Matej Mohoric dacht tijdens solo aan politie-inval: “Die avond voelde ik mij een crimineel”

vrijdag 16 juli 2021 om 18:07
Matej Mohoric dacht tijdens solo aan politie-inval: “Die avond voelde ik mij een crimineel”

foto: Cor Vos

Matej Mohoric boekte in Libourne zijn tweede dagzege in de Tour de France. Net als twee weken geleden in Le Creusot kwam de Sloveense renner van Bahrain Victorious solo over de finish. In de slotfase flitste vooral de politie-inval in het ploeghotel, twee dagen terug, door zijn hoofd.

“Die avond voelde ik mij een crimineel”, vertelde Mohorič. “De politie kwam in ons hotel. Aan de ene kant is het goed dat er nog steeds controle is in het peloton en ploegen worden onderzocht. Ze vonden niets, want we hebben niets te verbergen. Aan de andere kant was ik teleurgesteld in het systeem. Het is niet leuk als de politie je kamer binnenloopt en in al je spullen gaat zoeken. Je hebt niets te verbergen, maar het is wel gek.”

De Sloveen had zo’n inval nog nooit meegemaakt. “Ze gingen door mijn persoonlijke foto’s en de foto’s van familie, ze doorzochten mijn telefoon, lazen mijn berichtjes. Uiteindelijk had ik niets te verbergen, dus ik maakte me ook niet zoveel zorgen dat andere mensen in mijn spullen zaten. Het is allemaal oké, hoop ik.”

Een van de zes vroege vluchters
Mohorič was in de negentiende etappe een van de zes vroege vluchters, die vier minuten bij het peloton wegreden. Rond halfkoers werd het gat naar de kopgroep bijna dichtgereden, waarna een grote groep renners naar Mohorič en zijn vluchtkompanen toereed. Uiteindelijk sloeg de Sloveen zijn beslissende move met nog 26 kilometer te gaan. Zijn achtervolgers probeerden nog wel in de tegenaanval te gaan, maar de overwinning bleek vergeven.

“Ik kan het niet geloven. We moesten goed letten op de ontsnappingen van meer dan acht man met mannen van Deceuninck-Quick-Step en Alpecin-Fenix erin, maar we dachten dat het een etappe voor sprinters zou worden en Deceuninck-Quick-Step samen met Alpecin-Fenix zou controleren. Toen het begin heel heuvelachtig bleef, ben ik van voren gebleven. En toen ik de jongens zag vertrekken, ben ik met een forse inspanning naar ze toe gereden.”

Nooit opgegeven
Mohorič merkte al snel dat hij goede benen had. “Maar ik wist ook dat het zwaar zou worden, dus tegen de jongens in de ontsnapping zei ik dat we het tempo zo hoog mogelijk moesten houden. Ze aarzelden even, maar toen waren ze het ermee eens. Jammer genoeg gingen de ploegen van de sprinters halfkoers controleren en kwam een grote groep bij onze kleine kopgroep. We hadden daar verder geen ploeggenoten, dus ik was wat teleurgesteld. Maar ik heb nooit opgegeven.”

Eerst probeerde hij zijn krachten te sparen en de aanvallen van de anderen te volgen. “Toen Nils Politt aanzette, zat ik zo op de limiet dat ik bijna explodeerde. Maar op het zwaarste punt van de etappe, wilde ik nog een goede sprint rijden. Ook al wist ik dat ik dan helemaal kon exploderen, ging ik er helemaal voor. Ik keek achterom en zag niemand. Ik ging zo hard als ik kon. Ik kon aan het eind bijna geen trap meer doen, maar gelukkig kon ik het volhouden tot aan de streep.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

nickdt 16 juli 2021 om 18:18

Waarom zou je je een crimineel voelen als je niks gedaan hebt?

vevie 16 juli 2021 om 18:26

Als je niks hebt gedaan en het gevoel krijgt dat de behandeling die je ervaart lijkt op hoe criminelen behandeld worden, dan valt zijn statement wel te plaatsen. Maar goed, vaker hier gezegd: pas over 5-10 jaar zullen we waarschijnlijk veel prestaties uit het huidige peloton kunnen duiden.

Spirit 16 juli 2021 om 18:28

schuldig of niet, dat is wel te begrijpen natuurlijk.
Het is nogal wat zo'n inval. onschuldig of schuldig, het voelt als iets crimineels. Dat kan ik me goed voorstellen.
Maar er moeten toch wel bewijzen op tafel gaan komen en niet alleen maar beschuldigingen.
En nee, zo'n inval betekent niet dat hij schuldig is. Van de inval bij Quintana hebben we ook niets meer gehoord en ik neem dan maar aan dat er geen bewijs is

Wheely 16 juli 2021 om 18:37

Als de politie opeens onaangekondigd bij mij binnen zou vallen en mijn mobieltje zou afpakken etc. zou ik me ook een crimineel voelen.

Ik vind het allemaal nogal wat.

Petje 16 juli 2021 om 18:27

Ik vond padun in de daufine, mader, caruso etc etc ineens wonderlijk sterk

Dikke vrouw 16 juli 2021 om 18:43

De zaak stinkt sowieso

Anton van Valouwe 16 juli 2021 om 19:49

Wat meer luchten helpt.

Frits van Jumbo 16 juli 2021 om 22:54

Je kop in het zand steken ook, lijkt het tenminste

Turtlehead 16 juli 2021 om 18:28

Nou, een betere manier om alle verdenkingen teniet te doen, kan ik niet bedenken!

nickdt 16 juli 2021 om 19:28

Juist niet, want zo krijg je juist meer verdenkingen op je dak.

mark vv 16 juli 2021 om 18:41

Hahaha ook deze uitspraak zegt weer genoeg.

Dikke vrouw 16 juli 2021 om 18:41

Het zal moeten blijken of dat gevoel terecht is!

Merlinappa 16 juli 2021 om 19:37

Ik vermoed dat de politie weinig kon maken van de Sloveense berichtjes op zijn telefoon, Fransen zijn niet bepaald sterk in andere talen.

En Mohoric zal over de inhoud zijn mondje wel gesloten houden.. ;)

Turtlehead 16 juli 2021 om 23:51

Kregen jullie ook het idee dat er blote plaatjes van zijn vrouw op zijn telefoon stonden?

Zack 16 juli 2021 om 19:39

Gaat toch weer niets van komen zoals vorig jaar Arkea.

Peet Gute 16 juli 2021 om 19:49

misschien omdat er niets aan de hand is en het lijkt elk jaar een gewoonte te worden, misschien volgend jaar bij een Nederlandse ploeg, dan snappen jullie het eindelijk

Scibby 16 juli 2021 om 23:14

Gewoon omdat er niks gevonden wordt, betekent niet dat er niks aan de hand is. Er zijn genoeg zaken waarin er niet genoeg bewijs verzameld kan worden. Ook al weet de politie dat er wel iets aan de hand is.

JopieZ 16 juli 2021 om 20:53

Arkea en Quintana rijden sinds de inval toch matig in het rond. Misschien niets gevonden, maar wel een een signaal dat er op ze gelet wordt. En een team dat een beetje nadenkt zal zijn spullen niet in de omgeving van het team bewaren tijdens de tour

joep b 16 juli 2021 om 21:19

Edit redactie: Niet doen

joep b 16 juli 2021 om 21:21

Edit redactie: Niet op de man spelen

Ronellenfitsch 16 juli 2021 om 21:53

Openhartige teksten in elk geval, goede babbel heeft hij sowieso. Ook al kan hij blijkbaar bij weinig wielerflitsers iets goeds zeggen als ik de opmerkingen hierboven lees …

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 08:33

Dat is niet zo verwonderlijk. Hij is immers een ”exoot” bij een ”exotenploeg”. Die kunnen per definitie niets goed doen bij Wielerflitsers, want wielrenners van buiten West-Europa kan niet natuurlijk.

Aart van Woud 17 juli 2021 om 16:39

Lekker kort door de bocht weer… zijn genoeg renners van buiten west Europa waar ik voor juich.

Headlines

Materiaalzone

Populair