Marc Madiot verklaart veranderingen sprinttrein: “Steeds minder echt vlakke etappes”
Ramon Sinkeldam en Jacopo Guarnieri, de afgelopen jaren de vaste lead-outs voor Arnaud Démare, rijden in 2023 niet meer voor Groupama-FDJ. Hoe gaat het Franse team het vertrek van deze sprintaantrekkers opvangen? “We gaan niet proberen om voor elke specifieke positie een vaste vervanger aan te wijzen”, vertelt ploegmanager Marc Madiot in gesprek met CyclismActu.
“Als je goed naar het huidige wielrennen kijkt, zie je dat sprinters steeds minder vaak een blok renners om zich heen hebben”, begint Madiot zijn uitleg. “Je moet kunnen deelnemen aan een afvalrace, voordat je uiteindelijk mee kunt sprinten. We zullen ons daarom proberen aan te passen aan de nieuwe koerssituaties. Het idee is ook om jonge renners, zoals bijvoorbeeld Laurence Pithie, sterker te maken. Zij kunnen dan ook een plaats in de sprinttrein innemen.”
Minder traditionele sprintritten
Ondanks het vertrek van Sinkeldam en Guarneri, zal Démare in de laatste kilometers van een koers nog steeds ploeggenoten om zich heen hebben, verwacht Madiot. “Maar niet alleen in de laatste kilometers. Kijk maar naar de parcoursen die door de organisatoren worden uitgestippeld, en dan met name die in de grote rondes. Ze proberen onderweg moeilijkheden te veroorzaken om de wedstrijden onvoorspelbaarder en dynamischer te maken, zodat we steeds minder traditionele sprintritten krijgen.”
“Als team moeten we ons kunnen aanpassen aan nieuwe situaties en daarom hebben we wat veranderingen doorgevoerd. Het zou gemakkelijk zijn geweest om vast te houden aan dat wat we hadden, maar ik denk dat we dan uiteindelijk tot stilstand waren gekomen.”
Teleurstelling bij Démare
Démare reageerde eerder al teleurgesteld op het nieuws dat hij in 2023 niet meer kan beschikken over Sinkeldam en Guarnieri. “Ik blijf echter een atleet, dus ik zal me moeten aanpassen. We hebben nog steeds renners als Miles Scotson en Ignatas Konovalovas. Daarnaast zijn er ook een aantal jonge renners die zullen aansluiten, ik reken er op dat ze snel zullen leren”, aldus de sprinter. “We zullen zien hoe het uitpakt in de eerste maanden van het seizoen. Het wordt een uitdaging, maar zonder Jacopo en Ramon heb ik geen andere keuze dan die te aanvaarden.”
Guarnieri zal in 2023 uitkomen voor Lotto Dstny, Sinkeldam zou beginnen aan een avontuur bij B&B Hotels-KTM. Over die laatste ploeg bestaan echter nog veel onzekerheden. De ploeg zou in 2023 een flinke upgrade krijgen, maar op het moment is nog steeds niet duidelijk hoe het komt met het Franse ProTeam.
Dan vind ik dit een man om zo goed mogelijk te omringen. Zou eerder daar mijn geld aan uitgeven dan aan miljoenenvreter Pinot eerlijk gezegd. Komt er nog bij dat Démare meer is dan een ordinaire sprinter maar zeker ook wat steviger terrein aan kan.
Madiot, qu'est-ce que tu fais mon grand?
Massaspurts zijn er zeker niet te veel, maar meer koersen eindigen wel in spurts omdat types zoals Van Aert en VDP daar ook baat bij hebben.
En doorgaans 1-2 sprints voor 'sterke' mannen. Wel zie je maar 2à3 keer een groep van 100+ renners.
Van 2008-2011 zit ik op 5-6-6-7-8 'vlakke' sprints die wel doorgaans allemaal 100+ renners hebben. Tevens daar maar zelden een finish voor 'sterke' sprinters.
Dit jaar was natuurlijk wel extra zwaar met veel lastige finishes die de pure sprinters niet aankonden.
Is er hiermee een trend gezet? Cijfermatig nog te vroeg om te zeggen
Gevoelsmatig heb ik wel het gevoel sinds Sagan/Matthews en nu met Van Aert/Pedersen dat ploegen meer de koers hard willen maken ipv met zijn allen naar de massasprint gaan.
Gohja deze zijn ook vaak kleinere belgische of franse wedstrijden. Deze zijn nu eenmaal in vlakkere streken. Ik heb daar eigenlijk geen probleem mee dat de sprinters wat extra kansen krijgen in dergelijke koersen. Uiteindelijk mogen ze hun specialiteit ook wel uitoefenen.
Als er in een grote ronden tig bergen moeten beklommen worden is dat maar 'logisch' en voor sommige fans is het zelfs nog niet zwaar genoeg.
Maar als de sprinters 5-6 vlakke ritten krijgen is het dan saai en een slecht parcours.
Ik ga gerust akkoord vlakke etappes weinig entertainment geven. Maar die laatste 10km kan ik echt van genieten.
In dezelfde lijn hebben Bardet en Pinot ervoor gezorgd dat er amper nog tegen de klok werd/wordt gereden in de Tour en was er amper nog écht hooggebergte te vinden in de Tour nadat Alaphilippe zo kort bij de eindzege kwam.
Daarnaast doen ze aan de klimkant exact hetzelfde; de one-trick-ponies, Reichenbach en Badilatti mogen ook vertrekken...
« Après cette bonne saison, espères-tu revenir sur le Tour de France en 2023 ? »
« Forcément. J’étais déçu de ne pas y être cette année. J’ai le Tour de France en tête. Ma place est légitime. Je vais me battre auprès de l’équipe pour être au départ. »