Mark Cavendish start definitief in de Giro d’Italia

donderdag 28 april 2022 om 15:17
Mark Cavendish start definitief in de Giro d’Italia

foto: Cor Vos

Mark Cavendish zal over een week definitief aan de start verschijnen van de Giro d’Italia. De 36-jarige Britse sprinter zal volgende week woensdag een online Giro-persconferentie bijwonen van zijn ploeg Quick-Step-Alpha Vinyl.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Cavendish stond al lange tijd op de planning voor de eerste grote ronde van het seizoen, maar nu heeft zijn werkgever ook de laatste twijfels weggenomen. Dit is wellicht ook een aanwijzing dat Fabio Jakobsen in de zomer voor het eerst zijn opwachting zal maken in de Tour de France. Teammanager Patrick Lefevere hield in februari nog altijd rekening met een scenario waarin Cavendish (ook) zal deelnemen aan de Tour.

Grote successen 
Wat we nu wel zeker weten, is dat Cavendish in mei zal meedoen aan de Giro. De Italiaanse ronde kent voor Cav inmiddels geen geheimen meer. De ervaren spurtbom deed in 2008, 2009, 2011, 2012 en 2013 ook al mee aan de Ronde van Italië. Cavendish was in die jaren uitermate succesvol op Italiaanse bodem, met maar liefst vijftien individuele etappezeges en twee gewonnen ploegentijdritten. In de Giro van 2013 won hij bovendien het puntenklassement.

foto: Cor Vos

En nu, negen jaar na zijn laatste Giro-optreden, maakt Cavendish weer zijn opwachting in de Italiaanse ronde. De sprinttroef van Quick-Step-Alpha Vinyl hoopt ook dit jaar weer succesvol te zijn in de massaspurts, maar zal het zeker niet op een presenteerblaadje krijgen. Op de voorlopige deelnemerslijst prijken namelijk ook de namen van onder meer Caleb Ewan, Giacomo Nizzolo, Fernando Gaviria, Alberto Dainese en Arnaud Démare.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Dayer Quintana 28 april 2022 om 15:24

De laatste sprintzege van Cav in de Giro was momenteel in Margherita di Savoia voor Viviani en Goss in 2013. Volgens mij won hij overigens 15 etappes in totaal en geen 17?

Het zou toch wel uitzonderlijk zijn voor een sprinter om na zo’n lange droogte weer te gaan winnen daar. Al is dit uiteraard een hele bijzondere kerel.

Peetvader 28 april 2022 om 15:54

Lange droogte in de Giro dan toch.

Op zich lijkt hij me redelijk in vorm, met al 3 overwinningen dit jaar waaronder Milaan-Turijn half maart.
Zou me niet verwonderen moest hij in de Giro 1 of meerdere ritten winnen.

Marco Willems 28 april 2022 om 15:25

Zal wel moeten aangezien Fabio vol voor de Tour gaat. Al hoop en denk ik dat Cav ook mee mag en 1/2 kansen krijgt om het record te pakken.

Ketjap Manis 28 april 2022 om 15:28

Zonder Morkov zal het toch een ander verhaal worden.

AWestie 28 april 2022 om 16:32

Dat is vooral de vraag: wie gaat de roze loper voor hem uitrollen?

Groetjesaandevoetjes 28 april 2022 om 17:39

Cav wint dit seizoen 3 keer. In Milaan – Turijn met Morkov, maar in Oman wint hij van Groves, Gaviria zonder Morkov. En in UAE tour wint hij van Philipsen, Demare, Ackermann en Morkov stuurt daar al ver van tevoren uit. Dus dat argument dat hij niks is zonder Morkov kan de prullenbak in.

Kopinkas 28 april 2022 om 18:02

Ok, voorlopig geen gemor over Morkov.
We zullen de balans opmaken na de Giro…

Tompot 28 april 2022 om 20:47

Het is Cavendish, vaak verguisd, altijd weer opgestaan. Lefevre die Cavendish naar Giro stuurt is niet als opvulling.

Geel Zwarte Bril 28 april 2022 om 21:21

Weinig andere sterke sprinters. Hopelijk wint Ewan alle sprinters ritten dan. Want QS zou toch eens een klassement man sturen ipv een sprinter.

Covadonga 28 april 2022 om 22:30

Ik hoop dat hij ook de Tour nog doet. Ik zie hem echt graag het record van Merckx afpakken.

Ik lees geen reacties meer, maar die hierboven van iemand met een geel zwarte bril las ik per ongeluk. Door zulke reacties/figuren blijf ik weg.
Hij gunt Quickstep niets en Lotto alles. Mwah, wat een sneu reactie. Wie stuurt Lotto voor het klassement?

Mystery Rider 29 april 2022 om 05:05

Ik hoop ook nog altijd dat ze met twee sprinters naar de Tour gaan, wat gaan ze anders doen in de Tour – meegaan in de vroege vluchten in de bergritten?

1 overwinning is genoeg voor Cav voor het record – zou heel mooi zijn voor hem om op die manier afscheid te nemen van Quickstep en het actieve wielrennen!

tvm 29 april 2022 om 12:05

Er zijn slechts 5 sprinterskansen, waarvan 3 in de eerste week. En als hij de Giro uitrijdt, hypothekeert hij dat niet zijn kansen voor de Tour?

Het lijkt me dat de ploeg hem sowieso achter de hand wil houden mocht Jakobsen daar niet kunnen starten.

Aan de andere kant: mocht Jakobsen wel fit in Frankrijk kunnen beginnen, heb je Cavendish in ieder geval een zoethoudertje gegeven door hem de Giro (en evt. de Vuelta?) te laten rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair