Mathieu Heijboer gelooft in succes Jumbo-Visma in ploegentijdrit

Door , woensdag 3 juli 2019 om 16:54
Mathieu Heijboer gelooft in succes Jumbo-Visma in ploegentijdrit

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft, drie dagen voor de Tourstart in Brussel, niet toevallig een hotel in Ossendrecht uitgekozen om de pers te woord te staan. Na afloop trok het voltallige team namelijk richting de vliegbasis in Woensdrecht, ideaal terrein om de ploegentijdrit van zondag te finetunen.


“Ja, dit is een grote kans op ritwinst”, noemt Mathieu Heijboer van Jumbo-Visma de ploegentijdrit van zondag in Brussel. “In het najaar van 2018 wonnen we al de ploegentijdrit in de Tour of Britain, goed voor een eerste boost. En dit jaar – met dank aan de versterking van Tony Martin – wonnen we in de UAE Tour en werden we tweede in de Tirreno Adriatico. Daar komt nu ook nog Wout van Aert bij.”

Nieuw voor Van Aert
Minpuntje: voor Van Aert wordt het zondag zijn allereerste ploegentijdrit in de WorldTour. De kersverse Belgische kampioen heeft dus geen ervaring in deze discipline. “Klopt”, bevestigt Heijboer. “Daarom ook gaan we straks oefenen in Woensdrecht. Om de automatismes erin te krijgen, zeg maar de finetuning. En Wout is intelligent en leert snel. Veel zorgen maak ik me dan ook niet. Hij wordt zondag sowieso een van de motoren van de ploeg.”

Heijboer beklemtoont dat Tony Martin de onbetwiste leider van het team is in deze discipline. “Tony geeft het tempo aan. Hij stuurt iedereen. Hij zal ook Wout sturen. Die zal op zijn beurt moeten opletten wat Tony vertelt en moeten luisteren naar wat in de wagen gezegd wordt. Maar nog eens, hij zal dat snel oppakken.”

Systeem
Dat er ook niet vanaf nul wordt gestart, wil Heijboer nog kwijt. “We hebben een duidelijk systeem dat iedereen al kent. Wat dat inhoudt? Dat zijn simpele afspraken die nageleefd moeten worden. Zo drinkt bijvoorbeeld niemand, behalve als hij achteraan rijdt. Nooit ín de groep. Een ander voorbeeld: wie door omstandigheden even een beurt overslaat, moet altijd opnieuw op zijn vooraf afgesproken plaats inpikken. Zo zijn er nog wel enkele afspraken.” Die volgorde ligt overigens nog niet vast. “We hebben twee opties en daar gaan we nu op trainen. Na afloop en het nodige overleg beslissen we de volgorde voor zondag.”

Heijboer gelooft dan wel in de kansen van zijn team op winst, hij houdt wel beide benen op de grond. “Ik heb vertrouwen, maar ik deel niet het enorme optimisme zoals ik het in de media al eens durf te lezen. We kunnen winnen, maar we kunnen ook zomaar vijfde worden. De belangrijkste concurrenten? Mitchelton-Scott, Deceuninck-Quick Step en Ineos. En onderschat ook Sunweb maar niet. Zelfs zonder Dumoulin.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Scibby 3 juli 2019 om 17:06

Nou zou wel erg tegenvallen als ze 5se worden. Ineos en michelton zijn de grootste concurrenten. De rest moeten ze zonder probleem kunnen hebben

Kannibaal van Schepdaal 3 juli 2019 om 17:16

Deceuninck nooit onderschatten.

Gladiool 3 juli 2019 om 17:27

Dat vinden Deceuninck, EF, Bahrein ook.

jessevdalen 3 juli 2019 om 17:34

EF, DCQ, INEOS, Bahrein en Mitchelton lijken mij de grootste concurrenten.

rennerske 3 juli 2019 om 18:55

Om er maar eens een stoutmoedig statement tegenaan te gooien.

Franco Ballerini 3 juli 2019 om 17:53

Ploegentijdrit vind ik één van de mooiste onderdelen van het wielrennen, maar soms wel sneu voor een topfavoriet in een team welke deze discipline niet beheerst.

TijmenCamps 3 juli 2019 om 18:01

Met andere woorden: Team Jumbo-Visma beheerst deze discipline niet…

jessevdalen 3 juli 2019 om 18:04

@tijmencamps hahaha dat wordt toch niet gezegd je wilt ook alles linken

greeny 3 juli 2019 om 18:13

en alle plannen en voorbereidingen kunnen de prul in na de massale valpartij in ettape 1. of de plannen van de tegenstanders natuurlijk… eerst maar is brussel overleven zaterdag

NCK17 3 juli 2019 om 18:28

EF education lijkt mij de grootste concurrent.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 19:08

Eens, met Mitchelton.

Geit in mijn Kelderman 3 juli 2019 om 20:39

Muah, zonder Phinney? Denk dat MS en INEOS wel een treedje hoger staan hoor.

Sven Boudt 3 juli 2019 om 18:54

Ik sluit me aan bij NCK17. Education First gaat voor de verrassing zorgen

fringale 3 juli 2019 om 20:04

Vergeet CCC niet : Bevin, GVA, Rosskopf, De Marchi, Wisniowski,… niet dat we over BMC 2.0 spreken, maar zal toch aardig in de buurt komen

Geit in mijn Kelderman 3 juli 2019 om 21:13

Ik denk toch dat INEOS met z’n uitgekiende tourvoorbereiding op z’n top zal zijn in dit onderdeel. Hebben ook gewoon 5 a 6 flinke motoren in hun team.

*** INEOS
** JLV, MS
* DQS, EF, Sunweb

Maglia Rosa 3 juli 2019 om 23:29

De focus van Ineos lijkt juist niet op de ploegentijdrit te liggen. Het zou me dan ook verbazen als ze een gooi naar winst zouden doen.

Mechia 3 juli 2019 om 21:37

DQS van oudsher goed in dit onderdeel maar met deze ploeg acht ik ze kansloos. EF vorig jaar al sterk en nu zelfs betere ploeg met een man meer dan vorig jaar. Grootste outsider.

theking 3 juli 2019 om 21:57

Op papier lijk Ineos de sterkste, in de praktijk viel de ploegentijdrit toch vaak tegen. Ook toen vaak op papier de sterkste ploeg. Ms valt zelden tegen die zijn met dq wat mij betreft favoriet gelet op het verleden.

Stuntpiloot 3 juli 2019 om 22:09

Bahrein mijn dark horse

FDJ 4 juli 2019 om 07:26

Zou heel mooi zijn mocht Jumbo hier nu wel scoren. Vorig jaar kostbare tijd verloren die ze uiteindelijk mede een podiumplaats kost met Roglic, naast zijn matige tijdrit op de voorlaatste dag.

Bergop lijkt dit jaar het parcours voor Kruijswijk om de stap naar het podium te maken. Zijn individuele tijdrit is in elk geval goed op orde gezien de Dauphiné.

Samlambeej 4 juli 2019 om 09:50

Gewoon zoals van oudsher MTS, INEOS en DQS. Jumbo Visma kan in deze opstelling de aansluiting maken bij de top. Sunweb komt wellicht net tekort zonder Tom. EF en Bahrein sowieso niet. Als zij 5 en 6 worden hebben ze het perfect gedaan.