Marc Madiot verklaart veranderingen sprinttrein: “Steeds minder echt vlakke etappes”
foto: Cor Vos
dinsdag 8 november 2022 om 13:05

Marc Madiot verklaart veranderingen sprinttrein: “Steeds minder echt vlakke etappes”

Ramon Sinkeldam en Jacopo Guarnieri, de afgelopen jaren de vaste lead-outs voor Arnaud Démare, rijden in 2023 niet meer voor Groupama-FDJ. Hoe gaat het Franse team het vertrek van deze sprintaantrekkers opvangen? “We gaan niet proberen om voor elke specifieke positie een vaste vervanger aan te wijzen”, vertelt ploegmanager Marc Madiot in gesprek met CyclismActu.

Als je goed naar het huidige wielrennen kijkt, zie je dat sprinters steeds minder vaak een blok renners om zich heen hebben”, begint Madiot zijn uitleg. “Je moet kunnen deelnemen aan een afvalrace, voordat je uiteindelijk mee kunt sprinten. We zullen ons daarom proberen aan te passen aan de nieuwe koerssituaties. Het idee is ook om jonge renners, zoals bijvoorbeeld Laurence Pithie, sterker te maken. Zij kunnen dan ook een plaats in de sprinttrein innemen.”

Minder traditionele sprintritten
Ondanks het vertrek van Sinkeldam en Guarneri, zal Démare in de laatste kilometers van een koers nog steeds ploeggenoten om zich heen hebben, verwacht Madiot. “Maar niet alleen in de laatste kilometers. Kijk maar naar de parcoursen die door de organisatoren worden uitgestippeld, en dan met name die in de grote rondes. Ze proberen onderweg moeilijkheden te veroorzaken om de wedstrijden onvoorspelbaarder en dynamischer te maken, zodat we steeds minder traditionele sprintritten krijgen.”

“Als team moeten we ons kunnen aanpassen aan nieuwe situaties en daarom hebben we wat veranderingen doorgevoerd. Het zou gemakkelijk zijn geweest om vast te houden aan dat wat we hadden, maar ik denk dat we dan uiteindelijk tot stilstand waren gekomen.”

Teleurstelling bij Démare
Démare reageerde eerder al teleurgesteld op het nieuws dat hij in 2023 niet meer kan beschikken over Sinkeldam en Guarnieri. “Ik blijf echter een atleet, dus ik zal me moeten aanpassen. We hebben nog steeds renners als Miles Scotson en Ignatas Konovalovas. Daarnaast zijn er ook een aantal jonge renners die zullen aansluiten, ik reken er op dat ze snel zullen leren”, aldus de sprinter. “We zullen zien hoe het uitpakt in de eerste maanden van het seizoen. Het wordt een uitdaging, maar zonder Jacopo en Ramon heb ik geen andere keuze dan die te aanvaarden.”

Guarnieri zal in 2023 uitkomen voor Lotto Dstny, Sinkeldam zou beginnen aan een avontuur bij B&B Hotels-KTM. Over die laatste ploeg bestaan echter nog veel onzekerheden. De ploeg zou in 2023 een flinke upgrade krijgen, maar op het moment is nog steeds niet duidelijk hoe het komt met het Franse ProTeam.

RIDE Magazine
15 Reacties
Sorteer op:
8 november 2022 15:47
Goede zaak vind ik dat er minder biljartvlakke sprintritten zitten in grote rondes, al pakte Démare 3 Giro-etappes dit jaar en eindigde hij daarnaast nog 3 keer top-6 daar. Auteur ook van 4 van de 6 WT-overwinningen van de ploeg dit jaar én verzamelde de meeste punten.

Dan vind ik dit een man om zo goed mogelijk te omringen. Zou eerder daar mijn geld aan uitgeven dan aan miljoenenvreter Pinot eerlijk gezegd. Komt er nog bij dat Démare meer is dan een ordinaire sprinter maar zeker ook wat steviger terrein aan kan.

Madiot, qu'est-ce que tu fais mon grand? :D
8 november 2022 13:20
Persoonlijk zie ik dan weer véél te veel koersen in een massasprint eindigen… is het gevoelsmatig of zijn er statistieken voorhanden… ? zou interssant zijn om het met cijfers te staven… tot dan denk ik dat Madiot ongelijk heeft om zijn toch wel consistente winnaar niet ten volle te ondersteunen…
    8 november 2022 13:43
    Denk dat het begrip massaspurt misschien niet voor iedereen hetzelfde is. Een spurt met 80 man is geen massaspurt, maar ook geen spurt met een uitgedund groepje...
    Massaspurts zijn er zeker niet te veel, maar meer koersen eindigen wel in spurts omdat types zoals Van Aert en VDP daar ook baat bij hebben.
    8 november 2022 15:11
    Even vlug zelf gekeken en ingeschat: In de laatste 5 jaar kom ik op 3-6-6-6-8 'vlakke' sprints.
    En doorgaans 1-2 sprints voor 'sterke' mannen. Wel zie je maar 2à3 keer een groep van 100+ renners.
    Van 2008-2011 zit ik op 5-6-6-7-8 'vlakke' sprints die wel doorgaans allemaal 100+ renners hebben. Tevens daar maar zelden een finish voor 'sterke' sprinters.

    Dit jaar was natuurlijk wel extra zwaar met veel lastige finishes die de pure sprinters niet aankonden.
    Is er hiermee een trend gezet? Cijfermatig nog te vroeg om te zeggen
    Gevoelsmatig heb ik wel het gevoel sinds Sagan/Matthews en nu met Van Aert/Pedersen dat ploegen meer de koers hard willen maken ipv met zijn allen naar de massasprint gaan.
    8 november 2022 15:50
    @Massimo.. met dank, gaat over etappes in de Tour neem ik aan…? Eind septembr, , begin oktober hadden we nog zo’n reeks koersen die echt allemaal inwisselbaar waren en tenslotte ook allemaal op sprints zijn uitgedraaid. Om maar te zeggen dat sprinters zoals Demare zeker niet mogen klagen over het aantal kansen ze krijgen…
    8 november 2022 16:26
    jup enkel in de tour.
    Gohja deze zijn ook vaak kleinere belgische of franse wedstrijden. Deze zijn nu eenmaal in vlakkere streken. Ik heb daar eigenlijk geen probleem mee dat de sprinters wat extra kansen krijgen in dergelijke koersen. Uiteindelijk mogen ze hun specialiteit ook wel uitoefenen.
    Als er in een grote ronden tig bergen moeten beklommen worden is dat maar 'logisch' en voor sommige fans is het zelfs nog niet zwaar genoeg.
    Maar als de sprinters 5-6 vlakke ritten krijgen is het dan saai en een slecht parcours.
    Ik ga gerust akkoord vlakke etappes weinig entertainment geven. Maar die laatste 10km kan ik echt van genieten.
    9 november 2022 19:03
    Zeker in de grote rondes hangt dat vaak samen met of het land in kwestie zelf een topsprinter aan de start heeft. In de periode van Cipollini en Petacchi eindigde de helft van de ritten van de Giro in een sprint, na hun tijdperk werd de Giro plots de lastigste GT.

    In dezelfde lijn hebben Bardet en Pinot ervoor gezorgd dat er amper nog tegen de klok werd/wordt gereden in de Tour en was er amper nog écht hooggebergte te vinden in de Tour nadat Alaphilippe zo kort bij de eindzege kwam.
Sinkeldam en Guarnieri zijn gewoon niet multi-inzetbaar genoeg. Die kunnen een sprint aantrekken en Sinkeldam kan met heel veel goede wil tiende worden in een vlakke semi-klassieker. Dat betekent dat je in een meerdaagse ronde op dagen die niet voor de sprinters zijn naast Demare nog twee man volledig kwijt bent. In een heuvelige rit rij je dus effectief met vier man mee in plaats van zes of zeven. Die jonge jongens bij FdJ zijn allemaal veel allrounder. En een sprinttrein op poten zetten moet dan ook nog wel te leren zijn...

Daarnaast doen ze aan de klimkant exact hetzelfde; de one-trick-ponies, Reichenbach en Badilatti mogen ook vertrekken...
8 november 2022 16:29
Tja zo kun je het ook spinnen...eigenlijk was het geld gewoon op aan de contracten van de kopmannen en moeten beloftes het gat vullen.
8 november 2022 13:59
Dat gaat interessant worden want Arnaud zit duidelijk niet op dezelfde lijn als zijn ploegleider. Als je niet dezelfde visie deelt gaat het natuurlijk nooit werken. Maar ik weet natuurlijk niet of dat wat beide zeggen ook werkelijk is wat ze besproken hebben. De indruk ontstaat echter dat ze niet op 1 lijn zitten.
    9 november 2022 14:17
    Daar komt nog bij dat Arnaud in 2023 weer naar de Tour wil, maar ploegleider Madiot doet nog geen toezeggingen:

    « Après cette bonne saison, espères-tu revenir sur le Tour de France en 2023 ? »
    « Forcément. J’étais déçu de ne pas y être cette année. J’ai le Tour de France en tête. Ma place est légitime. Je vais me battre auprès de l’équipe pour être au départ. »
8 november 2022 16:51
Opzich een logisch verhaal. Vraag is alleen waar het extra geld in wordt geinvesteerd? Kung zal een salarisverhoging hebben gehad en er is een pak renners dat doorstroomd. Een L. Martinez zal vast een mooie helper zijn voor Gaudu en Pinot, maar ik zie niet direct een aanwinst die het verlies van Guarnieri, Sinkeldam, Reichenbach en Valter op gaat vangen. Of kijk ik er overheen?
    8 november 2022 21:18
    Die doorstromers zijn wel grote talenten, de vraag is alleen of ze er direct zullen staan. Als dat niet zo is, dan zullen mannen als Storer en Stewart een stap voorwaarts moeten zetten.
8 november 2022 16:54
Demare is wel een man die een lead-out nodig heeft.
    8 november 2022 21:16
    Die zal hij ook wel krijgen, bijvoorbeeld met Welten, Pithie of Stewart.

Reacties zijn gesloten.