-boekt-eerste-seizoenszege-in-natte-tro-bro-leon/ gaat het er nog wat uitgebreider over in de commentaarsectie. We kunnen niet genoeg herhalen dat rittenkapers en al wie jaagt op punten- en bergtruien erg onderbedeeld worden op het vlak van UCI-punten.

Samamba 16 mei 2022 om 19:50

@Massimo Bataille

Het probleem zit hem vooral dat ze die zware rondjes nu MOETEN rijden, terwijl ze er de laatste jaren heel wat links lieten liggen. Als je niet genoeg renners voor dat soort wedstrijden hebt, moet je anderen sturen. Renners die meer van pas komen in wat kleinere eendagskoersen die vaak op hetzelfde moment verreden worden bijvoorbeeld (ik denk aan jongens als De Bondt en Vermeersch). Eendagskoersen waar ze de voorbije jaren zelfs met hun iet wat mindere renners puntjes konden sprokkelen. Nu gaat dat niet. Daarnaast vertrekt Merlier natuurlijk. Dat zijn ontzettend veel punten en hij is moeilijk te vervangen. Je steunt enorm op VdP en Philipsen (die ook heel veel rittenkoersen rijdt en daardoor eigenlijk op z'n Ewans weinig scoort). Valt VdP eens zwaar zit je toch met een groot probleem omdat je kern niet breed genoeg is. Dus ik verwacht toch wat goede aankopen, ook in het klimmend aspect (bv. Bij LTS eens gaan kijken, die jonge klimmers willen misschien wel WT blijven).

mocca 16 mei 2022 om 15:27

Klopt, dat staat er ook

Pedalo 16 mei 2022 om 15:30

Hoezo bijkopen. Zitten elke keer bij de beste ploegen. Merlier weg is jammer. Maar er zal echt wel iemand daarvoor in de plaats komen

Henk van Bouw 16 mei 2022 om 15:34

Beste ploegen? Op basis waarvan, in de breedte is het nog steeds ondermaats.

Jean Dumas 16 mei 2022 om 15:35

Om in de WT mee te draaien moet je echt wel meer klimmers hebben hoor; de Vlaamse kern kan trouwens ook wel wat breder.

Barry Batsbak 16 mei 2022 om 15:41

Ze hebben nu nog de de relatieve luxe dat ze overal mógen starten dus dan kun je de krachten een beetje verdelen. Maar als je overal móet starten heb je gewoon wat meer kwaliteit nodig om ook een deugdelijke afvaardiging te sturen.

Ik hoop dat Quinten Hermans alsnog naar Alpecin komt en ik zou er niet van opkijken als Dumoulin en Lampaert daar ook terecht komen.

TheBigShow 16 mei 2022 om 15:47

Als je kijkt naar door wie van Aert wordt omringd, mag er wel wat bij voor van der Poel. Deze Giro is natuurlijk ook niet om naar huis te schrijven

ChefSpijker 16 mei 2022 om 15:53

Waarom moet je meer klimmers hebben om in de WT mee te draaien? Er staat toch nergens een regel beschreven dat je minimaal zoveel keer in de top 10/20 van een WT-rondje moet eindigen… Er zijn eigenlijk best veel WT-ploegen die niet verder komen dan 2/3 serieuze klassementsmannen. En die hebben dan ook nog niet eens meerdere topsprinters of een wereldtopper op klassiek terrein.

Harker 16 mei 2022 om 15:54

Geef Dumoulin wel een kans, VDP en Tom kunnen goed met elkaar

Murcia 16 mei 2022 om 15:55

Als men de keuze maakt om ook voor klassementen te gaan of ritten te willen winnen in het hooggebergte moet er wel wat bij. Daarnaast is de klassieke kern echt te dun naar mijn smaak. Vertrekt Merlier dan heb je ook de mogelijkheid om daar wat aan te doen want die zal nu ook niet voor niks op de loonlijst staan. Maar dat het noodzakelijk is om je te versterken in het AK werk vind ik niet, QSA kan al jaren dominant zijn zonder echt van de grote ronde klassementen hun prioriteit te maken.

TheBigShow 16 mei 2022 om 16:00

Zouden VdP en Dumoulin daarover de hele tijd keuvelen…

bellevue 16 mei 2022 om 15:44

Edit redactie: Tot ziens.

Pizzi 16 mei 2022 om 15:49

Goed gelezen, maat.

Comments 16 mei 2022 om 15:57

Arme mathieu. Trap er nu niet in. De heertjes gebruiken je. Ze kopen voor de vorm wat b-renners in uit de nabije omgeving. En ze laten je gewoon alles zelf oplossen.

Polleke 16 mei 2022 om 16:14

Is dat nu goed of slecht voor de ploegen in de degradatiestrijd ?

Murcia 16 mei 2022 om 16:23

Volgens mij maakt het voor die ploegen niet veel uit aangezien ik nog steeds geloof dat de UCI weer wat konijnen uit de hoge hoed tovert om degradatie te voorkomen. Maar als je breder kijkt zie je vooral een probleem bij LTS. In België vier World Tourploegen is voor de financieel niet bepaald sterk te noemen formatie van Lelangue een zware dobber. Je vist in dezelfde vijver en de aantrekkingskracht van de andere drie is hoger dan die van jezelf.

Dikke Vrouw 16 mei 2022 om 16:14

Nou deze had ik niet voelen aankomen , je kan je afvragen waarom dit moet

Pietspeed 16 mei 2022 om 23:33

Dat vraag ik me ook af. Maar in het kader van ‘het project’ is het een logische stap. Moet wel een behoorlijke smak geld tegen aan. Het wordt minder vrijblijvend. Return on investment. En als Mathieu (weg) valt zullen er wel door anderen punten binnen geharkt moeten worden. In de Giro lijkt het nu een BV met één aandeelhouder.

Al Phila 16 mei 2022 om 16:21

Arkea pakt dit jaar ook veel punten. Bijvoorbeeld afgelopen weekend in Bretagne en de berg punten van Quintana aan het begin van het seizoen. Het is niet evident, zoals gesteld in het artikel, om steeds weer de beste PRT te worden. Ik snap het wel. Ploeg voegt meer toe dan ISN en andere WT ploegen die in de gevarenzone verkeren.

pirazzi 16 mei 2022 om 16:27

Ze hebben nu al Deceunick op de bips.

Wheely 17 mei 2022 om 07:30

Yep maar daar komt nu dus Fenix te staan en Deceuninck op de borst. Moeten ze wel winnen en niet achterin het peloton hangen want anders kun je beter op de bips blijven.

De Siput uit Surabaya 16 mei 2022 om 16:27

Op de foto te zien is het eigenlijk: Team MvdP Alpecin-Deceuninck.

Gerard Dekker 16 mei 2022 om 17:09

Wanneer stapt Inbev eens in het wielrennen?
Maes staat klein op het shirt van de ploeg van Lefevere.

Ze willen van Hertog Jan een topmerk in de BeNeLux maken. Dan is een Belgisch/Nederlandse wielerploeg een mooi uithangbord.

Kopinkas 16 mei 2022 om 17:30

De Brazilianen delen de lakens uit bij AB-Inbev, dus het lijkt me sterk dat zij geneigd gaan zijn om wielrennen te promoten.
Hertog Jan is met alle respect in hun ogen een niche-product.
Met zoiets als Leffe, nog steeds een groeimarkt, zou je in Frankrijk op extra naambekendheid kunnen inzetten, maar ook dat is te beperkt.
En het niet-alcoholische gamma van Inbev blijft gewoon een te klein marktsegment om wielersponsoring aan te linken. 't Is overigens ook met Maes 0.0 dat Alken-Maes zich aan het wielrennen wil liëren.
AB-Inbev is gewoon te log om op een slimme manier in te zetten op het wielerthema.
Het is niet voor niets dat Kwaremont gelanceerd is door een kleine brouwer, en dat een echt lokaal verankerde brouwer als Haacht (mede-organisator van de Primus Cycling Classic) het succesvolle Super 8 Flandrien lanceerde.
Maar een pro-team gesponsord door een biermerk, dat zie ik niet snel gebeuren.

Jean Dumas 16 mei 2022 om 17:13

Mathieu gaat ooit nog wel een keer naar QS, nu roven ze elkaars sponsorpot leeg.

007 16 mei 2022 om 17:17

Verdorie daar gaat mn goede naam als 007

Turtlehead 16 mei 2022 om 17:57

Die plek op de kont wordt door de meeste tegenstanders het vaakst gezien, dus de naamsbekendheid van Fenix onder profrenners zal toenemen.

Stijn Lemmens 16 mei 2022 om 19:07

Ab inbev, is met Stella Artois hoofdsponsor van de Leuven Bears.

Deze gaan misschien kampioen spelen

Kopinkas 16 mei 2022 om 21:59

Een voorbeeld van lokale verankering, in een competitie die de landsgrenzen niet overschrijdt, dus vanuit marketingstandpunt zeker zinvol.

Shinzawai 16 mei 2022 om 22:39

Er zal bergop toch wel wat bij moeten komen dan. Misschien niet direct om klassementen te rijden, maar wel om aan te vallen en de renners voor andere koersen niet te zwaar te belasten in koersen die ze niet liggen. Poels en Teuns lijken me alvast prima opties. Idem voor bijvoorbeeld Dunbar, Hagen, Harper en Cras.

Blackcanyon 17 mei 2022 om 05:47

Merlier heeft natuurlijk wel een goede reden waarom hij nu niet in de roze trui rond rijdt. Ze hebben hem geen oor aangenaaid maar een arm. Daardoor qua overwinningen mogelijk wel een poot uitgedraaid.
Als WT-ploeg moet je op meer plekken verplicht starten. En er er zullen toch ook resultaten geboekt moeten worden. Anders wordt het Hilarisch.
Dat betekent waarschijnlijk dat de mountainbike van Mathieu verkocht wordt en hij komend jaar zowel de 1e etappe in de giro, de 1e etappe in de tour en de 1e etappe in de vuelta wint.
Hij ziet dan niet blauw of groen, maar bruin van de druk.
Of rood wit blauw met bruine broek, want als hij meedoet met het NK kunnen ze bij Jumbo wel boodschappen gaan doen.