Marcel Kittel en zijn manager reageren op kritiek: “Grootste nonsens”

vrijdag 12 april 2019 om 06:30
Marcel Kittel en zijn manager reageren op kritiek: “Grootste nonsens”

Marcel Kittel lost uit het peloton in de Scheldeprijs - foto: Cor Vos

Marcel Kittel heeft gereageerd op de kritiek aan zijn adres. De Duitse sprintbom van Katusha-Alpecin erkent op social media dat hij het niet makkelijk heeft. “Het is altijd makkelijk om een man te slaan als hij op de grond ligt”, zegt Kittel. Ook zijn manager haalt uit naar criticasters.

“Ik ga door een moeilijke periode en ik ben iedereen dankbaar die mij nu steunt. Aan de mensen die nu headlines maken over mijn hoofd: geniet van je moment of fame!”, aldus Kittel.

‘Uitspraken Van den Broeck zijn nonsens’
De reactie van Kittels manager Jörg Werner is vooral gericht op de kritiek van Jurgen Van den Broeck. De Belgische oud-prof suggereerde dat de sprinter niet voor zijn vak leefde en regelmatig een wijntje en een biertje zou drinken. “Wat moet ik zeggen? Wat Van den Broeck zegt is de grootste nonsens die ik ooit gelezen heb. Waar heeft hij dat vandaan?”, vraagt Werner tegen Cyclingnews.

“Misschien was het een goed idee als hij eerst met Marcel gesproken had voor hij dit publiekelijk uitspreekt. Ik denk dat hij alleen zichzelf belangrijk wil maken. Ik vind het heel slecht dat mensen een podium krijgen met zulke ongefundeerde claims.”

‘Zijn houding is niet het probleem’
“Marcel leeft heel professioneel”, vervolgt Werner, die ook manager is van Tony Martin en Maximilian Schachmann. “Ik heb lang met hem gewerkt en we hebben een eerlijke relatie met elkaar. Ik zou de eerste zijn die hem aanpakt als dat niet zo was. Het probleem is zeker niet zijn houding, dat weet het team ook. Op dit moment weten wij ook totaal niet waarom hij niet op zijn gebruikelijke niveau is.”

Katusha-Alpecin-ploegleider Dirk Demol zei in gesprek met WielerFlits dat de vormdip niet aan Kittels trainingsarbeid ligt. “Marcel kende een goede winter en hij is gemotiveerd aan het seizoen begonnen. Tijdens de stages toonde hij zich gretig. Net zoals bij elk WorldTour-team volgen we onze renners goed op”, zegt Demol. “Intern beraden we ons erover hoe we Marcel zo snel mogelijk weer op de rails kunnen krijgen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Viktrodriguez 12 april 2019 om 07:47

Het is natuurlijk onmogelijk om er een echt inhoudelijk oordeel over te geven, maar het is wel opvallend dat het komt in een wat langere lijst m.b.t. een op zijn zachtst gezegd twijfelachtige mentaliteit bij Kittel. Het is niet de eerste keer dat hij negatief in het nieuws komt in relatie tot dit onderwerp. Hij is niet geheel zachtzinnig weggegaan bij Giant, was snel weg bij Quick Step toen hij overvleugeld werd door Gaviria en bij Katusha zit ook een en ander niet goed.

Wrijving met dezelfde trein die bij Kristoff meer dan uitstekend functioneerde, waarbij communicatieproblemen met Kittel eerder kleiner dan groter zouden moeten zijn. Zabel, Haller en Pollitt hebben namelijk dezelfde moedertaal. Daarnaast het incident met zijn ploegleider m.b.t. telefoon tijdens een ploegbespreking. Dat duidt toch ook niet op veel interesse als profcoureur.

Verder is Vd Broeck niet de eerste de beste mediageile, betweterige criticaster, die zelf altijd bekend stond als vrij rustiek. Dat zo’n iemand dat zegt, is ook wel erg opvallend.

Mwielerfan 12 april 2019 om 10:10

Na giant kwam hij bij qs weer snel tot topniveau. Bij qs ging werd hij helemaal niet overvleugeld door gaviria. Hij wilde zelf vertrouwen van een ploeg en naar de tour toewerken ipv dat hij een plek zou moeten veroveren in etappes in tirreno, ster zlm tour etc

Viktrodriguez 12 april 2019 om 10:37

Het zat wel degelijk in de pijplijn dat Gaviria hem zou overstijgen. Was het niet dat jaar, was het wel de volgende. Verder zegt je reactie toch ook gewoon alles? Je kunt prima meerdere topsprinters naast elkaar hebben in een WT-ploeg met allebei een meer dan prima programma, maar meneer Kittel wilde niet.

Mwielerfan 12 april 2019 om 22:26

Kittel had een topjaar in de tour, gaviria in de giro. Gaviria had nog nooit een tour etappe gewonnen, hoezo zou hij kittel wel even overstijgen?
En willen de andere topsprinters graag iemand in hun team waar ze mee moeten concurreren in het voorseizoen? Het verstoord je ideale voorbereiding omdat je al eerder een piek moet leggen. Zeg maar de Nederlandse schaatsers die zich altijd eerst moeten plaatsen en daardoor één piek meer hebben dan hun tegenstanders.
Je ziet bijna nooit twee topsprinters bij elkaar in de ploeg, dus beetje makkelijk om dat van kittel te verwachten.

IL DON 12 april 2019 om 08:27

Ik denk juist dat er meer aan de hand is met Kittel dan een onprofessionele houding. Dan denk ik met name aan iets op mentaal gebied. En vandaar denk ik ook de geprikkelde reacties van hem en zijn manager op de kritiek. Simpelweg omdat er meer speelt dan de buitenwereld weet. Wat het ook is, ik hoop dat hij er snel weer bovenop komt en weer gaat winnen!

Viktrodriguez 12 april 2019 om 09:03

Een onprofessionele houding met een disciplineprobleem is natuurlijk ook gewoon op zichzelf een mentaal probleem.

Kevin Lowagie 12 april 2019 om 08:27

Het is uiteraard allesbehalve leuk om te horen wanneer je vierkant draait en je hopeloos op zoek bent naar het niveau van weleer. Langs de andere kant heeft hij het salaris en de verplichting als kopman om overwinningen te behalen, zeker als sprinter. Dat er kritiek komt aan zijn adres is ergens logisch gezien zijn status in het peleton. Hopelijk recht hij zijn rug en vindt hij de oorzaak van zijn belabberd niveau en kunnen we deze topsprinter opnieuw fantastische overwinningen zien behalen!

kielabokki 12 april 2019 om 08:50

Idd.

Meneer Kittel moet gewoon presteren, wat hij al lang niet meer doet. Hij is niet voor zijn blonde haar en blauwe aangenomen.

Vind de reactie dan ook wat dommig. Topsport, niet boehoe.

GekkeHenkie 12 april 2019 om 09:25

Marcel Kittel is gewoon niet de sprinter die zichzelf vooraan het peloton kan houden. Bij giant werd hij perfect gebracht, daarna was hij een topsprinter, waardoor iedereen in zijn wiel wil zitten. Dat geeft ruimte. Na een wat mindere periode is hij die status kwijt en moet hij vechten voor zn plekje en daar heeft hij gewoon moeite mee.

Maar naar ik heb begrepen werd hij bij de scheldeprijs recht uit het wiel gereden. Ik heb dat niet gezien, maar dat duidt niet op net dat laatste beetje missen. Dan mis je gewoon de basis.

Kelder is de Man 12 april 2019 om 09:36

Kan natuurlijk zijn dat Kittel problemen heeft met alcohol, maar ik hoop niet dat vdB gelijk heeft. Mocht dat wel zo zijn, siert t hem niet dat naar buiten te brengen.

achtpuntzes 12 april 2019 om 09:46

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Om een probleem bespreekbaar te maken zal het eerst moeten worden benoemd, en dat zal niet zo snel van de alcoholist zelf komen.

Geen idee of Jurgen gelijk heeft trouwens, het is te hopen van niet.

Kelder is de Man 12 april 2019 om 09:48

Ja, maar dan is Jurgen toch niet die persoon lijkt me.

S. Morgenstern 12 april 2019 om 09:50

En in het openbaar, puur voor de publiciteit is ook niet de plek of de manier.

Fast Freddy 12 april 2019 om 11:02

Zo, de stap van te veel bier/wijn voor een topsporter naar alcoholist wordt hier wel erg gemakkelijk gezet. Voor topsporters gelden toch echt andere normen dan voor wat men een alcoholist noemt.

dingetjep 12 april 2019 om 09:36

Als Katusha nu als een malle zou presteren, zou het wat makkelijker zijn om de schuld (volledig) bij Kittel te leggen. Het tegendeel is echter waar. Katusha en Dimension Data zijn de zwarte gaten van het peloton. Wielertalent wordt daar opgeslokt en nooit meer teruggezien.

Mwielerfan 12 april 2019 om 10:14

Toch was het in de tijd van Rodriguez een prima team waar allerlei anderen ook prima reden

Polleke 12 april 2019 om 10:15

Klopt helemaal, in sommige ploegen lukt het gewoon niet om in de flow te komen, budget, materiaal of begeleiding ten spijt… raar…

dikkechaap 12 april 2019 om 11:23

@Mwielerfan
Je bedoelt in de tijd dat de UCI hun licentie wilde afpakken omdat het ene na het andere doping geval aan het licht kwam?

Mwielerfan 12 april 2019 om 22:33

Het aantal dopinggevallen was niet zo heel groot. Het is een Russische ploeg dus vertrouwd men het bijvoorbaat niet. Bij kleine Italiaanse en Spaanse ploegen is al wel meer gebeurt.
Net zoals bij Astana opeens de belofteploeg meegerekend werd. Selectieve verontwaardiging. Dumoulin is niet opeens verdacht nu zijn ploeggenoot die hem aan z’n grootste overwinning geholpen heeft betrapt is. Maar bij renners die we minder vaak in interviews zien en dus onsympathieker, is het opeens makkelijk om ze overal van te beschuldigen.
Katoesha deed het jarenlang erg goed met top renners die nooit ergens op betrapt werden. Terwijl ze evenveel gecontroleerd werden als gesink mollema die toen in hun beginjaren als ronderenner zaten.

Vlinder 12 april 2019 om 10:34

Ongelofelijk zo snel alle speculaties al weer als halve waarheden worden gezien. De veroordelingen liggen al weer klaar. De afschrijving ook. Wij en de pers hebben geen flauw idee wat er speelt (en zijzelf klaarblijkelijk ook nog niet). Waarom dan speculeren en veroordelen? De resultaten zijn inderdaad niet goed en ze hebben veel te onderzoeken naar de oorzaak daarvan. Er kan zoveel meespelen, fysiek en/of mentaal. Ik begrijp gewoon echt niet waarom je als buitenstaander iemand zo kan afbranden en allemaal al voorbarige aannames hebt. Ik hoop voor hem (en de ploeg) dat hij weer op het goede spoor komt want het moet een ontzettend moeilijke periode voor hem zijn, wat de achterliggende oorzaak ook is.

Paul1963 12 april 2019 om 11:01

Helemaal mee eens!

toerist 12 april 2019 om 11:12

Klopt, maar ook niet helemaal raar als je het palmares, het loon en de reputatie van Kittel in overweging neemt. Hoge bomen vangen veel wind, en zo’n prestatieverlies op zo’n korte tijd en zonder (volgens hem en zijn ploeg) aanwijsbare oorzaak is echt wel voer voor speculaties.

Vlinder 12 april 2019 om 12:03

@toerist: dat weet ik, maar ik kan gewoon maar niet begrijpen waarom speculaties als waarheden worden benaderd. En op basis daarvan men (ver)oordeelt en conclusies trekt. Wat is de meerwaarde daarvan? Lucht dat mensen op ofzo, is het tegenwoordig hip om maar van alles te roepen zonder achtergrond info te hebben? Het is voor mij hetzelfde als al die vreselijke roddelbladen. Wie wordt daar nu beter van? Dat begrijp ik serieus niet.

Poeksel 12 april 2019 om 13:25

Mogelijk dat neerwaartse vergelijking een rol speelt: anderen neerhalen om zelf beter te lijken.

FritsvanHoefelen 12 april 2019 om 12:34

Genoten van de sneer

betonmolen 12 april 2019 om 12:54

Zou Kittel per ongeluk het trainingsschema van de prijswinnaar van bicycling hebben gekregen?

leegloper 13 april 2019 om 16:27

Voor wat het waard is, JVDB heeft nooit pintjes of glaasjes wijn gezegd. Hieronder ongeveer het interview:

JVDB: Ik heb verhalen gehoord en die worden bevestigd, als je zijn prestaties dit jaar ziet.
Interviewer: Je zegt ik heb verhalen gehoord.
JVDB: Dat hij niet echt met zijn vak bezig is heb ik gehoord.
Interviewer: Hij zou iets te veel pintjes of glaasjes wijn drinken.
JVDB: Die verhalen gaan de ronde.
Interviewer: Als zulke verhalen de ronde doen, zijn ze ook vaak waar.
JVDB: Als je er een beetje voor leeft, dan kun je hier volgen.

6de minuut in https://sporza.be/nl/2019/04/10/facebook-live-met-jurgen-vdb/

Samlambeej 13 april 2019 om 16:36

@leegloper
Dank. Het is echt kwalijk hoe dingen worden verdraaid maar men doet het o zo vaak.

Headlines

Materiaalzone

Populair