Vos na presentatie Tour voor vrouwen: “Een tijdrit maakt een ronde compleet”

donderdag 14 oktober 2021 om 19:28
Vos na presentatie Tour voor vrouwen: “Een tijdrit maakt een ronde compleet”

foto: Cor Vos

Naar goede gewoonte werd vanuit het Palais des Congrès in hartje Parijs het parcours gepresenteerd voor de Tour de France van volgend jaar, maar er werd eerst afgetrapt met het parcours van de gloednieuwe Tour de France Femmes. Marianne Vos is enthousiast, maar heeft ook een kleine kanttekening. “Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat er een tijdrit in zou zitten”.

Vos laat op de website van Jumbo-Visma haar licht schijnen op het parcours van de Tour de France Femmes. De nieuwbakken rittenkoers start op de slotdag van de Tour voor mannen. In Parijs zullen twaalf rondjes tussen de Eiffeltoren en de Champs Élysées afgewerkt worden. De zwaarste ritten vinden in het slotweekend plaats in de Vogezen, de enige bergketen die wordt aangedaan, met bergetappes naar Le Markstein en La Super Planche des Belles Filles.

“Met de start in Parijs, tegelijk met de finish van de mannen, en vervolgens zeven etappes over uiteenlopend terrein is het een gevarieerde ronde waar verschillende rensters aan hun trekken komen. Het zou voor de spanning in de wedstrijd heel mooi zijn als het beslissende moment pas op het laatst valt. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat er een tijdrit in zou zitten. Dat maakt een ronde compleet”, is Vos van mening.

Marianne Vos won in het verleden al La Course – foto: Cor Vos

Veel impact 
“Maar ik denk ook dat de spanning van de koersen misschien nog wel mooier is in een etappe dan in een tijdrit en dat die keuze wellicht daarom is gemaakt”, aldus de Nederlandse, die momenteel in de Verenigde-Staten is voor enkele Wereldbekers in het veldrijden. Over de erkenning van het vrouwenwielrennen is Vos duidelijk. “Erkenning hangt niet alleen af van de Tour de France en de ASO, maar dit is natuurlijk een grote bijdrage.”

“We hebben de laatste jaren heel veel mooie nieuwe wedstrijden op de kalender gekregen. La Course was een hele grote stap en dat de ASO nu besloten heeft om de eendaagse uit te breiden naar een achtdaagse etappekoers, gaat veel impact hebben. De Tour is een wedstrijd waar iedereen bij wil zijn. Ik ben blij dat de ronde in deze hoedanigheid terug is. Ik denk daarnaast dat het goed is dat de mannen- en vrouwenkoers elkaar opvolgen. Daardoor kun je de volledige focus houden op beide wedstrijden.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

Turtlehead 14 oktober 2021 om 21:07

Tijdritten kosten geld (want leveren weinig tv-tijd en passagegelden op).
Vrouwenwielrennen kost denk ik ook geld (hoewel de ASO wel een slim businessplan zal hebben in dit geval), dus een tijdrit moet ff wachten tot eea succesvol ‘in de markt’ is gezet.

Viktrodriguez 15 oktober 2021 om 09:32

Wielrennen is überhaupt weinig rendabel en dat gaat ook gewoon op bij de heren. Zeker buiten de World Tour gaat het hard bergafwaarts met de winstgevendheid van koersen. Zo gek veel leveren die televisierechten voor de meeste koersen buiten grote rondes en grote klassiekers ook niet op, net als sponsoring. Laat staan het gebrek aan recettes door het rijden op de openbare weg.

ASO/RCS/Flanders Classics zullen hun rechten nog wel in pakketten verkopen, maar de rest zijn toch ook een hoop losse organisatoren die niet kunnen teren op de UCI voor een WT-televisiepakket. Zoals andere sporten wel met competities hebben.

En dan komt daar nog de financiering van wielerploegen bovenop. die helemaal niet op hun eigen poten kunnen staan zonder commerciële marktpartijen. Volgens Spekenbrink (baas Team DSM) is een ploeg voor 95% afhankelijk van sponsoring. Neem dat zoals je wil, maar gezien de prijzengelden en teambudgetten zal dat wel aardig kloppen.

Michelangelo 15 oktober 2021 om 10:10

Je blijft afhankelijk van sponsoren.

Voor sponsoren die naamsbekendheid nastreven is wielrennen misschien wel veel beter dan voetbal. Want wie kan mij zo (zonder google) de shirtsponsors opnoemen van Sevilla, Atletico, Napoli, AS Roma, Borussia Dortmund? Allemaal grote ploegen met spelers die alleen al meer waard zijn dan een hele wielerploeg.
En wie kan hetzelfde doen van de wielerploegen Cofidis, Alpecin Fenix, Wanty, of Arkea? Ploegen uit de onderste profregionen?

Daar zit de echte kracht van wielersponsoring als je het mij vraagt. Je komt veel in beeld, en je naam wordt vaak genoemd…
Voor de rest is het verdienmodel wel een beetje K.T in het wielrennen. Aan de andere kant, moet het de voetbalwereld achterna? Wat mij betreft niet, en moet je maar accepteren dat het geen miljoenen business is, net als veel andere sporten (van judo tot waterpolo)

Secondant 15 oktober 2021 om 06:29

Ik denk niet dat vrouwenwielrennen nog geld kost tegenwoordig. Ik heb hier geen keiharde bewijzen voor, maar het vrouwenwielrennen wordt over het algemeen prima bekeken, het niveau en de spanning zijn vrij hoog. De gemiddelde wielervolger pakt ook echt wel z’n vrouwenkoersen mee elk jaar. En juist de timing voor deze Tour de France Femmes is perfect. Er is die week geen concurrende mannenkoers op TV dus ik denk dat er behoorlijk wat kijkers zullen afstemmen op deze koers. Inclusief ik. Vier weken op rij kastelen kijken in Frankrijk, top!

Rutgerj81 15 oktober 2021 om 07:55

Wat is toch altijd het gezeur dat ‘het geld kost’ en dat vrouwenwielrennen ‘nog niet rendabel’ is.

VerstandOpNul 15 oktober 2021 om 08:04

Ja echt compleet belachelijk dat die vrouwen er ook nog geld mee willen verdienen..

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair