Materiaalproblemen met SRAM bij Telenet-Baloise: “Dat is frustrerend”

donderdag 21 november 2019 om 10:02
Materiaalproblemen met SRAM bij Telenet-Baloise: “Dat is frustrerend”

foto: Cor Vos

Bij de veldritploeg van Telenet-Baloise zijn de materiaalproblemen met SRAM nog niet opgelost. Vroeg in het seizoen in Gieten hadden Quinten Hermans en Toon Aerts er al last van, en afgelopen weekend in Hamme ging het weer mis bij Aerts. “Zijn ketting viel er drie keer af in dezelfde ronde en dat is frustrerend”, zegt manager Sven Nys tegen Het Laatste Nieuws.

Door materiaalpech werd Toon Aerts slechts tiende in de DVV Verzekeringen Trofee van Hamme. Niet alleen verspeelde hij een podiumplek in de cross, maar ook dure tijd in het klassement. Een dag voordien tijdens de Wereldbeker in Tábor had de Belgisch kampioen ook al problemen.

Single Speed of Double Speed
Bij Telenet-Baloise hebben de renners twee keuzes voor de kettingbladen, legt Nys uit. “Ze kunnen rijden met één of twee bladen vooraan. Eén blad maakt de fiets lichter. Een beschermbeugel zorgt ervoor dat de ketting er niet afvalt. Eén blad verhoogt wel de slijtage. Een dubbel blad maakt het dan weer moeilijker om de ketting erop te houden”, aldus de manager.

Aerts is de enige binnen de ploeg die met een dubbel blad reed de laatste weken, maar door de mankementen zal hij veranderen naar één blad. “Tot de problemen zijn opgelost”, aldus Nys.

Technicus aan het werk
SRAM is de vaste leverancier van Trek, de fietsen waarop Telenet-Baloise rijdt. Nys kondigt veranderingen aan, maar zal niet van materiaalpartner wisselen. “De systemen worden voortdurend geïnnoveerd. Bij elke cross is een technicus van SRAM aanwezig. Na Hamme heeft hij foto’s van de fiets gemaakt en daar wordt nu aan gewerkt.”


Na de Superprestige van Gieten klaagden Toon Aerts en Quinten Hermans voor de camera van WielerFlits al over de materiaalproblemen. Kijk hieronder de interviews terug:

Dit artikel delen:

11 Reacties

Spinergy 21 november 2019 om 11:26

hoe en waar wilde je die monteren? probleem is niet de spanning, die is hoog genoeg met de ‘clutch’ derailleurs…

Massimo Bataille 21 november 2019 om 11:49

Aangezien we hier bezig zijn met de beste crossers ter wereld ( en bij uitbreiding dus de beste mechaniciens) en deze fietsen het uithangsbord van de fabrikant moet zijn, vermoed ik dat dergelijke problemen niet zo simpel opgelost zijn, anders ging het al lang gebeurd zijn.

Spinergy 21 november 2019 om 11:24

ik heb zelf ook een crosser met 2 bladen en sram gehad… het probleem is de voorderailleur, waar een ‘uitsparing’ aan de voorkant zit waar de ketting tussendoor kan…. dat was bij de sram xx MTB-groep van 2012 ook al een probleem…

oplossing? een shimano derailleur monteren… helaas zal dit bij de nieuwe ETAP groepen niet kunnen….

wout van aert had precies dezelfde problemen als telenet nu een paar jaar geleden…

kiryienka 21 november 2019 om 11:29

https://www.youtube.com/watch?v=Tsk3zAZyLaQ
Sorry maar ik moet heel erg nu aan dit filmpje denken.

Spinergy 21 november 2019 om 11:58

daar gebeurt idd hetzelfde en ook met de sram etap axs groep idd…. je kunt net afstellen wat je wil, de ketting kan er tussendoor aan de voorkant…. bovendien is de SRAM derailleur ‘slapper’ qua materiaal en buigt hij eerst een stukje voordat hij de ketting wegduwt….

bij shimano zag je vorig jaar laurens sweeck meerder keren met de ketting tussen de 2 voorbladen, zelfde als bij tom boonen tijdens de RVV op de paterberg meen ik…. dat komt omdat de elektronische derailleur te/iets tra(a)g(er) schakelt dan mechanisch en je volle bak doortrapt….

Arry1337 22 november 2019 om 07:46

Mooi filmpje, is me tijdens de koers niet opgevallen :)

Cadellie 21 november 2019 om 12:30

Kettinggeleider? Zo moeilijk is het toch niet? Wipt die er nooit af. Onee, dat is volgens SRAM volledig onnodig, maar bij hun dondert wel elke keer de ketting eraf. Man man man wat een stelletje daar. Als ik meneer Aerts was kwam er op al mijn fietsen een kettinggeleider. SRAM kan nog zo hoog en laag springen maar dan ben je van dit gezeur af!

Maikel Vennix 21 november 2019 om 13:40

Wat ik overigens ook vaak zie bij de crossers, is extreme kettinglopen (van groot naar groot). Nu kan ik niet altijd goed zien of dit rijders zijn met enkel of dubbel voorblad, maar ik heb in ieder geval geleerd dat je dit soort kettingstanden moet vermijden wil je geen problemen hebben.
Dit gecombineerd met hun veel hogere vermogens, wilde fietsbehandeling, en waarschijnlijk ook schakelen onder volle druk maakt de kans op problemen alleen maar groter.

Aan de andere kant, we kunnen naar de maan vliegen en terug. Dus ook hier zal wel een oplossing voor zijn….

vanSpringel 21 november 2019 om 17:51

Och, bietje prullen met spullekes van de Hornbach.

Samlambeej 21 november 2019 om 18:39

"Single Speed of Double Speed" bla bla..
Onzin van de bovenste plank meneer Nys.
Al bij al waanzinnig slechte reclame voor SRAM.

Headlines

Materiaalzone

Populair